Gå til innhold
Hundesonen.no

Rundering


ElinT

Recommended Posts

Jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal bruke på Supra etterhvert (foreløpig bruker vi bare løsbitt).

Jeg vil gjerne høre fordeler og ulemper og grunnen til at du har valgt å bruke det du bruker?

Har inntrykk av at de fleste bruker bringkobbel, stemmer det?

Foreløpig ser det ut til at det blir svenskebitt jeg kommer til å bruke på frøkna, fordi jeg synes det virker greiere for hunden og fordi hun har en god apport. Har også hørt at de kan få huket fast fremben i bringkobbelet, noen som har vært borti det? Det går liksom i 200 når hun fyker rundt og jeg ser for meg at det kunne blitt lite hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har et løpesett som gjør at de henger foten fast i bringkobbelet. Schäferen til mannebeinet gjør det, hun løper med hodet lavt og får på en eller annen måte til å hekte seg med jevne mellomrom. Men hun løper jo ikke så fort, så det er liksom ikke farlig for henne. :)

Min hekter seg aldri med beinet i bringkobbelet, og det er vel egentlig ingen av de andre hundene på trening hos oss som gjør det såvidt jeg kan komme på. Det er ingen i vår bruksgruppe som bruker svenskebitt.

Ulempen med svenskebittet er jo at de kan 'miste' bittet, så det passer jo ikke for hunder som er løs i munnen og har en dårlig hold fast på apporten. Det skal mer til før de mister bittet når de har bringkobbel.

De fleste bruker bringkobbel ja, tror jeg har sett en eller to hunder på alle våre konkurranser som bruker svenskebitt. Det ene er en retrievertispe, men jeg mener jeg har sett en til som jeg ikke helt husker hvem er.

Jeg ser egentlig ingen ulemper med bringkobbelet med mindre du har en hund som hekter seg med det og dermed løser det ut eller rett og slett får problemer med å løpe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har et løpesett som gjør at de henger foten fast i bringkobbelet. Schäferen til mannebeinet gjør det, hun løper med hodet lavt og får på en eller annen måte til å hekte seg med jevne mellomrom. Men hun løper jo ikke så fort, så det er liksom ikke farlig for henne. :)

Min hekter seg aldri med beinet i bringkobbelet, og det er vel egentlig ingen av de andre hundene på trening hos oss som gjør det såvidt jeg kan komme på. Det er ingen i vår bruksgruppe som bruker svenskebitt.

Ulempen med svenskebittet er jo at de kan 'miste' bittet, så det passer jo ikke for hunder som er løs i munnen og har en dårlig hold fast på apporten. Det skal mer til før de mister bittet når de har bringkobbel.

De fleste bruker bringkobbel ja, tror jeg har sett en eller to hunder på alle våre konkurranser som bruker svenskebitt. Det ene er en retrievertispe, men jeg mener jeg har sett en til som jeg ikke helt husker hvem er.

Jeg ser egentlig ingen ulemper med bringkobbelet med mindre du har en hund som hekter seg med det og dermed løser det ut eller rett og slett får problemer med å løpe. :)

Da tenker jeg riktig ja. Jeg er redd hun kan komme til å hekte seg fast og i grisefarten hennes er jeg redd det kan bli stygge fall :P Jeg har bare erfaring med bruk av svenskebitt og tror nok jeg kommer til å bruke det på henne. Hun har godt grep på både løsbitt og felt gjenstander så da funker det sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg riktig ja. Jeg er redd hun kan komme til å hekte seg fast og i grisefarten hennes er jeg redd det kan bli stygge fall :P Jeg har bare erfaring med bruk av svenskebitt og tror nok jeg kommer til å bruke det på henne. Hun har godt grep på både løsbitt og felt gjenstander så da funker det sikkert bra.

Jeg bruker bringkobbel fordi jeg ser flest fordeler ved det, og vet som sagt om èn gammel schäfer som løper sånn at hun hekter foten i kobbelet. :) Lykke til hva enn dere bruker. Er det sånn at vi treffer dere i runderingskonkurranser etterhvert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huskyen min klarte også å kjøre frambeinet inn i bittett gang på gang. Heldigvis så løser det seg jo ut med en gang:) Aussien min har aldri satt seg fast i det.

Det positive med fastbitt er at når hundene har tatt det i munnen så henger det i munnen. Dermed kan de løpe og pese godt om de vil uten problemer (om det er varmt eller du har en skikkelig pesehund), svenskebittet må jo klipes fast. Huskyen var ikke noe fan av at bittet ble hengende så lavt "å dingle" når hun hadde svenskebitt, så det plukket hun ofte opp i tide og utide. Det gjore hun ikke med fastbitt. Kjørte forskjellige bitt på samme runderingsøkt bare for å se om det var noe forskjell eller bare en uvane. På aussien har jeg ikke prøvd svenskebitt, men jeg tror ikke han hadde brydd seg så mye om at det hang noe å slang. Derimot liker han å få pese litt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg riktig ja. Jeg er redd hun kan komme til å hekte seg fast og i grisefarten hennes er jeg redd det kan bli stygge fall :P Jeg har bare erfaring med bruk av svenskebitt og tror nok jeg kommer til å bruke det på henne. Hun har godt grep på både løsbitt og felt gjenstander så da funker det sikkert bra.

