Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskoler(bhg)/Montessoriskoler?


Aya

Recommended Posts

Hjelpes, jeg kjenner meg igjen i ALLE punktene! :blink: Lo godt nå ja!

Edit: Men du? Steinerverden er jo veldig liten. Vi vet sikkert hvem hverandre er, eller har hatt samme lærerene? Du har gått Steinerskolen i Trondheim eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar
Hjelpes, jeg kjenner meg igjen i ALLE punktene! :blink: Lo godt nå ja!

Edit: Men du? Steinerverden er jo veldig liten. Vi vet sikkert hvem hverandre er, eller har hatt samme lærerene? Du har gått Steinerskolen i Trondheim eller?

Jeg kjenner meg igjen i de fleste jeg og :) ha ha ha

Nei har ikke gått i trondheim altså :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på steinerskolen fra 6 klasse til midten av 8 klasse.

Tja, begynte der pga. problemer på den forrige skolen, men ting ble ikke bedre av å bytte skole. Ang. mobbing så var lærerene HELT uintresert, og om man sa ifra fikk man som svar att små problemer måtte man orde opp i selv.

Hadde en lærer som hele tiden fortalte hvor dumme var, og innimellom sendte oss ut på gangen om vi ikke forsod hva han sa. Om man skulle ha ekstra undervisning ble man OFTE sittende uten lærer, altså lærte man ingenting. Lærerene brydde seg overhode ikke om elevene etter min mening. Så mine år på steinerskolen var ikke så posetive :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk siste halvdel av ungdomsskolen og videregående på steinerskolen. Angret aldri på at jeg kuttet ut den vanlige skolen. Skulle heller ønske at jeg hadde begynt på steinerskolen tidligere :D Skjønner godt at mange ikke-steinere syns at hele opplegget kan virke litt sært og rart, men personlig syns jeg at møtet med steinerskolen var befriende. Det er kanskje mye der som kan oppfattes som litt i overkant "blomstrende" hvis man ikke er vant til det, men det er mye selvironi der også :) Og når man kommer inn i steinerverdenen på videregående trinn, så er man jo også stor nok til å velge hvor mye av det steinerske man vil ta innover seg og hvor mye man velger å betrakte litt på avstand. (Og jeg må innrømme at jeg fniste meg gjennom en og annen eurytmiforestilling som 15-16 åring :yes: )

Det er mange forskjellige folk der også, men du finner kanskje flere kreative folk på/fra steiner'n enn andre steder. Jeg tror kanskje ikke at realfag var det som sto sterkest der, men vi skulle da lære det også. Men det begynner å bli en del år siden jeg gikk der (slutten av 80- beg. av 90-tallet), så jeg kan egentlig ikke uttale meg om hvordan det er nå. (føle seg gammel :blink: )

På steiner'n hadde vi ikke så mye lærebøker og veldig mye av undervisningen foregikk ved at læreren snakket og vi tok notater. Så måtte vi selv skrive ned stoffet med våre egne ord og illustrere (hehe, jeg har også et nostalgisk forhold til silkebøker :rolleyes: ). Vi kunne selvfølgelig bruke oppslagsverk o.l. for å utfylle våre egne notater. Personlig syns jeg at jeg lærte utrolig mye mer på den måten enn å pugge side opp og side ned i ferdiglagde skolebøker. Det er selvfølgelig utrolig viktig å ha gode lærere når man jobber på den måten, men generelt syns jeg at steinerlærerne var mye flinkere til å inspirere og til å levendegjøre stoffet enn lærere på vanlig skole. Men det var jo varierende kvalitet på lærerne på steinerskolen også. Og på steiner'n har man kanskje en litt større andel "sære" lærere - på godt og vondt - enn på vanlig skole.

Jeg gikk på steinerskolen fra 6 klasse til midten av 8 klasse.

Tja, begynte der pga. problemer på den forrige skolen, men ting ble ikke bedre av å bytte skole. Ang. mobbing så var lærerene HELT uintresert, og om man sa ifra fikk man som svar att små problemer måtte man orde opp i selv.

Hadde en lærer som hele tiden fortalte hvor dumme var, og innimellom sendte oss ut på gangen om vi ikke forsod hva han sa. Om man skulle ha ekstra undervisning ble man OFTE sittende uten lærer, altså lærte man ingenting. Lærerene brydde seg overhode ikke om elevene etter min mening. Så mine år på steinerskolen var ikke så posetive

Jeg hadde den motsatte opplevelsen da jeg begynte på steinerskolen. Syns at lærerne var mye mer engasjerte i enkeltelevene enn på vanlig skole. Det har sikkert mye å si hvilke lærere man møter og hvordan miljøet er på de ulike skolene. Jeg har gått på to steinerskoler og opplevde de to skolene som ganske forskjellige. Synd at du skulle ha en så dårlig opplevelse med steinerskolen.

