Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har masse bra å si om Tromsø?


hanne-pia

Recommended Posts

Hundevis er ei som driver for seg selv og holder en del klikkerkurs i Tromsø.

Hvis turområder er det viktigste og du har bil vil jeg anbefalle og ikke bo på øya. Selv om det er fine lysløyper der er det ikke så mye annet turterreng. Men, det er selvfølgelig mye mer sentralt. På kvaløya er det mye fint turterreng nært, men der er det litt lenger til sentrum. Tromsdalen er også et alternativ. Og ikke bekymre deg for bilturen opp, det går greit. Det er dyyyrt å sende den med hurtigruta. Så lenge det er greit føre over saltfjellet går det nok veldig greit å kjøre. Det tar noen timer, men er verdt det for å ha bilen her. For bil åpner veldig mange muligheter for flotte turområder!

Takk, da har jeg litt å fundere på :hug:

Må nok ha med bilen ja, er så vandt til å ha den og tror ikke jeg hadde klart meg uten. Har kjørt nordover til Bodø en gang og det var på denne årstiden, skulle hilse på Felix som da var valp. Var elendig føre og tror det er den værste bilturen jeg noensinne har opplevd ... Men får krysse fingrene for fint vær denne gangen, det er tross alt verdt noen timers kjøretur for å ha bilen min der :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Mørketiden har jeg valgt å ikke tenke på, det går vel mot lysere tider nå. Så den tid den sorg.

Jeg flytter oppover i månedskiftet februar/mars.

Poter: Vi trener hovedsakelig bruks, etter at jeg gikk grundig lei av alt som heter lp i fjor ... Har tenkt litt på NRH (men fant ut her i Trondheim at det var vanskelig å kombinere med turnusarbeid, iallefall den turnusen jeg hadde her), så vi får se nå. Hva er Hundevis?

Du trenger ikke bekymre deg noe segrlig for mørketiden :hug: Den er ikke sååå ille og min erfaring er at de fleste som flytter nordover og opplever mørketiden for første gang, synes det er veldig fasinerende og flott. Men så klart, det ER slitsomt å ha så lite dagslys så lenge. Selv synes jeg at våren er værst, så du kan jo forberede deg på at det fortsatt kommer til å være snø her mens det sørpå er vårlig og grønt... Når det gjelder årstider, så er ikke årstidene her som de er f.eks i Trondheim. Bodde der ett år og ble jo overrasket over at alle årstidene varte i ca 3 måneder hver! *ler*

Ellers her i Tromsø er det jo flotte fjell og er du glad å gå på ski, har du mange alpine fjell å velge i mellom her. Turmulighetene her og i nærområde er flotte. Troms generelt har veldig flotte turområder å by på. Det er øyer ute i havgapet, alpine fjell og innlandsområder. Jeg synes så klart at Troms har "alt" :o

Hvis du vil trene bruks, har du allrede "snakket" med to-tre her i tråden som gjør det her i Tromsø ;) ToneC, Therese og meg :o Mailin med Lyng trener også. Jeg har også trent redning. Vet ikke hvordan de med turnus gjør det her, men på sommeren er treningene onsdager og søndager. På vinteren her det lørdag og søndag. Samt lp treninger tirsdager.

Hundevis er en hundeskole som driver med klikkertrening. Hun holder kurs, arrangerer foredrag og har miljøtreninger.

EDIT: Det nye retteprogrammet vil visst ikke tillate at jeg skriver s æ r l i g, så det ble noe kryptisk noe helt øverst der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Har man bil er det da ingen hindring hvor man bor? Å komme seg av øya er jo gjort på nullkommaniks uansett. Nei, finn deg noe som er billig og funksjonabelt, med mindre det er i nordlige kroken/kaldfjord/berg så går det helt greit! :hug:

Det kommer jo an på om man har lyst til å bruke bilen for å komme seg rundt. Ikke at det ikke går buss til Kvaløya og Tromsdalen heller da. Jeg bor i Tromsdalen, og hit er det god bussforbindelse (bortsettfra søndagsmorgen <_< ). Men det er jo noen som vil bo sentralt selv om de har bil. Hver sine prioriteringer. Jeg prioriterer turmuligheter rett utafor stuedøra ganske høyt (eh jeg har ingen stue da), men vil ikke har lang kjøring inn til sentrum. Andre syns det er greit med en haltimes kjøring til sentrum, mens andre igjen syns det er fantastisk å bo midt i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i Tromsø i "min ungdom", og likte meg veldig godt der.