Det er jo bare i begynnelsen bringkobbelet er litt langt nede. Etterhvert så har du det så langt oppe at hun akkurat når det.

Jeg har ikke problemer med at Extra hekter seg fast, med mindre at noen har lånt bringkobbelet, og at det er for stort :)

Jeg tror nok at det er "tryggere" med bingkobbel. Når det er varmt og hunden er sliten (dvs. peser) så bli som regel bittet "dårligere". Da er det lettere å ha et bringkobbel i munnen, som bare er der, enn noe man må holde fast, vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bringkobbel fordi jeg ser flest fordeler ved det, og vet som sagt om èn gammel schäfer som løper sånn at hun hekter foten i kobbelet. :) Lykke til hva enn dere bruker. Er det sånn at vi treffer dere i runderingskonkurranser etterhvert? :)

Det er ihvertfall planen :P

Det er jo bare i begynnelsen bringkobbelet er litt langt nede. Etterhvert så har du det så langt oppe at hun akkurat når det.

Jeg har ikke problemer med at Extra hekter seg fast, med mindre at noen har lånt bringkobbelet, og at det er for stort :P

Jeg tror nok at det er "tryggere" med bingkobbel. Når det er varmt og hunden er sliten (dvs. peser) så bli som regel bittet "dårligere". Da er det lettere å ha et bringkobbel i munnen, som bare er der, enn noe man må holde fast, vil jeg tro :P

Det er jo veldig sant da, det med varmen har jeg faktisk ikke tenkt på.. At bringkobbelet løser seg ut visste jeg heller ikke, så da kan det hende vi må teste ut det likevel. hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ingen ulemper med bringkobbelet med mindre du har en hund som hekter seg med det og dermed løser det ut eller rett og slett får problemer med å løpe. :P

Det er jo veldig sant da, det med varmen har jeg faktisk ikke tenkt på.. At bringkobbelet løser seg ut visste jeg heller ikke, så da kan det hende vi må teste ut det likevel. hmm...

Se quoten. :) Men, tror nok det er en grunn til at 95% prosent bruker bringkobbel, og jeg ville prøvd det først jeg. :P

Det er ihvertfall planen :)

Så kjekt! Det trengs virkelig flere langhårsbelgere i bruks. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se quoten. :) Men, tror nok det er en grunn til at 95% prosent bruker bringkobbel, og jeg ville prøvd det først jeg. :P

Jepp, men før du skrev det her så visste jeg det ikke :P

Og hvis det blir løst ut så løsner det vel bare i den ene siden og henger der fortsatt, så da kan hun jo i grunn melde likevel sånn i teorien ihvertfall :)

Hvilket str tror du jeg må ha til type rimelig liten terv tispe...?

Og ja, jeg synes det er flott om man kan få vist at de langhårete belgerene kan være både vakre og brukendes :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løser kun ut på ene siden. Så du kan jo trene på at hun skal melde selv om kobbelet har løst ut liksom.

Nå har jeg kun sett disse såkalte BI-2 eller hva de heter, og jeg bruker det store til Cane, det er veldig justerbart. Tror Marthe har samme størrelse til Extra, og Extra er jo ikke sånn kjempestor hun heller? Aner ikke hvor lite det lille er liksom. På Canis står det at det lille passer til kelpier eller veldig små border collier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, løser kun ut på ene siden. Så du kan jo trene på at hun skal melde selv om kobbelet har løst ut liksom.

Nå har jeg kun sett disse såkalte BI-2 eller hva de heter, og jeg bruker det store til Cane, det er veldig justerbart. Tror Marthe har samme størrelse til Extra, og Extra er jo ikke sånn kjempestor hun heller? Aner ikke hvor lite det lille er liksom. På Canis står det at det lille passer til kelpier eller veldig små border collier..

Jeg har det lille og det passer fint til min tervtispe som er av normal størrelse.

