Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal vi velge?


aggero

Recommended Posts

Heisann!

Vi er to samboere på 22 og 25 som skal skaffe oss vår første hund. Eneste problemet er at det er så utrolig mange flotte raser, så vi klarer ikke helt å bestemme oss :lol:

Vi bor i en leilighet og har dermed tenkt å ha en relativt liten hund. I tillegg har vi en bengalkatt på snart 2,5 år, så vi vil jo gjerne ha en hund som går overens med henne (selv om dette vel strengt tatt ikke er et problem når valpen vokser opp med katten og dermed blir vant til det helt fra starten).

Hunden vil i hovedsak være et nytt familiemedlem som vi kan gå tur og leke med. Er også veldig fint om rasen er lærevillig, da vi syns det er vanvittig gøy å kunne lære hunden litt triks og gøyale saker :P Mulig det kan bli aktuelt med utstilling etterhvert, men dette er ikke hovedfokuset vårt.

Rasene vi har tenkt på er:

Papillon

Japansk spisshund

Kleinspitz

Pomeranian (har vel egentlig gått vekk fra denne ettersom det kan bli litt vel dyrt for lommeboka.. Ganske drøy kilopris på disse må jeg si!)

Shetland sheepdog

Dvergpinscher

Staffordshire bull terrier (denne er det vel helst samboeren som kunne tenkt seg, jeg er ikke like enig :P )

Dachs (også samboerens ønske! Jeg har sagt at i så fall måtte det vært en langhåret dvergdachs, men jeg heller nok mer mot rasene nevnt ovenfor enn denne).

Som sagt. Mye å velge i! :P Jeg har sikkert glemt å nevne noen også, men dere forstår hvor jeg vil hen.

Hvis noen av dere har noen gode råd og erfaringer om rasene nevnt ovenfor dere kan dele med oss, så hadde vi satt veldig stor pris på det! Vi er også litt usikre på om vi skal velge tispe eller hannhund, men det kommer jo an på hvilken rase vi havner på til slutt. Er alltid fint med gode råd angående dette også!

På forhånd takk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva dere ønsker å bruke hunden til å.. så tror jeg at dere kan titte på cavalieren litt :lol:

typisk å si fra en som har eller hva? Men de er ganske gode til å være litt sofahund og trikse, mye til små turer :P Utrooolig kosete, hehe.

Men der anbefaler jeg tispe ettersom en del hanner (mulig arvelig) Tisser på seg selv. (YUCK) (har hanne selv..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Shetland Sheepdog på det varmeste til ditt bruk! De er lærevillige, relativt ukompliserte, festlige og fine hunder. De tåler noen dager med rusleturer, men vil gjerne være med på, og tåler fint, lange turer i skog og mark. De har en funksjonell kroppsbygning og helsen er ganske så god, jevnt over (jeg ville her kjøpt hund fra oppdrettere som røntger for HD- det er ganske få på landsbasis, men de jeg vet om har iallefall superflotte hunder ellers også). De er lettlærte og synes det er morsomt å trene triks/lydighet/agility eller andre lignende aktiviteter. Masse lykke til med valget deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland Sheepdog er kanskje ikke det smarteste hvis dere bor vegg i vegg med naboene, da de kan bjeffe en del. Men ellers er de supre. Klager ikke hvis det bare blir små turer, men elsker også å være med på lange turer i skog og mark og fjell. Og leke kan de gjøre dagen lang hvis de kan. Veldig lærvillig og kan bli veldig flinke hunder.

De andre rasene har jeg ikke erfaring med, så kan ikke si noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra hva dere ønsker å bruke hunden til å.. så tror jeg at dere kan titte på cavalieren litt :lol:

typisk å si fra en som har eller hva? Men de er ganske gode til å være litt sofahund og trikse, mye til små turer :P Utrooolig kosete, hehe.

Men der anbefaler jeg tispe ettersom en del hanner (mulig arvelig) Tisser på seg selv. (YUCK) (har hanne selv..)

Støttes, men er ikke enig i det med hanner, har 2 hanner selv og ingen av de er noe store tissere på seg selv. :P

Cavalieren kan brukes til lange turer også.. det er mye hund i en liten kropp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også valget i cavalieren.

