Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå pent trening


nettemoren

Recommended Posts

Lille damen vår hadde en fin periode der hun diltet så fint på siden når vi var ute å gikk. Intelligens tenkte den stolte matmor, hun behøver ikke trenes, gjør det jo helt sjøl.......

Nå derimot er det ett lite lokomotiv som drar foran, og selv om hunden er liten, så er det litt av ett dramoment i henne.

Hva har skjedd? Adferdsendring deluxe, og uansett hvor mye jeg snur om g går motsatt vei, eller drar henne tilbake med ett vennlig "på plass", så bruker hun bare slakken i båndet til å ta ny fart, å hive seg framover.

Noen gode tips til en uerfaren hundeeier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme med en hund en gang, noe eldre enn din sikkert -men samme problemstilling. Prøvde mye - "alt"- også tips etter oppslag på søkeord "bånd" - her i forumet, men løste seg gjorde det først da jeg fant dette treningsdesignet:

v/ Knut Pedersen / leder skolen "familiehunden": oppskriften finnes på siden www.hunden.no under "artikler"

Fordi så mange spør om dette, la jeg inn en tråd her på "trening og atferd" som heter "Når den voksne hunden fremdeles trekker i båndet - et forslag". Du finner den på side 2.

(det var kanskje en bommert å skrive "den voksne" hunden?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off har samme problem (og i dag resulterte ekstrem trekkkraft i en hoven og vond ankel... )

Har brukt den boken til Turid Rugaas, og det har faktisk gått veldig fint. Jeg ser jo at metoden virker, han vet at han ikke skal dra, og drar han stopper jeg opp slik at han løser på båndet sitt av seg selv, og da går vi videre. Har prøvd med ros, stillhet, godbiter men kommer ikke lengre. Han kan gå fint lenge, men jeg ser jo at han er ganske klar til trekk, og er det en spennende lyktestolpe eller bæsj i sikte, er jeg faktisk sjanseløs de første meterne, klarer ikke å stoppe med en gang om jeg ikke er helt forberedt. Ser teit ut... Så selv om Rugås-metoden fungerer, så fungerer den ikke godt nok, vi er ikke "der" enda, er noe som mangler.

Men uansett, er litt irritert på dette akkurat nå, så måtte bare få det ut :D Boken av Turid Rugaas er god, og selv om jeg og min hund ikke er helt i mål enda, så er det en god løsning for mange. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, akkurat der var jeg/vi også etter Rugaas-metoden. Men hunder er smarte de også, og ikke minst energieffektive, - de velger minste motstands vei.

Min både stoppet/kom videre ved å slakke bånd og/ eller se på meg. Dessuten satte hun seg av og til også ned - uten å lært akkurat det. Konsekvent hadde jeg vært hele veien.

Og bikkja like konsekvent. Hun KAN forsterkingsprinsippene, og bruker dem selv. Men utfall på første impuls, bare slik at hun kom for å hente belønning og/eller slakka båndet først. Dermed hadde hun gjort sitt tydeligvis - og bark i vei.

Fortørna ble hun også attpåtil stundom, - skjennebjeffa, hoppe og sprette, - tilogmed nafse etter føttene i pur forbannelse over sendrektighet, læring og tøys. Nok Var Nok - tydeligvis.

Timeout - whatever - på den atferden hadde aldri effekt.

Men altså : "Knut Pedersen - designet" gjorde susen.

Han sier også noe om hvorfor "stopp - slakk - videre" kan bli en blindgate.

(Ps, designet går på å skape en situasjon hvor ny/annen læring kan skje. Han forutsetter at hunden har brukt sele fra starten. Har man derimot kommet skjevt ut med hunden koblet i halsbånd - kan man jo bare bruke sele i nylæringen. Vel så bra - synes nå jeg - siden sele gir mindre sjanse for nakke/hals/strupehode/skjoldbruskkjertel - skader.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Opplevde det samme med en hund en gang, noe eldre enn din sikkert -men samme problemstilling. Prøvde mye - "alt"- også tips etter oppslag på søkeord "bånd" - her i forumet, men løste seg gjorde det først da jeg fant dette treningsdesignet:

v/ Knut Pedersen / leder skolen "familiehunden": oppskriften finnes på siden www.hunden.no under "artikler"

muligens jeg som kløner, men når jeg søker på "bånd" under artikler på www.hunden.no, så finner jeg ingenting... og jeg finner ikke artikkelen noen andre steder heller ... :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har visst klussa det til med feil www. ? - beklager. (bør ta meg tid til å sette meg inn å legge aktive / direktelinker en dag) Flott at noen gadd å finne løsningen: altså: www.familiehunden.no. - under artikler.

