Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergifór for valp?


Midas

Recommended Posts

Jeg er litt bekymret for at Dina har allergi. Var ho veterinær for en fullsjekk for et par uker siden, og da snakket jeg med henne ang kløingen til Dina.

Hun fikk da et middel mot midd som smøres på halsen, som skulle virke iløpet av to uker. I tillegg sa vet. at vi burde slutte med vom, og gi henne minst mulig kjøtt proteiner. Vi kuttet ut vom, og gir henne fiskekaker e.l sammen med eukanuba tørrfór pluss dog vitality omega 3 olje som skal være hjelpsom mot kløe og hudirritasjon. Vi skulle egentlig kjøpe specific allergifór til Dina, fordi det kan brukes til valper og. Problemet er at den eneste butikken i Oslo som selger specific kun har 15kg sekker. Dina bruker jo nesten et halvt år på det, og da harskner fettet i fóret så det vil jeg ikke kjøpe. I tillegg synes jeg faktisk at hun har blitt mye bedre av kløingen bare av de tiltakene vi har gjort til nå.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Skal jeg prøve å få tak i et annet fór uten proteiner som kan gis til valper, eller skal jeg fortsette med samme fóring som nå å se an litt?

Hun er 8mnd og har ikke fått sin første løpetid enda... Hun klør seg mest med en gang hun våkner på morgenen. Har ingen tegn i huden, og er blank og fin i pelsen...

Burde jeg bare stresse ned å se det an litt? Er livredd for at det skal blir værre og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka begynte å klø nå i vinter da det var så veldig kaldt ute, hysteriske meg kjørte på med omega3 og vom&hundemat, nå er kløen borte...jeg tror Chicka bare hadde tørr hud pga vinterværet.

(var hos kiropraktor igår og hun sjekket over huden og den så veldig fin ut nå)

Kanskje Dina har det samme? Tørr vinter hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk Dina hadde hun blitt fóret på eukanuba, når vi fikk henne begynte vi å fóre på v&h i tillegg til eukanuba og dog vitality omega 3. Jeg er hysterisk... Hun har blitt bedre nå da, vet ikke om det er oljen eller hva det er som gjør det. Jeg vet ikke hva det kan være som er grunnen til at hun klødde litt, men nå merker jeg virkelig bedring på henne. Jeg føler det er dumt å begynne å styre å reparere et problem som ikke er der, likevel er jeg livredd for at hun skal få fórallergi.... Det vil vel uansett ikke forebygge mot allergi om jeg begynner å være hysterisk på fóringen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg ville nok anbefalt og kun råfore henne, men skjønner det er vanskelig når veterinæren sier noe annet.

Det viktigste er at hun er bedre nå. Men skulle hun bli verre så hadde jeg revurdert. Kan evt hjelpe deg med homeopati og akupunktur etterhvert :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tanken var jo at det skulle hjelpe, derfor vi ønsket å begynne med det når vi fikk henne også. Det som er problemet er at dyrlegen mener hun er fórintollerant og reagerer på proteiner. Jeg visste jo at hvis hun var fórintollerant så ville råfóret og eggene gjøre henne værre... Jeg kan ikke si at jeg synes hun ble værre når hun fikk det heller... Jeg tror jeg skal skrive en dagbok over hva hun spiser og hvor mye hun klør, så kanskje vi kan se en sammenheng på det. Uansett så gir vi henne pølser og sånn når vi er på kurs, og det har hun ikke blitt værre av... Kanskje jeg skal prøve å gå 100% over til v&h.

Når er du ferdig som veteropat Marie? Jeg hadde også tenkt å gå det en gang... Litt ot...:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også beskjed om at hunden min nok var proteintolerant... Han fikk allergitørrfôr og ble dårligere og dårligere til vi fant ut hos en akupunktør at det var nyretrøbbel. Så da var det behandling, v&h og etter det har jeg ingen klø-hund lenger. Jeg har imidlertid opparbeidet meg en viss skepsis til vetrinærer.........

