Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopper i bena!


HelleH

Recommended Posts

Vi skaffet oss en Japansk Spisshundvalp for litt over en mnd siden.

Men det er noe som irriterer samboeren min og meg noe voldsomt.

Hun hopper, knurrer og biter i buksebena hans hver gang han går ett eller annet sted, har det noe med dominanse å gjøre? Hun gjør ikke det ovenfor meg eller andre som jeg vet om. Det skjedde med lille søsteren min en gang eller to, men ikke etter det. Virker som hun tror absolutt alt er en lek. Noen som har opplevd det?

Hvordan er det dere "kjefter" på valpen?

Vi sier nei hver gang hun gjør det, men det virker ikke som hun fatter det. Hun skjønner hva nei betyr for hun hører på det når det gjelder andre saker.

Vi begge er vant med store forskjellige raser, men ingen av oss har hatt liten hund før. Så dette er nytt for oss!

Setter stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva med å si nei litt kraftigere (du sier at hun kan nei, men tydeligvis ikke i akkurat den situasjonen) mens du samtidig fjerner hunden fra beina. Men hvor gammel er den?

Min baby er 3 måneder og det er jo mye hun gjør som jeg ikke ville tolerert fra en voksen hund, blant annet biting i tær og sånn. Og noen ganger gidder hun ikke å høre på at jeg sier nei, men da sier jeg det bare litt kraftigere mens jeg fjerne henne. Hender jo at jeg må gjenta dette en "100-ganger" men sånn er det jo å ha valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun syns det er morro å "jage" bena? Hva med å prøve å stoppe opp og stå helt stille, ikke si noen ting og ikke se på henne når hun gjør dette? Og når hun setter seg ned eller går vekk, belønn henne med BRA og en godbit.. Skulle lære henne at det er ikke gir henne noe det å hoppe opp, men at å oppføre seg pent gir henne ros og en godbit.

Enklere å forsterke god adferd, enn altid å si NEI til dårlig. Fordi den ene gangen du ikke sier NEI når hun gjør noe galt, blir det som en belønning og forsterkning for henne, og hun vil gjøre det bare mer og mer. Føles bedre gjør det også :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun syns det er morro å "jage" bena? Hva med å prøve å stoppe opp og stå helt stille, ikke si noen ting og ikke se på henne når hun gjør dette? Og når hun setter seg ned eller går vekk, belønn henne med BRA og en godbit.. Skulle lære henne at det er ikke gir henne noe det å hoppe opp, men at å oppføre seg pent gir henne ros og en godbit.

Enklere å forsterke god adferd, enn altid å si NEI til dårlig. Fordi den ene gangen du ikke sier NEI når hun gjør noe galt, blir det som en belønning og forsterkning for henne, og hun vil gjøre det bare mer og mer. Føles bedre gjør det også :|

Hmmm ja din metode er nok enda bedre ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hva med å si nei litt kraftigere (du sier at hun kan nei, men tydeligvis ikke i akkurat den situasjonen) mens du samtidig fjerner hunden fra beina. Men hvor gammel er den?

Min baby er 3 måneder og det er jo mye hun gjør som jeg ikke ville tolerert fra en voksen hund, blant annet biting i tær og sånn. Og noen ganger gidder hun ikke å høre på at jeg sier nei, men da sier jeg det bare litt kraftigere mens jeg fjerne henne. Hender jo at jeg må gjenta dette en "100-ganger" men sånn er det jo å ha valp.

Samboeren min er bestemt i stemmen, tro meg. Han har drivet med trening av Schäfer.

Hun er straks 4 mnd gammel.

men det som virker rart er at hun bare gjør det på han. Ingen andre.

Det er heller ikke "jage" attferd. Virker rett og slett som at hun vil lekeslåss.

Han stopper og venter til hun har roet seg, også går han vidre. Etter han har tatt tre skritt er det på`n igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er bestemt i stemmen, tro meg. Han har drivet med trening av Schäfer.

Hun er straks 4 mnd gammel.

men det som virker rart er at hun bare gjør det på han. Ingen andre.

Det er heller ikke "jage" attferd. Virker rett og slett som at hun vil lekeslåss.

Han stopper og venter til hun har roet seg, også går han vidre. Etter han har tatt tre skritt er det på`n igjen!

Hmm... kan skjønne at det er plagsomt men det virker som samboeren din gjør det riktig. Hvor gammel er hun da?

Det kan jo hende hun bare må vokse det av seg, mens samboeren din fortsetter å ignorere atferd.. men belønne når hun gir seg. Ingen gidder å gjøre noe uten å oppnå noe som helst sånn altfor lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker rett og slett som at hun vil lekeslåss Ja, helt riktig - det er det hun vil. Vanlig for valper faktisk.- såkalt - valpenafsing - og egentlig rart at du ikke har opplevd det før. Det er en av hunders måte å "tvinge seg til"/ utfordre til lek på, når de vanlige lekeinvitasjonene ikke funker. Nå kommer jo valper sjelden blant andre hunder når de kjøpes, -så det er vi mennesker som får det. Oss passer det ikke, og atferden må dempes - vekk.

