Gå til innhold
Hundesonen.no

Navn til labrador valpis


charlotte

Recommended Posts

Mangen flotte navn, det er anskelig å velge!

Synes jo personlig at det er litt kult å kalle jakthunder etter våpen, Merethes mor heter jo Tikka, stilig navn synes jeg.

Ellers er det jo endel lyd i noen av disse jaktskrullene, hva med Tyst? :icon_clapping:

Er valpen etter Lisa?

Hahaha, Tyst hadde jo vært genialt!

Jeg skal kanskje ha kull på henne, men hun er carrier av PRA så jeg må få optigen testet hannhunden også - hvis han er clear så vurderer jeg det, og hvis tilfelle så beholder jeg valp fra henne. Har ikke tipp topp magefølelse med å avle carrier valper selvom de aldri blir syke. Ville så gjerne at hun skulle være clear :-(

Hvis det ikke blir kull på Lisa så skal jeg ha fra Sverige veldig snart :-) Står på valpeliste på et kull der tispa skal parres til uken, og jeg er veldig spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, Tyst hadde jo vært genialt!

Jeg skal kanskje ha kull på henne, men hun er carrier av PRA så jeg må få optigen testet hannhunden også - hvis han er clear så vurderer jeg det, og hvis tilfelle så beholder jeg valp fra henne. Har ikke tipp topp magefølelse med å avle carrier valper selvom de aldri blir syke. Ville så gjerne at hun skulle være clear :-(

Hvis det ikke blir kull på Lisa så skal jeg ha fra Sverige veldig snart :-) Står på valpeliste på et kull der tispa skal parres til uken, og jeg er veldig spent.

JEG ville sett bort i fra at hun er carrier jeg, da. Det er ennå viktigere at hun har noe bra å tilføre rasen av egenskaper, gemytt etc. Som du selv sier, så vil hun ikke få syke avkom. Men jeg kan skjønne at det er mer problematisk på en rase der ikke absolutt alle optigentester hundene sine, da. Vår rase testes uansett, så der kan man i teorien bruke bærere så mye man vil, så lenge man bruker den med en fri - så sant målet ikke er å utrydde alt av arveanlegg (noe som bør bli målet når rasens populasjon når et visst nivå).

Ønsker deg lyke til med alle valgene du må ta - jeg skjønner godt at det ikke er så enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG ville sett bort i fra at hun er carrier jeg, da. Det er ennå viktigere at hun har noe bra å tilføre rasen av egenskaper, gemytt etc. Som du selv sier, så vil hun ikke få syke avkom. Men jeg kan skjønne at det er mer problematisk på en rase der ikke absolutt alle optigentester hundene sine, da. Vår rase testes uansett, så der kan man i teorien bruke bærere så mye man vil, så lenge man bruker den med en fri - så sant målet ikke er å utrydde alt av arveanlegg (noe som bør bli målet når rasens populasjon når et visst nivå).

Ønsker deg lyke til med alle valgene du må ta - jeg skjønner godt at det ikke er så enkelt!

Hvis jeg skal ha kull på henne så føler jeg at det er min plikt å optigen teste alle valpene hvertfall, slik at jeg vet hvem som blir clear og hvem som blir carrier. Slik at ikke carrier valpene senere blir parret med andre carrier hunder og så er vi i gang :D

*blir værende i tenkeboksen en stund til*

Det er jo også en ting til som hun burde testes for:

Centronuclear Myopathy (CNM) - More and more, veterinarians are seeing Labrador Retrievers, especially field bred Labradors, with an inherited health condition that weakens the muscles, making it difficult for a dog to walk. Centronuclear Myopathy (CMN), or hereditary myopathy, begins in puppies and climaxes at about 1 year old. This disease is similar to Muscular Dystrophy in human children.

To be affected with CNM, a dog must have two abnormal genes - one from each parent. A dog with only one abnormal gene does not show signs but is a carrier that will pass the health condition on to its offspring if bred with another dog with the same abnormal gene.

Though there is no cure for CNM there is now a gene test to tell whether or not a dog is clear of the gene or a carrier.

Any dog used for breeding, especially if there are field/pet bred Labradors in the pedigree, should be tested for CNM before being bred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo som jeg sa, veldig forskjellig avhengig av hvilke kulturer det er for testing i de ulike rasemiljøene. Vi har som avlskrav at minst en av foreldredyrene skal testes med optigen A, selv om enkelte oppdrettere har gitt beng i dette. Det siste tilfellet av at noen ikke brydde seg om å teste skikkelig resulterte (snakker om i Norge) valper med optigen C (affected), dessverre. Men generelt er folk flinke, og det er ikke allment akseptert å ikke teste minst en av foreldrene i mitt rasemiljø. Men jeg skjønner hvordan du tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...