Gå til innhold
Hundesonen.no

Mange raseinnlegg her nå, men "Riesenschnauzer "!!


Wheaten terrier

Recommended Posts

Kunne ikke la være, leser veldig mye om forskjellige raser for tiden, planlegger framtiden og greier, hehe, er så mange spennende og utfordrende raser jeg gjerne vil vite mer om og høre andres erfaringer. :P

Så jeg legger ut enda et innlegg her, om en utrolig imponerende og flott rase, nemlig

Riesenschnauzer

winnie%20profil.jpg

Str: Stor

Aktivitetsbehov: Stort

Pelslengde: Strihåret

Behov for pelsstell: Stort

Allergivennlig: Nei

Generell omtale:Riesenschnauzeren er en barsk og modig hund med respektinngivende utseende. Typisk for hundens vesen er urokkelig pågåenhet, kombinert med ro og sindighet. Høyt utviklede sanseorganer, lærevillighet, kraft og utholdenhet gjør den vel egnet som en sterk og utholdende tjeneste- og brukshund. Dens medfødte evne til å tåle stress og rasens selvsikkerhet gjør den også til en velegnet familie- og sportshund.

Rasestandard:

Opprinnelsesland: Tyskland. Hodet skal passe til kroppen. Skallen skal være kraftig, langstrakt uten sterkt fremtredende nakkeknøl. På grunn av øyebrynene synes stoppen tydelig markert. Pannen er rett og uten rynker.

Kjevemuskulaturen er kraftig utviklet men ikke slik at hodets rektangulære form (med skjegg) forstyrres av altfor markerte kinn. Nesebrusken skal være godt utviklet og sort. Leppene skal være godt tilsluttende og skal være sorte (gjelder begge fargevariantene)

Det fullstendige tannsett skal være hvitt, kraftig og godt tilsluttende. Saksebitt. Øynene skal være middels store, mørke, ovale og fremadrettede. Ørene skal være høyt ansatt, V-formet og hengende. Ørebretten skal ikke ligge over skallen.

Brystet skal ha moderat bredde med flate ribben og skal godt buet nå forbi albuene. Kraftig skulder ledd og overarmsben. Buklinjen skal være svakt opptrukket. Kroppslengden skal omtrent svare til skulderhøyden. Ryggen skal være kort og lett hellende. Overlinjen skal ikke være snorrett, men vise en lett edel bue fra den kraftige første virvel ved skulderen, ryggen og det lett hellende kryss frem til haleroten.

Lårene skal være skråstilte og med kraftig muskulatur. Haseleddene skal være godt vinklet. Potene skal være korte, runde og godt sluttet med buete tær (kattepoter), mørke klør og faste tredeputer.

Bevegelsene skal være elastiske, elegante samt raske, frie og jordvinnende. God steglengde i fronten, og godt fraspark bak. Diagonaltrav.

Pelsen skal være stri, hard og tett. Den skal bestå av tett underull og ikke for kort, hard dekkpels. Hardt overhår skal være stritt, ikke lurvete eller bølgete. Kort pels på skalle og ører. Et typisk kjennetegn skal være det strie skjegget og de buskete øyebryn som skygger lett for øynene.

Mankehøyde: hannhunder og tisper; 60-70 cm. vekt 35-45 kg.

Hentet fra Canis.no

____________________________

I tillegg må jeg få legge til at dette er en kjempegod brukshund som blir brukt både i politiet, som rednings og lavinehund samt mye mer. Altså en veldig allsidig rase.

Trenger en fast hånd, og faste grenser, men kan bli en utmerket familiehund med fornuftig trening. Krever en del hjernetrim og gjerne noe den kan brukse til. Lydighet vet jeg ikke, de kan sikkert nå langt der også, men en god brukshund er det ihvertfall, og en sunn rase.

Svart riesen

-705730395_1029_1721.jpg

Salt og pepper riesen

Explosiv1.jpg

Ps. Er visst mange av av brukerne her inne som er interssert i en brukshundrase som sin neste rase, kanskje en rase å vurdere? :P:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker riesen, og skal ha det en dag.. Men det er tøffe og krevende hunde,r så tenkte jeg skulle vente til jeg ble litt eldre og litt mer etablert.. Hundegård/stor hage er et must for meg hvis jeg skal ha riesen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefine hunder!! da jeg var liten hadde onkelen min en stor snill en som hett Lando! :) jeg brukte og ligge og sove på teppet, og lando lå alltid og passet på meg! :D desverre ble han et av mange offer for magedreining! ;)

herlig rase! ;)

he he he

fetteren min hadde en tispe som het Geisha(sånn som grøtrisen vet du). :) han sa at hun fikk det navnet for at de skulle huske at det var en risensnauzer de hadde(om det var tull eller en sannhet vet jeg ikke for det er mangen år siden) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...