Steinerskolen har vel både positive og negative sider. Hvor mye man får ut av å gå der, kommer helt an på hva slags person man er selv og hvilke personer man møter der. Det er ikke alle som syns at det er så fabelaktig spennende å lage sine egne ulltøfler eller at det er så interessant å bruke en hel skoletime på å utforske fargen grønn. Jeg syns ikke at absolutt alt var like fantastisk på steinerskolen jeg heller, men om jeg skulle skru tiden tilbake og begynne på videregående igjen, så hadde jeg nok gått for steiner'n en gang til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.... og etter å ha lest dette sitter jeg igjen med en følelse av at dere ER litt annerledes og sære! :blink: Og dette var ikke ment som noe dårlig, altså!

Men det jeg lurer på da er: Når man bruker en hel time på å utforske fargen grønn, ei uke på å lage ulltøfler med matchende ullforkle og 10 timer i uka på tegning fordi man er flink til det, da MÅ dette nesten gå ut over andre ting!?! Er jo ikke så lett å spesialisere seg innen noe og samtidig ha like mye matte/norsk/engelsk etc som i vanlig grunnskole...? Jeg er enig i at det er fint å la elevene utforske de tingene de er flinke til, men vil ikke det snevre inn valgene? Om du nå er flink til å tegne, men dårlig i matte når du er barn. Du blir oppfordret til å tegne og utfolde deg innen dette og matte velges litt bort, ikke så viktig med ting som får deg til å føle deg som en taper (fordi man sliter). Eleven vokser opp og blir "presset" inn i et kunstnerisk yrke og mister pga dårlige mattekunnskaper muligheten til å bli veterinær, som eleven kanskje egentlig ville bli...

Eller tar jeg feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel sies at det ikke er antall timer alene i de enkelte fag som avgjør hvor mye kunnskap og hvilke ferdigheter en elev sitter igjen med etter endt skolegang. Dersom undervisningen "treffer" kan man lære mer på en time enn man ellers ville gjort på ei uke. Selv tror jeg ikke det finnes en skole eller en retning som treffer alle alltid.

Montessori har det vært lite fokus på her. Har inntrykk av at det er Montessori som har blitt valgt som pedagogisk alternativ når enkelte småbygder har lagd privatskoler for å berge bygdeskolene. Det kan vel ha med at det ikke er basert på religiøse/filosofiske forestillinger som Steinerskolen, og dermed mindre kontroversielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Steinerskolen kan være positiv for mange, men at den ikke er for alle :D

Absolutt! Som det gjelder alle skoler.

Har hørt fra kjentfolk at de som har tenkt seg en realfaglig utdannelse (altså matematisk/fysisk/kjemisk retning) kan komme til å slite hvis de har gått på steinerskole. Realfagene blir "nedprioritert" og ikke er like tilrettelagt eller fokusert på, som på vanlig vgs. Jeg vil tro det er forskjell fra skole til skole i vårt langstrakte land, men det er kanskje logisk at det blir slik hvis steinerskolen er mer for de "kreative og frilynte"?

Nå er jeg litt usikker på hva du mener med "nedprioritert"? Men Steinerskolen må forholde seg til skoleplanen som andre skoler. På noen punkter har de dispensasjon til å snu på rekkefølgen (f.eks. lære brøk før de lærer å addere desimaltall 1.04 + 0.09) men skolene må altså før eller senere igjennom skoleplanen. Dette medfører at man da har de påkrevde fagene PLUSS de mer kunstneriske fagene.

Når man kommer opp i årene (altså ungdomsskolen mener jeg) så blir realfagene også endel av "hovedfag". Hovedfag er en fordypningsperiode på noen uker/måneder hvor man da starter dagen med to timer med periodens hovedfag og i tillegg har faget ellers i uken på de respektive tildelte timene. Dette medfører at man kan få en lettere adgang til å forstå det man skal lære på en effektiv og ryddig måte. Og det hele er faktisk mer eller mindre basert på forelesing (med aktiv notatskriving- fordi man skal jo levere inn silkeboken sin til godkjenning mot slutten av perioden) og så labforsøk med det man har gått igjennom (mest aktuelt under realfagene- norsk hadde lite av forsøk liksom :yes:)

Jeg kjenner at jeg blir litt i forsvarsposisjon med en gang det er snakk om Steinerskolen. Tror mange "steinerunger" vil kjenne seg igjen når jeg sier at jeg har møtt så mye skepsis til skolen, fra jeg var sju år gammel, at jeg rett og slett har lært meg å gå i forsvar når det er snakk om den.

Husker når jeg var liten så pleide jeg å få spørsmål som for eksempel " Pleier dere å ligge i sykesenger når dere blir undervist?" av barn som ikke gikk på Steinerskolen.