Men velg nøye oppdretter, da det har blitt en meget populær hunderase, og mange ser "lett tjente penger".

Min samboer trodde ikke han kom til å like hunden pga hun er liten og han er vokst opp med store hunder. Men så feil kan en ta. Han vil ha valper på henne da den tiden kommer, skal stille henne nå snart, og hun er helt klart pappa sin lille jente :lol:

Gå inn på cavalierklubben.no sin side og se under oppdrettere hvis interessen er der.

Eller så er dansk svensk gårdshund også ett alternativ synes jeg. Shetland sheepdog er nydelig og også ett valg, men det er som sagt det med bjeffingen.

Bare å sende PM om du vil vite mer om cavalieren!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det for meg ikke virker som dere skal bruke hunden no særlig, men ha en kompis som er med på tur når dere føler for det vil jeg fraråde staffen som rase.

En Staffordshire bull terrier fortjener god fysisk og mental aktivitet hver eneste dag, på den måten vil man få en hund som trives og har det fint..

Vanlige småturer er ikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det for meg ikke virker som dere skal bruke hunden no særlig, men ha en kompis som er med på tur når dere føler for det vil jeg fraråde staffen som rase.

En Staffordshire bull terrier fortjener god fysisk og mental aktivitet hver eneste dag, på den måten vil man få en hund som trives og har det fint..

Vanlige småturer er ikke nok.

Jeg vet ikke hvorfor du trekker den konklusjonen. Å skaffe en hund er ikke noe vi tar lett på, vi vil gjøre det som trengs for å få en fornøyd hund, både med turer og aktivitet. Nevnte jeg noe sted at vi kun skulle bruke hunden til "småturer når vi føler for det"? Nei! Jeg sa hunden skulle være et nytt familiemedlem vi kunne ha det gøy med å gå på turer med, og dette er oppfatningen du sitter igjen med? Ærlig talt...

Tusen takk til dere andre for tilbakemeldinger! Keep'em coming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland Sheepdog er kanskje ikke det smarteste hvis dere bor vegg i vegg med naboene, da de kan bjeffe en del. Men ellers er de supre. Klager ikke hvis det bare blir små turer, men elsker også å være med på lange turer i skog og mark og fjell. Og leke kan de gjøre dagen lang hvis de kan. Veldig lærvillig og kan bli veldig flinke hunder.

De andre rasene har jeg ikke erfaring med, så kan ikke si noe om det.

Vel, det har vel mye med oppdragelse å gjøre, eller hur? Min er iallefall ikke til sjensanse for noen- hun bjeffer kun litt dersom det ringer på eller noen ukjente kommer rett inn, og selv dette hadde ikke vært noe problem å trene bort dersom jeg hadde brydd meg om det. Hun gneldrer også mye ved lek ute og ved pinnekasting, meeen det er nok også eieren(e) sin feil gitt:p Jeg ville tatt en Sheltie fremfor en Cavalier any day, mest pga helsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det har vel mye med oppdragelse å gjøre, eller hur? Min er iallefall ikke til sjensanse for noen- hun bjeffer kun litt dersom det ringer på eller noen ukjente kommer rett inn, og selv dette hadde ikke vært noe problem å trene bort dersom jeg hadde brydd meg om det. Hun gneldrer også mye ved lek ute og ved pinnekasting, meeen det er nok også eieren(e) sin feil gitt:p Jeg ville tatt en Sheltie fremfor en Cavalier any day, mest pga helsen.

Enig i det. Heller Sheltie enn Cavalier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg så på deres rasevalg og så hva dere villle bruke til så syns jeg Dverg Pischer av deres raser virket som en bra rase. De er lærevillige lykkelige små, smarte, kjapp, liten uten å være "pingle".. :)

Uansett, lykke til med rasevalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det for meg ikke virker som dere skal bruke hunden no særlig, men ha en kompis som er med på tur når dere føler for det vil jeg fraråde staffen som rase.

Jeg tror du nettopp beskrev rundtomkring 98% av landets staffeeiere.

