Gå til innhold
Hundesonen.no

Karaktertest - aldersbestemt?

ann.myaussies

Recommended Posts

Hei,

har forsøkt å finne ut om det er begrensning på alder for å ta karaktertest? Må KT tas innen hunden er fyllt to år? *lurer*

Det er vel karaktertest som er kravet for å delta på bruksprøve, ikke sant?

tror hunden må være over 9 mnd og under 4 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få slenge på et spørsmål her? Hvordan er karakterskalaen på den svenske karaktertesten? For å si det på en annen måte: Er 2 en veldig dårlig karakter? Noen som vet?

Det er umulig å si. For det første kommer det an på hvilket moment det er snakk om. Jeg vil si at å ha 2 på skudd er mye bedre enn 5 for de fleste, mens andre vil heller ha 5 på lekelyst enn de vil ha 2.

Om 2 på f.eks lek er bra eller ikke er opp til en selv å bedømme. For en førerhund er det kanskje bra om hunden ikke har så mye lek, mens for en brukshund ønsker man høyere enn 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den svensk funksjonsanalysen som gir tittelen KORAD ikke sant? Oppdretteren til hovawarten min hadde med henne på noe sånn og fikk henne korad, men jeg husker jammen ikke helt hva det het.. :icon_confused::icon_confused: Og så hadde jeg henne med på k-test her hjemme i Norge

Funksjonsanalyse (som vi har i Norge) er ikke helt det samme som korning. Det er den svenske korningen som gir tittelen KORAD om hunden består.

Edit: Funksjonsanalysen i Norge er åpen for alle raser, mens den svenske korningen kun er åpen for (i hvertfall er det bare de som kan få tittel) brukshundrasene til SBK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat på K-testen så vil man vel ha 5 på skuddet, det er på MH man vil ha 1 eller 2.. 5 på k-test er

Skuddfast helt uberørt eller små oppmerksomhets signaler

Mens 1 er

Skuddredd viser momentan flukt eller går rett i passivitet

Det var ihvertfall det når vi gikk k-test i 2007 :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...