Gå til innhold
Hundesonen.no

Svekket immunforsvar


Recommended Posts

My var den minste valpen i kullet sitt og veide veldig mye mindre enn alle sine søsken da hun ble født. 8 uker gammel veide hun litt over 1kg mindre enn den nest minste tispa i kullet, men var frisk og rask som alle de andre.

Når My var rundt 5-6mnd flyttet vi fra den gamle leiligheta og inn i en ny. Rundt denne perioden en gang byttet vi også for, for tredje gang eller noe i den duren.. Etterhvert begynte My å røyte, og da merket jeg også en pitteliten flekk over det ene øyet som så ut som om den hadde mistet litt hår. Etterhvert la jeg merke til at hun mistet litt og litt hår rundt øynene sakte men sikkert. Ellers var alt som det alltid har vært, hun er pigg og rask, har matlyst som alltid og har ingen forandringer i atferden sin så hun virker ikke syk.

Etterhvert la jeg merke til at hun har en liten flekk med tørr/flassete hud på hver albue på forbeina. Hun har ikke mistet pels som jeg kan se, og flekkene har ikke vokst, og etter at vi byttet til Eukanuba igjen så har hun ikke klødd heller. Huden virker litt irritert, tørr og som sagt så flasser den litt der. Noen ganger kan huden virke litt "oljete" uten at jeg klarer å forklare det bedre..

Nå er hun 1år gammel og har enda mindre pels rundt øynene, men flekkene på albuene er blitt mye mindre irriterte og de klør ikke lengre i det hele tatt virker det som. De "er" bare der :rolleyes2:

Etter et kjapt besøk hos vet. fikk vi vite at det mest sannsynlig er svekket immunforsvar og en reaksjon på hårsekkmidd(?) (demodex) - noe som alle hunder har på kroppen men som de ikke reagerer på med mindre de har svekket immunforsvar. Veterinærene sa at det er en unghundsgreie som kan dukke opp på unge hunder men som forsvinner av seg selv i de aller fleste tilfellene uten behandling, så vi skulle ikke være redde for å se det an en liten stund til hvis vi ville det. Men et godt kosthold var visst alfa omega, og de anbefalte noe tørrfor som de har der hos seg men som jeg syntes hadde en stiv pris.. Når vi skal tilbake så skal vi gjøre en hudskraping på henne også skal de se på huden i et mikroskop for å være sikre på at det er det vi tror det er.

Jeg har prøvd en masse forskjellige sorter RC og eukanuba på henne, men har bestemt meg for å råfore henne så fort jeg får muligheten så det takket jeg nei til..

Jeg leste på nett at noen midd spiser avfall fra gjær, sukker osv. som hunden får i seg via kostholdet - så hvis man kutter ut ALT som kan inneholde kornprodukter, mel, gjær, sukker osv. og forer rått og gir bein så kan man "sulte" overskuddet av midd som hunden har på seg, og immunforsvaret vil samtidig bygge seg opp. Ligger det noe i dette??

Er det andre ting man kan gjøre for å bygge opp et dårlig immunforsvar?

