Gå til innhold
Hundesonen.no

Gire hunden på drakamp?


Stine Pernille

Recommended Posts

Når jeg har drakamp med Siri, prøver jeg å få henne til å holde så hardt og lenge som mulig, mens jeg drar litt til siden, men mest rett frem og tilbake. Altså at hun står foran meg/med frambeina på meg og drar bakover. Men hun har jo veldig initiativ til å dra og holde selv.

Det som girer henne mest er at jeg lar henne "vinne". Når hun tar skikkelig tak og drar hardt bakover, gir jeg etter slik at hun får følelsen av å vinne den bakover, og da hopper hun på meg igjen sånn at vi fortsetter. Dette repeterer vi en del ganger, før jeg bestemmer at nå er vi ferdig med lekingen. Jeg pleier ikke å løpe rundt med leken eller dra den langs bakken først, men det er fordi hun er såpass gira på den at hun hopper rett på den når jeg drar den ut av jakka.

Bruker leken som belønning i noen av øvelsene vi trener, for å få mer intensitet og forventning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en hund som ikke er sånn kjempe gira på leken, så ville jeg valgt meg den leken han liker best og gjemme den feks oppå kjøleskapet. Du tar den frem inne noen minutter hver dag. I begynnelsen leker du med den selv og har det utrolig GØY uten å se på han en gang, og deretter legger du den vekk. Nå du ser han blir gira hver gang du tar den ned, kan du leke litt med den selv først, så la han være borti den litt og leke selv for så å legge den opp igjen osv. Etterhvert får han leke mer og mer, men han får aldri ha fri tilgang til den, det skal være den "hellige leken" og du bestemmer når han får lov å leke med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg spurt om i andre tråder, men prøver meg her også.

Hunden "elsker" drakamplek, og jeg skulle gjerne brukt knute/drakamp som forsterker ute for å få variasjon og noe annet enn det evinnelige fikleriet med godbiter i lomma. Særlig om vinteren, - man blir så kald på den handa!

Dessuten vil jeg gjerne at turene skal forløpe med elementer av liksom-jaktsekvenser i seg. Det trives dyret med.

Men altså... det er mye konkurrerende stimuli ute i "den store naturen"- og drakampleke blir heller -helt - uinteressant.

Har fått "generalisert oss" ut på tunet så langt.

Men noen gjennomprøvde grep for å hekta bikkja også "utafor gjerdet" - finnes de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ganske gira på å dra, og griper med en gang jeg tar fram leken. Men skulle gjerne hatt noen tips på å få hunden til å gjøre alt for en drakamp. Hvor lenge bør jeg holde på med å la han dra, som belønning? 30 sek? Bør han få leken når han trekker mot seg, altså la hunden vinne? Bør dette skje hver gang, eller sånn innimellom? Jeg skjønner jo at når jeg avbryter leken, eller bestemmer når han skal få leke, så girer han seg og er virkelig med.

Vi testet ut motivasjonen på ag banen, når hunden jobber best. Og det var med belønning fra drakamp. Så jeg må prøve å bruke det mer når vi trener.

Når det gjelder deg, trps, ville jeg i grunn bare prøvd å se hvordan hunden tar det. Stopp opp på turene, sleng leken eller fillen rundt og prøv å start i gang en jaktlek. Eventuelt kjøp en ball med snor i, så blir det lettere å leke jaktlek. Eventuelt som andre sier her oppe, lek med leken selv og få hunden interessert i hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg har gjort, men My er en sånn som aldri har sagt nei til drakamp og som er utrolig lett å få i en skikkelig høy modus ved hjelp av kamplek eller jaktlek. Det er som å slå på en bryter, trenger jeg mer driv eller intensitet er det så utrolig enkelt å oppnå ved hjelp av lek/kamp som belønning. Hun er nok en smule ballgal og "alt som kastes eller rører-på-seg-gal" men det er ikke sånn at hun klikker på alt. Hun er bare veldig enkel å belønne, og gjør virkelig ALT for å få leke.

Det eneste jeg VET at jeg har gjort er å leke utrolig masse med henne fra hun kom til meg. Jeg tror ikke det er en overdrivelse hvis jeg sier at jeg har lekt med henne hver eneste dag, og i alle nye miljøer hun har vært i..

En annen ting jeg gjør, er å variere utrolig mye. Hun vet aldri når leken kan dukke opp, og hun vet aldri hvor lenge hun får ha den. Har hun noen gang sluppet leken for å gjøre noe annet (snuse o.l) har jeg tatt leken og pakket den i lomma. Nå er hun sånn at hun KAN slippe den ifra seg hvis hun får løpe med den lenge, men hun holder et KONSTANT øye med den - og hvis jeg beveger meg mot den så kommer hun som ei pil. Jeg tror hun slipper den for å "erte" meg og lure meg til å prøve å stjele den ifra henne :D

Jeg varierer også på hva hun må leke med. Sokker, gamle hånduker, en fille, konger, baller med snor, pinner, en gammel hanske, en bit av et skinnbelte, et litt tykt tau på 30cm +++ Og vi leker ofte med ting som hun finner ute av seg selv, f.eks pappkopper, flasker eller annet tull.

Inne kan jeg plutselig ha en liten lekeøkt med henne og ha det sååå moro med henne, og plutselig avslutter jeg og legger leken på hylla og sier at den kommer sikkert frem neste gang hun er flink. Ofte ser jeg henne gå forbi hylla og se lengselsfullt opp dit og snuuuuse i lufta etter det hun vet at kanskje ligger der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leker alltid side til side, vekk fra hunden, sånn at det ikke blir en kamp, typ rett mot hverandre og øyenkontakt, men at hunden må følge oss og innrette seg, så er lederskapstrening og lek i samme slengen.

Ellers, så lar jeg hunden vinne, ved at jeg slipper, og så snur meg og leker med en annen leke, med ryggen mot hunden, og jeg har det UTROLIG morro med den leka, helt alene. Da kommer bikkja etter som en kule og skal leke.

Vi leker også alltid ned mot bakken, og avpasser fartenetter intensiteten til hunden. En veldig intensiv hund dempes ved å leke sakte. Og så ALLTID bytte mot godbit, før vi går rett i trening. Gjerne leke som belønning også, da bytter vi mot godbit og går rett i pause.

Edit: bruker også så like leker som mulig, slik at ikke en blir mer populær enn den andre, men de lekene er KUN tilgjengelig under trening, hunden får IKKE leke med dem alene, for da er de ikke lenger så kule på trening. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...