Da jeg ble eldre fikk jeg spørsmål som ikke var like barnslige, men som hadde akkurat like mye skepsis. Til slutt blir man litt sliten av alt tullet folk går rundt å tror.

Forsvarsposisjon ja! Men problemet her er jo at folk skjærer skolene over en kam istedenfor å poengtere at det er tale om et individ som har fått problem/synes å ha fått et problem med en skole. Hvis det er en kommunal skole som er i "bræsjen", så er det jo umiddelbart en annen vinkling.... noe som irriterer meg grønn.

*ler* Der var det mange lett gjenkjennelige poeng ja!

Haha.... og etter å ha lest dette sitter jeg igjen med en følelse av at dere ER litt annerledes og sære! :blink: Og dette var ikke ment som noe dårlig, altså!

Men det jeg lurer på da er: Når man bruker en hel time på å utforske fargen grønn, ei uke på å lage ulltøfler med matchende ullforkle og 10 timer i uka på tegning fordi man er flink til det, da MÅ dette nesten gå ut over andre ting!?! Er jo ikke så lett å spesialisere seg innen noe og samtidig ha like mye matte/norsk/engelsk etc som i vanlig grunnskole...? Jeg er enig i at det er fint å la elevene utforske de tingene de er flinke til, men vil ikke det snevre inn valgene? Om du nå er flink til å tegne, men dårlig i matte når du er barn. Du blir oppfordret til å tegne og utfolde deg innen dette og matte velges litt bort, ikke så viktig med ting som får deg til å føle deg som en taper (fordi man sliter). Eleven vokser opp og blir "presset" inn i et kunstnerisk yrke og mister pga dårlige mattekunnskaper muligheten til å bli veterinær, som eleven kanskje egentlig ville bli...

Eller tar jeg feil...?

Se på svaret som jeg ga Wretch. Nå kan jeg jo bare snakke om min egen erfaring m alle de årene jeg gikk på skolen og litt med bakgrunn itøtto min sine erfaringer på barneskolen der nå. Men det er ikke tale om å kun bli undervist i et fag og ingen andre fordi man har gode evner innenfor dette. Oppmuntringen kommer selvsagt, men i den timen som er tildelt på planen og i den perioden faget evt. er satt opp som hovedfag. Man blir ikke tatt ut fra engelsk timen for å tegne litt liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Steinerskolen må forholde seg til skoleplanen som andre skoler. På noen punkter har de dispensasjon til å snu på rekkefølgen (f.eks. lære brøk før de lærer å addere desimaltall 1.04 + 0.09) men skolene må altså før eller senere igjennom skoleplanen. Dette medfører at man da har de påkrevde fagene PLUSS de mer kunstneriske fagene.

Men hvordan rekker man dette? Har Steinerskolene flere årstimer enn vanlig skole? Er også enig i det med at det er ikke nødvendigvis antall timer som avgjør læring, men man må jo ha "nok"... I offentlig skole er jo problemet ofte at man ikke har ressurser og mulighet til å sitte og holde alle elevene i hånda, sånn at noen faller ut i ett eller flere fag. Betyr det at steinerskolene har større lærertetthet enn andre? Eller er det organisert annerledes...?

Og det hele er faktisk mer eller mindre basert på forelesing (med aktiv notatskriving- fordi man skal jo levere inn silkeboken sin til godkjenning mot slutten av perioden) og så labforsøk med det man har gått igjennom (mest aktuelt under realfagene- norsk hadde lite av forsøk liksom :blink:)

Men er forelesning virkelig en undervisningsform som passer svake elever særlig godt? Å lære seg å ta notater, sile ut det viktigste osv er veldig fin lærdom, men får virkelig ALLE steinerskole elever til dette? Isåfall har det skjønt noe som ordinær skole VIRKELIG kunne dra nytte av! Jeg har mange elever i videregående skole som ikke er i nærheten av å greie å trekke ut viktig informasjon av en forelesning! Alt er like viktig (eller helst uviktig), rekker vi ikke skrive ned alt så gir vi opp.... Forelesning er jo en undervisningsform som skolene har gått mer bort fra, isteden vektlegges variasjon og alternative innlæringsformer. Ikke at det ikke brukes overhode.

Man blir ikke tatt ut fra engelsk timen for å tegne litt liksom :yes:

Det er bra. Jeg vet jo at dette blir praktisert (spesielt i engelsk... høh) i grunnskolen. Har flere elever hvert år som istedenfor å ha engelsk har vært med vaktmester/hatt utplassering/hatt andre fag osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.... og etter å ha lest dette sitter jeg igjen med en følelse av at dere ER litt annerledes og sære! :blink: Og dette var ikke ment som noe dårlig, altså!