Er det noen som vet hvordan veterinærer behandler demodex (lokalisert, svak sort?) nå? Har hørt at medisiner kan svekke immunforsvaret ytterligere, og det anbefales visst å vente med vaksiner o.l siden det også går utover immunforsvaret.. Må hun behandles for å bli kvitt det, så vil jeg helst at det skal brukes noe så mildt som overhodet mulig om dere skjønner - og en sprøyte i uka høres ikke så mildt ut i mine ører... (leste at noen veterinærer gir sprøyter med et eller annet for å behandle det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er c-vitamin og hvitløk bra for immunforsvaret. I tillegg selges det jo endel pulver osv som skal være bra for immunforsvaret, men de har jeg ikke prøvd selv (DogVitality bla skal vel ha noe sånt?). Det finnes jo noen ting som er spesiallagd for hund, som Hop Off (egentlig mot flått), og dette inneholder hvitløk. Det står vel også at det hjelper på immunforsvaret. C-vitaminer pleier jeg å kjøpe av typen ester C, for mennesker. Siden de er vannløselig, gjør det ikke noe om jeg gir litt for mye (overskuddet skilles ut). Hunder produserer egentlig c-vitaminer selv, men noen ganger kan det jo hende de ikke klarer å produsere nok, og da er det fint med litt hjelp. Hvis tablettene kan deles, kan du gi halv menneske-dose, hvis de ikke kan det (som mine), så gjør det ikke så mye om de får for mye. I perioder gir jeg en eller to tabletter pr dag, og jeg synes å merke at immunforsvaret blir bedre av det. Eksempel: hvis hun har litt mye gugge i øynene, gir jeg c-vitamin, og uten at jeg gjør noe annet med øynene, forsvinner gugget fort. Jeg gav også c-vitaminer til henne i forbindelse med Hamar, men Aynï fikk ikke. Aynï var den som ble hardest rammet av denne "nysingen" som de ble smittet av der (nå trenger de jo ikke ha samme utgangspunkt for å bli syke - Aynï er/var jo unghund og kan hende hun var lettere åpen for smitte generelt, men men..). Gir du hvitløk rent, bør den generelt behandles før det gis, dvs moses (bruk hvitløkspresse). Det bør ligge i 5-15 minutter før det gis, slik at det dannes gode bindinger i et stoff i hvitløken, noe som er bra. Et helt fedd er for mye, det må i tilfelle vannes ut. Hvitløk er veldig sterkt på smak, og noen hunder syns det kan bli i overkant mye dersom de får ren, moset hvitløk (snakker av erfaring her!). Bland det gjerne i maten. Det er jo litt styr å skulle lage dette selv, men så er det nok den aller billigste måten å gi hvitløk på også. I tillegg er den jo ren, og det er sikkert mye bedre enn å gi "noe som inneholder hvitløk" - er ikke det logisk?

Når det gjelder at det kan være en unghundgreie, så kan det absolutt stemme! Unghunder gjennomgår store forandringer (hormoner - de blir jo voksne), noe som kan sette ned immunforsvaret. Uten at det nødvendigvis betyr de er så himla svake eller kommer til å plages med det resten av livet av den grunn. Jeg ville nok sett det an før jeg begynte behandling. Hvis du ønsker det, kan jo huden behandles lokalt utenfra også, dvs det finnes flere salver å smøre på som skal være bra for huden. Tulla fikk litt tørr hud på albuene etter i sommer, og det har jeg behandlet med aloe vera gel og ringblomstsalve. Det blir bedre, men jeg er alt for dårlig til å huske på å bruke det jevnlig, så den tørre huden har ikke forsvunnet enda. :rolleyes2: Ringblomst-preparater er generelt bra for heling i huden, og skader ikke å gi. Sinksalve kan også brukes. Det som er negativt med slike salver, er at det er veldig klissete, og veldig vanskelig å få skikkelig inn i huden (det meste havner i pelsen). Ikke ser det spesielt pent ut heller; klissete albuer, og klisset samler støv og møkk som gjør at det ser veldig stygt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg virkelig å gå over til råfôring, enten ren barf`ing eller vom og hundemat. Har hørt så mange historier om hunder som har klødd eller vært plaget med ett eller annet hudrelatert som har blitt bedre når de har sluttet på tørrfôr. Ellers er jeg enig med Huldra i å gi hvitløk og c-vitamin. Når det gjelder eksakte doser kan det være en idè å lese i en homeopatbok (jeg har en liggende og kan sjekke om du vil?) eller ringe Hundeomeopatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig typisk at imunforsvaret får en knekk når hormonene kommer. Kahlo hadde "briller" en periode. Men My har vel hatt det en stund?