Jobbet på gamle regionssykehuset, og bodde 2 kvartaler bortenfor. (Balsfjordgata)

Det nye Universitetssykehuset var under bygging da, og er vel lengre nord på øyen om jeg ikke husker helt feil.

Hadde hund når jeg bodde der, og ble endel skigåing på oss, er masse terreng å boltre seg i, så kjekt å bo der med bikkje. Vet jo ikke hvordan det er der nå, men gikk ikke an å kjede seg der. Skjedde noe hele tiden.

(20 år siden dette da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil trene bruks, har du allrede "snakket" med to-tre her i tråden som gjør det her i Tromsø :hug: ToneC, Therese og meg :o Mailin med Lyng trener også. Jeg har også trent redning. Vet ikke hvordan de med turnus gjør det her, men på sommeren er treningene onsdager og søndager. På vinteren her det lørdag og søndag. Samt lp treninger tirsdager.

Bare så det er sagt, det vrimler og kryr ikke av papilloner og sheltier i bruksgruppen. Vi lakkerer ikke negler i skogen, vi trener. Bare sånn at du ikke skal bli redd :rolleyes::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man bil er det da ingen hindring hvor man bor? Å komme seg av øya er jo gjort på nullkommaniks uansett. Nei, finn deg noe som er billig og funksjonabelt, med mindre det er i nordlige kroken/kaldfjord/berg så går det helt greit! :hug:

For sykehusansatte kan det ofte være et problem med å finne parkering, da det er mange ansatte og få parkeringsplasser. Tro om de ikke må betale for parkering i tillegg, eller er det bare jeg som blinkser der?

Dessuten er det ingenting kalt med kaldfjordområdet, bare for å ha det sagt. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Bare så det er sagt, det vrimler og kryr ikke av papilloner og sheltier i bruksgruppen. Vi lakkerer ikke negler i skogen, vi trener. Bare sånn at du ikke skal bli redd :rolleyes::hug:

Flau over de bærbare? hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Neida, de er finest i verden, de... Men det hender jo folk tenker sitt når man sier man skal på skogstrening og har med seg sånne bærbare vet du. :hug:

Det er jo sant :o Men Isis skal jo bli skikkelig brukshund når hun blir stor! Oooops nå avspora jeg tråden :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt, det vrimler og kryr ikke av papilloner og sheltier i bruksgruppen. Vi lakkerer ikke negler i skogen, vi trener. Bare sånn at du ikke skal bli redd :rolleyes::hug:

Og når Ia hiver seg med til våren, blir det vel stor bling-faktor og rosa stæjs, vel?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om man har lyst til å bruke bilen for å komme seg rundt. Ikke at det ikke går buss til Kvaløya og Tromsdalen heller da. Jeg bor i Tromsdalen, og hit er det god bussforbindelse (bortsettfra søndagsmorgen <_< ).

For sykehusansatte kan det ofte være et problem med å finne parkering, da det er mange ansatte og få parkeringsplasser. Tro om de ikke må betale for parkering i tillegg, eller er det bare jeg som blinkser der?

Dessuten er det ingenting kalt med kaldfjordområdet, bare for å ha det sagt. <_<

Nei jeg refererte bare til nærheten av turområder, ikke jobbsituasjonen, sjekk quoten min! :hug:

Kaldfjorden er jo fiiiiin med turområder, men det blir et stykke å kjøre på jobb hver morgen, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om man har lyst til å bruke bilen for å komme seg rundt. Ikke at det ikke går buss til Kvaløya og Tromsdalen heller da. Jeg bor i Tromsdalen, og hit er det god bussforbindelse (bortsettfra søndagsmorgen <_< ). Men det er jo noen som vil bo sentralt selv om de har bil. Hver sine prioriteringer. Jeg prioriterer turmuligheter rett utafor stuedøra ganske høyt (eh jeg har ingen stue da), men vil ikke har lang kjøring inn til sentrum. Andre syns det er greit med en haltimes kjøring til sentrum, mens andre igjen syns det er fantastisk å bo midt i sentrum.