Er veldig spesielt om vetrinæren har stilt diagnosen proteinallergisk uten noen prøver....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg ville nok anbefalt og kun råfore henne, men skjønner det er vanskelig når veterinæren sier noe annet.

Jeg har opplevd at alle veterinærene jeg har snakket med meg fraråder og kun råfore. Evt. hvis man absolutt skal bruke det, så kun som et tilskudd. Selvfølgelig hører ikke jeg på det og gir lille pupsen full råfor kost, bortsett fra siste måltid som er oppbløtet tørrfor... noe som er mest for å gi henne en slags metthetsfølelse for kvelden. Men jeg har vært så heldig å se pelsene til to forskjellige labradorer fra samme oppdretter. Den ene foret på Norwegian Polar fra valp til nå (hun er vel 1-2år gammel eller noe) og den andre foret på noe tørrfor fra valp til nå (husker ikke hvor gammel denne var, men eldre en den andre) og jeg må si at NP hunden at veeeldig mye blankere og finere pels. Den så litt fett ut, men var ikke det i det hele tatt, mens den andre hadde mye mer sliten pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ar den erfaring at vetrinærene stort sett anbefaler etellerannet superdyrt superfôr som de selger selv. Jeg ser at tørrfôr er mer praktisk på reiser, men jeg får heller styre litt ekstra med v&h slik at jeg har en friske, fornøyde og spreke hunder. Det er nemlig det som fungerer best på mine hunder. Eneste vetrinæren jeg har møtt som anbefaler råfôring er Are Thoresen...

Og jeg syntes også at flere og flere vetrinærer "avslører" allergi lenge før de har tatt prøver, eller funnet noe annet enn at hunden klør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg er litt bekymret for at Dina har allergi. Var ho veterinær for en fullsjekk for et par uker siden, og da snakket jeg med henne ang kløingen til Dina.

Hun fikk da et middel mot midd som smøres på halsen, som skulle virke iløpet av to uker. I tillegg sa vet. at vi burde slutte med vom, og gi henne minst mulig kjøtt proteiner. Vi kuttet ut vom, og gir henne fiskekaker e.l sammen med eukanuba tørrfór pluss dog vitality omega 3 olje som skal være hjelpsom mot kløe og hudirritasjon. Vi skulle egentlig kjøpe specific allergifór til Dina, fordi det kan brukes til valper og. Problemet er at den eneste butikken i Oslo som selger specific kun har 15kg sekker. Dina bruker jo nesten et halvt år på det, og da harskner fettet i fóret så det vil jeg ikke kjøpe. I tillegg synes jeg faktisk at hun har blitt mye bedre av kløingen bare av de tiltakene vi har gjort til nå.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Skal jeg prøve å få tak i et annet fór uten proteiner som kan gis til valper, eller skal jeg fortsette med samme fóring som nå å se an litt?

Hun er 8mnd og har ikke fått sin første løpetid enda... Hun klør seg mest med en gang hun våkner på morgenen. Har ingen tegn i huden, og er blank og fin i pelsen...

Burde jeg bare stresse ned å se det an litt? Er livredd for at det skal blir værre og...

Mange hunder er allergisk mot fiks, herunder også fiskeolje som Omega 3

Klødde valpen hos oppdretter?

Har du prøvd å bare gi henne det tørrforet oppdretter bruker?

Fisk tok nesten livet av min golden, han var hyperallergisk - det værste var at vetten anbefalte Specific diettfor til bikkja - det er laget av fisk det, og min verden er det nå fôret fra *******.

Det er fullt mulig at en hund reagerer på Vom og hundemat - min nå avdøde rottweiler fikk våteskemlignende utslett når hun ble foret på kun Vom og hundemat - hun ble mye bedre når hun kun fikk RC tørrfor og intet annet.