Vanlige småturer er ikke nok.

Well, wadda ya know...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du nettopp beskrev rundtomkring 98% av landets staffeeiere.

Det har du nok rett i, og det kan man ofte se på staffene man møter..

Det er faktisk en del staffer som vralter som en annen gris.

Og jeg har selvsagt lov til å si det, siden jeg har staff selv.. (En som definitivt ikke vralter som en gris)

Selv bruker jeg aldri mindre enn 2 timer på fysisk fostring på en dag, som regel blir det mellom 3 og 4 timer, mer i helgene.

I tillegg trener vi lydighet hver eneste dag, aldri mindre enn 30 min, som regel ca en time.

Innlæring av nye triks kommer i tillegg, for tiden jobber vi med å lære inn vask av potene.

Ellers var det ikke ment som noe angrep på trådstarter, men det var inntrykket jeg fikk.. Og jeg vil anta at trådstarter kan

lese seg frem til hvorfor ved å se sitt opprinnelige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du nok rett i, og det kan man ofte se på staffene man møter..

Det er faktisk en del staffer som vralter som en annen gris.

Er ikke uenig, men man bør ikke ekskludere en potensiell ny eier på grunnlag av at det finnes mange feite staffer rundt omkring? Jeg skjønner ikke helt logikken. Selv om en staff ikke er i optimal fysisk kondisjon så behøver den ikke å ha det vondt.

Selv bruker jeg aldri mindre enn 2 timer på fysisk fostring på en dag, som regel blir det mellom 3 og 4 timer, mer i helgene.

I tillegg trener vi lydighet hver eneste dag, aldri mindre enn 30 min, som regel ca en time.

Innlæring av nye triks kommer i tillegg, for tiden jobber vi med å lære inn vask av potene.

*klappe den flinke staffe-eieren på hodet* Sånn?

Det er sikkert fint og flott det Pan, men en staff trenger ikke 3-4 timer tur og en time lydighetstrening hver dag for å ha det bra. Get real. En helt vanlig staff har det fint med de gjennomsnittlige 15-30 minutt hver morgen og hver kveld, pluss den obligatoriske timen på ettermiddagen.

Ellers var det ikke ment som noe angrep på trådstarter, men det var inntrykket jeg fikk.. Og jeg vil anta at trådstarter kan

lese seg frem til hvorfor ved å se sitt opprinnelige innlegg.

Nei, nå drar du slutninger du ikke har belegg for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere som foreslår en cavalier. Hva med rasens helse som vist i dokumentaren til BBC?

Nå skal det jo sies at helsen stil cavalieren står mye mere ille til i england da...Her blir ikke SM ignorert på samme vis.

Jeg kan nevne noen gode oppdrettere som har gode linjer (helsemessig, rasetypisk og gemytt).

Og hjerte og patella er også mye mindre utbredt her i Norge. men ja de har da sin del av sykdom de å, men det gjelder da likeså mye sheltie :) (minns å huske en forferdelig hd statistikk på akkurat nå tråden)

blir litt irritert egentlig fordi etter den bbc dokumentaren er cavalieren liksom en syk syk rase og osv, men det kunne jo ikke vært mere feil. Men når man først er å søker etter en så må man unngå de engelske linjene og visse hunder fra england.

I norge har cavalieren gode hjerte og patella statistikker. Men man må prøve å unngå noen av de useriøse oppdretterene som finnes i Norge som kom på 90 tallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det for meg ikke virker som dere skal bruke hunden no særlig, men ha en kompis som er med på tur når dere føler for det vil jeg fraråde staffen som rase.

En Staffordshire bull terrier fortjener god fysisk og mental aktivitet hver eneste dag, på den måten vil man få en hund som trives og har det fint..

Vanlige småturer er ikke nok.

Nå har ikke jeg peiling på rasen i det hele tatt, har liksom kun truffet noen på tur. Og alle de jeg har truffet har virket som tilfredse og kjekke hunder til tross for at eierne ikke gjør så mye annet enn å gå tur og evt. trene bittelitt triks hjemme. Mulig jeg bare har vært heldig jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...