Men det jeg lurer på da er: Når man bruker en hel time på å utforske fargen grønn, ei uke på å lage ulltøfler med matchende ullforkle og 10 timer i uka på tegning fordi man er flink til det, da MÅ dette nesten gå ut over andre ting!?! Er jo ikke så lett å spesialisere seg innen noe og samtidig ha like mye matte/norsk/engelsk etc som i vanlig grunnskole...? Jeg er enig i at det er fint å la elevene utforske de tingene de er flinke til, men vil ikke det snevre inn valgene? Om du nå er flink til å tegne, men dårlig i matte når du er barn. Du blir oppfordret til å tegne og utfolde deg innen dette og matte velges litt bort, ikke så viktig med ting som får deg til å føle deg som en taper (fordi man sliter). Eleven vokser opp og blir "presset" inn i et kunstnerisk yrke og mister pga dårlige mattekunnskaper muligheten til å bli veterinær, som eleven kanskje egentlig ville bli...

Eller tar jeg feil...?

Det er et pensum man skal igjennom på steinerskolen også. I løpet av skolegangen skal en steinerelev ha vært gjennom de samme tingene som en elev på vanlig skole. Jeg var flink til å tegne, og jeg var lite interessert i matte, men jeg fikk ikke tegne i stedet for å ha matte. Det er ikke sånn at man får slippe ting som man ikke gidder/mestrer. Tvert i mot er de veldig opptatt av at man skal utfordre seg selv.

(Jeg har forøvrig senere tatt utdannelse som webprogrammerer :))

Når det gjelder bruk av undervisningstid, så er undervisningen lagt opp slik at man har perioder med de ulike fagene. Vi kunne f.eks ha historie de første to timene hver dag i noen uker. De neste ukene kunne vi f.eks ha fysikk eller matte de første to timene hver dag. På den måten ble læringen mer intens og vi fikk fordypet oss mer i hvert fag enn vi ville gjort om alt skulle vært jevnt spredt utover hele skoleåret. Men i tillegg til dette hadde vi vanlige timer resten av dagen med matte, språk osv. Og vi hadde også timer med kunst og håndverk, kor, estetikk og eurytmi. Jeg husker ikke nøyaktig, men det er mulig at vi hadde noen flere skoletimer i uka enn de hadde på vanlig vgs(?)

[EDIT: Og der kom Vala meg i forkjøpet :yes: ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da lurer jeg litt på hva Kunnskapsløftet gjør med forskjellen mellom ulike skoletyper jeg da... Siden alt nå er så vagt og "alt" er lov og rett så vil det vel iallefall være som skapt til å lage store forskjeller...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan rekker man dette? Har Steinerskolene flere årstimer enn vanlig skole? Er også enig i det med at det er ikke nødvendigvis antall timer som avgjør læring, men man må jo ha "nok"... I offentlig skole er jo problemet ofte at man ikke har ressurser og mulighet til å sitte og holde alle elevene i hånda, sånn at noen faller ut i ett eller flere fag. Betyr det at steinerskolene har større lærertetthet enn andre? Eller er det organisert annerledes...?

Dette vet jeg faktisk ikke svaret på. Jeg vil anta at det er de samme undervisningstimene som i vanlig skole? Dvs, igrunnen litt usikker. Jeg har gått fra 1 - 10 klasse på steinerskolen. Og mitt første møte med begrepet fritime skjedde da jeg hoppet over på kommunal videregående (ville ta musikklinjen selvsagt :rolleyes: - kom ikke inn på russisk linjen). Så kanskje det er rett og slett at man ikke får fritimer på steinerskoler hanker inn endel "ekstra tid"? (om de får fritimer nå vet jeg jo ikke, men det var ikke sånn før iaf- med mindre det var akutt lærermangel og vi fikk gå tidig. Skjedde nærmest aldri da....)

Men er forelesning virkelig en undervisningsform som passer svake elever særlig godt? Å lære seg å ta notater, sile ut det viktigste osv er veldig fin lærdom, men får virkelig ALLE steinerskole elever til dette? Isåfall har det skjønt noe som ordinær skole VIRKELIG kunne dra nytte av! Jeg har mange elever i videregående skole som ikke er i nærheten av å greie å trekke ut viktig informasjon av en forelesning! Alt er like viktig (eller helst uviktig), rekker vi ikke skrive ned alt så gir vi opp.... Forelesning er jo en undervisningsform som skolene har gått mer bort fra, isteden vektlegges variasjon og alternative innlæringsformer. Ikke at det ikke brukes overhode.

Klart dette er en undervisningsform som ikke passer alle! Det sier jo seg selv når en ser at noen elsker steinerskolen, andre synes det var et evig slit. Jeg sliter den dag idag å finne det som er det "viktigste". Men dette ser jeg altså på som en steinerbelastning. Steinerbarn har (etter mitt syn) litt vondt for å si litt- de må si alt! Og dette gjør at vi gjerne kan bruke mer tid enn nødvendig (hilsen mine sensorer på jussen :rolleyes: ). Så månedsbøkene kunne bli ganske så omfattende kan man si :yes: Men igjen, dette er jo også betinget på individet.. ikke gruppen elever.

