Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor fort tok dere med valpen ut i verden?


Leela

Recommended Posts

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk??

På bil, buss,tog tur?

Til stallen?

Til venner en hel kveld?

En hek dag?

På overnatting borte??

På utstillinng for å se på?

Ja, dere skjønner.. Lurer litt på hvor fort dere gjorde ting og hvor fort dere gikk frem Wink

hvor gamle de var da!?

Er så forskjellig hva folk gjør, men spennende å høre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie var med overalt hvor vi var fra dag 1. Jeg var alene med to barn, og ingen bil da hun kom i hus, så hun fikk ligge inntullet i et fleecepledd i kurven under barnevogna når vi var på farta :o Og siden jeg ikke hadde bil måtte hun også bli med å kjøre tog/buss osv.. Det gikk så fint så :hug:

Bilde av Blondie 8 uker gammel som sover under vogna :o

cellphone_1218053225.jpg

Hvis ikke barna var med så hadde jeg henne i en kurv på armen.. Hun gikk det hun orket og sov i kurven ellers. .men nå har jo jeg mindre hund en deg da.. Kanskje ikke så lett å bære rundt på en kurv med en større valp i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk??

På bil, buss,tog tur?

Til stallen?

Til venner en hel kveld?

En hek dag?

På overnatting borte??

På utstillinng for å se på?

Ja, dere skjønner.. Lurer litt på hvor fort dere gjorde ting og hvor fort dere gikk frem Wink

hvor gamle de var da!?

Er så forskjellig hva folk gjør, men spennende å høre:)

1. Til andre folk etter 2 uker eller noe..? :hug:

2. Bil første dag.., buss eller tog har vi aldri vært på..?

3. Stallen har hun ikke vært.

4. Når hun begynte å bli stuerein (noen mnd gammel). :o

5. Når hun var stuerein.

6. Når hun var stuerein, eller iallefall nesten.

7. Har ikke vært på utstilling med henne, men bestemor var vell en tur når hun var 6 mnd eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på.. Vi har planlagt hentingen og de nærmeste dagene etterpå lenge, men nå rett før så ramler det inn noen virkelig viktige ting. Jeg dropper det uten tvil hvis valpen bør ha ro hjemme, men blir litt i tvil.. Noen sier den MÅ ha ro de første dagene, mens andre sier det er sunt å bare ta den med rundt omkring fra første stund ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?? 2 dager etter hun kom hjem

På bil, buss,tog tur? 8 1/2 uker, 11 uker, 8 1/2 uker (båt, vi har ikke tog)

Til stallen? ...teller..um. Reinsdyr i bur? 12 uker :o

Til venner en hel kveld? 15 uker

En hek dag? Har jeg rett og slett enda ikke opplevd å "måtte" gjøre :hug:

På overnatting borte?? 3 mnd

På utstillinng for å se på? 3 1/2 mnd

Men minsan sin har alltid vært fryktelig sånn "her er jeg, dette gjør meg absolutt ingen ting for akkurat nå er jeg her og jeg er GLAD!". Aldri vært noe usikker på omverdenen, hun har vært mer "jeg skal fram og opp og bort og jeg skal tygge og smake på alt". Om det made any sense at all. Derfor kunne jeg sikkert skrevet "2-3 dagen" på alt, men vi kom oss liksom ikke så fryktelig langt før tidspunktene som er nevnt. Dyret var husrein ved...um. 14 uker eller noe i den duren (bajset ALDRI inne! :shocked: ) så det var heller ikke noe stooort problem, eneste var når vi skulle på vennekveld.

(Jeg hentet henne ved 8 1/2 uker btw, derfor all the action.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellenussen Så herlig bilde :hug: fin Blondie er :o

Høres kjempe bra ut da ;) Er med på alt, men på trygg måte...

Må ha vært bra på en måte å, å måtte hive seg utti det å..ikke bra å vente for lenge!!

Hun veier nok bare 3 kg når hun kommer.. Så kan bære henne på armen den første tia ihverfall :o det går bra..

Takk for så koselig og utfyllende svar..Utrolig koselig å høre hvordan andre gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på.. Vi har planlagt hentingen og de nærmeste dagene etterpå lenge, men nå rett før så ramler det inn noen virkelig viktige ting. Jeg dropper det uten tvil hvis valpen bør ha ro hjemme, men blir litt i tvil.. Noen sier den MÅ ha ro de første dagene, mens andre sier det er sunt å bare ta den med rundt omkring fra første stund ..?