JA, det kan du notere deg med èn gang: det går ingen busser på søndager før ca. 12 på dagen! Bussjåførene sover nemlig lenge på søndager! Jeg opplever titt og ofte at bussene er seine, men det er mulig sjåførene ikke liker meg da, siden flere her inne mener bussene er tidnok :icon_clapping:

Nei jeg refererte bare til nærheten av turområder, ikke jobbsituasjonen, sjekk quoten min! :lol:

Kaldfjorden er jo fiiiiin med turområder, men det blir et stykke å kjøre på jobb hver morgen, ja...

Og 5 minutter videre utover finner du Ersfjordbotn, som er ENDA finere enn Kaldfjord :lol: (Om jeg er derfra? Neeeeiiii, hva får deg til å tro det? Hehe!) og den mest fotograferte fjorden i Nord-Norge når nordlyset titter fram blant fjellene. Seriøst, noen fotografer hører eller lukter at nordlyset kommer og da dukker de opp med kameraene sine, så blir det kalenderbilder til neste år også!

Uansett, har du bil og syns det er viktigere med nærhet til naturen enn byliv: ikke bo på Tromsøya. Syns du det er viktigere å være nærme jobb/sentrum, ta med bilen likevel, så du kan kjøre til de beste turområdene.

Ikke gå på Rogers eller Hawk om du skal ut på byen. Ta heller turen innom BlåRock (spis hvitløksburger her på dagen), Cirka, Meieriet, Driv eller om du skal ta et rolig glass vin og vil høre på vinyl: Verdensteateret. Flyt har en tendens til å bli stappa, samt at de spiller alt for høy musikk (NEI, jeg er ikke gammel, men det er ikke dansegulv der, hvorfor høy musikk når ingen skal danse? Det er bord overalt, folk vil snakke sammen! Det er nå min teori :whistle: ).

Tips til mørketida: På nille har dem billige telys :hyper: Det verste med mørketida er egentlig ikke at det er mørkt på dagen, men at det er beksvart når du skal stå opp på morran <_<

Annet: Det finnes ikke McDonalds (Takk skaperen for det!), men det finnes Burger King (blæ) og Burgerman. Beste burgersteder er likevel BlåRock og Flyt (før tronet Blå på toppen, men nå har Flyt kravlet opp ved siden av dem). Kakene på Aunegården er FARLIG gode! Desverre ganske dyre (for oss studenter), men om du vil bli avhengig av trøffelkaka eller ostekaka, be my guest. Du er herved advart!

I sentrum finner du kjøpesentrene Veita og Nerstranda. Gode gamle Veita ligger i nordbyen og er egentlig et nusselig lite senter. Nerstranda ligger lenger sør i sentrum og er det hippe og kule senteret alle går på, men ingen kjøper noe :) Pyramiden ligger på fastlandet og er et ganske stort senter, men det er stort sett bare fastlandsboere som handler der regelmessig. Jekta ligger litt uttafor sentrum, men til gjengjeld ligger den ved bussterminalen Giæverbukta. Jekta består av to senter: Jekta øst og Jekta vest. Planen er at disse senterne skal bygges sammen til et massivt monstersenter av Europeisk standard. Dette er nok mye av grunnen til at sentrumsbutikkene sliter med budsjettet. "Alle" handler på Jekta, men Jekta har et veldig bra utgangspunkt med gratis parkering og ikke minst Coop Obs Hypermaked.

Bestemmer du deg for å bo i sentrum ender du nok på ett eller annet tidspunkt i Telegrafbukta. Det er liksom "stranda" i Tromsø. Det er alltid masse folk der på varme sommerdager, dette er også stedet Buktafestivalen arrangeres på. Personlig vil jeg anbefale at du tar bilen om dagen blir varm, kjører ut forbi Kaldfjorden, tar til høyre før Ersfjordbotn og kjører mot Grøtfjord. Selve Grøtfjord er en gigantisk strand i seg selv, men på turen utover dit finnes det små sandflekker i fjæra man kan erobre helt for seg selv. Dårlig med parkering der, desverre, men en og annen veilomme er det da.