Det er bra. Jeg vet jo at dette blir praktisert (spesielt i engelsk... høh) i grunnskolen. Har flere elever hvert år som istedenfor å ha engelsk har vært med vaktmester/hatt utplassering/hatt andre fag osv...

Det man ofte gjør på steinerskolen er forsøke å nå barn som har behov for det lille "ekstra". Det være seg ekstra undervisning eller lignende. Men, dette skal jo selvsagt ikke gå utover barnets tilnærming til resten av stoffet- men brukes for å komme i kontakt med barnet, eller at barnet selv skal kunne ta kontakt for å lære mer.. hm.. skjønte du det?

*klippet*

[EDIT: Og der kom Vala meg i forkjøpet :blink: ]

Jepp, jeg er fortere enn vinden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... gode svar, da har iallefall jeg lært noe i dag! :blink: Ble litt nysgjerrig på hele steinerskolen føler jeg.. Vil jo tro at også her (altså steiner-, montesorri- eller offentlig skole) er ingen perfekte og alle har noen gode ideer som ikke de andre har. Om man var litt ydmyk så kanskje man til og med kunne lære noe av de andre.... :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Dette vet jeg faktisk ikke svaret på. Jeg vil anta at det er de samme undervisningstimene som i vanlig skole? Dvs, igrunnen litt usikker. Jeg har gått fra 1 - 10 klasse på steinerskolen. Og mitt første møte med begrepet fritime skjedde da jeg hoppet over på kommunal videregående (ville ta musikklinjen selvsagt :rolleyes: - kom ikke inn på russisk linjen). Så kanskje det er rett og slett at man ikke får fritimer på steinerskoler hanker inn endel "ekstra tid"? (om de får fritimer nå vet jeg jo ikke, men det var ikke sånn før iaf- med mindre det var akutt lærermangel og vi fikk gå tidig. Skjedde nærmest aldri da....)

Jeg møtte heller ikke begrepet fritime før jeg begynte på videregående. Det var ikke fritime på hverken den offentlige barneskolen eller ungdomsskolen jeg gikk på (og heller ikke skolene jeg har jobba som vikar på). At det blir fritimer på offentlige videregående skoler kommer av fagvalgene. Hehe strengt tatt skal de vel ikke være fritimer heller, men økter til selvstudie.

Skal innrømme at jeg også har lurt på hvordan steinern får tid til å fokusere like mye på fagenen i læreplanen som den offentlige skolen og i tillegg ha så mange ekstra fag (som ekstra kunst og håndverk, eurytmi (rett staving?) osv) uten å måtte ha flere timer i uka. Nå er riktignok K06 åpen for en del tolkning, men læringsmålene skal jo likevel oppfylles. Jeg er fult klart over at læring ikke bare går på antall timer, men jeg regner med at det finnes både god og dårlige steinerlærere, akkurat som det finnes gode og dårlige lærere i offentlig skole. Derfor blir vel forholdet mellom timer og utbyttet sånn noenlunde likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme jeg er litt skeptisk til Steinerskolen. I flere år underviste jeg på universitetet, og da spesielt på de første kjemikursene. Det var en del der som kom fra "steiner-skole videregående" og de slet for å si det mildt - og en del var direkte ubehagelige også (glemmer aldri hun som var så forbanna på meg for de måtte regne med logaritmer for å kunne regne ut PH - og skjelte meg ut for at jeg ikke ville godkjenne oppgaven hennes fordi hun hadde ikke regnet ut PH - hvilket oppgaven faktisk var - hun sa "Hadde jeg villet lære matte, hadde jeg valgt matte"! Steinerskole-elever og legestudenter som hadde strøket i kjemi og som tok det om igjen var "skrekkstudentene" blandt oss som underviste på laveregradskursene!)). De strøk jo som fluer på begynner-kursene i matte og kjemi. Nå vet ikke jeg om det kom av dårlig faglig bakgrunn eller kanskje at de simpelthen ikke var "realfags-mennesker.. ingen regel uten unntak selvfølgelig, Jens Stoltenberg er jo "Steinerbarn" og har vel en grad i sosialøkonomi eller noe sånt - ganske heftig matte ute og går i det faget også!