Jeg kommer til å være uten folk på besøk de første 2-3 dagene.. så korte besøk resten av uka..å så full fart :hug: Men skal selvølgelig se ann valpen.. se hvor trygg den er osv..så kan hende det endres underveis.. Men det viktige er at det har mulighet for mye søvn og hvile den første tia med "full fart" etter min mening... Men blir spennende å se hva folk skriver her..man er så forskjellige..å hundene å:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... har jeg jammen ikke tenkt over. Z'n var med overalt helt fra starten av. Nyvalpen som kommer nå, skal på hyttetur hun, som noe av det første som skjer i hennes liv med meg. Og der er det fult av folk (hele 3 stk) og bikkjer. Hun blir nok også med inn på utstillingen og henger der med meg og Z'n. Så her er det ikke noe kjære mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?? Fra dag 1

På bil, buss,tog tur? hadde han første gang på buss når han var 1 år! og bil var han vant til fra dag 1, tog kjørte han når han var ca. 7 uker fra bergen til drammen med alle søsken :hug:

Til stallen? hmm, han var på et hesteshow når han var 11 mnd, men det teller kanskje ikke? joda, forresten han var 5 mnd når jeg tok han med til kusina mi som har hester på utegang. Da fikk han hilse på de.

Til venner en hel kveld? 4 mnd gammel

En hel dag? ca. 5 mnd

På overnatting borte?? Han var nok blitt 9-10 mnd ja..

På utstillinng for å se på? han ble stilt første gang når han var 4 mnd.

Med mine neste valper/hunder så skal jeg ha de med overalt det går an fra de er pittesmå. Noe jeg glemte helt på veien med Marco var å trene rolig trening.. Damn, du kan tro det er morsomt å måtte trene på et problem som allerede er der. Han har veldig vanskelig for å legge seg ned å ta det rolig i nye miljøer/situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk??

Jeg lot henne være hjemme en dag før besøk og sånn fikk se henne.

På bil, buss,tog tur?

Første dagen. Tok buss for å hente henne :hug:

Til stallen?

Hun har vært med i stallen siden jeg fikk henne.

Til venner en hel kveld?

Etter et par dager. Jeg hadde henne med der jeg var :o

En hel dag?

Som sakt, jeg hadde henne med der jeg gikk. Det er viktig at de får muligheter til å sove masse eneste. Så lenge de har en plass å slappe av ( i bilen feks. ), så er det ikke noe problem å ha de med seg.

På overnatting borte??

Dette tenkte jeg ikke på. Skulle jeg overnatte vekke, så gjorde hun det også.

På utstillinng for å se på?

Så fort som mulig :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: (fordi æ'ene mine av en eller annen grunn ble gjort om til "jeg" ... :hug: )

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?? Ca. 2 uker. Lot han bli kjent med oss og leiligheten i noen dager før vi hadde familie og venner på besøk i små og korte puljer. Etter det har han blitt med alle steder vi har vært

På bil, buss, tog, tur? Bil - da vi hentet han. Trikk - da han var ca. 3 mnd. Buss - da han var ca. 4 mnd. Tur - holdt oss på gressplenen bak bygget i 2 uker, så småturer ut i verden som etterhvert ble litt lenger

Til stallen? Vi er ikke hestefolk så derfor har vi ikke vært der enda, men skal ta en tur om ikke så lenge så han får se, høre, snuse og oppleve det. Han er 6 mnd nå

Til venner/familie en hel kveld? Da han var ca. 2,5 - 3 mnd kanskje?

En hel dag? Sikkert da han var 2,5 - 3 mnd det også

På overnatting borte? Han var vel rundt 4 mnd tror jeg...

På utstilling for å se på? Har ingen utstillingsambisjoner, så derfor har det ikke blitt noe av dette enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte den dagen jeg fikk ham jeg. Var jo en lang tur med bil fra danmark til norge, så han var med opp på båten, i byen etc. Dagen etter vi kom hjem var han med opp i en barnehage og ble hilst på av en hurv med unger. Gjorde myyyye med ham den første ukene, alt jeg kunne komme på egentlig. Hadde nok et veldig godt utgangspunkt sånn uansett, men gutten er iallefall vokst opp til å bli en utrolig stødig og trygg unghund.

Nå skal det sies at han ikke ble hentet før han var nesten 3 måneder gammel, så vet ikke hvordan folk gjør det med valper på 8 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både forrige pelsen og hun jeg har nå har vært med på "alt" fra hentet de.Frøkena her har ikke tatt tog enda da men,ellers vært med masse.Har blitt veldig trygge hunder som kan bli med overalt uten problem.Man må jo klart se ann hvordan valpen er også om blir redd/engstelig så bør man nok gå litt saktere fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk? Tja, de två första nätterna tillbringade vi hos vänner och föräldrar. När vi väl kom hem så tog det väl fyra-fem dagar innan vi åkte hem till vänner och tillbringade helgen där.

