Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinerskoler(bhg)/Montessoriskoler?


Aya

Recommended Posts

Heisann! Jeg har i alle år gått på vanlig skole og i vanlig bhg, og er litt nysgjerrig på hvilke andre tilbud som finnes der ute. Dere som kjenner til de, eller har gått der selv, fortell meg alt:D Både positivt og negativt, og GJERNE om overgangen fra f.eks steinerskole til norsk universitet/høgskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Jeg kjenner et par som har gått på steinerskole, de er ikke så veldig annerledes fra meg :) De er kanskje litt mer kreative? Tja.. en liten anelse.. da de bruker mer tid på denslags på steinerskolen så vidt jeg skjønner.

Jeg går på universitetet og har ei på kullet mitt som har gått på steinerskolen, hun sliter ikke noe mer eller mindre enn oss andre med å takle universitetet så tror ikke overgangen er så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke stort, men ei venninne av meg har ett barn på steinerskolen og ett i steinerbarnehagen, og jeg vet at de er veldig opptatt av naturen og bruker mye naturalistiske materiale i ting de lager.. Og på skolen er de mere opptatt av individet en på offentlige skoler. De lar elevene utvikle seg og lære i sitt eget tempo, og lar de utdype seg i større grad i det de intresserer seg for og er flinke i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tvunget til å gå på steinerskolen i noen år på barneskolen, og det er seriøst det værste jeg hgar opplevd.

Jeg sluttet til slutt å gå på skolen.

Jeg skal aldri utsette mine barn for det!

Oi.. det hørtes dramatisk ut! Kan du utdype det litt, hva var det som var så ille? Ble nysgjerrig her nå, vet egentlig ikke så mye om steinerskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kusine av meg begynte på steinerskolen i 7. kl på barneskolen på grunn av at hun ble mobbet. Hun trives veldig godt nå, og går på steinerungdomsskolen (samme skolen egentlig, tror de har både barne- og ungdomsskole der). Så for henne har det å begynne på steinerskolen vært positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har det med saken å gjøre om skolen er bra eller ikke...? :)

Gjetter på at meningen med den kommentaren var at "ryktet" sier at steinerskolen fokuserer veldig på kreativitet og personlig selvutfoldelse, individets verdi og egne valg etc og at de som har gått der blir litt sære. At de blir litt sånn overkreative, uttrykker seg med store ord og at de har litt liten kontakt med virkeligheten... Muligens som de to som ble nevnt...? Men om dette er sant eller ikke vet jeg ikke, tror ikke jeg kjenner så mange som har gått på steinerskolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå kom jeg på at jeg har en god venninne som har gått på steinerskolen også (tror det hvertfall var videregående, men vet ikke om hun gikk på barne- og ungdomsskole på steinerskolen også) og hun er ikke som Ari Behn i det hele tatt, hehe!

Jeg tror Steinerskolen kan være positiv for mange, men at den ikke er for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått 12 år på steinerskole, og før det i steinerbarnehage. Har etter det jobbet innenfor stenerped. så jeg er vel ganske inni det he he

Jeg kjenner jo ikke til offentlige skoler så godt, siden jeg selv ikke har prøvd. (bortsett fra høyskole da). Men jeg har egentlig ikke noe negativt å si om steinerskolen, jeg er utrolig fornøyd, og er veldig glad for at foreldrene mine sendte meg dit. Senere tok jeg jo valget om å fortsette der på videregående også. Det er iallefall ingen tvil om hva slags type skole mine barn skal gå på, absolutt ikke.

Ellers så kommer det jo selvsagt mye ann på lærerne, slik det gjør på alle andre skoler. Jeg har også vært utrolig heldig med det.

Det er også viktig å huske på at steinerskolen kanskje ikke passer for alle, slik som offentlig skole heller ikke passer for alle. Det er jo individuelt, og derfor er det så bra vi har flere tilbud. Jeg føler iallefall at steinerskolen har gitt meg veldig god kunnskap som ikke nødvendigvis er av den teoretiske sorten. Jeg har fått lære mange forskjellige håndtverk og kunstformer (ja det er jo selvsagt grenser for hvor grundig man kan lære det på så kort tid da), som fks. smiing, snekring, veving, akvarell, oljemaling, litografi, etc etc. Men det at det er mye praktiske fag går ikke utover det teoretiske, vi har akkurat like mye matte fks. som offentlige skoler.

Det er egentlig litt lettere om du bare spør om akkurat det du lurer på, da er det enklere å svare noe konkret. :)

Ps. og mens vi er inne på steinerbarn, så er Jens Stoltenberg ett.

Carma:

Det at de som har gått på steinerskole blir overkreative er bare bullshit. Her går det alle mulige mennesker. Ja, steinerskolen fostrer nok endel kunstnere, men også arkitekter, leger, psykologer, snekkere, rimi-medarbeidere, dørselgere, toppsjefer etc etc.