Når jeg fikk Dina hadde hun blitt fóret på eukanuba, når vi fikk henne begynte vi å fóre på v&h i tillegg til eukanuba og dog vitality omega 3. Jeg er hysterisk... Hun har blitt bedre nå da, vet ikke om det er oljen eller hva det er som gjør det. Jeg vet ikke hva det kan være som er grunnen til at hun klødde litt, men nå merker jeg virkelig bedring på henne. Jeg føler det er dumt å begynne å styre å reparere et problem som ikke er der, likevel er jeg livredd for at hun skal få fórallergi.... Det vil vel uansett ikke forebygge mot allergi om jeg begynner å være hysterisk på fóringen...

Igjen - kutt ut alle de ekstra fiskeproduktene og maten fra Vom og hundemat og se om hun blir bedre av å bare få tørrfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tanken var jo at det skulle hjelpe, derfor vi ønsket å begynne med det når vi fikk henne også. Det som er problemet er at dyrlegen mener hun er fórintollerant og reagerer på proteiner. Jeg visste jo at hvis hun var fórintollerant så ville råfóret og eggene gjøre henne værre... Jeg kan ikke si at jeg synes hun ble værre når hun fikk det heller... Jeg tror jeg skal skrive en dagbok over hva hun spiser og hvor mye hun klør, så kanskje vi kan se en sammenheng på det. Uansett så gir vi henne pølser og sånn når vi er på kurs, og det har hun ikke blitt værre av... Kanskje jeg skal prøve å gå 100% over til v&h.

Når er du ferdig som veteropat Marie? Jeg hadde også tenkt å gå det en gang... Litt ot...:hug:

Marit, du bør snarest skaffe deg en ny veterinær!

Jeg mener det! Hvis din veterinær mener at hunden din ikke tåler PROTEINER, da er rådene du får av vedkommende direkte farlige for hunden.

Alle, absolutt ALLE, livsformer er avhengige av proteiner. Hvis vi selv, eller hundene våre, eller tilogmed meitemarken i jorda, får for lite proteiner, så dør alle sammen. Kroppen driver hele tiden og skifter ut celler, og det er proteinene som bygger de nye cellene. Proteinene bygger muskelceller, beinceller, hjerneceller, blodceller, hårceller - ja, alt som kroppen består av! - og er fullstendig nødvendig hele livet igjennom. Og det er spesielt i oppveksten proteinene er virkelig kritiske, for det er da kroppen danner nye celler i størst mengde.

Allergi er egentlig en unaturlig immunsystem-overfølsomhet ovenfor ENKELTE proteiner, og det er svært individuelt hva man er allergisk for. Derfor må man for guds skyld ikke bare kutte ukritisk ned på proteinmengden. Jeg er selv allergisk mot mange matvarer. Når jeg spiser pinjekjerner, så er det proteinene i pinjekjernene som trigger den unaturlige reaksjonen i immunsystemet mitt. Da hjelper det meg null å kutte ned på proteiner fra kjøtt eller egg.

Hunder er fra naturens side bedre egnet til å spise rå kjøttproteiner enn kokte og tørkede planteproteiner. Jeg er derfor sjokkert over at dyrlegen anbefaler deg å kutte ned på proteiner generelt, og kjøttproteiner spesielt, uten at det er foretatt noen som helst nærmere undersøkelse for å finne ut hva hunden reagerer på. Er dere i det hele tatt sikre på at det ER fôrallergi? Kløe kan også skyldes at hunden får for lite eller for dårlig fett, for det "tørker ut" huden. Å gi hunden fett som er blitt gammelt (harskt) eller har blitt oppbevart for varmt, er faktisk like skadelig som å ikke gi noe fett i det hele tatt. Og fett må inneholde alle de fettsyrene som er essensielle for hunder, ellers vil det oppstå mangler over tid.

En av mine venninner er veterinær, og er såpass nylig utdannet at hun har fått med seg det siste innen ernæringslære på veterinærskolen. Hun forteller meg at det fremdeles er svært lite man lærer om hunder og ernæring. Husk, veterinærstudenter lærer ikke bare om hunder, men også om svært mange andre dyr. Det de lærer spesifikt om hunder og ernæring er så å si ikke mer enn man får plass til i et fingerbøl.