Ting som skjer: Du går glipp av TIFF, Nordlysfestivalen og NM i reinkappkjøring, men til sommeren kommer Buktafestivalen, Døgnvillfestivalen, Insomniafestivalen og en haug med andre festivaler i kommunene rundt Tromsø.

Spør om du lurer på mer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er positivt overasska over hvor mange som misliker Rogers/Hawk her! :icon_clapping: Heia folket! Kan ikke dere komme og fortelle det til mange av venna mine?

Ikke glemme fine kinoen vår og fine biblioteket :whistle: *skryte skryte*

Og ummehh... Holtmarka! Og Fjellheisen!

Sånn, nå har du nok å gjøre helt til neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når vi først anbefaler utesteder og slikt, må jeg jo anbefale noen kafeer også! På Verdensteateret har de en koselig kafè som absolutt er verdt et besøk. Oppe på Kulturhuset, med inngang på samme side som kinoen, er Cafè Sånn som virkelig anbefales. Koselige, gode retromøbler å sitte i og god mat! Siden du skal jobbe på UNN, kan du ta deg en tur innom Uit og teorifagsbygget. Der går du helt bakerst, opperst og innerst hvor du finner Psykologi -og jusskantina. Den har åpen peis! Gull verdt på vinteren. Ok og billig mat. Fortsetter du videre oppover finner du Kraft som er studentidrettshallen, men andre er også velkommen. Når du først er der ser du hoppbakken og den har granskog rundt seg, så kan du stå der og mimre om Granåsen og få dekt den værste hjemlengselen :icon_clapping:

Turmessig synes jeg det går helt fint å bo på øya! Jeg har bodd på Storelva før og nøyt godt av turmulighetene der også, men synes faktisk at det er bedre turmuligheter her på øya vinterstid, nettopp fordi lysløypenettet er mye større her. Men ja, man treffer på folk. Det er noe ala som å gå på stiene i Bymarka.

Og bare så du er advart, når Tromsøfolk sier at fjellene her ikke er bratte å gå på, pøh, det er bare tull! De er svinbratte! Og JA, det er også bratt opp til Fjellheisen/Fløya selv om man går den "slakke" ruten. Jeg sier egentlig at fjellene her i Tromsø er alpine fjell, så det sier jo sitt. Rett opp og rett ned. Det er ikke akkurat sånn at man kan gå tur innover marka her, slik som man kan i Trondheimsområdet. Men her slipper man granbar i øynene, så det er et pluss! Tihi :whistle: Det at de er så bratte, gjør det ekstremt kult å kjøre ned igjen. Om du ikke kan kjøre telemark, har du en unik sjanse til å lære det nå og å få kjørt ned mange råe fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at mange sa at nordlendinger er så lette å bli kjent med. Jeg skal ikke si noe om folk fra Tromsø, det vet jeg ingenting om. Men jeg synes det er veldig forskjellig fra sted til sted, også her nodpå, om folk er lett å bli kjent med eller ikke. Jeg bor i Finnmark og flyttet i høst til en annen del av Finnmark, og har etter fem måneder ikke blitt kjent med en eneste en som er lokal! De er ikke lett å bli kjent med i det hele tatt.

MEN hadde man spurt de, så hadde de kanskje sagt at nordlendinger er lett å bli kjent med og at de er lett å bli kjent med. Så det spørsmålet er det nok best å spørre noen som har flyttet til et sted, enn folk som er fra stedet.

Legg merke til at jeg ikke sa dette om folk fra Tromsø (vet ikke noe om det), men måtte bare si det. Nordlendinger er nemlig ikke så lette å bli kjent med som man skal ha det til.

Hvordan er været i Tromsø? Og med det mener jeg om det blåser mye og ofte??

Hva er "billig" å betale i mnd for et sted å bo? Student altså...

