Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan slanke en kresen hund ?


Jane

Recommended Posts

Toiwo har lett for å legge på seg og er heller ikke spes matglad.

Han spiser ikke tørrfôr, hiver seg ikke akkurat over matfatet når han får servert v&h heller.

Siden jeg var redd han skulle få i seg for lite som valp lot jeg han få det han spiste. Som laks, fårikålkjøtt, kylling og en kotelett i ny og ne. Dette la han på seg av.

Nå er han 9 mnd og jeg er atskillig mye mindre "hønemor" og dermed mye strengere. Så lenge han er i passe hold, glad og aktiv bryr jeg meg lite om at han ikke spiser hver dag. Han får tilbud om v&h enten som en halvfrossen klump eller godt utblandet i vann m ørlite kruskakli pga maven. I perioder har han bra matlyst og da bruker jeg mer vann i maten og kanskje litt mer kruskakli eller kokt ris.

Til godbiter bruker jeg en del magert kjøtt og noe grønnsaker.

Dette fungerer utmerket for oss og jeg gidder ikke engang å bekymre meg over spisinga hans lenger, men lar han i all hovedsak styre det selv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Unnskyld at jeg er så "frekk" at jeg er ærlig, men en kresen hund blir ikke feit uten hjelp fra eier. Gi hunden mindre mat og mer mosjon, ganske enkelt. Det føles nok til tider brutalt og slemt, men hundens beste i lengden er å være slank og veltrent.

Er helt enig. Har begynt å fordele maten til Troya til tre ganger daglig og i mye mindre porsjoner. Dette passer godt inn nå som vi har valp i huset. Troya har alt gått ned et par kg. Men ho har enda tre kg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke bare du som syns det er fælt, men om valget er en sulten hund eller en feit hund, er det valget ganske enkelt for meg - at de er konstant sultne gjør ikke at de dør tidligere, får problemer med ledd eller lignende, liksom..

Ja det er helt sant :ahappy: men det finnes vel en god det ålreite slankefor å fore henne på gjør det ikke?? Evnt blande inn vomfyll her som andre har sagt... det er jo ikke nødvendig å gi minimalt med för BARE fordi man skal fore på V&H fordi det er et kanonbra för (men også veldig fett) Blondie får V&H innimellom her hun også, men da knar jeg det inn sammen med tørrforet hennes slik at smaken sitter på forkulene. Går ned på høykant det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Og damer.. Problemet er ikke å få bikkja ned i vekt.. Problemet er å få i henne mat som hun ikke blir feit av, jeg antar at poenget ikke er å få bikkja ned i vekt til enhver pris.. Og jeg vil gjerne leve i deres verden, hvor ting er så enkelt som bare det.. "Bare tilby mindre mat, så går det av seg selv".. Hørte du, Dina? Drit i å leite etter mat hele tiden, drit i å leke hai rundt all mat som kanskje er innen rekkevidde, drit i å sitt og glo på meg mens jeg spiser mens sikkelet henger i lange tråder..

Ehhh...... og problemet ditt er?

Jeg ser fortsatt ikke at dette er ett problem, og jeg har hatt både matvrak og matvegrere i min tid med hund - jeg har aldri hatt feite bikkjer av den grunn, og selv fleskepølsa av en hai jeg har hjemme nå går ned i vekt om hun får mindre mat liksom - javel, så går hun å leter etter mat - men hva er problemet.

Nei - vet du - har man en kresen hund som er for tjukk så er løsningen enkel - man kjøper slankekost - tilbyr slankekost og spiser ikke bikkja så er det bikkja sitt problem - so what om den ikke spiser på 4 dager - om hunden er sulten så spiser den det den får servert til slutt så enkelt er det.

Alternativt så gir man hunden mindre av det den liker og mosjonerer den mer - som er løsningen for både folk og dyr som vil ned i vekt sånn generelt sett.