Ja, siden i slutten av oktober - da begynte jeg å se de første små tegnene til hårtap rundt øynene hennes. Briller beskriver dem veldig bra, bortsett fra at hun har mistet mest pels i den innerste øyekroken på begge øynene. Det ser litt merkelig ut "riktig lys" på bilder f.eks, men jeg syns ikke det vises så tydelig i virkeligheten på en måte. Jeg tenkte først at det var skabb, så tenkte jeg at det var røytingen som gjorde det, så tenkte jeg hun hadde lus også tenkte jeg at hun hadde thyroksin-mangel eller noe...

Skal kjøpe inn noen forskjellige oljer til å denge oppi maten hennes, c-vitaminer og hvitløk tenkte jeg. Slike ting er jo bare "sundt" uansett og så lenge jeg ikke gir henne en hvitløk i gangen 3 ganger per dag så det kan ihvertfall ikke gjøre noe værre

Hvordan V&H ville dere prøvd på My først? Har bare erfaring med nr. 33 fra førav, Emma gikk på de pølsene en stund som valp.

Noen tanker omkring vaksinen som My skulle hatt nå snart? Hun er jo et år og mange gir jo et-års vaksine. Hun fikk vaksine hos oppdretter, og da hun var rundt 8-10 uker gammel etter at hun hadde flyttet til oss. Jeg føler meg skeptisk; har lest "overalt" at vaksiner svekker immunforsvaret før det tar seg opp igjen, og jeg tror ikke My trenger noe dårligere immunforsvar enn hun allerede har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, siden i slutten av oktober - da begynte jeg å se de første små tegnene til hårtap rundt øynene hennes. Briller beskriver dem veldig bra, bortsett fra at hun har mistet mest pels i den innerste øyekroken på begge øynene. Det ser litt merkelig ut "riktig lys" på bilder f.eks, men jeg syns ikke det vises så tydelig i virkeligheten på en måte. Jeg tenkte først at det var skabb, så tenkte jeg at det var røytingen som gjorde det, så tenkte jeg hun hadde lus også tenkte jeg at hun hadde thyroksin-mangel eller noe...

Kahlo fikk det omtrent i midten av september.

2877387252_71a1b4d450.jpg

Her har det akkurat begymt og hun hadde det vel til slutten av oktober.

Vet hunden til ei venninne av meg har det samme, han har vel påvist former for allergi.

Ang. vaksine så vet jeg ikke, jeg ville vel prøvd å finne ut om der noe eksternt først hvertfall. Lus, midd ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vaksinert som vanlig. Alternativt diskutert det med dyrlegen. Men mange dyrleger vaksinerer jo nesten uansett om og hva som feiler hunden, så om hunden kanskje har litt redusert immunforsvar, så tror jeg ikke det er såå farlig. Jeg mener; når dyrleger kan gi en dose antibiotika for så å vaksinere på en og samme time, så tror jeg det er mye verre enn om hunden muligens er litt nedsatt i utgangspunktet. Det vil vel bare ta litt lengre tid før immunforsvaret får bygd opp forsvar mot stoffet i vaksinen antar jeg..? Hører jo også om dyrleger som doper hunder for så å vaksinere, eller om hunder som har kennelhoste som blir vaksinert for nettopp kennelhoste (det er jo helt høl i huet!), eller andre ting forsåvidt.

Men som raksha sier; jeg ville jo helst ha funnet ut hva det er for noe selvsagt. :rolleyes2: (Fikk du meldingen i gjesteboken? PM-senteret ditt vil ikke motta PMer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med vom og hundemat hva de anbefaler. Selv tror jeg du kan gi hvilken som helst av dem. I forbindelse med vaksine skjønner jeg at du er skeptisk. Du kan gå inn på denne siden og se om du finner noe informasjon. Hun er en "guru" innen BARF og har blant annet skrevet den svenske boken om emnet. Mulig det står noe der om styrking av immunforsvaret. Det står om det i den homeopatboken jeg nevnte. Skal slå det opp nå straks, så kan jeg skrive her eller maile deg... :rolleyes2: For man kan jo styrke immunforsvaret selv før man vaksinerer, blant annet med c-vitamin.

