Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpene 2009!

ToneS

Recommended Posts

• Svar 71
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg også!! En dalmisvalp blir født i slutten av mnd om alt går som det skal :D så da er det bare å håpe på at det er ei lita tispe blandt dem!

Skrevet
Jepp :D

Gratulerer :D Hvilken rase og når? Enten så er jeg treig med å få med meg ting eller så er ikke blitt ropt så høyt om det, hehe :rolleyes:

Skrevet
Gratulerer :D Hvilken rase og når? Enten så er jeg treig med å få med meg ting eller så er ikke blitt ropt så høyt om det, hehe :rolleyes:

Hollandsk gjeterhund korthåret :D Jeg skal mest sannsynlig ha en tispe etter Qaala, men jeg er også i kontakt med andre oppdrettere.

Skrevet
Hollandsk gjeterhund korthåret :D Jeg skal mest sannsynlig ha en tispe etter Qaala, men jeg er også i kontakt med andre oppdrettere.

Hollendere er nyyydelige hunder. Vi har flere langhårede her oppe i trøndelag, fra Trontoppens kennel. Men jeg har forstått det slik at korthårsvarianten er mer brukshund?

Skrevet

Jeg å håper jeg kan skrive i denne i løpet av sommeren... men tispa er vrang og vil ikke få løpetid *sukk*. Så vi får håpe jeg får skrevet i 2009 tråden og ikke i 2010 tråden

Skrevet
Hollendere er nyyydelige hunder. Vi har flere langhårede her oppe i trøndelag, fra Trontoppens kennel. Men jeg har forstått det slik at korthårsvarianten er mer brukshund?

Det stemmer :D Det er veldig mye malinois blandet inn i de korthårede, det er det ikke i strihår og langhår.

Skrevet

Glemte og si at det blir dvergpuddel tispe, og om alt går etter planen så blir det brun :D

Jeg har satt meg opp på flere valpelister :D

Jeg er så valpesyyyyyyk! :D

Skrevet

Jeg håper også på valp i løpet av året, har kontakt med to aussieoppdrettere som venter flere kombinasjoner hver, men fra samme linjer. Også planlegger jeg jo et par kull selv i løpet av året da, men da skal jeg mest sannsynlig ha fôrvert/deleier om det blir noe pent å ta vare på.

Skrevet

Vi henter forhåpentligvis en valp helt i slutten av mars :D Så da skal jeg legge ut bilder her.

Edit:

Det kommer en liten Korthåret Collie tispevalp hit iløpet av noen måneder hvis alt kom som planlagt :D

Hvem skal du ha fra? :D

Skrevet

Så spennende. Den rasen var jo virkelig vakker :D

Skrevet

Jeg skal ikke ha valp i år, men Chili skal forhåpentligvis ha et kull. Så det blir jo et spennende valpeår for oss sånn sett. :D

Skrevet

skal legge inn bilde av Yakita'n min når jeg har henta ho :D er søren ikke lenge til nå, til lørda'n er det bare å dure ned til Skåne og hente ho :D gleder meg MASSE :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...