Håper ikke det gjorde noe at jeg kom med mine egne spørsmål i din tråd :icon_clapping: , men jeg er også litt skremt med tanken på Tromsø akkurat som du, og lurer også på en hel masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på om man har lyst til å bruke bilen for å komme seg rundt. Ikke at det ikke går buss til Kvaløya og Tromsdalen heller da. Jeg bor i Tromsdalen, og hit er det god bussforbindelse (bortsettfra søndagsmorgen <_< ). Men det er jo noen som vil bo sentralt selv om de har bil. Hver sine prioriteringer. Jeg prioriterer turmuligheter rett utafor stuedøra ganske høyt (eh jeg har ingen stue da), men vil ikke har lang kjøring inn til sentrum. Andre syns det er greit med en haltimes kjøring til sentrum, mens andre igjen syns det er fantastisk å bo midt i sentrum.

Hmm, Tromsdalen høres ut som noe for meg da altså. Så får jeg vel bare satse på bil på søndager :icon_clapping: Men har ikke fått pratet med de som driver leilighetene til UNN enda, tror jeg satser på de sånn helt i starten iallefall ... Men ca. hvor langt er det fra Tromsdalen og til sykehuset?

Bare så det er sagt, det vrimler og kryr ikke av papilloner og sheltier i bruksgruppen. Vi lakkerer ikke negler i skogen, vi trener. Bare sånn at du ikke skal bli redd :rolleyes::P

Hehe, hvor søtt hadde det ikke vært dersom dere faktisk hadde lakkert neglene i skogen :D Er dere mange som trener?

For sykehusansatte kan det ofte være et problem med å finne parkering, da det er mange ansatte og få parkeringsplasser. Tro om de ikke må betale for parkering i tillegg, eller er det bare jeg som blinkser der?

Dessuten er det ingenting kalt med kaldfjordområdet, bare for å ha det sagt. <_<

Oki, det er kjekt å vite! Tenkte ikke på spørre om parkeringsmuligheter jeg ...

Og når Ia hiver seg med til våren, blir det vel stor bling-faktor og rosa stæjs, vel?!

Alt for lite bling-bling og rosa i bruksmiljøet vet du, hadde vært en fin forandring :whistle: Hvorfor skal runderingsdekkenet være orange liksom, hvorfor ikke knæsj rosa? :hyper:

*Klippe bort masse flott info*

Åh, så flott, der fikk jeg svar på alt jeg ikke har tenkt så langt som å spørre om enda!

Jeg er positivt overasska over hvor mange som misliker Rogers/Hawk her! :lol: Heia folket! Kan ikke dere komme og fortelle det til mange av venna mine?

Ikke glemme fine kinoen vår og fine biblioteket :lol: *skryte skryte*

Og ummehh... Holtmarka! Og Fjellheisen!

Sånn, nå har du nok å gjøre helt til neste år!

:lol:

Er myyyye mer optimistisk nå altså folkens, nesten så jeg tørr glede meg til å flytte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, dobbelpost :icon_clapping:

Og når vi først anbefaler utesteder og slikt, må jeg jo anbefale noen kafeer også! På Verdensteateret har de en koselig kafè som absolutt er verdt et besøk. Oppe på Kulturhuset, med inngang på samme side som kinoen, er Cafè Sånn som virkelig anbefales. Koselige, gode retromøbler å sitte i og god mat! Siden du skal jobbe på UNN, kan du ta deg en tur innom Uit og teorifagsbygget. Der går du helt bakerst, opperst og innerst hvor du finner Psykologi -og jusskantina. Den har åpen peis! Gull verdt på vinteren. Ok og billig mat. Fortsetter du videre oppover finner du Kraft som er studentidrettshallen, men andre er også velkommen. Når du først er der ser du hoppbakken og den har granskog rundt seg, så kan du stå der og mimre om Granåsen og få dekt den værste hjemlengselen :whistle:

Turmessig synes jeg det går helt fint å bo på øya! Jeg har bodd på Storelva før og nøyt godt av turmulighetene der også, men synes faktisk at det er bedre turmuligheter her på øya vinterstid, nettopp fordi lysløypenettet er mye større her. Men ja, man treffer på folk. Det er noe ala som å gå på stiene i Bymarka.