Det er når valpenafsingen (får) fortsette® inn i voksenalder / stor størrelse, at det blir virkelig problematisk. Noen synes valpenafsing er så søtt at de glemmer seg bort. Det gjorde heldigvis ikke du.

Samboeren din ignorerer som førstegangstiltak. Er hunden ikke mye "stri"/pågående/selvrådig ordner det seg med det, selvom det skal noe antall konsekvente gjentakelser til.

Hvis ikke, er det jo å gå videre på de aversive (ubehagelige) konsekvensene du har fått råd om, og regne med at det ordner seg med disse.

med det samme: limer inn fra et inlegg jeg hadde på tråden "Atferdsproblem; biting,slikking....". denne tråden gjelder en eldre hund/omplassert hund som ikke er blitt dempet/stoppet på dette mm. Mange gode råd der. Anbefaler å kikke på den, siden tiltakene nødvendigvis blir de samme.

Bitingen høres ut som normal "valpenafsing": - jeg-vil-leke/kontaktsøkende atferd -. som ikke er stoppet/hemmet skikkelig og i tide, men blitt til et problem.

Lore I Haug rangerere de vanlige tiltakene slik :

- Lage et smerteskrik funker godt for de fleste hunder,men for det meste bare inntil 4 mndr.

- Ignorering/time out: bedre, og best hvis eieren selv fjerner seg - forlater situasjonen/rommet til hunden roer seg. Dette fordi det spiller på flokkinstinktet, noe oppbinding med eieren til stede ikke gjør.

- Absolutt best mener hun det er å omdirigere atferden tilbake til å tilby lekesaker - putte en lekesak i munnen dens og tilby f.eks drakamplek, i fall denne ellers foregår kontrollert og trygt, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal være flau over at jeg har en snart 4 ÅR gammel hund som gjør akkurat det samme hvis hun kjeder seg? :rolleyes: Jeg har rett og slett lært henne en "stopp" kommando, som betyr at hun skal holde opp med den atferden jeg ikke vil ha. Sier jeg "stopp" når hun begynner med det der slutter hun rimelig fort. Jeg lærte inn den kommandoen ved å bli helt passiv og stoppe opp i det hun begynte - da synes hun jo ikke det er noe moro mer. Grunnen til at hun ikke har sluttet er fordi enkelte i familien gir f i at hun gjør det, og bare går bortover med bikkja på slep (les: min mamma om morgene f.eks.). Sånn sett er familiehund helt håpløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og bare går bortover med bikkja på slep (les: min mamma om morgene f.eks.). Sånn sett er familiehund helt håpløst!

Ganske imponerende igrunn, at hun gidder å gå med en bikkje slepende i bena om morgenen, jeg hadde blitt alvorlig aggressiv tror jeg.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg slet nesten med det samme problemet bare at min hund hoppet på samboeren når han kom hjem.

I begynnelsen kjeftet han og sa nei ikke hopp men hunden ga seg ikke , så hver gang han kom hjem hoppet hunden på han.

og hvor mer han kjeftet verre ble Sara.

Så snakket jeg med en vetrinær om det og han sa rett ut at hundens atferd handler om hvor på rangstigen hun hadde plassert gubben helt nederst, så det vi gjorde var at gubben tokk mere ansvar for hunden som å gå tur,trene, gi mat og kos.

Etter at vi begynte å ta like stor del i hunde oppdragelsen sluttet hunden å hoppe på han.

Så nå skjønner hun at hun er nederst på rangstigen i vår flokk og ikke gubben. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske imponerende igrunn, at hun gidder å gå med en bikkje slepende i bena om morgenen, jeg hadde blitt alvorlig aggressiv tror jeg.... <_<

Ikke sant... Tenk å gjøre det så vanskelig for seg selv liksom. <_<

Når bikkjedyret hopper ned mamma når hun kommer hjem (mamma er yndlingen) skriker jo mamma uten å mene det "ååååh.. slutt, daaaaaa". Høh, det funker ikke vettu. Men sånn er det når folk nekter å ta imot råd. Hunden har det med å hoppe når hun blir glad, så jeg setter meg ned når jeg hilser på henne når jeg kommer hjem - så blir ikke hoppingen noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dina gjør det samme når Morten jogger med henne. Vi spurte instruktøren på kurset vi går på nå hva vi kunne gjøre for å unngå dette. Hun sa at vi kunne først prøve å stoppe og være fullstendig passiv hver gang hun gjør det. Når hun oppfører seg kan vi begynne å jogge/gå igjen. Sånn kan vi holde på til hun gir seg. Hvis dette ikke funker kan man så vidt småtråkke på den, jeg ville imidlertid vært litt forsiktig med dette siden den bare er 4 mnd... Jeg synes det hørtes litt brutalt ut, men hun mener ikke å gjøre den vondt, men bare ubehagelig sånn at den forstår at det er kjipt å holde på sånn. Jeg synes likevel det er bedre å sette en strek for slik atferd istede for å gå å si NEI hundre ganger og bli irritert på hunden resten av turen. Bedre å gjøre kort prosess slik at den kutter ut med det en gang for alle. Vær veldig forsiktig da så man ikke skader foten til hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...