Lilli blir aldri mett, og terrierdyret blir aldri mett - men det betyr jo ikke at de får fri tilgang til mat av den grunn - de får det de skal ha, og jovisst går de rundt og leter etter mat - men det får de jo bare gjøre.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är ingen expert på foder, men kolhydrater kan väl knappast räknas som enbart "vomfyll"? Ris, grönsaker, bröd, frukt etc. innehåller ju mycket energi som omvandlas till fett i kroppen? Det är ju inte bara fettet i maten som gör hunden fet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
men det finnes vel en god det ålreite slankefor å fore henne på gjør det ikke??

Ja jøss, enhver veterinær blir nok ikke lei seg for å få selge slanketørrfôr til nærmere tusenlappen for sekken.

Nå har jeg og flere sagt dette gjentatte ganger her. Det er små justeringer som skal til. Litt mindre mat og litt mere mosjon så vil en snart se resultater. At det er så vanskelig skjønner ikke jeg men å lage ett så stort problem ut av ingenting. Bikkja mi gikk ned 6 kilo i høst den fordi vi økte aktivitetsnivået med mye sykling uten at jeg har endra noe på fôring og ikke ble den radmager, pussige greier? I følge rasestandard skal en boxertispe veie 25kg. Dvs en 0,5 kgs pølse er 2% dagsrasjon av kroppsvekt noe som for mange, spessielt store hunder er for mye !! Er det så vanskelig og forstå???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Jag är ingen expert på foder, men kolhydrater kan väl knappast räknas som enbart "vomfyll"? Ris, grönsaker, bröd, frukt etc. innehåller ju mycket energi som omvandlas till fett i kroppen? Det är ju inte bara fettet i maten som gör hunden fet!

Det er forsåvidt riktig men hunden er kjøtteter og tar ikke til seg næringsstoffene fra tarmen like godt fra vegetabilske kilder. kanskje heller kalle det tarmfyll? :rolleyes: Jeg ser dette i sammenheng med at en hund på V&H gir rent avfall i avføring mens tørrfôra bikkjer legger fra seg halvfordøyde kuruker som blir liggende å råtne..

Edit: Er det slankediett som er målet så bør man kanskje heller ikke gi sånt i tillegg men erstatte deler av V&H med f.eks grønnsaker..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh...... og problemet ditt er?

Jeg ser fortsatt ikke at dette er ett problem, og jeg har hatt både matvrak og matvegrere i min tid med hund - jeg har aldri hatt feite bikkjer av den grunn, og selv fleskepølsa av en hai jeg har hjemme nå går ned i vekt om hun får mindre mat liksom - javel, så går hun å leter etter mat - men hva er problemet.

Nei - vet du - har man en kresen hund som er for tjukk så er løsningen enkel - man kjøper slankekost - tilbyr slankekost og spiser ikke bikkja så er det bikkja sitt problem - so what om den ikke spiser på 4 dager - om hunden er sulten så spiser den det den får servert til slutt så enkelt er det.

Alternativt så gir man hunden mindre av det den liker og mosjonerer den mer - som er løsningen for både folk og dyr som vil ned i vekt sånn generelt sett.

Lilli blir aldri mett, og terrierdyret blir aldri mett - men det betyr jo ikke at de får fri tilgang til mat av den grunn - de får det de skal ha, og jovisst går de rundt og leter etter mat - men det får de jo bare gjøre.............

Hvor er samvitigheten din da? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha meg unnskyldt 2ne, men det er jaggu ikke rart at folk sliter...

Du er unnskyldt, Lotta..

Ehhh...... og problemet ditt er?

For å ta det først - akkurat nå er problemet mitt at oppegående, voksne damer gidder å være nedlatende samtidig som de gjør seg teite og "ikke skjønner hva problemet er".