Selv så gikk jeg på Montesorri-skole da jeg var liten og vi bodde i England. Der lærte vi å lese og regne fra 3-4 års alderen, sy i knapper og andre praktiske/nyttige ting og hjelpe de som var mindre enn oss (kjekt det.. la 4 åringene hjelpe til å passe 2-åringene), har for meg at man "vokste" på det - å være liten men allikevel få ansvar. Nåja, kan være jeg husker helt feil men.. gikk på Montesorriskole fra jeg var 4 til jeg var 6 år gammel, og det er unektelig lenge siden, men det var veldig annerledes enn feks dagens barnehager. Det som var litt morsomt var at det ble ikke skilt på jenter og gutter - selv om det var england på 60-tallet - man ble behandlet likt uansett kjønn, og måtte lære det samme.. (husker da vi flyttet til Norge da jeg var 12 år - på skolen hadde jentene håndarbeid og guttene sløyd og sånn var det med den saken! Og det var på 70-tallet, selv da skillte man på jenter og gutter her i landet, og England henger godt etter oss vedr kjønnsrollemønstre den dag i dag!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Steinerpedagogene er litt sånn salig og urtetøffel-typer, men de mener det så godt atte.
Også spiser vi bare hirse og drikker lindeblomst-te (økologisk selvfølgelig)

:):D:) Det er jo akkurat sånn jeg ser for meg Steinerskolene (helt uten at jeg egentlig har fordommer altså - det var bare så godt sagt).

En ting er at det finnes mennesker som har hatt negative opplevelser i steinerskolen, men hvor mange er det ikke som har hatt problemer i offentlig skole? Man kan ikke gjøre alle fornøyd, og uheldige opplevelser kan man få overalt. Forskjellen er bare at når steinerskolen er inne i bildet blåses det opp til gigantoppslag i tabloidene!

Kan det være sånn fordi Steinerskolene framstår som litt over gjennomsnittet omsorgsfulle og annerledes at man faktisk blir overrasket over at det ikke er alle som trives og at ikke alt er like bra som man får inntrykk av ? Mens det er mer forventet at ikke alle trives i den vanlige, offentlige skolen ?

Det er ikke alle som syns at det er så fabelaktig spennende å lage sine egne ulltøfler eller at det er så interessant å bruke en hel skoletime på å utforske fargen grønn

:D:):D

(husker da vi flyttet til Norge da jeg var 12 år - på skolen hadde jentene håndarbeid og guttene sløyd og sånn var det med den saken! Og det var på 70-tallet, selv da skillte man på jenter og gutter her i landet, og England henger godt etter oss vedr kjønnsrollemønstre den dag i dag!)

Hmmmmm... skolen jeg gikk på på 70-tallet var nok veldig moderne, for vi hadde både håndarbeid og sløyd sammen, guttene og jentene ;).

Jeg vokste opp et sted hvor det ikke fantes Steinerskole, men jeg tror faktisk jeg hadde vært av dem som hadde gått på sånn skole om det var tilgjengelig for meg. Mamma var en frisinnet dame, og snakket alltid veldig mye positivt om Steinerskolen (hun hadde en venninne i Trondheim med barn på Steinerskolen), selv om hun selv var lærer på vanlig offentlig skole. Hun fremhevet alltid dette med kreativiteten, noe som tiltalte meg iallefall - uten at jeg har den ringeste anelse om hvordan skolene egentlig fungerer ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Hmmmmm... skolen jeg gikk på på 70-tallet var nok veldig moderne, for vi hadde både håndarbeid og sløyd sammen, guttene og jentene :).

Jeg vokste opp et sted hvor det ikke fantes Steinerskole, men jeg tror faktisk jeg hadde vært av dem som hadde gått på sånn skole om det var tilgjengelig for meg. Mamma var en frisinnet dame, og snakket alltid veldig mye positivt om Steinerskolen (hun hadde en venninne i Trondheim med barn på Steinerskolen), selv om hun selv var lærer på vanlig offentlig skole. Hun fremhevet alltid dette med kreativiteten, noe som tiltalte meg iallefall - uten at jeg har den ringeste anelse om hvordan skolene egentlig fungerer :).

Må kanskje skille mellom tidlig og sen 70-tall kanskje (du er definitivt noget yngre enn meg for å si det slik!) ? Jeg gikk feks på skole på lørdager også.. begynte alltid kvart på åtte på lørdager.. Husker jeg stusset på det med sløyd og håndarbeid.. nåja "litt" moderne var de også - både jenter og gutter hadde skolekjøkken (men aldri sammen!) Å så glad jeg er for å være ferdig med det der! Hatet norsk skole intenst!

Hadde det vært en Steinerskole tilgjengelig, ville nok jeg også vært sendt avgårde på det, foreldrene mine var opptatt av skoletilbud (er ikke uten grunn jeg ble sendt på Montesorri da jeg var liten og amerikansk skole da vi bodde i Stockholm. flyttet fra utlandet til Fredrikstad da jeg var 12 - og i Fredrikstad var det ikke noen fancy skoler å gå på.. så da ble det vanlig skole da).

