Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva vil du se på en hjemmeside?

Huldra

Recommended Posts

For min del syns jeg ihvertfall det er morsomst å se hjemmesider med originalt materiale...

Egne bilder, originale tekster osv.

Altså, liker å lese artikler og faktastoff men det er så mye mer interessant å lese når det ikke er helt likt en standard leksikonartikkel som kanskje har blitt kopiert om og om igjen på nettet.

Husker bare da jeg så etter hunderaser, og alle hjemmesider dedikert til en rase hadde den nøyaktig samme beskrivelsen under "om rasen" (snakker ikke om rasestandarden)

Og så var det noen få som skrev om egne erfaringer med rasen, egne tanker og syn på ting osv, og sånne ting heiv jeg meg over.

Generell informasjon kan man jo finne så mange steder.

Vet ikke om det var det du mente med spørsmålet, men :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del syns jeg ihvertfall det er morsomst å se hjemmesider med originalt materiale...

Egne bilder, originale tekster osv.

Altså, liker å lese artikler og faktastoff men det er så mye mer interessant å lese når det ikke er helt likt en standard leksikonartikkel som kanskje har blitt kopiert om og om igjen på nettet.

Husker bare da jeg så etter hunderaser, og alle hjemmesider dedikert til en rase hadde den nøyaktig samme beskrivelsen under "om rasen" (snakker ikke om rasestandarden)

Og så var det noen få som skrev om egne erfaringer med rasen, egne tanker og syn på ting osv, og sånne ting heiv jeg meg over.

Generell informasjon kan man jo finne så mange steder.

Vet ikke om det var det du mente med spørsmålet, men :ahappy:

Jo, skjønner hva du mener, og jeg er helt enig (prøver å gjøre mitt for at raseleksikonet her på doggis ikke skal bli likt canis sitt..)! :cry: Men du vil altså lese om rasene som hjemmesiden handler om?

Jeg glemte kanskje å nevne at dette gjelder en privat hjemmeside, men helt vanlige hunder. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være lettlest og oversiktelig.. Og gjerne egne poster (kaller man det det??) om hundene, eierene, resultater, trening osv. Og bilder under postene til hundene. Er endel som bare legger inn bildene i bloggen sin, eller legger bildene inn under linker på galleriet sitt. Da må man sitte å lete og bla frem og tilbake, og da mister jeg i hvertfall interessen. Når jeg går inn på en hjemmeside vil jeg gjerne kunne få opp informasjon om den/de hjemmesiden handler om, samt noen bilder av de uten å måtte lete gjennom hele bloggen :ahappy: Men det er MEG da. Og jeg er ikke den som går fra hjemmeside til hjemmeside for å lese blogger. men jeg synes det er koselig innimellom å titte på forskjellige hjemmesider for å titte på bilder og se etter informasjon :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, skjønner hva du mener, og jeg er helt enig (prøver å gjøre mitt for at raseleksikonet her på doggis ikke skal bli likt canis sitt..)! :ahappy: Men du vil altså lese om rasene som hjemmesiden handler om?

Jeg glemte kanskje å nevne at dette gjelder en privat hjemmeside, men helt vanlige hunder. :cry:

Det med raser var mest et eksempel på ting hvor man kan finne hundrevis av sider med samme teksten :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med raser var mest et eksempel på ting hvor man kan finne hundrevis av sider med samme teksten :ahappy:

Ok. :cry: Men siden vi først er inne på raser; er det noe du gjerne vil lese om på siden? Tror du det har en nytte for valpekjøpere/andre nysgjerrige å lese om en "lekmanns" betraktninger av en rase? Eller bør sånt forbeholdes oppdrettere å opplyse om? (For de som ikke har lagt sammen 2+2, så er det selvsagt i forhold til min side jeg lurer). Bør jeg skrive om mine raser? Bør jeg skrive kun om cairn - siden det er den rasen jeg etterhvert håper å ha et kull på? Bør jeg vente til da, eller skal jeg skrive noe nå?