Dersom dere - noen - prøver oppskriften: - det hadde vært interessant å få noen tilbakemeldinger på erfaringene der gjør. enten her eller "der" - dvs den tråden som heter:"Når den voksne hunden fortsatt trekker i båndet - et forslag"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååå! nå har jeg lest artikkelen og gleder meg KJEMPEMASSE til å prøve i morgen! *weeee* Arion og meg på nye eventyr!! :)

måtte le da jeg leste det om den båndtreningen med "trekk, stopp, slappe opp, gå videre" for det er AKKURAT det jeg har tenkt når vi har trent på den måten. for det har rett og slett IKKE FUNKET! men det var det vi ble rådet til å gjøre, så jeg har prøvd - i herdig... :)

løsningen er jo sååååå enkel at det er for dumt at man ikke har kommet over det før! *weeee* båndtrening i morgen!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

måtte le da jeg leste det om den båndtreningen med "trekk, stopp, slappe opp, gå videre" for det er AKKURAT det jeg har tenkt når vi har trent på den måten. for det har rett og slett IKKE FUNKET! men det var det vi ble rådet til å gjøre, så jeg har prøvd - i herdig... :)

ja - ikke sant? var det på noe punkt jeg hadde bestemt meg for å være konsekvent og staere (om det er mulig!) enn bikkja, så var det her. og ikke var det andre slags råd å finne noe sted heller - auch!

men altså - designet - hallelujah - selvfølgelig - så enkelt. Funket fra første stund.

Det virker som om for vår - bikkja - sin del, at det gjelder om to ting

- å slakke / ev. ta i mot belønning derfor - betyr IKKE at det deretter er fritt fram for "full fart forover"

- derimot betyr det at hun er NØDT til å gå i motsatt retning et stykke (jeg valgte 15 skritt/sekunder - siden man lærer at det er omtrent tiden for hundehukommelse) - det stod det tydeligvis straks mer "respekt" av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feedback første leksjon: :o *weeeeeeeeeee*

det var såååå godt å kunne tusle ut uten å måtte tenke noe som helst på at vi skulle trene på å gå pent i bånd. bare tanken på at det å trene på å gå i bånd kan trenes på på samme måten som andre ting, altså: å ta det som en del av turen, men som en klart avgrenset bolk, var AKKURAT det vi trengte! vi hadde det gøy og koste oss, og go'gutten var så flink så! :)

jeg har også vært veldig opptatt av at det å gå i bånd er noe han SKAL gjøre pent, og vet jo at for at trening skal funke så må det være konsekvent. men ved å trene på de måtene jeg ble anbefalt tidligere så var det umulig å være konsekvent! så lenge en lever et liv der en ikke baaaare driver med hund, men faktisk opplever at man har dårlig tid innimellom, skal steder, er syk og ikke har krefter til å være ute lenge, så kan det fort bli vanskelig å være så konsekvent på det at hunden ikke skal trekke i båndet som faktisk kreves for at de skal lære det. i hvertfall er dette mine erfaringer, og jeg er en sta jævel hvis jeg vil altså! hehe... så som sagt, konseptet om å trene på å gå pent i bånd som all annen trening er revolusjonerende for meg! :)

syns det er litt snålt at jeg aldri har hørt noen si noe om dette før... ;) har jo alltid bare hørt at man trener på å gå i bånd når man er ute og går i bånd, og det er jo hver tur (i hvertfall for oss som bor i by). men nå har jeg endelig fått ny info og nye ting å teste, og har aldri vært mer overlykkelig over å trene på å gå pent i bånd! :)

jeg brukte også tipset ditt trps om å gå lenger de gangene jeg snudde, og det funket mye bedre enn de 2-3 skrittene jeg var blitt tipset om og utførte før. for all den treningen jeg hadde gjort før virket som bare hadde gitt Arion beskjed om at: jeg drar, slakker, kommer tilbake får ros og godis, og bykser videre, bare for å gjenta prosedyren. og det sier seg jo selv at dette ikke funker! så må si at jeg har sendt deg mange takknemlige tanker i dag trps ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hyggelig - all ære til Knut Pedersen! - endelig en løsning på en blindgate svært mange kommer inn i.

Er svært mange hunder smartere enn treningslogikken skal tro?

( presisjon: de 15 sekundene er antatt hukommelse for å kunne greie å kjede baklengs - dvs bikkja skjønner sammenhengen og eventuelt lager sitt eget triks)

Synes det viktigste ved et forum er muligheten til å lufte erfaringene våre, - da kommer vi, om enn møysommelig, fram til såkalt erfaringskunnskap, - utprøvd teori i praksis - også kalt praksisteori (sukk) - som er det virkelig gode vi kan komme til å gjøre hundeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...