Gå til innhold
Hundesonen.no

Trav og galopp på asfalt


Tuskelusken

Recommended Posts

Asfalt fjærer ikke og er derfor veldig hardt for senene til hesten. Derfor anbefales det ikke å trave eller gallopere på asfalt. Dog er det mange politi og maraton hester som blir trent i LETT trav på asfalten for å styrke senene, men da bør alle bøyeprøver og alt være klarert fra veterinær først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

Blondiemama sa det så bra over her, så da sier jeg ikke no mer jeg...:lol:

forresten...er jo sånn for oss mennesker også...det er ubehagelig å jogge/løpe på asfalt i forhold til f.eks i skogen...er ikke anbefalt for noen å løpe for mye på hardt underlag...:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier jeg verken å trave eller galoppere på asfalten så ofte, men det skjer. Også i USA, der de eg kommet myyye lengre en oss innen hestesporten, så bruker de å ri galopp intervaller på asfalt eller lignende hardt underlag med hester som har benskader. Også i norge bruker mangen travtrenere å vareme opp hestene i lett trav på asfalten for å nettopp "forsterke" sener og lignende i bena på hestene, da travere ofte sliter med benskader. På magne av hestene så går det uten nor problem og det hjelper, men klart er det noen som får "sliteskader".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skritte med sko på asfalt, er like belastende som det er for en veletablert barfothest å trave rolig på asfalt, pga at med sko får ikke hoven utvida og trekt seg sammen som den normalt ville gjort, ei heller støtdempet, pga skoene sitter på ytre hovvegg som er i direkte forbindelse med bein.

Ellers, så er å trave fort på asfalt med sko, som å slå seg selv i leggen med en hammer, hardt, av full kraft. Hadde vi mennesker gjort det i to mnd, hadde vi vært invalide for resten av livet. Så du kan tenke deg hvor mye belastning det er på beina til hesten, og hvor mye det forkorter hestens liv.

(alt dette er hentet fra kurs med René Bratland, og fra div bøker/nettsider om barfothest(flere kilder som mener det samme))

Der igjen, så kan du se videoer på youtube med forskjellen på skodd hest kontra barfot i trav på asfalt, ved å søke på 'shod horse trotting', 'barefoot horse trotting'. Da får du se filmer tatt med hihgspeedcamera, altså filmer i slow motion, der du ser nedslaget av hoven. Da ser du også litt hvorfor du ikke vil trave på asfalt. Tenk deg selv å ha jernsåler på skoene, som ikke ga etter når du gikk/løp, så du fikk ikke rulla over fra hælen til tåa(ja, hester gjør også det naturlig), og så skulle bevege deg på asfalt. Utrolig stor påkjenning på sener og ledd.

Min konklusjon er: helst ikke på asfalt i det hele tatt med skodd hest, men skritt går. Med barfothest som enten går med boots, eller som har velfungerende høver(kort sagt ikke er sårbeint eller har veldig utflytende hovvegger), helst bare skritt, lett trav går an i perioder. Og da må man også passe på å vedlikeholde mustang-rollen, så ikke hovveggen blir slitt flat. Men generelt regulerer det seg veldig fint om man rir på grus også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På magne av hestene så går det uten nor problem og det hjelper, men klart er det noen som får "sliteskader".

Hva er egentlig sliteskader?

Ellers, så er å trave fort på asfalt med sko, som å slå seg selv i leggen med en hammer, hardt, av full kraft.

Oi. Jeg skal ALDRI trave på asfalt igjen!

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå pleier jeg verken å trave eller galoppere på asfalten så ofte, men det skjer. Også i USA, der de eg kommet myyye lengre en oss innen hestesporten, så bruker de å ri galopp intervaller på asfalt eller lignende hardt underlag med hester som har benskader. Også i norge bruker mangen travtrenere å vareme opp hestene i lett trav på asfalten for å nettopp "forsterke" sener og lignende i bena på hestene, da travere ofte sliter med benskader. På magne av hestene så går det uten nor problem og det hjelper, men klart er det noen som får "sliteskader".