Det står - så vidt jeg kan se, Siri - ikke noe om at bikkja får EN kilo V&H om dagen, det står at hun får en PØLSE, og så vidt jeg husker fra da jeg kjøpte sånt, så kommer de pølsene i halvkiloer også.. Klippe litt fra siden deres:

Foret selges i halvkilo, kilo, og fem kilos pølser, samt 20 kilos blokk

Så om vi lar være å være vrange, så kan det jo hende at bikkja får en halv kilo, ikke en eller fem? Det er og en kjensgjerning at kastrerte tisper KAN ha lettere for å legge på seg enn FØR de ble kastrerte? Eller?

Og ja, Belgerpia, jeg er fullstendig klar over at det "bare" er å gi mindre mat og mer mosjon - jeg HAR en sånn hund sjøl - du husker hun du stadig kommenterer er enten for tjukk eller for tynn, sant? Poenget mitt er at NÅR hun er på slankern, så får hun så lite mat at hun blir slitsom. Hun snoker etter mat hele tiden, hun tigger, hun sikler når andre spiser, og hun stjeler alt spiselig hun kommer over - inkludert godbitene i jakkelommene mine og kattematbokser om jeg er teit nok til å glemme å legge det unna hennes rekkevidde. Det kan neppe være et trivelig liv for HENNE, sant? Og det er DET som er vanskelig, at hun oppfører seg som om hun aldri har sett mat i hele sitt liv, stakkars ihjelsulta dyret - hun gir jo blanke i om hun har blitt for tjukk, hun er SULTEN hun. Ikke at hun får mindre mat, ikke at hun ikke spiser det hun får, men det at hun oppfører seg som om hun driver og dør av sult.

Problemet, damer, er altså ikke at bikkja ikke spiser, men at den ikke liker den maten hun burde spist for å kunne gå ned i vekt. Det er ikke SÅ ****** vanskelig å skjønne, sant Lotta? Hvordan var det med kostholdet ditt her for litt siden? Winegum og peanøtter, var det ikke? Ja, du spiste, men hvor sunt var det?

Nå er folk flest litt særere på hva de gir bikkjene sine enn hva de dytter i trynet sjøl, og problemet med DENNE hunder, er at hun ikke spiser så sant hun ikke får V&H eller finskåret kjøtt - og at av det så legger hun på seg så fort at hun blir overvektig. Da er spørsmålet heller om hva som er mest usunt - at bikkja ikke spiser mat om hun ikke får det hun vil ha, eller at bikkja er noen kilo overvektig. Og sulting har aldri vært noen sunn eller smart måte å slanke noen på, det tror jeg alle er enig om.. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hva det dreier seg om - leste bare Belgerpia og ditt innlegg. Men hva mener du egentlig med samvittigheten? Får du dårlig samvittighet av å ikke mate hunden til den selv sier at den er mett?

Nei, var ikke slik ment. Men om en hund er konstant sulten, så må det jo være noe. Jeg kan av erfaring si at dersom hunden er konstant sulten så er det noe som ikke er så det skal, om du förer den riktig, så skal den ikke behøve å være sulten :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, om du nå LESER den tråden, så ser du vel at hun har fått mange gode tips til å løse problemet.

Jeg kjenner at dette egentlig er dagen for å sitte på fingrene sine.. *host*.

Trenger ikke sitte på dem for min del, jeg kan fint både LESE som du påpeker så sterkt og svare jeg siri :rolleyes:

Jeg syns bare det er rart at man må "rakke" ned på enkelte her, istedenfor bare å si meninga si i den tråden som faktisk handler om diskusjonen som pågår her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan av erfaring si at dersom hunden er konstant sulten så er det noe som ikke er så det skal, om du förer den riktig, så skal den ikke behøve å være sulten :ahappy:

Hehe, tror vi som feks har hatt kastrert labrador har en litt annen erfaring. "Sulten" blir et mer flytende uttrykk, labrador`n her var "sulten" så fremt det var mulig å svelge det. Han tygde like gjerne i stykker ei lomme for om det luktet godbit der, søppel måtte låses inn, på tur slukte han alt som lignet på spiselig osv.