Jeg synes forsåvidt det er fint at det finnes ulike skoletilbud slik at de som faller utenfor i en type skole kanskje ville ha det bedre på en annen type skole. Imidlertid er det viktig at fagene/allmennskunnskapen ivaretas, men det blir det jo såvidt jeg forstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kanskje skille mellom tidlig og sen 70-tall kanskje (du er definitivt noget yngre enn meg for å si det slik!) ? Jeg gikk feks på skole på lørdager også.. begynte alltid kvart på åtte på lørdager.. Husker jeg stusset på det med sløyd og håndarbeid.. nåja "litt" moderne var de også - både jenter og gutter hadde skolekjøkken (men aldri sammen!) Å så glad jeg er for å være ferdig med det der! Hatet norsk skole intenst!

Hadde det vært en Steinerskole tilgjengelig, ville nok jeg også vært sendt avgårde på det, foreldrene mine var opptatt av skoletilbud (er ikke uten grunn jeg ble sendt på Montesorri da jeg var liten og amerikansk skole da vi bodde i Stockholm. flyttet fra utlandet til Fredrikstad da jeg var 12 - og i Fredrikstad var det ikke noen fancy skoler å gå på.. så da ble det vanlig skole da).

Jeg synes forsåvidt det er fint at det finnes ulike skoletilbud slik at de som faller utenfor i en type skole kanskje ville ha det bedre på en annen type skole. Imidlertid er det viktig at fagene/allmennskunnskapen ivaretas, men det blir det jo såvidt jeg forstår!

Hehehehee... du er såååå gammal ja *fnis*. Jeg begynte jo i førsteklasse i -74, og da var iallefall lørdagsskolen forlengst avviklet (takk og lov). Jeg husker forresten at jeg mislikte å ha sløyd/håndarbeid/gym/skolekjøkken sammen med guttene, fordi jeg syntes de var så barnslige og håpløse *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Broren min og jeg gikk på Steiner skolen,og er ikke så positive til det.Begge hadde problemer med div fag når vi begynte på vanlig skole.Var masse som andre hadde hatt som vi aldrig hadde lært om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går, og har gått alle tidligere år på steinerksolen i Vestold ! Jeg har ingen andre erfaringer å snakke fra, men er veldig fornøyd :)

Jeg vet at både Ari Behn og minst en av Sand-brødrene (Vebjørn) har gått på Steinerskole. Kjenner ikke at jeg trenger å vite mer ...

Hehe, ja, du trekker ikke akkurat frem de beste eksemplene da. Alle tre Sand brødrene og en Sand søster har gått på steinerskolen. Kjenner alle, mer eller mindre. Rare folk, ja, men de har talent for faget sitt i det minste (kunstnere, sølvsmed og lærer;) Ari Behn skal jeg ikke uttale meg om. Vår statsminister har jo også gått på steinerskolen i tillegg til den geniale Jon Alsmås! Men jeg mener, det er mange flere gærninger som har gått på offentlig skole enn steinerskolen, hehe.

Broren min og jeg gikk på Steiner skolen,og er ikke så positive til det.Begge hadde problemer med div fag når vi begynte på vanlig skole.Var masse som andre hadde hatt som vi aldrig hadde lært om.

Fordi vi lærer i forskjellig rekkefølge. F.eks. i matte følger vi den historiske utviklingen, noe offentlige skoler ikke gjør :)

Jeg ble tvunget til å gå på steinerskolen i noen år på barneskolen, og det er seriøst det værste jeg hgar opplevd.

Jeg sluttet til slutt å gå på skolen.

Jeg skal aldri utsette mine barn for det!

Hvorfor det?

Jeg har ikke noe imot Steinerskolene sånn generelt jeg altså, men enkelte ting ved dem kan jeg faktisk styre meg for. Jeg hadde en venninne som hadde gått alle årene der, fra bhge og ut vgs, som aldri hadde lært å skrive korrekt norsk. Og nei, hun har ikke dysleksi - men hun var veldig flink til å tegne! Men Steinerskolen er en ganske dynamisk skole, som lettere endrer fokus enn den offentlige skolen som er mer tungrodd i byråkrati.

Men hvordan det å ha en lang og tynn kropp skal gjøre en mer anlagt for melankoli enn en kortere kropp med kraftig beinbygning?

Det kommer vel ekstremt an på lærerne? Akkurat som på absolutt alle andre skoler.... Og det er veldig viktig å huske ang. det du sier til sist der, det er for det første trukke fullstendig ut av sammenheng (det henger ikke på greip når man trekker ut 15 setninger av en bok som er mange hundre sider lang). Og i tillegg er dette skrevet av Rudolf Steiner som levde for 100 år siden, og akkurat som bibelen følger man bare tankegangen og filosofien, ikke hver mindste detalj.

Jeg kjenner at jeg blir litt i forsvarsposisjon med en gang det er snakk om Steinerskolen. Tror mange "steinerunger" vil kjenne seg igjen når jeg sier at jeg har møtt så mye skepsis til skolen, fra jeg var sju år gammel, at jeg rett og slett har lært meg å gå i forsvar når det er snakk om den.