Javisst får man på steinerskolen muligheten til å utrykke seg mer kreativt innenfor offentlig skole, men som sagt går ikke dette på bekostning av andre fag.

Ari Behn representerer nok (heldigvis) ikke majoriteten av steinerfolk. ;)

Ang. overgangen fra skole til høyere utdanning:

Det har gått veldig fint for meg. Jeg grudde meg jo litt da, for jeg visste ikke helt hva jeg gikk til. Men det gjør man nok kanskje ikke uansett. Det jeg grudde meg mest til var nok eksamner, siden jeg aldri har hatt det før (som du sikkert vet har ikke steinerskolen en avsluttende eksamen, men en oppgave som man skriver og jobber med over ett år, en praktisk og en teoretisk del, som man leverer inn og holder foredrag om. Årsoppgaven. Spør om du lurer på noe.)

Men det har også gått veldig fint, overgangen har vært lett som en plett.

Og de som begynner på steinerskole nå får jo også karakterer, som gjør det lett hos sammordna opptak. "min" generasjon har ikke karakterer, og må derfor sende inn 20 sider med lærernes vurdering fra hvert fag. Igjen, dette har både sine positive og negative sider, for jeg synes det er mye bedre å få utfyllende informasjon om hva jeg er god til, og hva jeg kan jobbe mer med, istedenfor et tall eller en bokstav, og thats it...

Som sagt, spør spør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått tre år Steinerbarnehage og hele grunnskolen+vdg på Steinerskolen og vært meget fornøyd! Spesielt syns jeg barnehagen var utrolig bra og videregående, har tantebarn der nå - og syns det fortsatt. Har også en bachelor fra Universitet og syns overgangen gikk fint. Undervisningsformen er noe den samme som på universitet, altså foreleser og notater.. Tar gjerne mer på mail (marte.wg@gmail.com), orker ikke lange diskusjoner og masse fordommer som ikke stemmer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt fra kjentfolk at de som har tenkt seg en realfaglig utdannelse (altså matematisk/fysisk/kjemisk retning) kan komme til å slite hvis de har gått på steinerskole. Realfagene blir "nedprioritert" og ikke er like tilrettelagt eller fokusert på, som på vanlig vgs. Jeg vil tro det er forskjell fra skole til skole i vårt langstrakte land, men det er kanskje logisk at det blir slik hvis steinerskolen er mer for de "kreative og frilynte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som stemmer med en Steinerskole, stemmer ikke nødvendigvis med en annen. Det er veldig veldig avhengig av lærerne som jobber ved de enkelte Steinerskolene. Dermed kan en Steinerskole være bra for en bestemt elev, mens den samme eleven ikke ville passet inn på en annen Steinerskole. Man må nesten besøke den skolen man evt ville gått på og gjøre seg kjent der.

Steinerskolene har jo også fått mye pepper for dette med fysiske trekk gjenspeiler personlighet, f eks "Tynn og lang kropp: karakteriserer melankolske barn, ofte stille, går litt sakte, litt tungt blikk, ofte opptatt av seg selv og fortiden." Selv synes jeg det er en merkelig greie å instruere lærerstudenter i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner der Linkr, var noe tabloidene hadde tatt helt uten sammenheng. SELVFØLGELIG sitter ikke lærerne og vurderer elever utenifra kroppsfasong. Rett og slett flaut for vg og dagbladet at de hele tatt skrev om dette, for dette var ren og skjær heksejakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner der Linkr, var noe tabloidene hadde tatt helt uten sammenheng. SELVFØLGELIG sitter ikke lærerne og vurderer elever utenifra kroppsfasong. Rett og slett flaut for vg og dagbladet at de hele tatt skrev om dette, for dette var ren og skjær heksejakt.

Ikke? Denne damen sier at man gjør det:

" Gerd Eva Valøen ved skolens lærerutdanning er ansvarlig for innholdet i praksishåndboken.

- De skal beskrive barnet, men holde bedømmelser og tolkninger tilbake. Målet er å få et blikk for barnet. Et nøkternt, men varmt blikk, sier hun.

Det skal vies en hel praksisperiode i lærernes første år på denne typen elevobservasjoner."

http://www.bt.no/innenriks/article537847.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Steinerskolen i 11 år og trivdes veldig godt.

Kjenner ikke igjen NOE av det som ofte står i media om Steinerskolen. Media fokuserer på utrolig mye rart, og synes det er morro å herse med ting som er "anderledes". Jeg har både positive og negative ting å si om Steinerskolen, men har gått på offentlig skole også og vil i bunn og grunn si at Steinerskolen er mye bedre. Varierer nok fra Steinerskole til Steinerskole, men jeg følte at jeg hadde mye frihet på Steinerskolen. Liker pedagogikken og mye av det Antroposofien står for.

