Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående LP-regler

Benedicte

Recommended Posts

Dersom man velger å ha flatdekk på hunden ved fellesdekk, så man da bruke flatdekk konsekvent gjennom hele programmet? Jeg vil tro at man ikke trenger det, men best å være på den sikre siden. I tillegg lurer jeg på om man får trekk dersom hunden ikke ligger flat gjennom hele fellesdekken? Jeg har sett flere hunder som legger seg flat etterhvert, men har ikke lagt merke til om dette er noe som trekkes på. Jeg tenker på om min hund f.eks legger seg i flatdekk fra starten av, men løfter opp hodet når jeg nærmer meg. Jeg får ikke trekk for dette?

Jeg lurer også på dette med håndtegn på mannekengen. Dersom jeg velger å bruke håndtegn som stå-kommando på Tia, må jeg da også bruke håndtegn på sitt og dekk også? Eller kan jeg bruke verbale kommandoer på sitt og dekk, og håndsignal på 'stå' uten å få trekk for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man velger å ha flatdekk på hunden ved fellesdekk, så man da bruke flatdekk konsekvent gjennom hele programmet? Jeg vil tro at man ikke trenger det, men best å være på den sikre siden. I tillegg lurer jeg på om man får trekk dersom hunden ikke ligger flat gjennom hele fellesdekken? Jeg har sett flere hunder som legger seg flat etterhvert, men har ikke lagt merke til om dette er noe som trekkes på. Jeg tenker på om min hund f.eks legger seg i flatdekk fra starten av, men løfter opp hodet når jeg nærmer meg. Jeg får ikke trekk for dette?

Jeg lurer også på dette med håndtegn på mannekengen. Dersom jeg velger å bruke håndtegn som stå-kommando på Tia, må jeg da også bruke håndtegn på sitt og dekk også? Eller kan jeg bruke verbale kommandoer på sitt og dekk, og håndsignal på 'stå' uten å få trekk for det?

Helt kort: Nei, men og Ja, men :rolleyes2:

Du kan nok få ett lite trekk ang det at hun løfter hodet sitt av den "rette" dommeren på den "rette" dagen.

Du må huske å si i fra til dommer ang tegn i mannekengen. Var jeg deg ville jeg nok lært inn ståen verbalt, tilfelle du ramler over en dommer som ikke synes det er ok og trekker som en dobbelkomando. I prinsippet skal det gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I regelverket står det for mannekengen: "Kommando: Ord for ”på plass”, ”stå”, ”sitt” og ”dekk”.

Så håndtegn i øvelsen er ikke egentlig ett alternativ. men man kommer sikkert unna med det. I de foregående klassene kan man velge ord eller signal.

Under dekk i elite står: Uroligheter, for eksempel ved at hunden skifter stilling fra den ene siden til den

andre, skal det trekkes for. Hunden kan imidlertid snu på hodet og dermed vise

interesse for det som foregår rundt seg, uten at dette må være et uttrykk for

rastløshet eller engstelse.

Slik at bevegelse på hodet under øvelsen skal ikke nødvendigvis skal resultere i trekk.

Utover det er ikke hodets stilling nevnt.

Hvordan hunden utfører en posisjon er ikke definerte for regelverket. Eneste som er definert å skal være gjennomgående er utgangstilling:

Klasse I, II og III: Deltageren kan velge mellom to godkjente former for

utgangsstilling; med hunden sittende ved førerens venstre ben, eller med hunden

stående ved førerens venstre ben. Den samme utgangsstilling må benyttes

gjennom hele konkurransen. Før start må føreren gi dommeren beskjed dersom

ekvipasjen benytter stå som utgangsstilling.

Klasse Elite: Utgangsstilling er hunden sittende ved førers venstre ben.

Jeg har veldig skjeldent sett hunder ha flatdekk på annet enn fellesdekken. Dekk fra stå/gående eller innkalling er uansett ikke samme dekkadferd som fra sitt. Aldri sett det blitt annmerket heller, men kan jo være tidene har forandret seg.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har veldig skjeldent sett hunder ha flatdekk på annet enn fellesdekken. Dekk fra stå/gående eller innkalling er uansett ikke samme dekkadferd som fra sitt. Aldri sett det blitt annmerket heller, men kan jo være tidene har forandret seg.,

Tia har flatdekk på fellesdekk (bruker da kommandoen "ned"), men 'vanlig' dekk på de øvrige øvelsene (hvor jeg sier "dekk"). Hun skal snart starte kl 1, men der er jo "dekk fra holdt" også. Det blir jo dekk fra sitt, og ikke fra stå/gående eller innkalling.

Ikke sånn superviktig, siden "dekk fra holdt" bare er i klasse 1 og jeg ikke har planer om å bli bliende i den klassen særlig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...