Gå til innhold
Hundesonen.no

Driv og Motor


Debbie

Recommended Posts

Jeg og en vennine driver å diskuterer... Jeg mener at Driv er hvor mye en hund vil ting, altså hvor engasjert den er,og hvor lyst til å gjøre ting.. Motor mener jeg er hvor lenge hunden orker å holde på..Hvor lang konsentrasjon, og hvor lenge de jobber selvom belønning uteblir

Vennina mi mener akkurat motsatt- kan noen hjelpe oss.. Er litt opphetet her nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jeg og en vennine driver å diskuterer... Jeg mener at Driv er hvor mye en hund vil ting, altså hvor engasjert den er,og hvor lyst til å gjøre ting.. Motor mener jeg er hvor lenge hunden orker å holde på..Hvor lang konsentrasjon, og hvor lenge de jobber selvom belønning uteblir

Vennina mi mener akkurat motsatt- kan noen hjelpe oss.. Er litt opphetet her nå..

Spørs om dere blir enige med det første.. :) Utrykkene dine hører vel ikke helt hjemme i etologien. Med driv tenker du kanskje på drifter eller lyst på bedre forståelig norsk, egenskapene hunden har for å overleve satt i system. F.eks : Bytte ( herunder jakt ), kamp, forsvar og kjønnsdrift. Mengden kan variere mellom de så det er ikke nødvendigvis mye av alt eller lite av alt og mens f.eks byttedriften kan tømmes og fylles på er forsvarsdriften "konstant". Jeg vil tro det du definerer som motor går under kampdriften som er hundens egen vilje til å fortsette selvom det er "tomt" mens når man sier motor så tenker en kanskje mer på generell ardeidslyst og drifter i helhet uten at jeg er helt sikker på hva det nøyaktig innebærer med motor da det heller ikke er en fastsatt term men mer ett utrykk???

Skyt meg for ev. feil :P

--

Forsåvidt kan man vel si at det er driftene som driver hunden i å utføre forskjellige atferder så da hadde du kanskje litt rett der hvis det var det du mente.

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man forstår det slik at "det er driftene som driver hunden i å utføre forskjellige atferder", mens "motor" sier noe om graden av intensitet hunden utfører "disse atferdene" i. Er det en brukbar tolkning??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Hvis man forstår det slik at "det er driftene som driver hunden i å utføre forskjellige atferder", mens "motor" sier noe om graden av intensitet hunden utfører "disse atferdene" i. Er det en brukbar tolkning??

Ja det virker som en grei tolkning såfremt man er klar at det er driftene som styrer denne intensiteten og motor da nødvendigvis avhenger av dette..

Jeg er frekk og siterer deg fra en annen liknende tråd:

Som med så mye annet i hundeverdenen - tenk om vi kunne lande på en mer felles terminologi? så mye enklere det hadde vært å skrive/bli forstått skriftlig, - i f.eks hundeforaer som dette.

Det ønsker jeg meg.

Det er nedskrevne terminologier, at forskning kan videreutvikle dette må man ikke se bortfra, men etologien er satt så det er bare å sette seg inn i det, noe som kan virke komplisert, hvertfall uten å se ting i praksis, min erfaring er at IPO og bruks generelt hjelper en å se dette i perspektiv da man jobber mye mer på hundens egenskaper og premisser.

Gry Løberg snuser jo rundt her inne, hadde vært spennende om hu kunne kommet med noen definisjoner og uttalelser som faktisk har utdannelse på dette. :o

Please help :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Ja, jeg snusker litt rundt omkring her. Godt med en liten pause innimellom.

Driv og motor er vel synonymer med motivasjon tenker jeg.

Uttrykkene Driv og Motor brukes ikke i Etologien. Det er noe man bruker på folkemunne.

F.eks er en gjeterhund ganke motivert for å gjete sau og en fuglehund er ganske motivert for å jakte på fugl.

Innenfor motivasjoneteoriene finner vi f.eks driftsreduksjonsteori. Det er mest relatert til biologiske drifter. Det vil si at om man er tørst så er man motivert for å drikke, er man sulten så er man motivert for å spise osv

Dette kalles også intern motivasjon fordi det kommer inne fra kroppen. Ekstern motivasjon er når det er noe man sanser som utløser en atferd eller som gjør at man blir motivert for å gjøre noe. F.eks når en gjeterhund ser en sau (eller en jogger :rolleyes: )

Av og til kan motivasjonen både være intern og ekstern. Det vil si at du er litt sulten, men så kjenner du lukten av deilig middag. Da blir du mer sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott med "frekkhet" - kreativ bruk av et forums muligheter,-og takk til like kreativt påkalte Gry for grei oppklaring.

Joda , det hadde vært en velsignelse om vi alle kunne bruke etologi-termer og regne med å bli forstått deretter, - det er det jeg ønsker meg.

PS: for ordens skyld med "hundeverdenen" mener jeg da også "folkemunne" ( på folkemunne i hundeverdenen, - that is). logik.png ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...