Det mest omfattende skriftlige forskningsverket om hunder og ernæring, Nutritional Requirements for Dogs and Cats, skriver at hunder faktisk ikke trenger karbohydrater så lenge de får tilstrekkelige mengder proteiner og fett av god kvalitet. Mat består, kort fortalt, av tre grunnsteiner: proteiner, fett, og karbohydrater. Hvis hunder ikke trenger karbohydrater, og du skal kutte ned på proteiner, så gjenstår kun fett.

Hvis du tror hunden din kan ha fôrallergi, så bør du redusere matinntaket hennes til så få og så rene proteinkilder som mulig. Først må hun stabiliseres på en sammensetting av de proteinene hun faktisk tåler, og så kan du gradvis tilføre andre proteinkilder. Etterhvert vil du oppdage hva hun reagerer på, men dette kan ta tid. Men det som er virkelig viktig, er at de proteinkildene du starter med inneholder alle de aminosyrene som er essensielle for hunder. Hvis hun får proteiner som mangler enkelte av de essensielle aminosyrene, så vil hun på sikt bli feilernært.

Dette er de 10 essensielle aminosyrene som hunder må ha fra de proteinkildene de spiser (navnene er på engelsk):

* Arginine

* Histidine

* Isoleucine

* Leucine

* Lysine

* Methionine-cysteine

* Phenylalanice-tyrosine

* Tyrosine

* Tryptophan

* Valine

Essensielle aminosyrer i 100g av henholdsvis kokt ris / rå maiskorn / rått egg / rå lammelever:

Arginine, 0.198 / 0.131 / 0.821 / 1.143

Histidine, 0.056 / 0.089 / 0.309 / 0.479

Isoleucine, 0.103 / 0.129 / 0.672 / 0.878

Leucine, 0.197 / 0.348 / 1.088 / 1.665

Lysine, 0.086 / 0.137 / 0.914 / 1.102

Methionine, 0.056 / 0.067 / 0.380 / 0.442

Phenylalanine, 0.127 / 0.026 / 0.681 / 0.910

Tyrosine, 0.080 / 0.123 / 0.500 / 0.727

Tryptophan, 0.028 / 0.023 / 0.167 / 0.236

Valine, 0.145 / 0.185 / 0.859 / 1.122

Som du ser, så er innholdet av essensielle aminosyrer betydelig høyere i f.eks. egg og lammelever, enn det er i kokt ris eller rå mais. Ris og mais er noen av de mest brukte planteråstoffene i tørrfôr. Jeg valgte egg og lammelever som sammenligning fordi de var rimelig lette å finne data for. Hvis du ønsker å sammenligne andre råvarer, kan du gå inn på http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/ og søke der. Men for at sammenligningen skal bli pålitelig, bør du kun sammenligne råvarer som har omtrent likt vanninnhold, altså at du sammenligner rå planteråvarer med rå kjøttråvarer, og tørkede planteråvarer med tørkede kjøttråvarer.

Men først av alt ville jeg skiftet veterinær, hvis jeg var deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Marit, du bør snarest skaffe deg en ny veterinær!

Jeg mener det! Hvis din veterinær mener at hunden din ikke tåler PROTEINER, da er rådene du får av vedkommende direkte farlige for hunden.

Ehhh???

Det er vel ikke helt det veterinæren sier eller, den sier at den får for mye og det er fullt mulig å ha en hund som er sensitiv for proteiner.

Jeg har hatt det, bikkja ble direkte sjuk når hun fikk kjøttfor - hunden fikk kløe og utslett med en gang hun fikk fôr med over 23% protein innehold. Og hun fikk forskjellige typer for, sålenge hun kun fikk tørrfor med "normal" protein innehold så fungerte hun helt greit.

Dette er ikke unormalt, og det medfører ingen fare at veterinæren sier at hunden reagerer på for mye proteiner.