Og bare så du er advart, når Tromsøfolk sier at fjellene her ikke er bratte å gå på, pøh, det er bare tull! De er svinbratte! Og JA, det er også bratt opp til Fjellheisen/Fløya selv om man går den "slakke" ruten. Jeg sier egentlig at fjellene her i Tromsø er alpine fjell, så det sier jo sitt. Rett opp og rett ned. Det er ikke akkurat sånn at man kan gå tur innover marka her, slik som man kan i Trondheimsområdet. Men her slipper man granbar i øynene, så det er et pluss! Tihi :hyper: Det at de er så bratte, gjør det ekstremt kult å kjøre ned igjen. Om du ikke kan kjøre telemark, har du en unik sjanse til å lære det nå og å få kjørt ned mange råe fjell.

Nå har jeg funnet frem notatboken, sånn i tilfelle denne tråden skulle forsvinne på mystisk vis :lol:

La merke til at mange sa at nordlendinger er så lette å bli kjent med. Jeg skal ikke si noe om folk fra Tromsø, det vet jeg ingenting om. Men jeg synes det er veldig forskjellig fra sted til sted, også her nodpå, om folk er lett å bli kjent med eller ikke. Jeg bor i Finnmark og flyttet i høst til en annen del av Finnmark, og har etter fem måneder ikke blitt kjent med en eneste en som er lokal! De er ikke lett å bli kjent med i det hele tatt.

MEN hadde man spurt de, så hadde de kanskje sagt at nordlendinger er lett å bli kjent med og at de er lett å bli kjent med. Så det spørsmålet er det nok best å spørre noen som har flyttet til et sted, enn folk som er fra stedet.

Legg merke til at jeg ikke sa dette om folk fra Tromsø (vet ikke noe om det), men måtte bare si det. Nordlendinger er nemlig ikke så lette å bli kjent med som man skal ha det til.

Hvordan er været i Tromsø? Og med det mener jeg om det blåser mye og ofte??

Hva er "billig" å betale i mnd for et sted å bo? Student altså...

Håper ikke det gjorde noe at jeg kom med mine egne spørsmål i din tråd :lol: , men jeg er også litt skremt med tanken på Tromsø akkurat som du, og lurer også på en hel masse.

Bare fint at du også kommer med spørsmål, er jo som sagt så mye jeg ikke tenker på å spørre om! (Eller ikke har vett til å vite at jeg burde spurt om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at mange sa at nordlendinger er så lette å bli kjent med. Jeg skal ikke si noe om folk fra Tromsø, det vet jeg ingenting om. Men jeg synes det er veldig forskjellig fra sted til sted, også her nodpå, om folk er lett å bli kjent med eller ikke. Jeg bor i Finnmark og flyttet i høst til en annen del av Finnmark, og har etter fem måneder ikke blitt kjent med en eneste en som er lokal! De er ikke lett å bli kjent med i det hele tatt.

MEN hadde man spurt de, så hadde de kanskje sagt at nordlendinger er lett å bli kjent med og at de er lett å bli kjent med. Så det spørsmålet er det nok best å spørre noen som har flyttet til et sted, enn folk som er fra stedet.

Legg merke til at jeg ikke sa dette om folk fra Tromsø (vet ikke noe om det), men måtte bare si det. Nordlendinger er nemlig ikke så lette å bli kjent med som man skal ha det til.

Hvordan er været i Tromsø? Og med det mener jeg om det blåser mye og ofte??

Hva er "billig" å betale i mnd for et sted å bo? Student altså...

Håper ikke det gjorde noe at jeg kom med mine egne spørsmål i din tråd :icon_clapping: , men jeg er også litt skremt med tanken på Tromsø akkurat som du, og lurer også på en hel masse.