Spilte liten rolle hva slags fôr han fikk, eller ikke fikk, "sulten" var han uansett <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var ikke slik ment. Men om en hund er konstant sulten, så må det jo være noe. Jeg kan av erfaring si at dersom hunden er konstant sulten så er det noe som ikke er så det skal, om du förer den riktig, så skal den ikke behøve å være sulten :ahappy:

Min Cita er konstant sulten, det samme gjelder mange av labradorene på jobben. De kan spise til de sprekker - og det er ikke tull engang. Min fikk i seg over 7 kilo hundemat som unghund og vi måtte få henne til å kaste opp alt sammen for at magesekken ikke skulle eksplodere nærmest. Så min erfaring sier noe helt annen enn din hvertfall. Selv om en hund er konstant sulten eller konstant kaster i seg all mat den får, så vil det ikke si at det er noe galt med den. Det er slik de er liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er unnskyldt, Lotta..

Takk. :ahappy:

For å ta det først - akkurat nå er problemet mitt at oppegående, voksne damer gidder å være nedlatende samtidig som de gjør seg teite og "ikke skjønner hva problemet er".

Mitt problem er at tilsynelatende oppegående folk kan gjøre seg så innigranskauen teite at de ikke skjønner at den enkleste måten å slanke ei bikkje på er å redusere (litt) på kaloriinntaket (og eventuelt øke kaloriforbruket).

Det står - så vidt jeg kan se, Siri - ikke noe om at bikkja får EN kilo V&H om dagen, det står at hun får en PØLSE, og så vidt jeg husker fra da jeg kjøpte sånt, så kommer de pølsene i halvkiloer også.. Klippe litt fra siden deres:

Igjen - gi 95% av "pølsa" da - om den er 0,5, 1 eller 5 kilo.

Så om vi lar være å være vrange, så kan det jo hende at bikkja får en halv kilo, ikke en eller fem? Det er og en kjensgjerning at kastrerte tisper KAN ha lettere for å legge på seg enn FØR de ble kastrerte? Eller?

Skal man tro trådstarteren så hadde altså denne bikkja begynt å legge på seg FØR hun ble kastrert... Ikke at det er noe poeng, da - poenget er at dyret er overvektig.

Og ja, Belgerpia, jeg er fullstendig klar over at det "bare" er å gi mindre mat og mer mosjon - jeg HAR en sånn hund sjøl - du husker hun du stadig kommenterer er enten for tjukk eller for tynn, sant? Poenget mitt er at NÅR hun er på slankern, så får hun så lite mat at hun blir slitsom. Hun snoker etter mat hele tiden, hun tigger, hun sikler når andre spiser, og hun stjeler alt spiselig hun kommer over - inkludert godbitene i jakkelommene mine og kattematbokser om jeg er teit nok til å glemme å legge det unna hennes rekkevidde. Det kan neppe være et trivelig liv for HENNE, sant?

Hvis jeg forstår deg rett så spiser DIN hund hva som helst når den er på slankeren, tråden vi diskuterer her handler om ei bikkje som er "kresen", men angivelig holder på å "dø av sult", stakkars... Det henger ikke på greip.

Og det er DET som er vanskelig, at hun oppfører seg som om hun aldri har sett mat i hele sitt liv, stakkars ihjelsulta dyret - hun gir jo blanke i om hun har blitt for tjukk, hun er SULTEN hun. Ikke at hun får mindre mat, ikke at hun ikke spiser det hun får, men det at hun oppfører seg som om hun driver og dør av sult.

Mao så driver du å sammenligner epler og pærer.

Problemet, damer, er altså ikke at bikkja ikke spiser, men at den ikke liker den maten hun burde spist for å kunne gå ned i vekt. Det er ikke SÅ ****** vanskelig å skjønne, sant Lotta? Hvordan var det med kostholdet ditt her for litt siden? Winegum og peanøtter, var det ikke? Ja, du spiste, men hvor sunt var det?