Takk for tips alle sammen - kom gjerne med mer! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å lese personlige erfaringer med rasen, helt klart. For det er ingen hjelp i å lese rasestandarden for ørtende gang om man vil vite mer om rasen! Samt sånn "typisk den hunden" kan være litt gøy, for å lære litt om hvordan personligheten kan være. Litt målsetninger for fremtiden kanskje, sånn at hvis man har en blogg så ser man hva de trener mot/holder på med.

Bilder er et must, det er kjempekjedelig med en tekstvegg og intet annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være lettlest og oversiktelig.. Og gjerne egne poster (kaller man det det??) om hundene, eierene, resultater, trening osv. Og bilder under postene til hundene. Er endel som bare legger inn bildene i bloggen sin, eller legger bildene inn under linker på galleriet sitt. Da må man sitte å lete og bla frem og tilbake, og da mister jeg i hvertfall interessen. Når jeg går inn på en hjemmeside vil jeg gjerne kunne få opp informasjon om den/de hjemmesiden handler om, samt noen bilder av de uten å måtte lete gjennom hele bloggen :ahappy: Men det er MEG da. Og jeg er ikke den som går fra hjemmeside til hjemmeside for å lese blogger. men jeg synes det er koselig innimellom å titte på forskjellige hjemmesider for å titte på bilder og se etter informasjon :cry:

Akkurat dette har jeg tenkt på litt selv, og tror jeg skal lage egne albumer til hundene på hver sin side.

Ellers har jeg fått litt andre ideer til siden min ved å lese igjennom her :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. :ahappy: Men siden vi først er inne på raser; er det noe du gjerne vil lese om på siden? Tror du det har en nytte for valpekjøpere/andre nysgjerrige å lese om en "lekmanns" betraktninger av en rase?

Hvis en har lyst til å skrive om det, definitivt!

Som fersk valpekjøper heiv jeg meg ihvertfall over sånne ting de gangene jeg fant det. Når jeg har lest canis' rasebeskrive for ørtende gang er det lesning om erfaringer og forskjellige individer sett fra en eiers synspunkt som er interessant, ihvertfall da jeg skulle bli eier selv :cry:

Tenker det er interessant og moro for andre også jeg, ikke bare folk som er på leting etter rase-info.

Forresten, en annen ting jeg elsker å lese er "timelines" til hunder, som viser oppveksten og utvikling fra valp til voksen i bilder og tekst.

Veldig tilfeldige ting dette, altså, er jo mye forskjellig som kan være moro å se på en hjemmeside. Det beste er vel uansett at man skriver ting man selv føler for å dele og føler at man har noe å skrive om.

Også er jeg enig i andre her om at sider bør være lette å navigere og lese, blir fort slitsomt med mye dill og dall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsettet er vel så viktig som inneholdet. Hjelper lite med et spennende innhold om det er vanskelig å navigere, vanskelige å lese, masse som blinker, snurrer og piper (for å sette det på spissen).

Om det skal stå noe om rase, så vil jeg helst lese om hvorfor folk velger de rasene de har gjort og personlig erfaring med det. Ikke noe standard greier man leser på annen hvert raseside av forskjellige slag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Noe jeg synes er viktig for hjemmesider (gjelder alt fra private til firma/klubber osv):

- Behagelige farger, altså ikke farger som skriker mot meg når jeg åpner siden.

- Grei skrifttype, f.eks Verdana (ikke Times New Roman). Bokstaver med mye "dilldall" i vanlig tekst er vanskelig å lese.

- Ren grafikk, ikke animasjoner som blinker og blunker over alt

- Gjerne egenlaget grafikk for private sider, ikke vanlig frame-oppsett med synlige borders. Ikke slik gratisgrafikk som finnes for nedlastning fra mange hjemmesider (da blir jo ikke siden unik...).

- Logo/Banner kan godt ha "snirkelskrift", men ikke snirkelskrift i selve teksten på siden

- Oversiktlig meny (finnes mange gratisversjoner som er enkle i bruk)

Ting som jeg ikke liker med enkelte hjemmesider:

- Bilder som er på hjemmesider er ikke lagret i gif/jpg/jpeg. Andre format gir gjerne store filer og dårlige bilder.

