Gå til innhold
Hundesonen.no

Muligheter for papirjuks (konkurranser, titler, avl..)


thomas84

Recommended Posts

Er det gjennomførbart å stille opp med en hund i en konkurranse (f.eks. utstilling) som ikke stemmer overens med den hunden som er påmeldt på papiret?

Hvis man f.eks. eier en hund som ikke når helt opp, men gjerne vil avle videre på denne og kunne vise til ulike titler. For å oppnå det stiller man med en annen hund, påmeldt som den man ønsker noen resultater på.

For å gjøre det enklere kan vi si at "ingen" i rasemiljøet har kjennskap til verken eier eller hund(er) som er involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det gjennomførbart å stille opp med en hund i en konkurranse (f.eks. utstilling) som ikke stemmer overens med den hunden som er påmeldt på papiret?

Hvis man f.eks. eier en hund som ikke når helt opp, men gjerne vil avle videre på denne og kunne vise til ulike titler. For å oppnå det stiller man med en annen hund, påmeldt som den man ønsker noen resultater på.

For å gjøre det enklere kan vi si at "ingen" i rasemiljøet har kjennskap til verken eier eller hund(er) som er involvert.

Det kan virke veldig enkelt å jukse på utstilling, men jeg tror at de med kjennskap til rasen vil gjøre det vanskelig i de fleste tilfeller. Hvis jeg skulle lånt meg en hund og gitt den ut for å være Symra, så VET jeg at noen ville ha protestert. Men selvfølgelig, med sjeldne hunder på små utstillinger kan man kanskje være heldig å slippe unna kjenneres falkeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle lånt meg en hund og gitt den ut for å være Symra, så VET jeg at noen ville ha protestert.

Også hvis ingen hadde kjennskap til dere? Hvis Symra aldri hadde blitt utstilt, og du bare stilte ut "juksehunden" denne ene gangen.

Ellers hadde dere holdt en lav profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI sett at noen har blitt utsatt for chipavlesing. Har dere?

Nei..

Helt OT, men det minner meg på at jeg burde få noen til å lese av chippene på mine, så jeg vet hvor på kroppen de sitter *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei..

Helt OT, men det minner meg på at jeg burde få noen til å lese av chippene på mine, så jeg vet hvor på kroppen de sitter *flir*

Dine chip'er?? *flirer vilt*

Men altså, back on topic.. klart at noen kan forsøke noe sånt. Og klart at noen kan komme unna med noe sånt. Men, jeg nekter å tro at det vil være den gjengse mulighet for de fleste å komme unna med dette i det lengre løp. Dessuten, så ser jeg ikke helt at noen skal gidde å gjøre noe sånt over lengre tid heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine chip'er?? *flirer vilt*

Men altså, back on topic.. klart at noen kan forsøke noe sånt. Og klart at noen kan komme unna med noe sånt. Men, jeg nekter å tro at det vil være den gjengse mulighet for de fleste å komme unna med dette i det lengre løp. Dessuten, så ser jeg ikke helt at noen skal gidde å gjøre noe sånt over lengre tid heller?

Folk gidder det mest utrolige. Det er juks som er grunnen til at vi nå skal begynne å lese av chiper, alltid sjekke startkort og papirer på godkjent mentaltest på alle våre nbf-konkurranser - uten at jeg skal gå nærmere inn på det. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gidder det mest utrolige. Det er juks som er grunnen til at vi nå skal begynne å lese av chiper, alltid sjekke startkort og papirer på godkjent mentaltest på alle våre nbf-konkurranser - uten at jeg skal gå nærmere inn på det. <_<

Joda, klart- men jeg har fremdeles vondt for å helt se at de gidder det og ikke minst, hva de tjener på det. Kanskje grunnet fritidsproblemer eller annet? Nuvel, dem om det- da sørger det iaf for at ingen har muligheten til å komme unna med det, dersom de starter samme chip avlesingen på alle arenaer. Og det får jo da være en god ting, dersom det finnes så teite folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når krav om chip kom for noen år siden hadde NKK stikkprøver på utstillinger litt av og til. Mulig de har det fremdeles, men jeg har aldri sett noen slik eller vært med på noen.

Så ja, det ville være fullt mulig å ta med en hund for å stille den ut som en annen.

Hvorfor noen skulle ønske å gjøre dette ? Tja, hvis den ene hunden din har f.eks. en diskvalifiserende feil som vil bli oppdaget på utstilling (f.eks. et dårlig bitt, uakseptabelt temperament, etc). Da vil den andre hunden sørge for at "din" hund får den premieringen den trenger for å bli godkjent av klubben.

Så jo, det skjer nok av og til, ja. Men neppe noen stor og utbredt "hobby".

Og ja, Heidi, hadde du byttet ut Symra hadde nok de fleste av oss sett dèt, ja! :rolleyes2:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, innenfor mange raser vil sikkert selvjustisen være tilstrekkelig for å oppdage dette - dvs at en/flere kjenner igjen hunden (eller ikke).

Men for en ikke kjent person, som kommer med en hund man aldri har sett før, vil det nok være lettere. Tviler på at jeg engang hadde kommet innenfor ringtauet hvis jeg prøvde å bytte en av mine champ. med en av de andre..

