Gå til innhold
Hundesonen.no

Siberian Husky?


Aya

Recommended Posts

Nei spørsmålet ditt om potene er veldig bra det:) Om foreldrene blir brukt som trekkhunder så bør man gå ut i fra at potene har en viss styrke. Du skal velge en valp med sorte poter da de rosa er svakere. Å sykkle på grusvei burde gå bra, men sykkle på grusvei med frost i er rene drepen på potene, da setter du på sokker. Om grusveien er slett og fin, så slett at du selv kan jogge lett uten sko, så er veien super, består grusveien av mye pukk så bør du bruke sokker på hunden. Virker som om du kan tilby en SH godt med aktiviteter, du kan også velge å sykkle med den, mens de andre springer løse, da bruker du mindre tid på turen og får mere tid til egen trening. Jeg sykklet mye med mine SHer, de var fornøyde med det. Om vinteren så kan du stå på miniski bak hunden eller la den trekke deg på spark.

Jeg syntes det med labbene var litt interessant. Jeg har en aussie nå, med rosa poter, han har en veldig god potekvalitet. Der mange sortpotede huskyer får såre labber så holder labbene hans godt. Og jeg har heller opplevd/hørt eller sett det selv, hverken på alaska husky, noen sibber eller grl mikser. Som oftest har hunden dårlige labber fordi foreldrene har det (arv). Nå skal det sies at jeg ikke kjenner til så mange rene sibber, en 15-20stk bare, så det kan jo hende det er noe jeg har gått glipp av?

Edit: må jo kanskje legge til at aussien min blir trent mye i trekk også da, så jeg derfor kan sammenligne potene hans med huskyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi skal bo går det i elg, hare og rådyrjakt, og mindre i fugl. Mannen jakter elg, og kunne også tenke seg å jakte andre ting, men jeg har fordommer mot disse typene jakthunder, og de går på mye lyd og lite vett(ja, uff, jeg er nok innmari urettferdig og dømmer hele raser under en ganske tynn, liten kam). Vær så snill å prove me wrong, hvis dere har forslag til jakthundraser som kan være aktuelle. Det er IKKE elghund eller støver, for å si det sånn.

Et skudd sånn litt ut i det blå.... Har du sett på Wachtelhunden? Jeg har ingen personlig erfaring med rasen, men har hørt mye positivt om den. En allsidig hund. Legger ved link til en flink oppdretter. http://www.stoiletufta.com/

Ellers er SH og AM favorittene mine blandt polar-rasene. Hadde jeg bare hatt noen flere timer i døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd sånn litt ut i det blå.... Har du sett på Wachtelhunden? Jeg har ingen personlig erfaring med rasen, men har hørt mye positivt om den. En allsidig hund. Legger ved link til en flink oppdretter. http://www.stoiletufta.com/

Ellers er SH og AM favorittene mine blandt polar-rasene. Hadde jeg bare hatt noen flere timer i døgnet...

Oi, peeen! Og oppdretter bor like ved der jeg skal bo. Må inn og lese litt iallefall. Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent to malamuter, og begge to er snille, hengivene, glade i tur og andre hunder.

Begge hadde god på og av knapp, kunne leke med andre hunder, barn og voksne, trekke barn i pulker osv.

De var ordentlige familie hunder men de ble brukt mye på fjellet på laaaange turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det med labbene var litt interessant. Jeg har en aussie nå, med rosa poter, han har en veldig god potekvalitet. Der mange sortpotede huskyer får såre labber så holder labbene hans godt. Og jeg har heller opplevd/hørt eller sett det selv, hverken på alaska husky, noen sibber eller grl mikser. Som oftest har hunden dårlige labber fordi foreldrene har det (arv). Nå skal det sies at jeg ikke kjenner til så mange rene sibber, en 15-20stk bare, så det kan jo hende det er noe jeg har gått glipp av?

Edit: må jo kanskje legge til at aussien min blir trent mye i trekk også da, så jeg derfor kan sammenligne potene hans med huskyer.