EDIT: Nå har jeg lest i boken og det står veldig mye om hvordan man kan styrke immunforsvaret der. Man kan bruke solhatt, hvitløk, grapefruktkjerneekstrakt, ginseng, pet sun chlorella, c-vit, e-vit og mineralkompleks.

Generell immunstimulering med solhatt:

3-4 uker, 3-4 ganger per år.

15 dråper tinktur blandet i vann til stor hund over 30 kg, noe mindre til liten hund. 3xdaglig i 4 dager og så 2 dagers pause, før du gir 4 dager igjen. Fortsett med 4 dager fulgt av 2 dagers pause i max 3-4 uker.

Bruker du kaplser kan du gi en voksendose til stor og middels stor hund.

Bør ikke gies til hunder med autoimmune sykdommer.

Hvitløk:

Kan gjerne gies sammen med solhatt og c-vit.

1/2 til 1 ts frisk presset hvitløk pr 1/2 kg mat. Kapsler: 1/2-1 voksendose til stor hund. Kan fåes i inntill 2 mnd. Redusert dosen om hunden får løs avføring eller mye luft.

Skal ikke gies til hunder med anemi eller valper under 8 uker.

Grapefruktkjerneekstrakt:

Gies mest ved infeksjoner.

Ginseng:

Øker kroppens motstandskraft mot stress og påkjenninger.

Stor og middels stor hund: 1/2-1 voksendose. Gjerne 2 ganger daglig. Inntill 3-5 uker. NB mange produkter inneholder for lite ginseng i forhold til det som står på pakken, forhør deg med en seriøs forhandler.

Skal ikke gies ved for høyt blodtrykk, ved aktutt alvorlig sykdom eller ved blødninger. Passer heller ikke så godt for hunder med urolig og lett stresset temperament.

Pet Sun Chlorella:

Generelt immunstimulerende.

Følg dosering på pakken eller gi 1 tabelett per 10 kg kroppsvekt daglig i 6-8 uker.

Det står en del mer om produktet, anbefaler å lese på pakken eller på nettet.

C-vit:

Syrenøytral, c-flex eller ester-c. Bedre å gi litt enn ingenting, overskudd skilles ut av urin.

Medium hund: 500-2000mg

Stor hund: 750-4000mg

Fordeles helst i mindre doser ut over dagen.

E-vit:

Virker best sammen med selen. Det står en del mer om det, anbefaler å lese.

Medium hund: 75-200 IE

Stor hund: 100-300 IE

Vannløselig.

Dette er hentet fra boken Natrumedisin for din hund av Lise Hatledal og Tonje Stigar.

Dette var bare kort og stikkordsmessig gjenngitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med vom og hundemat hva de anbefaler. Selv tror jeg du kan gi hvilken som helst av dem. I forbindelse med vaksine skjønner jeg at du er skeptisk. Du kan gå inn på denne siden og se om du finner noe informasjon. Hun er en "guru" innen BARF og har blant annet skrevet den svenske boken om emnet. Mulig det står noe der om styrking av immunforsvaret. Det står om det i den homeopatboken jeg nevnte. Skal slå det opp nå straks, så kan jeg skrive her eller maile deg... :whistle: For man kan jo styrke immunforsvaret selv før man vaksinerer, blant annet med c-vitamin.

Leste på den siden nå, og fikk egentlig bare mest følelsen av at det kanskje er noe My reagerer på... :rolleyes2:

Jeg siterer:

"Allergier kan vise seg som en hel del ulike symptomer. Hundene mister ofte pels (spesielt rundt øynene), de får utslag og eksem, de slikker seg på føttene, de får skitne ører, øynene renner, de klør seg, huden flasser og blir irritert, de blir fort oljete og kan få hot spots."

