Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du oppdatert bloggen m/film fra treningen?

Marthe

Recommended Posts

Skrevet
Alltid like kjekt å finne ut hvordan man skal løse store og små problemer i treningen. Jeg satt og krysset fingrene for at halsingen ville gå bedre når han hadde båndet på - og YES! det gjorde det :cry:

Japp, måtte jo finne på noe når jeg så at det var et mønster, og det fungerte veldig bra med båndet på, så da er det bare å hjernevaske ham videre fremover. :whistle:

Jeg glemte å filme fra treningen i går også. I dag skal jeg trene alene, så det blir ikke mye filming da. Kan alltids sette fra meg kamera og filme meg selv, men...

Verdt et forsøk. :rolleyes2:

• Svar 157
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Dæven :rolleyes2: Jeg er skikkelig imponert *bøyer seg i støvet*

Tusen takk! :lol: Det er veldig kjekt med sånne tilbakemeldinger :D

Jeg må si den helt om feil vei så skikkelig kul ut, Marthe!

Ja, jeg synes også det er kult :whistle:

Dere er bare kjempedyktige! :cry:

Tusen takk! ;)

Skrevet

Så bra denne tråden er ! Håper den blir lang med mange filmer :lol:

Kjempegøy å se hvor flinke dere er, og jeg lærer masse av å se på og lese kommentarene!

Skrevet
Jeg har blogget m/film i fra lørdag :lol:

Det meste om treningen står egentlig i bloggen :P

Kjempebra! Veldig morsomt og lærerikt å se på disse filmene!

:P

Skrevet
For en utrolig søt dachs!

Takk! ...og flink til å lære nye øvelser er hun også! :lol:

Her er en artig liten stilstudie av en dachs som skal lære å hoppe hinder for første gang :P

hopptrening

...og etter å ha trent noen ganger går det så meget bedre:

hopp

:P

Skrevet
Jeg gjør akkurat det samme selv, jeg kaster meg rundt med en gang jeg får kommandoen. Stakkars Normusen, det kan umulig være enkelt for henne når jeg gir null tegn på at det skal komme en holdt eller vending :lol:

Kremt, hørtes kjent ut :P

Skrevet

Jeg har slitt SÅÅÅ mye med avstandskommanderingen med Cita. Hun har hatt fryktelig mye framdrift. Marthe kom med gode tips, og nå ser det mye bedre ut! Litt bakdrift på filmen, men det er laminat-gulv (skrives det slik??) så hun sklir litt. Trente avstand på treningen i dag også og det så utrolig bra ut!

http://www.vimeo.com/2997294

Skrevet
Jeg har slitt SÅÅÅ mye med avstandskommanderingen med Cita. Hun har hatt fryktelig mye framdrift. Marthe kom med gode tips, og nå ser det mye bedre ut! Litt bakdrift på filmen, men det er laminat-gulv (skrives det slik??) så hun sklir litt. Trente avstand på treningen i dag også og det så utrolig bra ut!

Sånn en flink labbe! Har kun et eneste tips til deg; Slå av tv'en neste gang! :)

Skrevet
Sånn en flink labbe! Har kun et eneste tips til deg; Slå av tv'en neste gang! :)

:) Vil dere ikke se reklame for "Hjelp, jeg er med i et japansk gameshow"?? Makan! :P

Jeg vurderte å ta den av, men da ville jeg glemme å slå den på igjen og dermed glemme det spennende programmet som gikk, så jeg slo bare av lyden :P

Julie: Marthe tipset om å overdrive bakdriften, og siden Cita hadde framdrift på neddekk og sitt fra stå, gjorde jeg det på disse. Jeg lærte henne "bak" (rygging) og hjernevasket henne på "bakdekk" og "baksitt". Dermed fikk hun bakdrift på sitt og dekk fra stå i stedet for framdrift. Etterhvert fjernet jeg "bak" kommandoen og nå har hun ikke framdrift lenger. Hender hun har litt bakdrift enda, men det er bare noen dager siden hun lærte dette så jeg skal ikke klage! :P

Skrevet

Så jo veldig bra ut med avstanden til Cita! Skal forsøke bakover-hjernevask på Spike her og. Av en eller merkelig grunn så er ligg-stå uproblematisk, mens ligg-sitt må man gå fremover på... Og filmen av Extra var jo også helt knall. Liker godt intensiteten hennes :P Vet ikke hvor spennende dette er, men her er en liten filmsnutt av totalt unyttige triks :) Vi jobber også med noe nyttig... Innimellom :)

Skrevet
Så jo veldig bra ut med avstanden til Cita! Skal forsøke bakover-hjernevask på Spike her og. Av en eller merkelig grunn så er ligg-stå uproblematisk, mens ligg-sitt må man gå fremover på... Og filmen av Extra var jo også helt knall. Liker godt intensiteten hennes :) Vet ikke hvor spennende dette er, men her er en liten filmsnutt av totalt unyttige triks :) Vi jobber også med noe nyttig... Innimellom :P

Har ikke sett på filmen, så bare den var feil vei. Hvis du har windows movie maker så går det faktisk an å rotere filmen i det programmet. :P

Edit: Rettet sms-språk. :P

Skrevet

Flott! :) Jeg prøvde å finne ut av det, men fant ikke noe.. Lurer på om stativ egentlig er tingen...

Skrevet
Flott! :) Jeg prøvde å finne ut av det, men fant ikke noe.. Lurer på om stativ egentlig er tingen...

