Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som allergikere KAN leve med


HeleneH

Recommended Posts

Hei.

Det har sikkert vært skrevet litt om dette temaet før, men det ligger så spredt rundt her.. (mulig jeg tar feil)

Tenkte å få samlet litt info her som kan hjelpe meg igang med å finne rette hunderase for meg.

Så langt har jeg lest om pudde og portogisisk vannhund.

Er det noen form for testordninger sånn at allergikere kan komme å teste seg og de om vi tåler rasen?

Jeg lurer og litt på hva jeg blr se etter når jeg velger hund.

Jeg er oppdretter av en katterase, og jeg ser ikke bortifra at om jeg finner rett rase at det en gang kan bli avl. Men først og fremst er jeg int i å finne hunden og så ta ting der fra. Om det bare er kos, kanskje utstilling osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irish Softcoated Weaten Terrier, Kerry blue terrier, Chinese crested powder puff, og selvsagt pudler i flere størrelser, og portugisisk vannhund.

Jeg er til en viss grad allergisk mot hundehår, men reagerer kun på pels som "flyger". Vår hund som er "nappehund", har ikke gitt symptomer på meg. Så kommer vel an på hva allergi man har, kanskje det går an å låne hund for å prøve, evt tilbringe noen timer hjemme hos noen som har den rasen du helst ville hatt for å se om du reagerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være veldig individuelt hva slags hund en allergiker reagerer på. Eneste måten er å låne bikkja en helg f.eks ogse hvordan det går.

En kompis av meg har en sønn som reagerer veldig på hund. De traff Amigo for de likte rasen og ville se om dette kunne være noe for dem. 10 minutter i samme rom og gutten var rødsprengt.

Nå har de en alaska malamute og det er null problem i forhold til allergien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det har sikkert vært skrevet litt om dette temaet før, men det ligger så spredt rundt her.. (mulig jeg tar feil)

Tenkte å få samlet litt info her som kan hjelpe meg igang med å finne rette hunderase for meg.

Så langt har jeg lest om pudde og portogisisk vannhund.

Er det noen form for testordninger sånn at allergikere kan komme å teste seg og de om vi tåler rasen?

Jeg lurer og litt på hva jeg blr se etter når jeg velger hund.

Jeg er oppdretter av en katterase, og jeg ser ikke bortifra at om jeg finner rett rase at det en gang kan bli avl. Men først og fremst er jeg int i å finne hunden og så ta ting der fra. Om det bare er kos, kanskje utstilling osv..

Som andre har skrevet så er den beste måten å få lånt en hund og på den måten testet allergien. Et annet men dårligere alternativ er å få tilsendt pels og sove med hundepelsen inntil kroppen, men da "går du glipp av" allergenene som finnes i hundens spytt. Enkelte reagerer mer på å bli slikket på handa av en hund enn å sove med pelsen inntil kroppen.

Selv er jeg veldig allergisk mot hund, men jeg tåler puddel og bichon frisé. Jeg tåler ikke napperaser (terriere og schnauzer), dette har jeg funnet ut ved hjelp av kos, klapp og klem på de ulike rasene. :ahappy:

Vil du teste ut ulike raser er det lurt å ta kontakt med de forskjellige raseklubbene og raseforumene. På Norsk puddelklubbs forum og på puddelpraten.com vet jeg om flere som har vært behjelpelige med å låne bort hund for å teste ut allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke det er særlig utbredt med utlånsordninger, annet enn oppdrettere som låner vekk hunder til seriøse interesserte dersom de ønsker å teste om de er allergiske. Jeg har ved flere anledninger hatt besøk hjemme av folk som vil hilse på hunden min og se om de reagerer - ingen reaksjoner hittil :ahappy:

Jeg har forresten portugisisk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har allergi mot hunder burde du dra til de forskjellige rasene du kunne tenke deg, det gjorde vi pga mannen min er allergisk mot hunder.

å da må du tilbringe litt tid med de forskjellige hunderasene og se om du reagerer.

Vi ente opp med en Riesenschnauzer for den reagerte ikke gubben på.

Men en ting vi har sett i etter tid er at vi må bade Sara som hunden heter minst en gang i mnd ellers så reagerer gubben litt.

og at vi må nappe henne med en gang hun er nappeklar.

puddel var også en rase han ikke reagerte på men det ville ikke min gubbe ha for han ser for seg en stor hund med masse dusker så det ville ikke han gå på tur med.

Portugisisk vannhund reagerte han på så der ble oppdretteren vi var hos nesten overrasket for hun mente at den var helt allergi vennlig.

Så det er forskjellig hvordan mennesker reagerer mot de forskjellige rasene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle Bichon-rasene allergivennlige?

De går for å være allergivennlige, ja. Absolutt verdt å ta en titt på :ahappy: Bichonrasene er altså:

bichon havanais

bichon frisé

bolognese

coton de tulear

løwchen

malteser

bolonka zwetna (ikke offisielt godkjent rase)

Portugisisk vannhund reagerte han på så der ble oppdretteren vi var hos nesten overrasket for hun mente at den var helt allergi vennlig.

At en rase er allergivennlig betyr ikke at ingen allergikere vil reagere på den. Det betyr at det er en større sjanse for at en allergiker vil tåle den bedre enn mange andre raser. Det finnes ingen garantier eller fasitsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere ha. jeg skal sjekke opp i disse rasene. Håper jeg får testet meg på de rasene som er aktuelle for meg. Jeg syns det er viktig at rasen passer oss og ikke bare velger den som jeg syns er flottest å se til.

jeg har er oppdretter av allergivennlig katterase og vi tar i mot folk som vil teste seg. Dessuten har raseringen jeg er medlem av testhjem formidling i hele Norge + utlandet.