My har mistet pels rundt øynene, hun har slikket seg imellom tærne (men det gjør hun ikke nå), hun har ofte øyeguff i øyekrokene, hun klødde da hun gikk på RC, hun har to små flekker på hver albue som er rosa og flassete og jeg syns hun lukter mye mer hund enn hun har gjort tidligere..

Nei, planen får bli hudskraping først for å sjekke for demodex, er det ikke noe der får vi vel ta det derifra... Huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på den siden nå, og fikk egentlig bare mest følelsen av at det kanskje er noe My reagerer på... :rolleyes2:

Jeg siterer:

"Allergier kan vise seg som en hel del ulike symptomer. Hundene mister ofte pels (spesielt rundt øynene), de får utslag og eksem, de slikker seg på føttene, de får skitne ører, øynene renner, de klør seg, huden flasser og blir irritert, de blir fort oljete og kan få hot spots."

My har mistet pels rundt øynene, hun har slikket seg imellom tærne (men det gjør hun ikke nå), hun har ofte øyeguff i øyekrokene, hun klødde da hun gikk på RC, hun har to små flekker på hver albue som er rosa og flassete og jeg syns hun lukter mye mer hund enn hun har gjort tidligere..

Nei, planen får bli hudskraping først for å sjekke for demodex, er det ikke noe der får vi vel ta det derifra... Huff

Huffda :whistle: Skjønner du blir engstelig! Men husk, det trenger jo absolutt ikke bety at hun er allergisk eller noe! Slik jeg hører flere si, så kan det være noe unghundsgreier og en fase de går igjennom. Ta hudskrapingen først, du, også tar du det deretter. Det er sånn hvor de barberer siden på hunden og tar prøver, sant? Arn tok det for ett år siden uten at de fikk utslag på noe. Se forresten at jeg har lagt til noe i forrige post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden ikke har hatt et hudskrap så vet man fortsatt ikke om det er demodex. Men om hun nå får påvist lokalisert hårsekkmidd så er det ikke noe å frike helt ut av. :rolleyes2: I de aller fleste tilfeller går det over helt av seg selv, og det er iallefall ikke noe jeg ville behandlet med medisiner. Råfôring er jo en selvfølgelighet for meg. Start med 33. Muligens ville jeg gitt hunden litt ekstra omega og c-vit, men ellers ville jeg pustet med magen og visst at etter all sannsynlighet så får immunforsvaret hamlet opp med dette uten noen innblanding. Begynner veterinæren å snakke om Mitaban eller Interceptor e.l. for å behandle lokalisert hårsekkmidd ville jeg begynt å lete etter en annen veterinær. Det er å skyte spurv med kanon.

Utvikler det seg til generalisert hårsekkmidd er det noe annet. Men da kan du regne med store hårløse flekker, utslett, fortykket hud og sekundære hudinfeksjoner. Altså en helt annen virkelighet enn nå. Generalisert demodex kan være livstruende da man snakker om immunsvikt, og ikke et nedsatt immunforsvar.

Jeg har selv hatt hund med lokalisert hårsekkmidd og kjenner overraskende mange fler. Staffen er veldig utsatt for dette, amstaffen hakk i hæl.

I min erfaring klør ikke lokalisert demodex noe særlig. Det kan flasse litt, men kløe er ikke symptom nummero uno liksom selv om noen selvsagt opplever dette også. Nå henger jo ting gjerne litt sammen, min demodex-hund var også en allergiker og det er noe jeg hører ganske ofte. Der kommer jo kløen og gnaging på poter inn. Det ene utelukker ikke det andre, og som sagt er det ikke uvanlig at hunder ender opp med å ha begge deler.