På bil, buss,tog tur? Bil körde vi ju hem från uppfödaren så det blev ju direkt. Sedan blev det väl i princip bilturer varje dag. Buss åkte hon när hon var med hundvakt, då var hon ganska ung, kanske 10 veckor. Tåg har hon inte åkt än, men vi flög till Stavanger när hon var 9 veckor.

Til stallen? Var där och miljötränade när hon var 9-10 veckor, men annars är jag inte i stall så ofta :hug:

Til venner en hel kveld? En hel dag? På overnatting borte?? Som sagt... direkt. Varje helg från 8-10 veckor så sov vi borta.

På utstillinng for å se på? 9-10 veckor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal få valp til sommeren, og tipper jeg kommer til og ta henne med overalt :hug:

Sosialisering er veldig viktig synes jeg, og da blir det ikke riktig og ha valpen inne (hjemme) i to-tre uker.. :rolleyes:

Men det er jo helt klart delte meninger om det :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?? Bodde hos svigers de første dagene vi hadde henne

På bil, buss,tog tur? Bil med en gang, buss og tog etter et par dager

Til stallen?Hun var vel 12-14 uker?

Til venner en hel kveld? Den første uken...

En hel dag? Vi kom jo ikke hjem til vår leilighet før i slutten av august, da hun var nesten 3 mnd...

På overnatting borte??2. uken vi hadde henne var jeg leirleder på NKKU-leiren, så hun var med meg, og var med overalt. Hun fikk jo selvfølgelig muligheten til å sove når hun trengte det, hun var veldig flink til å legge seg og sove overalt.

På utstillinng for å se på?Første utstillingen som var her.. Da var hun med på valpeshow :hug: Hun var vel 4 mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk??

På bil, buss,tog tur?

Til stallen?

Til venner en hel kveld?

En hek dag?

På overnatting borte??

På utstillinng for å se på?

Ja, dere skjønner.. Lurer litt på hvor fort dere gjorde ting og hvor fort dere gikk frem Wink

hvor gamle de var da!?

Er så forskjellig hva folk gjør, men spennende å høre:)

Skriver om Vita, da jeg husker best hva jeg gjorde med henne :hug:

Til andre folk: tja, tok henne med til mormor og morfar i løpet av den første uka i alle fall.

Bil/buss/tog: Tog og buss har vi aldri tatt, vi kjørte bil i over 50 mil da vi hentet henne og tok henne med i bil igjen allerede dagen etter.

Stallen: Etter to/tre dager.

Venner en hel kveld: det har hun aldri vært med på..

Overnatting borte: Vi dro på ferie hos farfar etter 1,5/2 uker.

Utstilling for å se på: Tja, det var vel det første valpeshowet hun var med på, rett etter fylte 4 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk? Etter en uke..

På bil, buss, tog tur? Bil starta oppdretter med før vi henta henne. Buss kjørte hun for første gang i 4 måneders alder.

Til stallen? Aldri vært.. Men vi begynte tidlig å gå forbi innhegninger med hester for å sosialisere med andre dyr.

Til venner en hel kveld? 2-3 måneder

En hel dag? 3 måneder ca?

På overnatting borte? Vi dro rett på hytta etter vi hadde hentet den. (9 uker)

På utstilling for å se på? Det var Hamar 06 husker jeg, da var hun vel 5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk??

Hmm.. Husker ikke helt, men tror faktisk det var ganske med en gang :hug:

På bil, buss,tog tur?

Bil: Første gang da vi hentet henne.

Buss: innen den første mnd. hjemme.

Tog: Har faktisk ikke kjørt tog med henne enda.

Båt: Horten - Moss ferga.. dag 1. da vi hentet henne :o

Til stallen?

Har ikke vært i noe stall enda..

Til venner en hel kveld?

Det tok ikke lang tid.. tok henne med meg nesten overalt, fra dag 1 :P

En hel dag?

Det samme som over :P

På overnatting borte??

Som sagt, hun var der jeg var, om jeg overnattet et sted, gjorde hun det også :o

På utstillinng for å se på?