Husker når jeg var liten så pleide jeg å få spørsmål som for eksempel " Pleier dere å ligge i sykesenger når dere blir undervist?" av barn som ikke gikk på Steinerskolen.

Da jeg ble eldre fikk jeg spørsmål som ikke var like barnslige, men som hadde akkurat like mye skepsis. Til slutt blir man litt sliten av alt tullet folk går rundt å tror.

"Hva slags hemninger har du da?" er også en fin frase jeg har hørt. Og forresten, hei steinerbarn!

;) Min favoritt er peppermynten. Hirsegrøt er godt! :P

Edit: mer internhumor http://lolapagola.vgb.no/2008/05/27/du-vet...einerskole-nar/

Og ikke glem utresalt fra helios og morgenvers! Love it!

Jeg gikk i Trondheim ett år, resten i Tønsberg:-)

Nøtterøy? Hvilket år gikk du ut?

Silkebøker :icon_confused:

Åå, elsker det!

Nå snakker jeg bare for steinerskolen i Vestfold, men vi er en veldig god lærerstab (spesielt når det gjelder norsk og matte). Jeg har faktisk hørt vi har norges beste norsklærer, men jeg vet ikke? Hun er i hvertfall helt fantastisk!

Jeg må også skryte av årsoppgave opplegget vi har! Vet ikke hvordan det er på andre steinerskoler, men på vår skole er det i hvertfall et utrolig bra opplegg. Det er steinerskolens alternativ for eksamen. Og jeg kan vel aknskje spørre alle dere som har gått på offentlig skole hvor mye dere har lært av eksamen? At mai er et helvette? At det går ann å sovne over bøker? Jeg har i hvertfall ikke hørt om noen som har lært noe av eksamen annet enn skikkelig bra pugging? Årsoppgave derimot er en stor oppgave som inneholder en teoretisk del og en praktisk/kunstnerisk. Det er helt fritt valg av tema, og du kan velge om du vil legge vekt på det teoretiske etter det praktiske. Gjør du en stor praktisk del trenger du ikke mer enn 20 teoretiske sider, gjør du lite praktisk skal du ha mellom 30-60 omtrent. En utrolig lærerik prosess hvor du går dypt inn i et tema og blir "ekspert". Du lærer ekstremt mye om deg selv, og dine arbeidsmetoder, i tillegg til at det er en god erfaring å ha med seg for en evt. masteroppgave eller en annen stor oppgave. Jeg har akkurat blitt ferdig med årsoppgaven, og ja, det var et helvette, men jeg har lært utrolig mye, både om meg selv og om temaet mitt.

Phu. Får håpe det ikke er altfor mye skrivefeil i alt dette tullet slik at steinerskolen får hets ;) Det er litt sent på kvelden for dette!

EDIT:

Og for de som vil lese alt negtivt om steinerskolen som går an å finne: http://www.steinerkritikk.no/

Og for de som ikke visste det, dagbladet har en egen ansatt som finner "dritt" om steinerskolen ;) Koselig å vite at noen bryr seg da i det minste! Jeg sier ikke at steinerskolen er for alle, og at alle steinerskoler er velgungerende, men det er et alternativ! Hadde vært artig å lage en siden lignende steinerkritikk som kunne gre alle offentlige skoler over en kam? Hadde ikke det vært litt festlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva slags hemninger har du da?" er også en fin frase jeg har hørt. Og forresten, hei steinerbarn!

Hei tilbake Steinerbarn! :icon_confused:

Gikk forresten 1 mnd på Steinerskolen på Nøtterøy (for leeenge siden-97 eller noe sånt!) Litt sånn utvekslingsgreier. Bodde på Vidaråsen (Andebu) mens jeg gikk på skolen der! Hadde Kelvin som lærer. Kanskje litt vel lenge siden til at du vet hvem det er, eller er han lærer der ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjaa Line, jeg bruker fortsatt urtesalt på maten jeg :icon_confused:

Jeg er helt enig i det du skriver om årsoppgaven, det er en utrolig positiv erfaring, selv om det selvsagt også blir litt stress innimellom der, men slik er det jo med alle oppgaver... og jeg som er skippertaksmenneske hadde det vel litt travelt på slutten.

Men JA, jeg har virkelig lært noe av oppgaven, mer enn jeg lærer av eksamnene jeg tar nå. Jeg mener, eksamen er eksamen, masse gruing, stress ukene før, tre-fire timer med niskrivning også er man ferdig. Jeg har ikke lært en dritt mer av det iallefall, det er jo bare oppsumering av hva vi burde kunne. Sier ikke det er noe galt i det heller, men jeg tror at årsoppgave er en mye bedre løsning. På steinerskoler har vi jo prøver også, man blir jo testet i fagene man tar, så lærerne og du selv kan se hvor landet ligger. Men jeg er veldig glad for at årsoppgaven er den avsluttende "prøven", man lærer altså sååå mye av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...