Gå til innhold
Hundesonen.no

120 liter selskapsakvarium


helle

Recommended Posts

Her er noen bilder av mitt 120 liters selskapsakvarie :P

IMG_8048-stor.jpg

Neontetra:

neontetra2.jpg

neontetra.jpg

Sebrafisk:

sebrafisk.jpg

En leopardfisk, som er en annen variant av sebrafisk, sammen med min tynne sebrafisk.

Aner ikke hvorfor den er tynn, de andre er tykke. Den har vært sånn et år, mangler også et øye stakkar.

sebrafisk2.jpg

Siamesisk algeeter:

siameser.jpg

Praktbotia:

praktbotia.jpg

Black Ghost:

blackghost.jpg

Fjellbekksmerling:

smerling2.jpg

Ellers så bor det i akvarie:

30 Neontetra

10 Sebrafisk

5 Siamesiske algeetere

6 Praktbotia

3 Kuhlii-ål

3 Golden otocinclus

1 Black Ghost

1 Fjellbekksmerling

Jeg håper å få kjøpt et 540 liter til sommeren, og da flytter siameserne, praktbotiaene, og black ghost ut. Disse er jo egentlig alt for store til å ha i et 120 liter, og i det siste har de vokst ganske mye. De ser ut til å trives da, ingen slossing, erting eller jaging, og de er sterke og fine i fargen.

Lurer også på når jeg bør rense pumpen? Akvarie har vært oppe et år, og jeg har aldri renset pumpen.. Jeg har dette filteret, Tetra Ex. 1200 utvendigfilter, så det er god filtrering i karet da tror jeg i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Ja, den er en morsom fisk. Skal helst ha 720 liter eller mer da, og blir 50 cm lang. Jeg fikk den av typen :P Var 4 cm da jeg fikk den, nå er den 12 cm, så nå begynner det å bli trangt. Gleder meg til jeg har spart nok penger til å sette opp et 540 liter eller noe i den duren, det er i alle fall langt bedre for den enn 120 literen den er i nå.

Den spiser fra hånden min om jeg har noe godt til den, skikkelig kul fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dette var et kjempe flott kar :-)

Pumpa lar du bare gå til du ser at vanngjennom strømningen blir dårligere en av mine pumper har vel gått langt over et år og jeg gruer meg til rengjøring for det er en skikkelig dritt jobb. Når man åpner pumpa det lukter forferdelig , da bleier jeg også å bytte noen av filtersvampene men bytt ikke allle pga bakteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Koselig at dere syns akvarie er fint :P

Oki, hvor får jeg kjøpt nytt filtermateriale? Er det sånn de har i de fleste dyrebutikker? Det er kanskje bitte litt dårligere gjennomstrømmning, men egentlig ikke noe spesielt. Pumpen er jo for akvarier på 200-500 liter, så det er kanskje derfor det foreløpig går uten problemer selv om jeg ikke har renset på et år?

Skal jeg ta ut ALL filtermassen å skylle, eller bare noe av det? Syns å huske at det var ganske mange forskjellige lag i pumpen, med forskjellige ting. Noen svamper og noen kuler og litt annet. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe fint! :)

Filtermateriale får du kjøpt på dyreforetninger, men tror nok det holder å bare skylle og skvise de i en bøtte med akvarievann. Om du trenger å ta alt, ser du jo på filteret. Ulempen med å ta alle med en gang er at du fjerner de gode bakteriene, og det kan ha innvirkning på vannkvaliteter osv. Så det er lurt å ta noen nå og så vente en uke eller to før du tar noen fler. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis filtermatrialene ser fine ut og ikke tette så kan du bruke dem en gang til det ser du med en gang.

Husk å skylle svampene i akvarivann men jeg regner med at du har makaroni sånne rør også i pumpa dem skyller jeg i springen for dem har ikke så mye med bakteriene å gjøre dem er der bare for å spre vannet inne i pumpa.

i mine pumper har jeg to forskjellige filtersvamper to grove og en fin den fine bytter jeg hver gang jeg åpner pumpene og det er ca en gang i året. Sånne svamper får du bestilt på weeb zoo og det er store filter matter som du klipper til selv.

Det er mye billigere over lengre tid å kjøpe filtermatter enn å kjøpe ferdig til ditt filter i butikken.

Det samme har jeg gjort med de grove svampene.

Så det ene året bytter jeg den fine og neste år bytter jeg den grove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...