Etter min mening er det fullstendig idiotisk å anta at en hund har allergi før man har testet om den tåler plaint tørrfor som ikke har absurde mengder proteiner. Det er jo bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er Dina nå? Blondie hadde samme problem da hun var litt yngre. Hun klødde og fikk endel skorper i huden. Veterinæren trodde hun bare hadde et uutviklet imunforsvar, og vi fikk et spesialmiddel å vaske henne med. Jeg tror også at en sterk shampoo vi brukte på henne var noe av skylden. I hvertfall byttet vi for til Proplan hypersensitiv valp og gikk tilbake på valpeshampoo, og borte ble all kløe og skorper, og vi har ikke sett det igjen selv om vi nå har byttet for tilbake til normal voksen for og litt sterkere shampoo for hvite hunder :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh???

Det er vel ikke helt det veterinæren sier eller, den sier at den får for mye og det er fullt mulig å ha en hund som er sensitiv for proteiner.

Jeg har hatt det, bikkja ble direkte sjuk når hun fikk kjøttfor - hunden fikk kløe og utslett med en gang hun fikk fôr med over 23% protein innehold. Og hun fikk forskjellige typer for, sålenge hun kun fikk tørrfor med "normal" protein innehold så fungerte hun helt greit.

Dette er ikke unormalt, og det medfører ingen fare at veterinæren sier at hunden reagerer på for mye proteiner.

Etter min mening er det fullstendig idiotisk å anta at en hund har allergi før man har testet om den tåler plaint tørrfor som ikke har absurde mengder proteiner. Det er jo bare tull.

Hva er "absurde mengder proteiner"? Hunder skal tåle ganske mye proteiner i kosten, og det finnes såvidt jeg vet ingen fôr på markedet som inneholder "absurde" proteinmengder. Hvilke kjøttfôr er det du sikter til, som hunden din ikke tålte?

Trådstarter skriver "I tillegg sa vet. at vi burde slutte med vom, og gi henne minst mulig kjøtt proteiner." Det er altså ikke mengden proteiner dyrlegen kicker på, men mengden kjøtt. Hvis hunden ikke er testet og funnet allergisk mot kjøttproteiner, hvofor anbefaler h*n da kun å redusere mengden kjøttfôr? Det er da vel så mange hunder som reagerer på planteproteiner.

Hunden din, hvor mye proteiner tåler hun, da? Mener du at 23% protein er "absurd" for friske, normalt fungerende hunder? Vom & Hundemat nr 33 inneholder cirka 13% proteiner, og rått villkaninkjøtt (som er magert, og som er forholdsvis representativ mat for ville hunder og ulver) inneholder 22% proteiner. Jeg vet faktisk ikke om noen kjøttfôr som inneholder så mye proteiner som en kanin. Rå, hele egg inneholder forresten 12,6% proteiner.

Mine tre sloughier spiser forresten rått kaninkjøtt både støtt og stadig, pluss magre høns fra mitt eget oppdrett. Noen ganger tørker jeg kjøttet, som da gjør at prosentandelen proteiner øker betraktelig. Ingen av dem har helseproblemer av noe som helst slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Understreker at jeg ikke er noen vet, men har etterhvert opparbeidet litt erfaring når det gjelder V&H. ( er forhandler ).

Først så lurer jeg på om du forer med V&H`s valpefor? Min erfaring er at det funger veldig bra på de aller aller fleste. Men så er det noen veldig få som reagerer med litt kløe. Hvis vi setter disse hundene på "hundemat" (nr 33) isteden for valpefor, så er problemet borte. Valpeforet inneholder lever og egg, og noen få valper kan få litt kløe av dette.

Så min anbefaling er: bytt ut V&H`s valpefor med "Hundemat - nr 33". Tilsett selolje isteden for fiskeolje.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og råd. Dina begynte ikke å klø når hun fikk vom. Da jeg kontaktet tidligere eier, vi fikk henne når hun var 6mnd, så sa hun også at Dina hadde klødd litt der, men at hun ikke anså det som unormalt mye.