Det er viktig for meg at rasen funker sammen med andre dyr, i mitt tilfelle katter.

Nabo har Chow Chow. Den rasen reagerer jeg veldig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går for å være allergivennlige, ja. Absolutt verdt å ta en titt på :ahappy: Bichonrasene er altså:

bichon havanais

bichon frisé

bolognese

coton de tulear

løwchen

malteser

bolonka zwetna (ikke offisielt godkjent rase)

At en rase er allergivennlig betyr ikke at ingen allergikere vil reagere på den. Det betyr at det er en større sjanse for at en allergiker vil tåle den bedre enn mange andre raser. Det finnes ingen garantier eller fasitsvar.

det er sånn med rasen min og. Den er allergivennlige for mange, men ikke alle desverre. Jeg er obs på at det ikke er sikkert jeg kan bli en lykkelig hundeeier.

Disse hundene som er allergivennlige, er det noen som vet hvorfor de er det? Er det protein de mangler? Det er vel ikke akkurat hårene allergikerene ikke tåler, men "ting" som kan være i det som spytt (hunden vasker seg)

Vet ikke om hunder med krøller på en måte kapsler inn allergenene.. (bare litt tanker fra meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase skal ikke ha og har ikke underull. Dermed frigjøres ikke like mange allergener fra pelsen som det det gjør på hunder med underull og som da slipper underulla (røyter). Det er i alle fall en av grunnen til at de er allergivennlige for mange. De har "menneskehår" ift en skikkelig pelshund type polarhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man nok bare prøve seg frem..

Jeg har sheltier, og reagerer ikke på dem(Sålenge de blir holdt velstelt osv), men puddel og bichon reagerer jeg voldsomt på derimot, så det finnes ingen fasitsvar overhodet..

Mitt råd vil være å kikke på raser og finne en(eller flere) som passer deg i gemytt, krav til mosjon/pelsstell/etc, også prøve å få møtt på noen slike og se om du reagerer.. Og jeg ville ikke holdt meg til å bare kikke på dem som er "allergivennlig", hvem vet, kanskje går du glipp av den perfekte rase for deg, bare fordi den ikke er stemplet som allergivennlig?

Lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk som ikke reagerer på voksne hunder av min rase, men blir kjempedårlig av å hilse på valper...

Så jeg kan ikke helt skjønne hvordan noen "utlånsordning" skal fungere, annet enn om man får låne akkurat DEN hunden man kan få kjøpt, da..

Susane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to hunder, en med masse pels og underull og en med bare halvstri dekkpels. Samboeren min er allergisk mot deriblant hund, men han reagerer sjeldent på hundene våre. Det skjer kanskje en gang i måneden eller noe sånt, hvis han har tullet mye med dem og nærmest "gnikka" hundene i trynet på seg selv :ahappy:

Han påstår han er blitt "immun" mot hundene han omgås med til vanlig, eller at han har vokst av seg det værste av allergien... Det siste tror ikke jeg noe på, for han reagerer ganske raskt på andres hunder hvis vi er på besøk hos folk, og spesielt raser med kort pels (dalmatiner, dobermann osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse hundene som er allergivennlige, er det noen som vet hvorfor de er det? Er det protein de mangler? Det er vel ikke akkurat hårene allergikerene ikke tåler, men "ting" som kan være i det som spytt (hunden vasker seg)

Vet ikke om hunder med krøller på en måte kapsler inn allergenene.. (bare litt tanker fra meg)

Jeg lurte på det samme selv. Prøvde å finne litt ut av det, og har skrevet litt om det her:

http://www.isaktheo.com/allergivennlig.php

Jeg kjenner folk som ikke reagerer på voksne hunder av min rase, men blir kjempedårlig av å hilse på valper...

Så jeg kan ikke helt skjønne hvordan noen "utlånsordning" skal fungere, annet enn om man får låne akkurat DEN hunden man kan få kjøpt, da..

Susane

Jeg tror uansett at det kanskje er bedre å besøke en oppdretter noen ganger enn det er å ha en hund på hjemlån. Hos oppdretteren er allergenene mer "inngrodde" enn i et hjem hvor det ikke har bodd en hund tidligere. Da blir man også utsatt for flere individer av rasen samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man allergisk og skal gå til anskaffelse av hund, så er det viktig å tenke på at man kan med tiden begynne å reagere på hunden(rasen). Dessuten kan man i enkelte situasjoner, pelsstellsituasjoner f.eks, reagere. Uansett er det like viktig å ta sine forhåndsregler når hunden er i hus; ingen hund på soverommet, gode rutiner for vasking og støvsuging av huset, vask og pelsstell for hunden osv, ingen slikking i ansiktet osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være veldig individuelt hva slags hund en allergiker reagerer på. Eneste måten er å låne bikkja en helg f.eks ogse hvordan det går.

Kan skrive under på dette.

Ta min mor f.eks. Hun levde i 13 år med gordon setter og store allergiplager. Spesielt mye plager med øynene. Måtte dryppe dem konstant. Nå som foreldrene mine har irsk setter har hun derimot ikke noen plager i det hele tatt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er allergisk i middels stor grad, tror jeg de kalte det. Men jeg levde fint med en am. cocker spaniel i tre uker :icon_confused: hun sov da sammen med meg om natta, og vi var sammen nesten hele tiden. dette var da også om sommeren med pollen, og andre ting :icon_confused: men jeg tror det kommer ann på person til person, og hund til hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...