- Grafikk som blinker over hele siden

- Bakgrunnsfarger som får tårene frem i øynene mine ("grelle" farger, knallblå, sjokkrosa, gusjgrønn, signalgul, flaggrød osv)

- Skriftfarge som ikke er leselig i forhold til bakgrunnsfarge

- Grafikk som ikke optimaliserer seg automatisk i forhold til de forskjellige skjermoppløsningene.

- Linker som ikke fungerer

- Linker som åpner seg inne i den opprinnelige hjemmesiden

Bakgrunnsfarge og skriftfarge er også en utløsende faktor for migreneanfall for enkelte...

Innhold:

- Om de 2 bente

- Om dyrene (stamtavle, bilder/galleri, resultater, "hyss" som hunden har gjort)

- Kort beskrivelse av rasen(e) (med egne ord, ikke slikt som står på alle hjemmesider), knaskje hvorfor akkurat den/de rasene ble valgt

- Planer (både for de på 2 og 4 ben)

- Blogg (de fleste oppdaterer blogg oftere enn hjemmesiden og moro for andre å følge med i). Gjerne med samme farge-tema/grafikk som for hjemmesiden.

Oi! Ser at jeg egentlig er "litt" kravstor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Lett å navigere

- Lett å lese i forhold til font, farge, bakgrunnsfarge

- Ofte oppdateringer

- Blogg

- Bilder/filmer

Hva vil du se oppdateringer av på en hjemmeside? Resultater vil jo gjerne oppdateres, men hvis man ikke konkurrerer/stiller så ofte, så kan man jo ikke bare legge inn resultater i hytt og gevær. :D Eller tenker du på layout, farger, bilder på fremsiden osv?

Noe jeg synes er viktig for hjemmesider (gjelder alt fra private til firma/klubber osv):

- Behagelige farger, altså ikke farger som skriker mot meg når jeg åpner siden.

- Grei skrifttype, f.eks Verdana (ikke Times New Roman). Bokstaver med mye "dilldall" i vanlig tekst er vanskelig å lese.

- Ren grafikk, ikke animasjoner som blinker og blunker over alt

- Gjerne egenlaget grafikk for private sider, ikke vanlig frame-oppsett med synlige borders. Ikke slik gratisgrafikk som finnes for nedlastning fra mange hjemmesider (da blir jo ikke siden unik...).

- Logo/Banner kan godt ha "snirkelskrift", men ikke snirkelskrift i selve teksten på siden

- Oversiktlig meny (finnes mange gratisversjoner som er enkle i bruk)

Ting som jeg ikke liker med enkelte hjemmesider:

- Bilder som er på hjemmesider er ikke lagret i gif/jpg/jpeg. Andre format gir gjerne store filer og dårlige bilder.

- Grafikk som blinker over hele siden

- Bakgrunnsfarger som får tårene frem i øynene mine ("grelle" farger, knallblå, sjokkrosa, gusjgrønn, signalgul, flaggrød osv)

- Skriftfarge som ikke er leselig i forhold til bakgrunnsfarge

- Grafikk som ikke optimaliserer seg automatisk i forhold til de forskjellige skjermoppløsningene.

- Linker som ikke fungerer

- Linker som åpner seg inne i den opprinnelige hjemmesiden

Bakgrunnsfarge og skriftfarge er også en utløsende faktor for migreneanfall for enkelte...

Innhold:

- Om de 2 bente

- Om dyrene (stamtavle, bilder/galleri, resultater, "hyss" som hunden har gjort)

- Kort beskrivelse av rasen(e) (med egne ord, ikke slikt som står på alle hjemmesider), knaskje hvorfor akkurat den/de rasene ble valgt

- Planer (både for de på 2 og 4 ben)

- Blogg (de fleste oppdaterer blogg oftere enn hjemmesiden og moro for andre å følge med i). Gjerne med samme farge-tema/grafikk som for hjemmesiden.

Oi! Ser at jeg egentlig er "litt" kravstor :D

Her var det masse å ta tak i! Takk for tips! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Opprett ny...