Skal vi tro Jane så hadde hun neppe fått dyret til å spise min diett - Dina, derimot...?

Nå er folk flest litt særere på hva de gir bikkjene sine enn hva de dytter i trynet sjøl, og problemet med DENNE hunder, er at hun ikke spiser så sant hun ikke får V&H eller finskåret kjøtt - og at av det så legger hun på seg så fort at hun blir overvektig. Da er spørsmålet heller om hva som er mest usunt - at bikkja ikke spiser mat om hun ikke får det hun vil ha, eller at bikkja er noen kilo overvektig. Og sulting har aldri vært noen sunn eller smart måte å slanke noen på, det tror jeg alle er enig om.. Eller?

Tullprat. Spørsmålet er om eieren av denne bikkja tør å gi hunden litt mindre mat enn det produsenten anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Hvor er samvitigheten din da? :ahappy:

Hva skal man ha dårlig samvittighet for? Å servere hunden mat den ikke vil ha?

Nå er det jo ikke sånn at denne hunden sulter seg - men den forlanger spesialservering - og i så måte har jeg ingen samvittighet - her spiser de det det får, og gjør de ikke det så får de jaggu gå sultne - i alle fall om de ellers er i bra hold.

For å ta det først - akkurat nå er problemet mitt at oppegående, voksne damer gidder å være nedlatende samtidig som de gjør seg teite og "ikke skjønner hva problemet er".

Vel, ja - jeg anser meg selv som oppegående og jeg klarer ikke engang med min beste vilje å se at dette er ett problem.

At bikkja er sær er en ting, men det er ikke værre enn å la kjøteren gå uten mat en dag eller fire - den er tydeligvis sulten nok når den får noe den liker - ergo er det ikke synd på den.

Og ja, Belgerpia, jeg er fullstendig klar over at det "bare" er å gi mindre mat og mer mosjon - jeg HAR en sånn hund sjøl - du husker hun du stadig kommenterer er enten for tjukk eller for tynn, sant? Poenget mitt er at NÅR hun er på slankern, så får hun så lite mat at hun blir slitsom. Hun snoker etter mat hele tiden, hun tigger, hun sikler når andre spiser, og hun stjeler alt spiselig hun kommer over - inkludert godbitene i jakkelommene mine og kattematbokser om jeg er teit nok til å glemme å legge det unna hennes rekkevidde. Det kan neppe være et trivelig liv for HENNE, sant? Og det er DET som er vanskelig, at hun oppfører seg som om hun aldri har sett mat i hele sitt liv, stakkars ihjelsulta dyret - hun gir jo blanke i om hun har blitt for tjukk, hun er SULTEN hun. Ikke at hun får mindre mat, ikke at hun ikke spiser det hun får, men det at hun oppfører seg som om hun driver og dør av sult.

Vel, nå er ikke Dina kresen - så her kan du faktisk enkelt omgå det problemet med å fylle på med andre ting - f.eks. gulrøtter og annen sunn kost som ikke gjør at hun øker vekten, dermed kan man gi henne samme mengde selv om man slanker henne liksom.

Problemet, damer, er altså ikke at bikkja ikke spiser, men at den ikke liker den maten hun burde spist for å kunne gå ned i vekt. Det er ikke SÅ ****** vanskelig å skjønne, sant Lotta? Hvordan var det med kostholdet ditt her for litt siden? Winegum og peanøtter, var det ikke? Ja, du spiste, men hvor sunt var det?

Og når ble det avlegs å sette hardt mot hardt om man ønsker å få ei FEIT bikkje ned i vekt da?

Igjen - det er så enkelt som at man tilbyr den kosten man mener hunden har godt av og bør spise og spiser den ikke så dævver den neppe av det siden den har litt å gå på - og siden hunden tydeligvis er sulten når hun får snaddermat så spiser den nok tørrforkuler også når den bare blir sulten nok og man slutter å dille.