Høyreklikk på filmen i tidslinja og velg videoeffekter, litt ned på lista der kan du rotere filmen. :)

Skrevet

Flink Cita :)

Skrevet

Takk, flinkeste jenten min :whistle:

Ny film av Cita sin neseprøve i dag. Har slitt kjempemye med at hun smaker. Hun blir veldig intensiv når hun vet at hun skal få hente eller bære noe, hun er jo labrador liksom, hihi. Tips fra Marthe løste det igjen! Står litt om det i bloggen.

Filmen:

http://www.vimeo.com/3008162

Skrevet
Takk, flinkeste jenten min :whistle:

Ny film av Cita sin neseprøve i dag. Har slitt kjempemye med at hun smaker. Hun veldig intensiv når hun vet at hun skal få hente eller bære noe, hun er jo labrador liksom, hihi. Tips fra Marthe løste det igjen! Står litt om det i bloggen.

Filmen:

Du har en stykk kul og veldig flink retriever. ;)

Skrevet
Du har en stykk kul og veldig flink retriever. :whistle:

Kjekt at det er flere som syns det! ;) I mine øyne er hun selvfølgelig verdens beste retriever - og hun elsker trening og halen går som en propell hele tiden. ;)

Skrevet
Kjekt at det er flere som syns det! :whistle: I mine øyne er hun selvfølgelig verdens beste retriever - og hun elsker trening og halen går som en propell hele tiden. ;)

Ja, det er godt å se retrievere som henne, vi møter altfor mange bælfeite sånne langs gaten som ikke ser ut som de får mer enn 10 minutter tur om dagen liksom. ;)

Neseprøve så forresten ut som en morsom øvelse, vi liker sånne ting vi kan trene inne på også, selv om vi ikke har noen store planer om å gjøre noen karriere i lydighet. ;)

Skrevet
Ja, det er godt å se retrievere som henne, vi møter altfor mange bælfeite sånne langs gaten som ikke ser ut som de får mer enn 10 minutter tur om dagen liksom. ;)

Neseprøve så forresten ut som en morsom øvelse, vi liker sånne ting vi kan trene inne på også, selv om vi ikke har noen store planer om å gjøre noen karriere i lydighet. ;)

Ja - jeg håper hun holder seg like glad og aktiv i maange år til :whistle: Folk flest tror hun bare er valpen enda.

Det er en veldig morsom øvelse, ja - både for hund og fører. Jeg husker når jeg så neseprøve for første gang, jeg var SÅ imponert over at hundene klarte å plukke pinnen som hadde førerens lukt på seg. ;)

Skrevet
Ja - jeg håper hun holder seg like glad og aktiv i maange år til :whistle: Folk flest tror hun bare er valpen enda.

Det er en veldig morsom øvelse, ja - både for hund og fører. Jeg husker når jeg så neseprøve for første gang, jeg var SÅ imponert over at hundene klarte å plukke pinnen som hadde førerens lukt på seg. ;)

Ja, husker også jeg var ganske lett å imponere før jeg begynte å trene hund selv. ;) I hvilken klasse kommer neseprøven? Mener å huske jeg har hørt noe om at i noen klasser er det bare èn pinne som er tatt på, mens senere er det at alle er tatt på, men bare den ene er tatt på av føreren?

Skrevet
Så jo veldig bra ut med avstanden til Cita! Skal forsøke bakover-hjernevask på Spike her og. Av en eller merkelig grunn så er ligg-stå uproblematisk, mens ligg-sitt må man gå fremover på... Og filmen av Extra var jo også helt knall. Liker godt intensiteten hennes :whistle: Vet ikke hvor spennende dette er, men er en liten filmsnutt av totalt unyttige triks ;) Vi jobber også med noe nyttig... Innimellom ;)

Det var kjekt å høre ;) Extra gir alt av seg selv hele tiden hun ;)

Takk, flinkeste jenten min ;)

Ny film av Cita sin neseprøve i dag. Har slitt kjempemye med at hun smaker. Hun blir veldig intensiv når hun vet at hun skal få hente eller bære noe, hun er jo labrador liksom, hihi. Tips fra Marthe løste det igjen! Står litt om det i bloggen.

Filmen:

Så bra at det virket!! Hun ser kjempe rolig og fin ut. Farten kommer etterhvert ;)

*Snike seg inn i bloggen for å lese og kommentere der også*

Ja, husker også jeg var ganske lett å imponere før jeg begynte å trene hund selv. :P I hvilken klasse kommer neseprøven? Mener å huske jeg har hørt noe om at i noen klasser er det bare èn pinne som er tatt på, mens senere er det at alle er tatt på, men bare den ene er tatt på av føreren?

Den kommer i klasse III. Da er det ingen fremmedlukt, det kommer i elite :P

Skrevet
Den kommer i klasse III. Da er det ingen fremmedlukt, det kommer i elite :whistle:

Thanks. ;) Tror den første blir nokså grei å lære ham siden han plukker pinner i spor og henter riktig pinne hvis vi leker... blir kanskje verre når de andre også skal ha lukt. Ikke at jeg tror vi noengang gidder å trene så mye at vi kommer til elite da. ;)

Skrevet
Thanks. ;) Tror den første blir nokså grei å lære ham siden han plukker pinner i spor og henter riktig pinne hvis vi leker... blir kanskje verre når de andre også skal ha lukt. Ikke at jeg tror vi noengang gidder å trene så mye at vi kommer til elite da. :whistle:

Jeg skal gjøre sånn at du også blir bitt av basillen ;)

Han kommer til å klare det fint ;)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...