Gå til innhold
Hundesonen.no

Da blir det valp på meg...:D


Guest Luckystaff

Recommended Posts

Skulle nesten tro oppdretteren hadde noe på seg som h*n ikke vil valpekjøpere skal vite om...? Jeg hadde røntget uansett jeg, for det mener jeg er rett.

Hmm.. Såvidt jeg kan se er ikke faren til din hund røntget heller.

Jeg kan ikke se at noen av helsøsknene fra forrige kull er røntget engang. Skulle tro at oppdretter sjekker et kull godt før man velger å gjenta det, slik at man er vet at med sikkerhet at akkurat det kullet hadde noe unikt å tilby. Iallefall når hannhunden har ukjent HD-status?

Bare som en heads up, kanskje man skal være forsiktig med å kritisere andre oppdrettere når man selv har valgt å støtte en oppdretter som i praksis gjør akkurat det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

hehe vi har en god dialog som jeg er fornøyd med. Og synes strengt talt at dere hisser dere litt mere opp enn nødvendig for dere vet ingenting om min og oppdretters avtale, dere vet ikke noe om hvorfor hann hunden har blitt rønget d(den er faktisk heftig god). Dere sitter på minimalt med info og ser ingen grunn til å gi dere noe info på dette forumet heller.

Denne diskusjonen er over for både meg og Lyckystaff sin side som vi begge har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe vi har en god dialog som jeg er fornøyd med. Og synes strengt talt at dere hisser dere litt mere opp enn nødvendig for dere vet ingenting om min og oppdretters avtale, dere vet ikke noe om hvorfor hann hunden har blitt rønget d(den er faktisk heftig god). Dere sitter på minimalt med info og ser ingen grunn til å gi dere noe info på dette forumet heller.

Denne diskusjonen er over for både meg og Lyckystaff sin side som vi begge har skrevet.

La meg se..

Du har en avtale som sier at du ikke kan HD-røntge hunden din, og det er helt ok?

Hannhunden er røntget, men ikke for å finne ut om den hadde HD? Og når man ser at den har såpass som middels grad velger man fortsatt å avle på den?

Vi har en rase som allerede er ute på tur, det siste vi trenger er useriøse oppdrettere som kjører rasen vår rett i dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er hvertfall ute på tur for det er ikke slik ting henger isammen. Du kan tro hva du vil men jeg vil og det beste for rasen og den infoen jeg sitter inne med tilsier ikke at det er noen overtredelser ute å går.

Og forresten en hund må røntges om den har brekt noe ikke sant? KANSKJE det har skjedd i dette tilfellet? hmmm...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og synes strengt talt at dere hisser dere litt mere opp enn nødvendig for dere vet ingenting om min og oppdretters avtale, dere vet ikke noe om hvorfor hann hunden har blitt rønget d(den er faktisk heftig god).

Jeg hisser meg ikke opp i det hele tatt jeg. :) Det er ikke min rase. Men nå som det baller på seg og folk går i forsvar over noen veldig enkle spørsmål så begynner det i det minste å bli interessant.

Dere sitter på minimalt med info og ser ingen grunn til å gi dere noe info på dette forumet heller.

Hvorfor ikke? Om det er gode grunner for å ikke røntge tispa og å bruke en hannhund med middels grad HD så er det jo i oppdretters og din interesse å få ut denne informasjonen. På dette forumet. Siden det er her spørsmål blir stilt.

Denne diskusjonen er over for både meg og Lyckystaff sin side som vi begge har skrevet.

Ja, det er lett å pile av gårde med en gang det butter litt imot. Mens alt var fryd og gammen var det jo hur enkelt som helst å skrive side opp og side ned i denne diskusjonen, men med en gang det er antydning til kritisk tanke så beiner dere av gårde.

When the going gets tough, the tough get going. Prøv det. :)

Jeg prøver igjen, hvorfor ble ikke tispa røntget før parring? Hvilken oppdretter dreier dette seg om?

Og forresten en hund må røntges om den har brekt noe ikke sant? KANSKJE det har skjedd i dette tilfellet? hmmm...?

Hjelpes. Hvorfor så passiv aggressiv? Hvorfor ikke bare være åpen, ærlig og informativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er ikke min "kamp". Det er på sett og vis ikke mine hunder det gjelder. Det er heller oppdretter som skal komme ut med denne type informasjon.

Man piler vel av gårde fordi det ikke er den opprinnelige diskusjonen lenger: gleden av å få seg en staffe valp. Det går heller over til en diskusjon om hd som ingen kommer til å bli enige om uansett hvor mye man diskuterer den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er hvertfall ute på tur for det er ikke slik ting henger isammen. Du kan tro hva du vil men jeg vil og det beste for rasen og den infoen jeg sitter inne med tilsier ikke at det er noen overtredelser ute å går.

Og forresten en hund må røntges om den har brekt noe ikke sant? KANSKJE det har skjedd i dette tilfellet? hmmm...?

Det er fullstendig frivillig å betale NKK det det koster med HD og AD-avlesning av bilder.

Å avle på en hund som har en dårligere HD-grad enn gjennomsnittet er ikke å gjøre det beste for rasen, ihvertfall ikke all den tid den aktuelle hannhunden ikke har no særlig å tilføre rasen.

Når den andre på toppen av alt har ukjent status blir det ikke bedre.

At oppdretteren brukte sin egen hannhund istedetfor den championhannen de hadde pratet lenge om å parre med høres jo litt spesiellt ut, synes du ikke?

Var det så viktig å få valper at man måtte ta den første og beste, fremfor å vente til neste løpetid..?

Kanskje det hadde vært sunnere for tispa også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller oppdretter som skal komme ut med denne type informasjon.

Hvem er oppdretter da? Siden det er de som skal komme med slik informasjon så er jo folk avhengig av å vite hvem de skal kontakte for å få nevnte informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger man å ikke røntge når man kan, og skal avle?

Syns det blir det samme som sheltiediskusjonen om røntging, der en oppdretter her på forumet får pes fra andre oppdrettere, fordi hun velger å røntge og det "stiller de andre i et dårlig lys". Var jo også en som avlivet sin sheltie her inne nå pga. sterk HD, så.. det kan jo slå virkelig negativt ut på små hunder også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...