Vi bruker en mild shampoo på henne, og siden hun blir badet med shampoo kun når det er behov (2 ganger til nå) så er det nok ikke den som gjør utslaget. Har ProPlan et fór som heter hypersensitive valp? Jeg kunne tenkt meg å prøve et slikt fór på henne.

Jeg har hatt allergihund tidligere. Hun klødde seg nesten 24 timer i døgnet og var ekstremt plaget av det. Hun sov dårlig om natta og stoppet opp på turer for å klø. Dina er ikke i nærheten så ille. Hun klør litt på morgenen, og ellers klør hun av og til når hun ikka har andre ting å gjøre. Hun stopper aldri opp med ting for å klø. Hun har ikke blitt værre når jeg gav henne vom, eller omega 3 oljen fra dog vitality. Jeg synes heller dette har gjort henne bedre. Hun er superblank i pelsen, og fått mykere tredeputer. Grunnen til at veterinær ikke har tatt prøver er fordi man må vente til hun er 1år, før man kan se det. I tillegg så nevnte jeg at hun gav henne et middel mot midd og bugs, som skulle ha en effekt i løpet av to uker. Dette gjorde hun fordi hun ville se om det kunne være noe sånt som gjorde at hun klør. Hun var ikke bastant på at Dina reagerer på kjøtt proteiner, men når man skal finne ut hva hun reagerer på må man bruke eliminasjonsmetoden.

Jeg kommer ikke til å gi henne et proteinfritt kosthold, og aller helst vil jeg fóre på v&h og tørrfór halvt om halvt. Jeg kunne jo prøve dette proplan fóret, sammen med vom og se hvordan det fungerer. Jeg vil være veldig forsiktig med å ta bort proteiner nå som hun er i vekst og hun trenger et godt og fullstendig kosthold. Den oljen hun får har ikke vært utslagsgivende for kløen. Hun har blitt mye bedre etter å ha fått den oljen i et par mnd.

Det som er viktig her er kanskje å finne et fór som fungerer, og unngå å gi henne for mye av annet snack?

F.eks hvis jeg prøver det proplan fóret og v&h valpefór at jeg unngår å gi henne for mye av kjøtt middagsrester osv.?

Hun har fått både v&h valpefór og nr 33. Jeg merket ingen forskjell på de to typene.

Kanskje er det ikke allergi heller siden hun klør så lite som hun gjør og ikke har noen forandringer i huden...

Men siden jeg har hatt syk allergihund tidligere er jeg virkelig redd for at Dina skal bli like ille. Det er nok hovedårsaken til at jeg er så oppmerksom på kløe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvordan overskuddsproteiner kan føre til kløe og hudproblemer hos hund?

Ifølge det jeg har lest av ernæring skilles overskuddsproteiner glatt ut gjennom nyrene (og det er ikke skadelig for de heller med mindre det er helt abnorme mengder) uten noen slags problemer på veien. Jeg vil gjerne lære mer det er feil.

Å ha intoleranse evt allergi mot spesifikke proteinkilder blir noe helt annet. Det kan føre til kløe, utslett og sånne kjipe ting.

Litt på siden av diskusjonen, men det er noe som skurrer i mitt hode når man blir direkte frarådet å fôre hund med ferske rene råvarer, og heller blir oppmuntret til å gi prosessert mat som har gått igjennom hvor mange behandlingsprosseser før det serveres. Og dette er ikke basert på tester eller diagnostisering engang? Jeg ser ikke helt logikken.

I min egen kost er jeg opptatt av å spise rene og ferske råvarer, og jeg holder meg langt unna halv- og hel-fabrikat. Jeg tror mye av denne maten er medvirkende årsak til svært mange av våre livsstilssykdommer. Jeg tenker litt sånn med hunder også jeg, og det butter litt imot å skulle fôre dem hundre prosent med helfabrikat som har en holdbarhetsdato på opp til et år.