Joda, du har nok et poeng der. Selv er jeg nordlending, men tilflyttende til Tromsø og synes generelt at Tromsøfolk er lette å bli kjente med. De kan ha en tendens til å fungere i grupper og klikker, men sånn er det vel overalt, tenker jeg. Og siden jeg er bygdemenneske reagerte jeg litt på bymenneskene, så tok litt tid før jeg vente meg til det, men det tror jeg også er generelt for resten av landet. Her i Tromsø bor det jo mange tilflyttende, blant annet pga UNN og Uit, så man treffer på de fleste "folkeslag" :whistle:

Det blåster nesten bestandig en kald vind her, synes jeg. Balsfjordvinden står inn og kan gjøre det rimelig surt! Ikke som i Bodø, men det lusker liksom altid en vind. Været er... tja, hva skal jeg si? Det er ikke ofte jeg sprader rundt i shorts og singlet, for å si det sånn. Været er vel ganske stabilt, det er jo det her i Troms. Er det opphold på dagen når man drar på jobb, er det gjerne opphold når man drar hjem igjen også. Men nå skal jeg ikke påberope meg å være noen værekspert.

Hva som er billig å betale vet jeg ikke helt nå... spørs vel om du vil ha en hybel eller leilighet. Studentleiligetene er kanskje de billigste, men man kan bare ha hund på Storelva og da i leilighetene eller hyblene som er nede i sokkelen. De er ikke så veldig billige.

Til trådstarter: husk på at hvis du bor i Tromsdalen tar det litt lengre tid før du får sola der etter mørketiden. Det er også kveldssol der og midnattsol (tror jeg?). Storelva f.eks har sol hele tiden, unntatt midnattsol. Selv har jeg ikke helt skjønt sjarmen med Tromsdalen, så jeg er nok litt farget der :hyper: De sier det er så gode turmuligheter der, men det er jo enten innover dalen langs lysløypen eller rett opp til Fløya. Det synes jeg ikke høres så variert ut, akkurat... Gå der inni en trang dal eller kreke seg opp bratte fjellsider... <_< Kvaløya, derimot, eller Kroken eller Tromsøya :lol: Vel, smak og behag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, Tromsdalen høres ut som noe for meg da altså. Så får jeg vel bare satse på bil på søndager :icon_clapping: Men har ikke fått pratet med de som driver leilighetene til UNN enda, tror jeg satser på de sånn helt i starten iallefall ... Men ca. hvor langt er det fra Tromsdalen og til sykehuset?

Hehe, hvor søtt hadde det ikke vært dersom dere faktisk hadde lakkert neglene i skogen :D Er dere mange som trener?

Oki, det er kjekt å vite! Tenkte ikke på spørre om parkeringsmuligheter jeg ...

Alt for lite bling-bling og rosa i bruksmiljøet vet du, hadde vært en fin forandring :whistle: Hvorfor skal runderingsdekkenet være orange liksom, hvorfor ikke knæsj rosa? :hyper:

Åh, så flott, der fikk jeg svar på alt jeg ikke har tenkt så langt som å spørre om enda!

:lol:

Er myyyye mer optimistisk nå altså folkens, nesten så jeg tørr glede meg til å flytte! :P

Bare ett spørsmål: Er Tromsdalen på fastlandet eller på øya? Har nok ikke fulgt så nøye med i bilen :lol:

Det er jo en stor og flott klinikk i Tromsdalen også, dit måtte vi reise med Embla når hun hadde lungebetennelse :lol: De har veldig moderne utstyr som ikke finnes i Finnmark.

Så bra at du gleder deg! :P

Edit:

*klippe klipp*

Hvor bodde du før da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: husk på at hvis du bor i Tromsdalen tar det litt lengre tid før du får sola der etter mørketiden. Det er også kveldssol der og midnattsol (tror jeg?). Storelva f.eks har sol hele tiden, unntatt midnattsol. Selv har jeg ikke helt skjønt sjarmen med Tromsdalen, så jeg er nok litt farget der :icon_clapping: De sier det er så gode turmuligheter der, men det er jo enten innover dalen langs lysløypen eller rett opp til Fløya. Det synes jeg ikke høres så variert ut, akkurat... Gå der inni en trang dal eller kreke seg opp bratte fjellsider... <_< Kvaløya, derimot, eller Kroken eller Tromsøya :whistle: Vel, smak og behag!