I usa har de også mye mer hester uten sko(og da er det meeer akseptabelt), og i visse miljøer er det vanlig at hestene bare varer til de er 8-12 år.(og det er IKKE akseptabelt).

Kan det være et poeng at travere sliter med benskader fordi de blir trent for hardt for tidlig? tror ikke akk at å trave på asfalt hjelper særlig på akk det. var mye mindre benskader på travhest tidligere, når de ble startet seinere, og også ble eldre før de ble trent hardt. Nå har man jo 2årsløp på varmblods, og tiiidlige 3årsløp på kaldblods, og det tror jeg hjelper på litt, iom at en hest ikke er fullt utvokst før den er 7 år(da forbeiner kneleddene seg). Problemet på mange travere er at de ikke har brusk igjen i kneleddene når de er 7-11år.

Hva er egentlig sliteskader?

Det er slitasje på enten brusken i leddene(som aldri kommer tilbake igjen, og da er det en varig skade) eller slitasje på senene, da kan det på noen måter sammenlignes med (kronisk) senebetennelse, i noen tilfeller blir det bra igjen. Dette spørs også på hva slags slitasjeskader det er.

Noen hester får forkalkninger. Dette er ekstra 'utvekster' på knoklene, det legger seg ekstra kalk/bein utenpå, og det fører til at det blir veldig stor slitasje på beina, og de kan få kroniske smerter når de går. I tillegg produserer de da ofte mye leddvæske(en væske som 'smører' leddene) og da er de hovne i beina hele tiden. Det er det man mener når man sier at de 'fyller' i beina.

Når de produserer ekstra leddvæske, så er det for å veie opp for enten at det sliter for mye et sted(pga forkalkinger), eller på at noe gjør vondt(problemer med senene, forkalkinger, slag i beina(ved sprangridning), for hard belastning på beina(f.eks en unghest som blir ridd av en for tung rytter, på for hardt underlag) eller andre ting.)

Det man ofte gjør ved overproduksjon av leddvæske i knærne(spesielt i travsport), er at man 'sprøyter' beina, skyller bort leddvæsken. Da får hesten mindre smerter en stund. I noen få tilfeller er det den lille dytten de trenger for å bli friske, i andre tilfeller utsetter det bare smerten en stund, så når det kommer tilbake er det 10 ganger verre. Dette gjør de fordi de ikke har tid til å vente på at hesten skal bli frisk ved å hvile seg, som hadde vært en bedre(i mine øyne) og som oftest mer langvarig løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Kan det være et poeng at travere sliter med benskader fordi de blir trent for hardt for tidlig? tror ikke akk at å trave på asfalt hjelper særlig på akk det. var mye mindre benskader på travhest tidligere, når de ble startet seinere, og også ble eldre før de ble trent hardt. Nå har man jo 2årsløp på varmblods, og tiiidlige 3årsløp på kaldblods, og det tror jeg hjelper på litt, iom at en hest ikke er fullt utvokst før den er 7 år(da forbeiner kneleddene seg). Problemet på mange travere er at de ikke har brusk igjen i kneleddene når de er 7-11år.

Gi meg en eneste holdbar dokumentasjon på dette, for det er bare svada! Du må gjerne mene mye om barfottrimming, men ikke uttal deg om travsport du ikke har greie på.