Hunder dør ikke av en dag eller to uten mat.

Og da skjønner jeg faktisk fortsatt ikke problemet.

Nå er folk flest litt særere på hva de gir bikkjene sine enn hva de dytter i trynet sjøl, og problemet med DENNE hunder, er at hun ikke spiser så sant hun ikke får V&H eller finskåret kjøtt - og at av det så legger hun på seg så fort at hun blir overvektig. Da er spørsmålet heller om hva som er mest usunt - at bikkja ikke spiser mat om hun ikke får det hun vil ha, eller at bikkja er noen kilo overvektig. Og sulting har aldri vært noen sunn eller smart måte å slanke noen på, det tror jeg alle er enig om.. Eller?

At bikkja er sær i matveien burde jo være ett pluss om man vil ha galskapen ned i vekt - jeg ser fortsatt ikke problemet - javel så sultestreiker den foran matskåla og furter en dag eller fire - men det er jo hundens valg, klar spiser ikke bikkja på ei uke så er det kanskje mindre bra - men denne hunden er tydeligvis glad nok i mat til å bli feit så jeg ser ikke problemet.

Det er ikke noe usunt med ett par tre dager med matnekt - ikke engang for folk er det noen krise.

Edit: Korrigert på MSN; Jeg trodde det var på vei ut fra huset ikke den himla lange veien bort til hovedveien. Sorry... skjønner at den er noe drøy å måke :wub:

Vær glad jeg fanget opp editen din, for nå var jeg i ferd med å bli sur - gårdsplassen har jeg måket med feiebrett og kost i dag faktisk - veien opp ble måket i natt - men veien ut til hovedveien er ikke måket av noen............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snip

snip

Fint at dere ikke ser problemene - tenk så hyggelig det hadde vært om dere øste ut av all deres kunnskap i den gjeldende tråden istedetfor her?

Og nei, Dina er ikke kresen. Dina spiser det hun får, evt tar hun. Henne får jeg i mat samme hvor lite eller mye jeg gir, hun er litt retriver akkurat der. Men jeg har hatt matvegrer, som fint syns han ikke trengte å spise mer enn hver fjerde dag - sånn i snitt. Han var ikke tjukk, det blir de ikke når de ikke spiser oftere enn det - han var faktisk så tynn at jeg ble stoppa på gata av ei dame som kjefta på meg for å mishandle hunden min. Men jeg antar at om jeg hadde funnet et for han likte såpass at han gadd å spise det hver dag, så hadde kanskje han og blitt overvektig. Og jeg er ikke så sikker på om jeg ville synes det var så mye bedre at han slanka seg sjøl ved å nekte å spise mer enn hver fjerde dag, enn at han var overvektig. For en sulten hund spiser ikke nødvendigvis bare man venter lenge nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at dere ikke ser problemene - tenk så hyggelig det hadde vært om dere øste ut av all deres kunnskap i den gjeldende tråden istedetfor her?

"Reduser matmengden til 95 % av det hunden får i dag, og øk kaloribehovet ved å gi den mer mosjon."

Eller:

"La hunden glo på matskåla i 4 dager (eller hvor lang tid det tar) til hun er sulten nok til å spise V&H med revne gulerøtter i".

Eller:

"Innfør 1-2 fastedager i uka og gi hunden normal porsjon av den foretrukne maten de øvrige dagene".

Bedre nå? Eller hjelper det ikke før jeg pynter med smiletryner tre-fire steder i hvert utsagn?