Men selvsagt, jeg har bare opplevd helsemessige fordeler på hunder som har gått over til råfôr, alle har tålt det svært godt. (Det har blitt noen hunder opp igjennom årene. De eneste hundene jeg har hørt om som ikke tåler en diett basert på rått kjøtt og bein har vært via internett eller noen som "har hørt om en". Det har vært ganske få individer forøvrig. )

Det er kjipt når hunder blir syke av maten de spiser. Uansett hvilken diett de går på.

Og enda mer OT. Jeg blir litt oppgitt når tørrfôrprodusenter skryter av at de bruker ferskt kjøtt (og ikke kjøttmel f.eks).Dette er ferskt kjøtt, dette er ikke det. Villedende markedsføring i min mening. Kjøttet blir ikke noe ferskere bare fordi man hopper over én av mange behandlingsprosesser liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest et sted på nettet en forklaring på hvordan hunder som er fórintollerante reagerer på protein, men fant det ikke igjen nå. Jeg lurer på om det var på RC sin hjemmeside eller noe. Jeg er helt enig i at noe skurrer når jeg blir frarådt å fóre med v&h som er et rent og godt fór for hunden.... Jeg vet om flere som har hatt allergihunder, og som til syvende og sist, etter å ha prøvd ut mange forskjellige råd fra veterinæren, måtte lese seg til og lære selv å hjelpe hunden. Jeg føler at mange veterinærer har lite kunnskap om hudplager på hund. Det er ganske tragisk når man ser hvor mange hunder som lider av dette... Når jeg tenker tilbake på hvordan vi strevde med cocker spaniel tispa vår får jeg helt frysninger. Vi burde lært oss mer, og tenkt selv, ikke fulgt veterinærens råd slavisk. Jeg vil prøve meg litt frem med henne, og håpe hun helt blir kvitt kløen. Hvis ikke tror jeg at jeg skal prøve å få en time til Are Thoresen, og høre hva han har å si.

Jeg føler at veterinærer kommer med antakelser og råd uten å sette seg virkelig inn i problemet.

Noen som har noen gode veterinærer å anbefale som holder til i oslo området? Siden jeg ikke har bodd her så lenge har jeg ikke noen erfaring med hvem som er bra og ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are Thoresen kommer til å si at du skal fore på V&H og kokte grønnsaker + holde henne varm + ta pulsdiagnostikk og behandle en evt ubalanse med akupunktur.. Det føler jeg meg rimelig sikker på etter å ha fulgt / hørt om mange som har vært hos han :whistle: Jeg ville antageligvis også sagt råforing + en god olje + evt probiotika + evt homeopati eller akupunktur om du kom til meg som pasient med henne...

Lykke til ihvertfall - jeg tror det kommer til å gå helt bra med Dina jeg :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er et fryktelig dumt spørsmål, men hva er probiotika godt for?

Hmm... Det er en som behandler hester på stallen hvor ei venninne av meg har hest, som stiller pulsdiagnose, og som har gått på skole til Are Thoresen. Kanskje jeg kunne bedt han se på Dina? Han er veldig flink på hest hvertfall, han behandler hunder også.

Det skal jeg gjøre. Kan jeg koke f.eks brokkoli, gulrøtter og alt mulig av grønnsaker til henne?

Kanskje jeg kan gi henne V&H laks? Er det ikke en som er ren fisk i?

Hun reagerer ikke på fisk, for hun har fått masse fisk i det siste uten å klø mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro plan har ikke norsk side, men hva med dette foret?

Mammas kunder bruker det, og er veldig fornøyde :icon_clapping: Det er for sensitiv hud, med omega 3.

Edit:

PRO PLAN PUPPY DIGESTION LAMM & RIS heter foret jeg brukte på henne. det skal visst være mildt for magen, og spesielt bra for hud og imunforsvar

Men var dette en stund siden? Laks og ris er jo ganske nytt da :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...