Når det gjelder traving på asfalt, så traver jeg i rolig jogg på asfalt når det er snø/is, skritter på bar asfalt. Hestene mine går med både sko og pigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart... har du lyst at hesten skal få dprlige sener og mulig sprukne hover er joe dette tingen Men vil overhodet ikke anbefale det. Gå heller ned i grøfta eller på jorde kanten. Trav og galloper heller aldri på grov grus altså steiner type ting. Dette er også svært vondt for hesten og kan bli vondere over tid. Dette er problemer som kommer med årene... ikke noe som kommer med engang... la vær du. Det er det beste for hesten. Og for deg. Kaster hesten deg av er asfalten mye hardere enn jordet. Mamma blei kasta av på asfalten (hesten ble skremt og løp to tre meter FORT frem) og hun har til das dato en forskjøvet hofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart... har du lyst at hesten skal få dprlige sener og mulig sprukne hover er joe dette tingen Men vil overhodet ikke anbefale det. Gå heller ned i grøfta eller på jorde kanten. Trav og galloper heller aldri på grov grus altså steiner type ting. Dette er også svært vondt for hesten og kan bli vondere over tid. Dette er problemer som kommer med årene... ikke noe som kommer med engang... la vær du. Det er det beste for hesten. Og for deg. Kaster hesten deg av er asfalten mye hardere enn jordet. Mamma blei kasta av på asfalten (hesten ble skremt og løp to tre meter FORT frem) og hun har til das dato en forskjøvet hofte...

Har du en etablert barfothest(vel og merke VELetablert og VELfungerende med godt herdede høver, en som virkelig fungerer som barfothest) så er det null problem å trave/galoppere på grov grus. :cry: Jeg har sett lykkelige, barføtte hester galoppere fritt i full speed bortover en grusvei med grus i størrelser fra kun knyttnevestørrelse til shingel.(dårlig laga vei, noen steder var det kun dreneringslaget(knyttnevestørrelse) under som var underlag, ingenting oppå.) Det er et av de vakreste synene jeg har sett, for å være helt ærlig.

Men, selvfølgelig, med en skodd hest, eller en uetablert barfothest med myk såle, aldri på grov grus. Fin grus og sand er optimalt, though, så lenge du vet at det ikke er slik størrelse at den lett kan få stein fastkilt i skoen.

Og ikke minst sikkerheten for deg selv ja, bra at du nevner dette. :ahappy:

Det aller mest optimale for å trave/galoppere er jo egentlig på vinteren, på en fin hardpakket snøvei med broddsko og kladdesåler. :cry: Da har du godt tak, og fint underlag. Eller i løssnø, men da kun på steder der du vet hvordan underlaget er, så ikke hesten snubler i noe(grøft, hull, stein, stokker osv).

Også veier med sand da, så klart, evt tørre fine skogsveier med godt underlag, ikke veldig sølete eller myke, for da lager man fæle spor + at det er belastende for senene til hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg leste et sted om trening av hester på asfalt, at det ble brukt for å styrke beina. Trav på asfalt med bandasjer, var det snakk om. veit ikke jeg, men jeg gjør aldri det. Skritter på asfalten jeg, evt. traver om det ligger snø over :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg en eneste holdbar dokumentasjon på dette, for det er bare svada! Du må gjerne mene mye om barfottrimming, men ikke uttal deg om travsport du ikke har greie på.

Når det gjelder traving på asfalt, så traver jeg i rolig jogg på asfalt når det er snø/is, skritter på bar asfalt. Hestene mine går med både sko og pigger.

Nå har jeg holdt på med travhest i 4 år av mine 13 år i hestemiljøet, så jeg uttaler meg faktisk om ting jeg HAR greie på, takk skal du ha. Jeg har også vært med på å rehabilitere høvene til to ekstravere på 4 og 5 år.

Alt dette er uttalelser jeg har tillært meg gjennom samtaler med dyrleger, hovslagere, hovtrimmere, ekshovslagere(som har gått over til trimming), travtrenere, osv. Mulig at min uttalelse om mangelen på brusk var noe overdrevet, men jeg har selv vært borti to hester der det knapt var brusk igjen i knærne når de var henholdsvis 8 og 10 år.

Der igjen så er det et faktum at travhestene holdt lenger før i tiden, tidligere var jo eliten av travhester de som var OVER 10 år(på kaldblods), ikke de som var UNDER 7 år. Dette er faktum, og det finner du lett ut av om du ser på historien til kaldblodstraveren. Og det er jo ingen skam å innrømme at mange driver med travhest for å iallefall prøøve å tjene noe penger(ellers kunne man jo like gjerne kjørt tur i skogen), og skal hestene tjene inn det de koster å ha, så må de starte tidlig. Jeg sier absolutt ikke at alle driver sånn, men de fleeste store trenere(og ikke minst eierne til de lovende hestene) vil ha hestene til start tidlig, så de kan få igjen noe for alt det de har lagt ut.

