Gå til innhold
Hundesonen.no

Når valper får valper


MayB

Recommended Posts

Fant en annonse på nettet der det ble annonsert at valper ventes. Det sto i annonsen at foreldrene til valpene ikke var stilt ut, så valpene kunne ikke registreres, men man fikk med kopi av foreldrenes stamtavle.

Jeg skrev en mail med noen spørsmål, bl.annet om stamtavlenavn på foreldrene til valpene. Da svaret kom var valpene født og jeg fikk oversendt kopier av foreldrenes stamtavler. Det var da sjokket kom, moren til valpene fyller 1 år om 5 uker og faren fyller 1 år om 3 måneder. Jeg ble mildt sagt forbannet og syns veldig synd på denne valpen som har fått valper. Har skrevet tilbake og spurt hvorfor valpene ikke kan registreres når foreldrene er registrert, men har enda ikke fått noe svar.

Jeg har kontaktet raseklubben, men det er vel lite de kan gjøre med saken. Selv kommer jeg etterhvert til å skrive en mail og fortelle akkurat hva jeg mener om denne saken, men jeg vil vente å se om raseklubben kan foreta seg noe. Har også ringt inn en bekymringsmelding til Mattilsynet, og de skulle se på saken.

Hva hadde dere gjort, og hva kan man evt. gjøre i et sånt tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så kan valpene registreres, selv om foreldrene ikke er stilt. NKK setter ingen slike krav. Hannhunden må ha en testikkelattest fra veterinær, ellers er det ingen hindringer. Så om de virkelig vil registrere valpene, kan de gjøre det.

Bare for å ha fakta på bordet.

En kan selvfølgelig håpe at dette er en tjuvparring, men uansett er det trist og unødvendig at to så unge og uferdige dyr allerede går i avl.

Hvis kullet blir sendt inn for registrering i NKK, vil de få en advarsel og trolig bli bedt om å forklare tispas unge alder. En mulighet er derfor å varsle NKK. De kan ikke få gjort noe nå, men muligens kan saksbehandler ha det i bakhodet om tispa får flere kull.

I vår rase hadde vi for ti års tid siden en oppdretter som avlet over styr - parret på hver løpetid, ei tispe på seks år hadde hatt 11 kull, og det var rimelig texas. De etiske retningslinjene for avl eksisterte ikke på den tiden, men vi fikk til en sak hos NKK med denne oppdretteren, og de tispene han da hadde ble sanksjonert. (Og han skjøt dem bak låven, hva skulle han med de da?)

Jeg vet det også ble samlet på annonser som bevis, da en oppdretter (husker ikke om det var den samme) veklset på å registrere kullene. Så tispa ble parret på hver løpetid, men annet hvert kull ble registrert, de andre kullene ble solgt uregistrert eller som blandingsvalper. Også her ble det sanksjonert.

Nå var dette "oppdrettere" det ikke var vanskelig å avsløre som umoralske mennesker uten sans for dyrevern og etikk, og de gikk over alle støvleskaft.

Men kontakt NKK og hør, om ikke annet får en som norsk hundeeier fortalt NKK at dette er noe vi er opptatt av, selv om ikke de har hjemmel eller autoritet til å gjøre noe med folk som ikke registrerer valpene sine og avler som de vil.

Kontakt også raseklubben, legg ved annonser og kommunikasjon, så dette kan samles som bevis i en eventuell sak.

Men igjen, det er jo mulig det er en tjuvparring og et hendig uhell, i den grad de finnes. Hvis hannen bor 70 mil unna er det intet uhell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det tok 3 sekunder å finne annonsen.

Teoretisk sett så kan denne tispen ha hatt to løpetider, det er jo snakk om en liten rase (i størrelse)

Jeg ville nok funnet frem mailadressen til oppdretteren til disse hundene jeg og sendt de en mail og spurt om de visste hva som foregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sett annonsen og jeg vet også hvem oppdretter av tispa er. Denne oppdretteren er ikke aktiv innen raseklubben selv, og jeg kan heller ikke huske å ha sett vedkommende på utstilling. Det har uansett ingen hensikt å informere oppdretter, vedkommende kan jo uansett ikke gjøre noe med avl på en hund h*n har solgt såfremt det ikke er avlssperre - og det er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så kan valpene registreres, selv om foreldrene ikke er stilt. NKK setter ingen slike krav. Hannhunden må ha en testikkelattest fra veterinær, ellers er det ingen hindringer. Så om de virkelig vil registrere valpene, kan de gjøre det.

Bare for å ha fakta på bordet.

En kan selvfølgelig håpe at dette er en tjuvparring, men uansett er det trist og unødvendig at to så unge og uferdige dyr allerede går i avl.

Hvis kullet blir sendt inn for registrering i NKK, vil de få en advarsel og trolig bli bedt om å forklare tispas unge alder. En mulighet er derfor å varsle NKK. De kan ikke få gjort noe nå, men muligens kan saksbehandler ha det i bakhodet om tispa får flere kull.

Har vært i kontakt med NKK og de kan ikke gjøre noe med dette. Blir valpene forsøkt registrert må det redgjøres for tispas alder og det er ikke sikkert de godtar registreringen.

Håper dette er en tyvparring selvom det er trist uansett.

Det tok 3 sekunder å finne annonsen.

Teoretisk sett så kan denne tispen ha hatt to løpetider, det er jo snakk om en liten rase (i størrelse)

Jeg ville nok funnet frem mailadressen til oppdretteren til disse hundene jeg og sendt de en mail og spurt om de visste hva som foregikk.

Tviler på at denne tispa har hatt flere enn denne ene løpetiden, hun ble parret før hun var 9 mnd. gammel. Jeg kunne nok ha kontaktet oppdretteren, men det er jo uansett ikke noe h*n kan gjøre med dette alikevel. Raseklubben er jo også inne i bildet så jeg regner med det er flere som får vite om dette tilfellet.

Jeg kommer til å fortsette å maile med de som har dette kullet for å få vite mest mulig før jeg forteller dem hva jeg syns om denne parringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...