Gå til innhold
Hundesonen.no

Kornete etter behandling

Poter

Recommended Posts

Definer kornete...

Ser ut som sharpening gone wrong.?

Og litt mye komprimering (45kb)

Og bildet er gjort større i etterkant, sone som betyr at photoshop legger til (gjetter) på pixler som ikke er der, hjelper heller ikke på kvaliteten

Har ikke brukt sharpening.

Mye komprimering? Og gjort større i etterkant?

Det jeg har gjort er å lagre det som, sette størrelse (450xett eller annet som den velger selv), skrive navnet mitt nederst til venstre, save as og velge det minste alternativet når den spør etter kb.

Har gjort akkurat dette mange ganger før på den stasjonære pc`en, men nå med photoshop på den bærbare, blir det slik.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør du med bildene i picasa da?

PS: når jeg åpner et bilde i photoshop, så er det jo gigantisk. Men det gjør jeg ikke noe med enda. Hvis jeg skal lysne på bildet, så gjør jeg det, og hvis jeg skal redigere andre ting så gjør jeg det nå. Etterpå går jeg på Image - imagesize - og fikser størrelsen jeg vil bruke på bildet. Så klikker jeg OK, og bildet er blitt til den størrelsen jeg satte.

Deretter skarper jeg det opp litt, og kanskje stiller jeg pittelitt på levels eller noe annet - og deretter lagres bildet via Save as. Jeg lagrer det som JPG, med beste eller nest beste kvalitet, og har på "progressive" under kvalitetsslideren som kommer opp før bildet lagres.

Jeg vil ikke anbefale å gjøre NOE med bildene i picasa-programmet hvis de allerede er redigerte i photoshop. Picasa duger ikke til stort annet enn cropping og opplastning til picasa webalbum spør du meg. Bruker man f.eks skarphets-tingen i picasa, så blir jo bildene superskarpe - og som oftest stygge og kornete. Andre ting der gir samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lagrer du bildene dine? For web? I så fall, hvis du gjør - lagrer du de som maximum, eller hva?

Jeg prøvde å lyse litt opp med levels, og få opp kontrasten litt på bildet - synes ikke det ble så innmari lav oppløsning på det, i forhold til siste du viste til?

3204130516_6e99603bd6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt sharpening.

Mye komprimering? Og gjort større i etterkant?

Det jeg har gjort er å lagre det som, sette størrelse (450xett eller annet som den velger selv), skrive navnet mitt nederst til venstre, save as og velge det minste alternativet når den spør etter kb.

Har gjort akkurat dette mange ganger før på den stasjonære pc`en, men nå med photoshop på den bærbare, blir det slik.

:)

Jeg tror feilen ligger her. Prøv å lagre med mer kb. Jeg lagrer ofte i 2MB, siden bildene ofte er minst 2MB i utgangspunktet før jeg redigerer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør du med bildene i picasa da?

PS: når jeg åpner et bilde i photoshop, så er det jo gigantisk. Men det gjør jeg ikke noe med enda. Hvis jeg skal lysne på bildet, så gjør jeg det, og hvis jeg skal redigere andre ting så gjør jeg det nå. Etterpå går jeg på Image - imagesize - og fikser størrelsen jeg vil bruke på bildet. Så klikker jeg OK, og bildet er blitt til den størrelsen jeg satte.

Deretter skarper jeg det opp litt, og kanskje stiller jeg pittelitt på levels eller noe annet - og deretter lagres bildet via Save as. Jeg lagrer det som JPG, med beste eller nest beste kvalitet, og har på "progressive" under kvalitetsslideren som kommer opp før bildet lagres.

Jeg vil ikke anbefale å gjøre NOE med bildene i picasa-programmet hvis de allerede er redigerte i photoshop. Picasa duger ikke til stort annet enn cropping og opplastning til picasa webalbum spør du meg. Bruker man f.eks skarphets-tingen i picasa, så blir jo bildene superskarpe - og som oftest stygge og kornete. Andre ting der gir samme resultat.

Jeg gjør ingenting med dem i picasa. Bruker det av og til for å legge ut bildene i albumet mitt på bloggen, thats it.

Hvordan lagrer du bildene dine? For web? I så fall, hvis du gjør - lagrer du de som maximum, eller hva?

Jeg prøvde å lyse litt opp med levels, og få opp kontrasten litt på bildet - synes ikke det ble så innmari lav oppløsning på det, i forhold til siste du viste til?

Trykker på save for web og setter størrelse. Deretter åpner jeg det lagrede bildet, skriver navnet mitt på, trykker save as og velger den laveste kb.

Bildet ble forresten veldig fint når du ordnet det :)

Hvordan blir det om du velger en større filstørrelse, altså høyere kb når du skal lagre? For velger du det laveste, taper du mye kvalitet.

Skal prøve neste gang! Har bare gjort dette alle ganger før når jeg har ordnet bildene og de har aldri blitt kornete. Det er kun nå på min bærbare pc med et nytt installert photoshop at det blir sånn.

Ta heller å forminsk det inne i ps, ikke bare når du trykker save as, og så kan du bruke unsharp mask, veldig lite etter du har forminsket det. Om du skal ha bildene ute på nettet, så bruker du save-for-web istedet for save-as

Bruker save for web først, deretter save as når jeg har skrevet navnet mitt på.

Jeg tror feilen ligger her. Prøv å lagre med mer kb. Jeg lagrer ofte i 2MB, siden bildene ofte er minst 2MB i utgangspunktet før jeg redigerer de.

Skal prøve på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi, ordnet det slik at når jeg er kommet til save as, så har jeg det på maximum kvalitet og lagrer det i 65kb (det som kom opp), da ble bildet fint :) Er det anbefalt å ha det på maximum?

EDIT: Anebanana, hvor er levels og hvordan ordner jeg kontraster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Photoshop som jeg bruker, så kan man velge mellom 1-12 i kvalitet, jeg pleier å bruke 10. For det er ingen stor nok synlig forskjell på 10 og 12 til at jeg gidder å bruke 12 når det tar såpass mye større plass enn 10 :) Jo mindre kvalitet du lagrer i, dess mer kvalitet taper bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Photoshop som jeg bruker, så kan man velge mellom 1-12 i kvalitet, jeg pleier å bruke 10. For det er ingen stor nok synlig forskjell på 10 og 12 til at jeg gidder å bruke 12 når det tar såpass mye større plass enn 10 :) Jo mindre kvalitet du lagrer i, dess mer kvalitet taper bildet.

Å, er det så liten forskjell i kvalitet mellom 10 og 12, men stor forskjell i filstørrelse? Min står alltid på 12 den, men jeg har aldri giddet å sjekke hvordan bildene blir med lavere kvalitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...