Aussien din er sikkert så heldig at den får en mulighet til å bevege seg på diverse forskjellig underlag året igjennom i motsettning til en konkuransetrent SH med mye fri og hvile i sommerhalvåret. Hos oss så var det de rosa potene som begynte å blø først på frossent grusdekke. Og din rase er avlet for å jobbe på et annet underlag en SHen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussien din er sikkert så heldig at den får en mulighet til å bevege seg på diverse forskjellig underlag året igjennom i motsettning til en konkuransetrent SH med mye fri og hvile i sommerhalvåret. Hos oss så var det de rosa potene som begynte å blø først på frossent grusdekke. Og din rase er avlet for å jobbe på et annet underlag en SHen.

Men fortsatt har jeg ikke opplevd det på noen av sibbene som ble trent til spannkjøring, på samme måte som du skrev. Men det er kanskje forskjell på linjer der som andre steder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fortsatt har jeg ikke opplevd det på noen av sibbene som ble trent til spannkjøring, på samme måte som du skrev. Men det er kanskje forskjell på linjer der som andre steder:)

Er jo veldig bra at du aldri har opplevd en SH med rosa poter som blir sår :| men som jeg skrev i innlegget som du reagerte på (Om foreldrene blir brukt som trekkhunder så bør man gå ut i fra at potene har en viss styrke. Du skal velge en valp med sorte poter da de rosa er svakere) og dette har jo helt klart noe med avl å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landy: Jeg kjenner godt til, og er liker godt lapphundene, men noe av det jeg ønsker med en ny hund er på en måte å utforske noe helt nytt; enten en jakthund med alt den har av instinkter, eller en polarhund- eller kanskje noe helt annet, men hvor rasen blir noe helt nytt og utfordrende på den måten for meg. Der faller lapphunden litt mellom alle stoler, selv om jeg som sagt liker den godt, og det samme gjelder for f.eks. Vallhunden eller retrieverne.

For å rett og slett gi en beskrivelse av hvordan den realistiske hverdagen vil se ut for en eventuell polarhund (eller lignende- er fremdeles åpen for forslag!), så vil det nok være ca sånn her: De fleste dagene i uken vil det bli tur sammen med de andre hundene våre, bare med gjeterhundene løse og denne i magebelte. Disse turene vil gjerne være på en time pluss/minus i kupert terreng, gjerne med kløv eller trekking for å øke intensiteten litt. I helgene og en til to ukedager, litt avhengig av hverdagen ellers, vil det bli egentrening av husky, f.eks trekk av kjerre eller kanskje eventuelt saccovogn, snørekjøring på vinteren, kløv og sykling på sommeren. Jeg synes det er kjempegøy å trene hund fysisk, men der når ikke de nåværende opp, og det har egentlig vært et savn. Blodspor blir en tilleggsaktivitet dersom hunden synes det er morro. Realistisk sett vil jeg nok ikke få til mer enn dette, jeg har andre hunder som skal trenes etter deres spesielle behov, og kommer til å være student med de pliktene det fører med seg på siden. Hva sier dere som har SH, malamute eller grønnlandshund- hvor mye krever deres hunder av fysisk trening for å leve et lykkelig hundeliv? Hvordan legger dere opp hverdagen?

Når det gjelder trening på grusvei, hvordan er labbekvaliteten til SH i Norge? Der jeg bor blir det endeløse grusveier perfekte for sykkelturer, men det er noe som er drepen for labbene til nåværende hund iallefall. Pleier de å ha sterke tredeputer, eller er dette veldig varierende i linjene? Kanskje et dumt spørsmål :|

min ah blir trent på grus . har aldri hatt så mye som et sår, eller skader på ham, og pelsen blir straks 12 år. han går løs på tur, og er grei og enkel hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss uvitende på polarraser..... Kvifor kan dei ikkje gå laus? Har då truffe ganske mange polarhunder som har gått laust.

De har fryktelig mye jaktinstinkter, og mange kan sikkert gå løse helt til den dagen de treffer en hare/et lam/et rådyr ... Men jeg tror det er veldig individbasert, og tror også AK ofte er lettere å ha løs, fordi de ikke har rent "polarblod".

Interessant diskusjon om labber, jeg vet iallefall at jeg vil kjøpe valp etter foreldre som har vist at de kan trekke, for å sikre meg et best mulig (fysisk) utgangspunkt.

Nå er jeg ganske bestemt på SH egentlig, men skal la det synke enda en god stund, og bli enda bedre kjent med rasen. Setter fremdeles pris på alt av input jeg kan få:|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...