Men My er ung. Det er mye som skjer i kroppen (har hun hatt løpetid forresten?) akkurat nå, og det er ikke rart at immunforsvaret hennes er svekket. Sånn i den alderen kan det godt dukke opp både immunting og allergiting som forsvinner igjen like fort som det kom, og som man ikke ser noe til igjen senere. Det er en påkjenning for kroppen å gå gjennom puberteten. :whistle: Så inntil videre ville jeg slappet av.

Jeg ville ikke vaksinert med mindre du trenger det med tanke på planlagte stevner eller utstilling. Selv om dette ikke er spesielt alvorlig så er immunforsvaret hennes svekket. Det er ingen vits i å gi det enda mer trøkk akkurat nå og vaksiner lar seg fint vente på. Om My fikk 12 ukersvaksinen da hun var liten er det beskyttelse nok i min mening. (Vi overvaksinerer i dette landet)

Jeg ville aldri satt vaksine sammen med antibiotikakur, og ihvertfall ikke sammen med narkose. Vaksiner setter man ikke når hunden er under medisinell behandling er hovedregelen min. Jeg er også betenkelig med å vaksinere en hund med enten overaktivt eller redusert immunforsvar. Mange vil sikkert være uenig med meg men Charlie f.eks er ikke blitt vaksinert på rundt 4 år. Tenker han skal få seg en ny en til sommeren eller noe. Vi får se hvordan huden hans blir framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest en del om vaksinering, og tror jeg har bestemt meg for å vente. Hun svenske dama skriver mye om immunforsvar og vaksinasjon av hunder, og problemer som kan oppstå... Det hørtes ikke koselig ut... My har jo helt klart et svekket immunforsvar allerede, så jeg vil ikke stresse det mer med masse antistoffer så det blir enda mer forvirret.

"den økende krevensen av immnrelaterte sykdommer vi har sett under det siste tiåret kan lenkes til mer bruk av polyvalenta MLV vaksiner (Multipla Live Virus vaksine). De kan gi et undertrykt(?) immunforsvar og forårsake autoimmune sykdommer som blodsykdommer, beinmargsbrist, kreft med flere."

"Vi ser flere og flere bevis for at vaksinasjoner skader og ofte ikke gir den beskyttelsen som veterinærer hevder. Vaksinen er ikke alltid effektiv og det er ikke uvanlig at dyret utvikler den sykdommen som de vaksineres mot. Et dyr som er stresset eller har et svakt immunsystem utvikler kanskje ikke de antistoffene som vaksinen skal produsere ..."

EDIT: Nå har jeg lest Mari's flotte innlegg og puster med magen igjen, og er om mulig enda sikrere på at vi venter med den vaksinen. :whistle: Tusen takk for at du tok deg tid til å skrive det innlegget!

Lone: Fant flere lignende oppskrifter på den svenske siden du linket til, den var råbra! Skal få prøvd vitaminer, hvitløk, V&H osv. og omegaoljer i første omgang så får jeg "utvide" og legge inn mer, eventuelt kjøre noen sånne immunforsvarskurer utover.

EDIT2: Må legge til at My har løpetid, eller har hatt det nylig. Hun er veldig interessant for hanhundene og har vært det en gooood stund nå, men hun blør ikke. Hun er hoven, men ikke så hoven som jeg har sett henne tidligere så jeg tror hun har hatt et opphold i løpetiden eller noe lignende. Kan ikke si jeg savner å være så uregelmessig :cry:

Senest idag hadde vi en hanhund på besøk som ble veldig frustrert av rumpa til My, og som prøvde alle mulige slags triks for å få henne i "riktig stemning" :lol: :rolleyes2: My stakkars forstår ikke så mye og prøver bare å leke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må legge til at My har løpetid, eller har hatt det nylig.

Ah. Enda en belastning på kroppen. Det kan hende at det popper opp ei kvise i fleisen min også, på riktig dag i måneden. Og jeg har til og med lagt puberteten bak meg for lenge siden! :P

Tålmodighet er en dyd. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...