Gå til innhold
Hundesonen.no

Er de klare tror dere?


Iselin-93

Recommended Posts

Nanna, løvehodekaninen min, fikk fem nydelige kaninunger 3.desember. De er livlige og glade, og spiser og drikker masse. Utrolig kosete og har ikke noe imot hester eller mennesker :)

Nå har jeg puttet Nanna, moren, i et nytt bur, mens kaninungene er rett ved siden av i et annet. Så en liten stund hvordan de reagerte, men kaninungene forsatte bare å spise, og Nanna bare slappet av. Er det greit at jeg skiller dem nå, eller skal jeg sette dem sammen igjen?

Så lurer jeg på når Nanna kan settes sammen igjen med hannkaninen, Tyr, for skal ha nye kaninunger på henne. Hvor lenge må man vente før de igjen kan få unger? Har hørt at de kan få kaninunger hele tiden, for det er naturlig for dem i vill tilstand. Noen har også sagt at de kun kan få to kull i året. Men hva synes dere? Er det for tidlig å sette hun sammen med Tyr så fort kaninungene har blitt solgt?

Jeg driver ingen AVL, siden ingen har papirer eller en bra stamtavle. Så håper noen med god erfaring har et svar :)

Takk i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Nå som de er 7-8uker er det en fint tid og skille de fra moren, de har enda ikke fult utviklet immunforsvar så de skal stå i buret de er født og oppvokst i og moren skal flyttes. Jeg annbefaler det ikke og få flere kull nå. Du har ett kull, og du vet jo ikke om du får solgt det enda, surt og måtte avlive masse kaninunger bare pga av at du synes det er kos.

Er foreldrene frs dyrebutikken? Vet du noe om slekta, har de stamtavle? Vis de er fra dyrebutikk/du ikke vet noe om slekta kan det godt henne ungene får tannfeil, det er ikke hyggelig. Vis du ikke oppdager det kan de dø av sult (fordi de ikke fikk til å spise)

Skal du ha unger på henne burde hunn ha stamtavle (så du VET det ikke er noe arvelig på gang) og ett mål med avlen, "at de er søt" er ikke godt nok.

Ungeoppdragelse sliter noe fryktelig på kaninen, så du burde vente en del uker før du parrer henne igjen, vis du så abselutt må. Men husk; da blir det kun for at du synes det er søtt. Det er ikke noe koslig for kaninen din.

I stede for å bruke masse av tiden din på uønskete kaninunger, bruk heler tiden din på Nanna! Det annbefaler jeg deg på det sterkeste. Ta deg en tur innom kanin.org

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha så mye kull på henne? :)

Kanskje du bare burde ta deg en tur på et bibliotek og lese litt? :)

Jeg skal ikke ha så mange kull, men bare lurer på hvor fort man kan sette dem sammen :) Uansett vil jeg ikke ha et nytt kull før jeg har fått solgt de andre. Og derfor synes jeg det er kjekt å vite når det er greit å sette dem sammen. Og om jeg må vente et år, er det greit. For vil jo bare kaninenes beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Nå som de er 7-8uker er det en fint tid og skille de fra moren, de har enda ikke fult utviklet immunforsvar så de skal stå i buret de er født og oppvokst i og moren skal flyttes. Jeg annbefaler det ikke og få flere kull nå. Du har ett kull, og du vet jo ikke om du får solgt det enda, surt og måtte avlive masse kaninunger bare pga av at du synes det er kos.

Er foreldrene frs dyrebutikken? Vet du noe om slekta, har de stamtavle? Vis de er fra dyrebutikk/du ikke vet noe om slekta kan det godt henne ungene får tannfeil, det er ikke hyggelig. Vis du ikke oppdager det kan de dø av sult (fordi de ikke fikk til å spise)

Skal du ha unger på henne burde hunn ha stamtavle (så du VET det ikke er noe arvelig på gang) og ett mål med avlen, "at de er søt" er ikke godt nok.

Ungeoppdragelse sliter noe fryktelig på kaninen, så du burde vente en del uker før du parrer henne igjen, vis du så abselutt må. Men husk; da blir det kun for at du synes det er søtt. Det er ikke noe koslig for kaninen din.

I stede for å bruke masse av tiden din på uønskete kaninunger, bruk heler tiden din på Nanna! Det annbefaler jeg deg på det sterkeste. Ta deg en tur innom kanin.org

Kristin

Faren er ifra dyrebutikken, og de kjøper bare fra opprettere. Vet at de, de kjøpte av, likte å blande løvehodekaniner og veddere sammen - og renraset. De kjøper kun fra tre faste opprettere. Det er alt jeg vet. Nanna kjøpte vi fra noen som driver med en slags opprett, for hun snakket så mye om foreldrene og lengre i slekten, om at de var fra det stedet, og var sånn og hadde slik farge. Tror hun drev med både opprett av hester og kaniner :)

Vil kun hennes eget beste, så hvis det er best å vente flere uker/månder, så gjør jeg selvfølgelig det! Jeg bare lurte på hvor lenge man måtte vente, og vil ikke ha nytt kull før det andre er solgt. Og jeg er ikke for å måtte avlive om de ikke får seg et nytt hjem.