Hmmm, også ble jeg usikker igjen :rolleyes: Variasjon hadde jo vært fint, og ikke liker jeg trange daler heller... Får jo klaus av sånt. Høye fjell derimot, det har jeg ingenting imot. Men altså, er det mange lysløyper rundt omkring? (da tenker jeg generelt i tromsø) Jeg er jo enslig og fryktelig mørkredd, så jeg kommer nok ikke til å traske alene rundt i skogen i mørket med bare hodelykt. Har prøvd det, bodde litt øde utenfor Trondheim ett års tid, og det var ikke bra for hverken hjertet og nervene mine :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysløypa finner du hvor enn du er på øya :icon_clapping: Snirkler og kroker seg over veier via bruer og over toppen på øya, fra nord til sør! Også ligger den rett ovenfor bebyggelsen nesten hele veien fra brua og innover på Kvaløya, og innover dalen i Tromsdalen. Itj no problem'.

Vestsiden av Tromsø er fiiiint, vi har sol fra 07-04 på sommern! Men som allerede sagt, se deg først litt om og se om du finner noen interessante hus å kjøpe/leie (tror jeg misset den informasjonen). Er selv på utkikk etter drømmehuset, men jeg finner liksom ikke ut hvor jeg vil bo, og når jeg først finner det koster det 5 mill og er uaktuelt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La merke til at mange sa at nordlendinger er så lette å bli kjent med. Jeg skal ikke si noe om folk fra Tromsø, det vet jeg ingenting om. Men jeg synes det er veldig forskjellig fra sted til sted, også her nodpå, om folk er lett å bli kjent med eller ikke. Jeg bor i Finnmark og flyttet i høst til en annen del av Finnmark, og har etter fem måneder ikke blitt kjent med en eneste en som er lokal! De er ikke lett å bli kjent med i det hele tatt.

MEN hadde man spurt de, så hadde de kanskje sagt at nordlendinger er lett å bli kjent med og at de er lett å bli kjent med. Så det spørsmålet er det nok best å spørre noen som har flyttet til et sted, enn folk som er fra stedet.

Legg merke til at jeg ikke sa dette om folk fra Tromsø (vet ikke noe om det), men måtte bare si det. Nordlendinger er nemlig ikke så lette å bli kjent med som man skal ha det til.

Hvordan er været i Tromsø? Og med det mener jeg om det blåser mye og ofte??

Hva er "billig" å betale i mnd for et sted å bo? Student altså...

Håper ikke det gjorde noe at jeg kom med mine egne spørsmål i din tråd :icon_clapping: , men jeg er også litt skremt med tanken på Tromsø akkurat som du, og lurer også på en hel masse.

Jeg vet faktisk om et sted ikke veldig langt fra Tromsø hvor det rapporteres om at det er vanskelig å bli kjent med folk. Vil ikke nevne stedsnavn her, men en tidligere arbeidskollega av meg flyttet dit for snart et år siden og hun sliter enda med å skape seg et nettverk. Hun jobber da, og går ikke skole, men likevel. Hun heiv seg på et fotballag som spiller for morro skyld på fritida og til og med de "fastboende" sa at de var enige med henne. Det ER vanskelig å bli kjent med folk på det stedet, så, nei... ikke alle nordlendinger er lette å komme inn på. Jeg tror det kommer an på størrelsen på byen og ikke minst om folk ser positivt på videre utvikling av byen sin. At det skjer noe og ingenting står på stedet hvil, rent næringsmessig.

Det blåser nå innimella, men hold deg unna Sør-Tromsøya (Bjerkaker) om du vil unngå vinden. Der er det en vei som HETER Balsfjordvinden, og det er en grunn til det! Vind er det alltids innimellom, men det må man nesten regne med:) Du får finne deg en godt isolert hybel eller leilighet :whistle:

NB! Det er forskjell på Balsfjordvinden, Balsfjordgata og Balsfjordveien. Veien og Vinden er på Sør-Tromsøya, gata ligger nærmere sentrum, rett sør for Mack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
×
×
  • Opprett ny...