Vi var faktisk på to utstillinger samme uken jeg hentet henne ;) Hun er overhodet ikke stresset eller noen ting på utstilling(med mindre jeg er det...) og roer seg veldig fort ned, om hun blir lagt i buret ;) (de første gangene vi var på utstilling(for å se på) hadde vi ikke med noe bur, da var det bare en veske, med mat, vann, godbiter og vaksinasjonskort :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med utstilling.. bør de ikke ha fått den 12 ukers vaksinen før de er med på det ?

Og syntes dere valpen kan være med i stallen på fredag når vi har hentet henne og kjørt 40 mil på torsdag :icon_clapping:

Jeg hadde egentlig ikke tenkt det - men at hun måtte være hjemme og få ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk??

Det gjorde jeg med en gang Selma var i hus (9uker)

På bil, buss,tog tur?

Har foreløpig bare kjørt bil med henne, men skal få ut fingeren og ta buss med henne veldig snart. Har ikke bil selv, så er avhengig av at Selma blir vant til buss. Hun er IKKE glad i å sitte i bur i bil. Da sutrer hun non stop. Men hun synes det er helt i orden hvis hun får sitte på fang, noe jeg ikke er så glad i at hun gjør.

Til stallen?

Stall? Vel, det kommer jeg sikkert aldri til å gjøre...

Til venner en hel kveld?

Hun var kanskje 11 uker, eller noe sånt da vi gjorde det første gang. Gikk veldig bra. Selma er fornøyd bare jeg er i nærheten.

På overnatting borte??

Hadde hatt Selma i fire dager da jeg dro til mora mi for å feire jul. Overnattet der i tre netter eller noe sånt, og har overnattet der en gang etter jul også. Det gikk også ganske greit. Litt mye mas med mors hunder og Selma sammen, men helt greit.

På utstillinng for å se på?

Hadde lyst til å ta med meg Selma på utstilling med en gang, for å sosialisere. Men ville at vaksinene skulle være i orden før jeg gjorde det. Derfor blir det ikke før Ler 8. feb. Det blir morro tror jeg :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk?

Dag 1 egentlig.

På bil, buss, tog tur?

Hun ble hentet i bil, og buss, tog, t-bane var vel etter en uke eller to. Men hadde nok startet tidligere om jeg hadde måttet reise med en av de fremkomstmidlene

Til stallen?

Samme dagen som jeg var å hentet henne faktisk. Og siden et par ganger etter det (men nå har jeg ikke fått vært i stallen på en stund)

Til venner en hel kveld? En hel dag? På overnatting borte?

Hvis mamma og pappa teller, så var det etter to uker. Men sov også noen netter hos kjæresten min (moren hans sitt hus). Pluss at hun var med på hyttetur til kjæresten og en tur til huset til søsteren hans nå like etter nyttår (hun er 3 måneder nå).

På utstilling for å se på?

Enda ikke vært på, men hun skal ikke stilles ut så jeg ser ikke noe grunn til det. Men hun har vært på mange treninger med andre hunder og sånn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fort tok dere med valpen til andre folk??

Husker ikke helt, men hadde ham med meg så lenge det lot seg gjøre, uansett hvor gammel han var. Kanskje ikke den første dagen, da. Da er det viktigste å bli trygg i sitt nye hjem :icon_clapping:

På bil, buss,tog tur?

Hente han i bil og det har aldri vært no problem, så der har han alltid fått være med uansett hvor gammel han var. Buss tok vi nok når han var større, men det er også helt tilfeldig.

Til stallen?

Mens han enda var liten valp. Mellom 9-12 uker kanskje...

Til venner en hel kveld?

Tror ikke jeg gjorde det mens han var valp... Hadde vært litt pinlig hvis han tisset inne. Men er nok også tilfeldig, at det ikkehøvet seg slik.

En hel dag?

Hmm... Sikkert etter et par uker... Samme grunn som ovenfor, det hadde vært pinlig siden han ikke var stueren ennå. Og fordi det ikke høvet seg slik. Jeg hadde ingen plasser jeg skulle dra på besøk.

På overnatting borte??

Sikkert ikke før han var noen mnd. Ikke stueren som skrevet ovenfor.

På utstillinng for å se på?

Har aldri vært på utsilling.

Dette er bare hva jeg tilfeldigvis gjorde. Hadde det passet seg slik, at jeg faktisk skulle noen plasser, så hadde jeg tatt ham med meg. Synes det er en viktig sosialisering. Min ble i hvert fall veldig trygg og sosialisert av at jeg tok han med meg "overalt". Men første dagene synes jeg det er viktig å bare være hjemme med valpen så den blir trygg. Etter det, så synes jeg man kan la den være med på det meste :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...