Det du nevner der Linkr, var noe tabloidene hadde tatt helt uten sammenheng. SELVFØLGELIG sitter ikke lærerne og vurderer elever utenifra kroppsfasong. Rett og slett flaut for vg og dagbladet at de hele tatt skrev om dette, for dette var ren og skjær heksejakt.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Det handler mer om å lese elevens kroppspråk og holdning. Et barn som er sammensunket i kroppen viser en tristere og mer innesluttet holdning enn et barn som er rak i ryggen og har høyt hevet hode. Da er det fint å kunne se behovet hos den enkelte elev. Ja, Steinerpedagogene er litt sånn salig og urtetøffel-typer, men de mener det så godt atte.

Media driver uten tvil heksejakt når det kommer til Steinerskolene.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner der Linkr, var noe tabloidene hadde tatt helt uten sammenheng. SELVFØLGELIG sitter ikke lærerne og vurderer elever utenifra kroppsfasong. Rett og slett flaut for vg og dagbladet at de hele tatt skrev om dette, for dette var ren og skjær heksejakt.

Media driver uten tvil heksejakt når det kommer til Steinerskolene.

Ingen tvil om at det lignet en heksejakt! Faren min satt som styreleder for den steinerskolen som fikk pepper for ikke så lenge siden. Mye personlig vendetta ute å gikk der ja..

Og nei, jeg er ikke Steinerbarn, selvom jeg på mange måter skulle ønske jeg var det :) Jeg liker filosofien og mye innen antroposofien jeg syns er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot Steinerskolene sånn generelt jeg altså, men enkelte ting ved dem kan jeg faktisk styre meg for. Jeg hadde en venninne som hadde gått alle årene der, fra bhge og ut vgs, som aldri hadde lært å skrive korrekt norsk. Og nei, hun har ikke dysleksi - men hun var veldig flink til å tegne! Men Steinerskolen er en ganske dynamisk skole, som lettere endrer fokus enn den offentlige skolen som er mer tungrodd i byråkrati.

Men hvordan det å ha en lang og tynn kropp skal gjøre en mer anlagt for melankoli enn en kortere kropp med kraftig beinbygning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at jeg blir litt i forsvarsposisjon med en gang det er snakk om Steinerskolen. Tror mange "steinerunger" vil kjenne seg igjen når jeg sier at jeg har møtt så mye skepsis til skolen, fra jeg var sju år gammel, at jeg rett og slett har lært meg å gå i forsvar når det er snakk om den.

Husker når jeg var liten så pleide jeg å få spørsmål som for eksempel " Pleier dere å ligge i sykesenger når dere blir undervist?" av barn som ikke gikk på Steinerskolen.

Da jeg ble eldre fikk jeg spørsmål som ikke var like barnslige, men som hadde akkurat like mye skepsis. Til slutt blir man litt sliten av alt tullet folk går rundt å tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og går i forsvar! Jeg er så lei av dumme spørsmål som fks. " Ja, er det en sekt eller?"

Og steinerbarn får bare leke med tredukker uten annsikt, for å vekke fantasien... herregud så tåpelig...

Det er iallefall ingen tvil i mitt hjerte om at steinerskolen har vært det rette for meg. Jeg angrer ikke et sekund, og ser tilbake på mine år der med glede. Jeg kommer alltid til å være et steinerbarn, det er sikkert og visst.

En ting er at det finnes mennesker som har hatt negative opplevelser i steinerskolen, men hvor mange er det ikke som har hatt problemer i offentlig skole? Man kan ikke gjøre alle fornøyd, og uheldige opplevelser kan man få overalt.

Forskjellen er bare at når steinerskolen er inne i bildet blåses det opp til gigantoppslag i tabloidene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og går i forsvar! Jeg er så lei av dumme spørsmål som fks. " Ja, er det en sekt eller?"

Og steinerbarn får bare leke med tredukker uten annsikt, for å vekke fantasien... herregud så tåpelig...

Sekt ja, den har jeg fått mange ganger selv.

Og vi er jo så utrooolig kreative ALLE som har gått på Steinerskolen :rolleyes: . Jeg hadde mange i klassen som ikke var kreativ jeg, som var mer matte og fysikkflink. Elever på Steinerskolen er da like forskjellige som elever på andre skoler.

Men det er jo selvfølgelig fint å få sjangsen til å utfolde seg kreativt.

Også spiser vi bare hirse og drikker lindeblomst-te (økologisk selvfølgelig)

...hoho kom bare på lindeblomst-te fordi det er det jeg har i skapet :) Helios så klart :) Fra Camphill... *intern humor*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...