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er Nanna?

Ville ventet 3-4-5mnd :)

Hun er ca. 7-8 måneder.

Leste på den siden, og der svarte det på alle mine spørsmål :) Tusen takk for tipset! Er ikke så veldig flink til å finne sider på nettet faktisk :/

Da får jeg gjøre det :) Det sto at man kunne ha max tre kull i året, så da venter jeg til 4-5 månder har gått :P Så er jeg i alle fall sikker på at hun ikke får for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG mange kaniner her i verden som trenger gode hjem, så da er det ikke vits i å komme med enda fler. :ahappy: La heller de kaninene som allerede er her få gode hjem!

Har du forresten tenkt å kastrere Nanna? Det vil jeg anbefale for faren er stor for at hun kan få livmorskreft når hun blir eldre.

men lykke til med kaninungene du allerede har. Håper du finner gode hjem til de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG mange kaniner her i verden som trenger gode hjem, så da er det ikke vits i å komme med enda fler. :ahappy: La heller de kaninene som allerede er her få gode hjem!

Har du forresten tenkt å kastrere Nanna? Det vil jeg anbefale for faren er stor for at hun kan få livmorskreft når hun blir eldre.

men lykke til med kaninungene du allerede har. Håper du finner gode hjem til de!

Enig med deg... :hyper:

Men en ting; det heter kastrering på hanner og sterelisering på hunner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke.

Kastrering = fjerner testikler hos hanner og livmor hos hunner. Tar vekk allt hormonproduserede.

Sterilisering = kutter bare "ledningene" som gjør de ute av stand til å produsere unger, hormonene produseres fortsatt.

Sådeså :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke.

Kastrering = fjerner testikler hos hanner og livmor hos hunner. Tar vekk allt hormonproduserede.

Sterilisering = kutter bare "ledningene" som gjør de ute av stand til å produsere unger, hormonene produseres fortsatt.

Sådeså :hyper:

Men hvorfor gjør det så vanskelig? :ahappy: Det er flere latinske ord som er mer beskrivende, men hvis man skal bruke de ordene er det vanlig å si at man stereliserer en hunn og kastrerer en hann :lol:

Jeg trodde også det før. ;)

Jeg hadde ikke tenkt over at man kunne kastrere en hunn, men jeg har hørt det før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig? Eh. Kastrering heter det når man tar vekk "alt" og sterilisering gjør de bare ute av stand til å lage barn. Verre er det ikke.

Det er mange som tror det (inkludert uvitende vetrinærer) men sånn er det altså ikke.

Til trådstarter: Jeg ville ikke satt kull på hunnen så fort. Kan du ikke se hvordan ungene blir først? Ikke ta kull på hunnkaninen hvis du ikke har noe mål med avlen! Det finnes allerede nok kaniner som ønsker seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig? Eh. Kastrering heter det når man tar vekk "alt" og sterilisering gjør de bare ute av stand til å lage barn. Verre er det ikke.

Det er mange som tror det (inkludert uvitende vetrinærer) men sånn er det altså ikke.

Til trådstarter: Jeg ville ikke satt kull på hunnen så fort. Kan du ikke se hvordan ungene blir først? Ikke ta kull på hunnkaninen hvis du ikke har noe mål med avlen! Det finnes allerede nok kaniner som ønsker seg hjem.

Hvor er kilden din da? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanna, løvehodekaninen min, fikk fem nydelige kaninunger 3.desember. De er livlige og glade, og spiser og drikker masse. Utrolig kosete og har ikke noe imot hester eller mennesker :)

Nå har jeg puttet Nanna, moren, i et nytt bur, mens kaninungene er rett ved siden av i et annet. Så en liten stund hvordan de reagerte, men kaninungene forsatte bare å spise, og Nanna bare slappet av. Er det greit at jeg skiller dem nå, eller skal jeg sette dem sammen igjen?

Så lurer jeg på når Nanna kan settes sammen igjen med hannkaninen, Tyr, for skal ha nye kaninunger på henne. Hvor lenge må man vente før de igjen kan få unger? Har hørt at de kan få kaninunger hele tiden, for det er naturlig for dem i vill tilstand. Noen har også sagt at de kun kan få to kull i året. Men hva synes dere? Er det for tidlig å sette hun sammen med Tyr så fort kaninungene har blitt solgt?

Jeg driver ingen AVL, siden ingen har papirer eller en bra stamtavle. Så håper noen med god erfaring har et svar :)

Takk i alle fall! :P

Hei!

Du kan flytte moren fra ungene tidligst når de er 6 uker,

men ha det litt i tankene at hun kan få melke spreng for de ammer enda da.

Det er en regel på hvor mange kull ei kaninhue kan få i året,

som vi oppdrettere har å forholde oss til og det er 3 kull i året.

med noen måneder hvile så hun får sjangs til å komme seg igjen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...