Og nei, Dina er ikke kresen. Dina spiser det hun får, evt tar hun. Henne får jeg i mat samme hvor lite eller mye jeg gir, hun er litt retriver akkurat der. Men jeg har hatt matvegrer, som fint syns han ikke trengte å spise mer enn hver fjerde dag - sånn i snitt. Han var ikke tjukk, det blir de ikke når de ikke spiser oftere enn det - han var faktisk så tynn at jeg ble stoppa på gata av ei dame som kjefta på meg for å mishandle hunden min. Men jeg antar at om jeg hadde funnet et for han likte såpass at han gadd å spise det hver dag, så hadde kanskje han og blitt overvektig. Og jeg er ikke så sikker på om jeg ville synes det var så mye bedre at han slanka seg sjøl ved å nekte å spise mer enn hver fjerde dag, enn at han var overvektig. For en sulten hund spiser ikke nødvendigvis bare man venter lenge nok..

Jeg må ha fryktelig tungt for det? Bikkja vi diskuterer her er ikke MAGER - og den dagen hun blir det (eventuelt en god stund før) så er det jo faktisk så enkelt at eieren kan gi dyret den dietten hun mener hun har krav på. Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Reduser matmengden til 95 % av det hunden får i dag, og øk kaloribehovet ved å gi den mer mosjon."

Eller:

"La hunden glo på matskåla i 4 dager (eller hvor lang tid det tar) til hun er sulten nok til å spise V&H med revne gulerøtter i".

Eller:

"Innfør 1-2 fastedager i uka og gi hunden normal porsjon av den foretrukne maten de øvrige dagene".

Bedre nå? Eller hjelper det ikke før jeg pynter med smiletryner tre-fire steder i hvert utsagn?

Flink Lotta! Men det jeg skreiv var

Fint at dere ikke ser problemene - tenk så hyggelig det hadde vært om dere øste ut av all deres kunnskap i den gjeldende tråden istedetfor her?

Jeg må ha fryktelig tungt for det?

Om du sier det, så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, var ikke slik ment. Men om en hund er konstant sulten, så må det jo være noe. Jeg kan av erfaring si at dersom hunden er konstant sulten så er det noe som ikke er så det skal, om du förer den riktig, så skal den ikke behøve å være sulten :ahappy:

Må bare kommentere denne jeg... Du har tydeligvis ikke hatt en hund uten bunn du! :wub:

My f.eks får akkurat den maten hun skal ha og sikkert litt til, men hun kan stjele brødskiva mi fra stuebordet selv om hun spiste en stor porsjon av sin egen mat rett før jeg var så dum å gå ifra brødskiva mi. Noen hunder er "kroniske spisere" - hunder tenker ikke "oi, nei, jeg trenger ikke stjele den brødskiva eller den kattematboksen - for jeg er jo mett!" ... da ser jeg nok heller for meg at de tenker noe ala "AHA, enda litt mer mat til magen min, det kom godt med! *jafs*"

De sier at det er et slags innstinkt i hundene som sier at de må spise den maten de finner, i tilfelle det kommer dårlige tider..

At mange hunder er instinktivt sinnsykt glade i mat - mette eller ikke - er ihvertfall 100% sikkert i mitt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink Lotta! Men det jeg skreiv var

Fint at dere ikke ser problemene - tenk så hyggelig det hadde vært om dere øste ut av all deres kunnskap i den gjeldende tråden istedetfor her?

Tja, vi har vel lov å snakke om hva som helst i denne tråden, vi også? - Og trådstarter har fått veldig grei feedback "på rett sted" allerede, uten at det ser ut til å gjøre synderlig inntrykk...

Om du sier det, så..

Hva annet kan jeg si, det må jo være meg det er noe feil på som mener det er på trynet å sammenligne et undervektig anorektisk vrak med en bortskjemt, feit matrone som er kresen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare kommentere denne jeg... Du har tydeligvis ikke hatt en hund uten bunn du! :ahappy:

My f.eks får akkurat den maten hun skal ha og sikkert litt til, men hun kan stjele brødskiva mi fra stuebordet selv om hun spiste en stor porsjon av sin egen mat rett før jeg var så dum å gå ifra brødskiva mi. Noen hunder er "kroniske spisere" - hunder tenker ikke "oi, nei, jeg trenger ikke stjele den brødskiva eller den kattematboksen - for jeg er jo mett!" ... da ser jeg nok heller for meg at de tenker noe ala "AHA, enda litt mer mat til magen min, det kom godt med! *jafs*"

De sier at det er et slags innstinkt i hundene som sier at de må spise den maten de finner, i tilfelle det kommer dårlige tider..