Men med en ung hund som ingen har sett før vil jeg jo selvsagt kunne stille som "hvemsomhelst" uten at noen kunne med sikkerhet si at det var feil. Og da hadde jo ingen rapportert/anmeldt det heller.

Dog ser jeg lite "praktisk bruk" for egen del, da... Men at det har vært jukset med dette er det vel neppe noen tvil om.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, klart- men jeg har fremdeles vondt for å helt se at de gidder det og ikke minst, hva de tjener på det. Kanskje grunnet fritidsproblemer eller annet? Nuvel, dem om det- da sørger det iaf for at ingen har muligheten til å komme unna med det, dersom de starter samme chip avlesingen på alle arenaer. Og det får jo da være en god ting, dersom det finnes så teite folk.

Mulig jeg er helt på jordet, men dette er vel folk som ønsker seg bedre titler på en hund som kanskje ikke har mulighet for å få det, pga en liten svakhet? Avlsdyr f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eller bare en eller annen premiering for at hunden skal bli godkjent gjennom raseklubben (som avlsdyr) - evt. hvis man vil ha en premiering på en hannhund med bare en testikkel som er brukt i avl, eller lignende..

Dog vil jeg dessverre tro at av alle "forbyttinger" av hunder så er nok endel pga surr fra eieren, og mangel på kontroll på hvilke hunder vedkommende har med seg, og hvilke som skal inn i ringen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Det er oblikatorisk uansett hvilken prøve du skal på, bruks agility, LP, jakt, utstilling. Alt

Ja, vi gjør det hos oss på mentaltester iallefall. Og vi kommer også til å begynne med det fra nå av på ALLE NBF-konkurransene vi arrangerer.

Ja, nkk trondheim 07, tror alle ble det, men er ikke sikker, men oppdretern sine hunder ble det

- Når ble det obligatorisk for bruksprøver?

- Ang mentaltester, så skal det sjekkes ID på hunden (chip eller tatovering).

- Vi ble ikke sjekket på NKK's utstilling i Trondheim, så det kunne vel kanskje være noen stikkprøver...

Grunnen til at jeg spør om når id-sjekk ble innført i bruks er at jeg vet om en hund som visstnok har konkurrert i bruksklasse c, men ingen finner at hunden har gått i D, ei heller at hunden har opprykk til B (som er ett krav om hunden skal bli svensk champion). Inne hos brukshundsportsforbundet (ahhh... lange vanskelige ord...) står ikke hunden registrert i det heletatt. Men der finner jeg en hund som visstnok har opprykk til klasse C i Sverige, men hos SKK er det ikke registrert noen brukskonkurranser for hunden (kun mentale tester samt utstillinger)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget i forhold til avl, hvis du har en hund som ikke helt når opp, det være seg pga diskvalifiserende feil, eller dårlig temperament, e.l., og du har en annen hund som ingen kjenner, som er 'bedre'.. Hvorfor ikke da bare avle på den andre hunden i stedet, siden den er så mye bedre..?

Kan se poenget hvis den 'bedre' hunden ikke er registrert, eller noe sånt, men ellers så ser jeg ikke helt poenget, da man jo kan bruke en bra hund som når opp til diverse krav i avl i stedet for den som er dårlig(ere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ALDRI sett at noen har blitt utsatt for chipavlesing. Har dere?

Jeg har selv ikke sett det, men jeg vet det blir gjort stikkprøver, og jeg mener jeg hørte det ble gjort for eksempel før BIS-finalen på WDS i fjor - altså av samtlige ti gruppevinnere som skulle delta.

Og det skjer sikkert, men det krever altså at ingen kjenner hund og eier - og hvis ingen kjenner dem vil de neppe være særlig store og viktige i rasen. Hvis en ikke bryr seg nok om valpene en produserer, rasens utvikling og å ha et seriøst oppdrett, vil jeg tro at de som jukser for å få en førstepremie (som er kravet i vår klubb - HP som ung eller førstepremie etter 24 måneders alder) også har lave krav på ting som ikke kan jukses på - HD og øvrig helse.

For øvrig blir alle hunder avlest for ID-merking før røntgenfotografering, slik at en skal vite at det er rett hund som kommer på bordet.

"Trøsten" i forhold til de som har en hund som får lov til å stille i ulike navn får jo være at den dør etter hvert, så det kasusproblemet forsvinner av seg selv.

Støtter også SusanneLs tanke om privat rot - jeg har selv sett en berneroppdretter gå surr i hvem de har meldt på og ei, så de troppet opp på utstillingen med feil hund. De gikk selvfølgelig ikke inn i ringen, da de så i katalogen hvem som var påmeldt.

Edit:

Jeg ser ikke helt poenget i forhold til avl, hvis du har en hund som ikke helt når opp, det være seg pga diskvalifiserende feil, eller dårlig temperament, e.l., og du har en annen hund som ingen kjenner, som er 'bedre'.. Hvorfor ikke da bare avle på den andre hunden i stedet, siden den er så mye bedre..?

Kan se poenget hvis den 'bedre' hunden ikke er registrert, eller noe sånt, men ellers så ser jeg ikke helt poenget, da man jo kan bruke en bra hund som når opp til diverse krav i avl i stedet for den som er dårlig(ere).

Fordi du da neppe er så seriøs at du bryr deg om hundens gemytt og hva den kan føre videre, du ser bare at du har to tilgjengelige livmorer og taper penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...