Da må nok Supra ha det lille ja, hun er ikke store kråka den der :)

Extra er ikke veldig høy nei, men hun er nok likevel endel større og kraftigere enn Supra, det skiller 10kg på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må nok Supra ha det lille ja, hun er ikke store kråka den der :)

Extra er ikke veldig høy nei, men hun er nok likevel endel større og kraftigere enn Supra, det skiller 10kg på dem :)

Joda, men Extra er sikkert ikke så mye større i kjeften bare fordi hun har mye mer muskler. Extra har en veldig kraftig nakke, men rundt halsen er det veldig justerbart. Men nå har du jo fått svar, så da er det jo greit. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må nok Supra ha det lille ja, hun er ikke store kråka den der :)

Extra er ikke veldig høy nei, men hun er nok likevel endel større og kraftigere enn Supra, det skiller 10kg på dem :P

:)

Jeg ville hatt det store, som Carina sier, så har jeg det til Extra. Det lille har jeg til Tassa (som er veldig liten :closedeyes: ). Det gjør ingenting om det er litt stort. Da er det lettere å se om hunden har meldt, i hvert fall for deg som har "litt" pels på hunden også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:whistle:

Jeg ville hatt det store, som Carina sier, så har jeg det til Extra. Det lille har jeg til Tassa (som er veldig liten :closedeyes: ). Det gjør ingenting om det er litt stort. Da er det lettere å se om hunden har meldt, i hvert fall for deg som har "litt" pels på hunden også ;)

Sant det ja, hun har veldig masse pels... Jeg får sjekke om noen har ett som jeg kan prøve på henne, eller så bare bestille ett og heller bytte det hvis det ikke passer.

Tusen takk for god hjelp alle sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ett lite spørsmål til...

Hvor er det best pris på bringkobbel? Jeg liker ikke den typen de selger på nbf sin side for 250,- (ikke at jeg har noen grunn til å ikke like de egentlig) men jeg ser de fleste bruker den typen som de selger på canis. Sikkert en grunn til det tenker jeg da, men er det normal pris som de har på canis? 690,- var det vel de koster der... Ikke at jeg har problemer med å betale 690,- kr hvis det er den beste typen, men kjipt om det er endel billigere å kjøpe en annen plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ett lite spørsmål til...

Hvor er det best pris på bringkobbel? Jeg liker ikke den typen de selger på nbf sin side for 250,- (ikke at jeg har noen grunn til å ikke like de egentlig) men jeg ser de fleste bruker den typen som de selger på canis. Sikkert en grunn til det tenker jeg da, men er det normal pris som de har på canis? 690,- var det vel de koster der... Ikke at jeg har problemer med å betale 690,- kr hvis det er den beste typen, men kjipt om det er endel billigere å kjøpe en annen plass...

Jeg tror prisen ligger rundt det ja ;) Handlers har det (men ikke på hjemmesiden. Du må evt. sende mail), så du kan jo kontakte de, og høre hvor mye det koster hos de? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte fra han som lager BI 2-bringkoblene(som de blant annet selger på Canis), og betalte ca. 600 kr inkl. frakt og postoppkrav.

Link.

Det gjorde jeg og. Kan ikke snakke for andre typer bringkobbel, men tror det er mye dårlige greier ute og går ut i fra hva andre sier. Det bringkobbelet her er det i allefall ingen tvil om at det er kvalitet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror prisen ligger rundt det ja ;) Handlers har det (men ikke på hjemmesiden. Du må evt. sende mail), så du kan jo kontakte de, og høre hvor mye det koster hos de? ;)

Hvis det er en normal pris så bestiller jeg like gjerne derfra, bare fant ut at jeg for en gangs skyld skulle sjekke pris før jeg bestiller noe ;)

Og så kanskje gå ned i kjelleren og kikke gjennom pappkassene fra den nedlagte hundeutstyr butikken til gubben og sjekke først om det ligger ett der, syns jeg husker det hang ett i butikken da vi begynte å rydde.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en normal pris så bestiller jeg like gjerne derfra, bare fant ut at jeg for en gangs skyld skulle sjekke pris før jeg bestiller noe ;)

Og så kanskje gå ned i kjelleren og kikke gjennom pappkassene fra den nedlagte hundeutstyr butikken til gubben og sjekke først om det ligger ett der, syns jeg husker det hang ett i butikken da vi begynte å rydde.... ;)

Det kan jo være litt lurt det ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Vet du, jeg var inne på siden din nå og kikket på Tassa (høyde+vekt) og hun er faktisk større enn Supra...

Det kan være, men munnpartiet (eller hva jeg skal kalle det) er/må være mye mindre enn Supra sitt. Jeg kan ta med begge halsbåndene til Bø, så kan du prøve? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo bare slenge inn at jeg har str stor til min aussie også (kjøpt til husky) og det passer da fint til ham. Han er på størrelse med (evt litt mindre enn) de fleste belgertisper jeg har møtt.

Samme her. Nå har jeg ikke brukt det så mye enda på aussien (med det ser ut til å passe bra der også), men med labradoren har størrelse stor passet utmerket. Jeg bruker BI-2 og er veldig fornøyd med det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...