At mange hunder er instinktivt sinnsykt glade i mat - mette eller ikke - er ihvertfall 100% sikkert i mitt hode.

Det er også naturlig for mange hunder å spise alt de kommer over - fordi det er nøkkelen for å overleve i det fri. Tia slutter å spise når hun er mett, men med en gang det er en annen hund i rommet kaster hun det i seg. Hadde jeg gitt de altfor mye mat hadde det vært urettferdig ovenfor dem - både fordi Cita spiser til hun sprekker og fordi Tia kaster alt i seg for at ingen andre skal få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt riktig men hunden er kjøtteter og tar ikke til seg næringsstoffene fra tarmen like godt fra vegetabilske kilder. kanskje heller kalle det tarmfyll? :rolleyes: Jeg ser dette i sammenheng med at en hund på V&H gir rent avfall i avføring mens tørrfôra bikkjer legger fra seg halvfordøyde kuruker som blir liggende å råtne..

Edit: Er det slankediett som er målet så bør man kanskje heller ikke gi sånt i tillegg men erstatte deler av V&H med f.eks grønnsaker..?

Tror faktisk grønnsaker o.l er fullt fordøybart for hunder - MEN grønnsakene må være most eller kokte(?) for at hunden skal kunne fordøye dem ordentlig og utnytte seg av næringen i dem. Kanskje det da kan være en idè for trådstarter å "vanne ut" V&H med grønnsaker, litt vann osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi har vel lov å snakke om hva som helst i denne tråden, vi også? - Og trådstarter har fått veldig grei feedback "på rett sted" allerede, uten at det ser ut til å gjøre synderlig inntrykk...

Selvsagt. Men jeg antok at dere ønsket å hjelpe, og da er vel greiere å ta alle de gode rådene man har der, enn her? Men det var kanskje ikke det som var poenget? Å gi råd, altså?

Hva annet kan jeg si, det må jo være meg det er noe feil på som mener det er på trynet å sammenligne et undervektig anorektisk vrak med en bortskjemt, feit matrone som er kresen?

hehe - Og hvem er det undervektige anorektiske vraket da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står - så vidt jeg kan se, Siri - ikke noe om at bikkja får EN kilo V&H om dagen, det står at hun får en PØLSE, og så vidt jeg husker fra da jeg kjøpte sånt, så kommer de pølsene i halvkiloer også.. Klippe litt fra siden deres:

Tja, det spiller vel fint liten rolle om det er en halv, en eller fem kg det er snakk om - bikkja er feit og får for mye mat i forhold til hva den forbruker av kalorier.

han var faktisk så tynn at jeg ble stoppa på gata av ei dame som kjefta på meg for å mishandle hunden min. Men jeg antar at om jeg hadde funnet et for han likte såpass at han gadd å spise det hver dag, så hadde kanskje han og blitt overvektig. Og jeg er ikke så sikker på om jeg ville synes det var så mye bedre at han slanka seg sjøl ved å nekte å spise mer enn hver fjerde dag, enn at han var overvektig. For en sulten hund spiser ikke nødvendigvis bare man venter lenge nok..

Men om du fant et fôr som hunden likte, og ville spise, så ville han vel spist hver dag, sant ? Og da ville han kanskje blitt tjukk også, om han fikk spise så mye han ville, og DA ville det brått ikke vært noe problem å redusere matmengden sånn at han ble tynnere, for han SPISTE jo maten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...