Å trave på asfalt når det er snø og is må jeg innrømme at jeg synes er helt greit, da snø og is jo er noe av det beste underlaget du kan få å trene på. Når jeg jobba i travstall tidligere, trente vi på innsjøen like ved når det var kaldt nok og isen var trygg, for det er jo perfekt svikt.

Per i dag jobber jeg med 2 skodde travere, vel og merke med veldig fine høver, lite utflytninger og ikke så lange hæler og utstrakte tær som man ser på mange gamper(igjen, ikke alle, men mange.), og de går med kladdsåler og brodder. Avlshoppene og unghoppa derimot går uten, og de tar jeg meg av, + jeg er med og beskjærer på hingsten og vallaken, før sjefen slår på sko. Så litt peil på travhøver har jeg da, og får også tips og råd fra en som får fram MYE vinnerhester, og mange av de uttalelsene her er fra ham. Korsvolla, om du vet hvem det er.

(og, kanskje du skal vite hva folk har drivi med før du uttaler deg om hva de har greie på og ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Nå har jeg holdt på med travhest i 4 år av mine 13 år i hestemiljøet, så jeg uttaler meg faktisk om ting jeg HAR greie på, takk skal du ha. Jeg har også vært med på å rehabilitere høvene til to ekstravere på 4 og 5 år.

Jaha, jeg har holdt på med hund i 21 år, betyr det at jeg er ferdig utlært da eller?

Nei, du har etter mitt syn ikke greie på travsporten, siden du kommer med de uttalelsene du gjør.

Alt dette er uttalelser jeg har tillært meg gjennom samtaler med dyrleger, hovslagere, hovtrimmere, ekshovslagere(som har gått over til trimming), travtrenere, osv. Mulig at min uttalelse om mangelen på brusk var noe overdrevet, men jeg har selv vært borti to hester der det knapt var brusk igjen i knærne når de var henholdsvis 8 og 10 år.

Jaha, så siden jeg har sett to rottmanns med sterk hd, så kan jeg anta at din hund sannsynligvis har hd..

Det er fint å ha kunnskap, det er fint å mene noe, men i noen tilfeller så må man faktisk kunne dokumentere det man sier. Det at "noen" har sagt noe er ikke dokumentasjon.

Der igjen så er det et faktum at travhestene holdt lenger før i tiden, tidligere var jo eliten av travhester de som var OVER 10 år(på kaldblods), ikke de som var UNDER 7 år. Dette er faktum, og det finner du lett ut av om du ser på historien til kaldblodstraveren. Og det er jo ingen skam å innrømme at mange driver med travhest for å iallefall prøøve å tjene noe penger(ellers kunne man jo like gjerne kjørt tur i skogen), og skal hestene tjene inn det de koster å ha, så må de starte tidlig. Jeg sier absolutt ikke at alle driver sånn, men de fleeste store trenere(og ikke minst eierne til de lovende hestene) vil ha hestene til start tidlig, så de kan få igjen noe for alt det de har lagt ut.

Igjen- dokumentasjon. Jeg har nemlig til gode å se noen statistikk som bekrefter det du sier.. Men bare for å statuere ett eksempel eller to: Alm Svarten tjente totalt 9.5 mill i sin karriere, 270.000 av dem som 3 åring. Han gikk løp til han var 14 år. En annen du kanskje har hørt om er Atom Vinter- Han tjente over 8 mill i sin karriere som varte fra han var 3år til 14. Han tjente over 750000kr som treåring.

Men de hadde vel bare pengegriske eiere begge to..

Å trave på asfalt når det er snø og is må jeg innrømme at jeg synes er helt greit, da snø og is jo er noe av det beste underlaget du kan få å trene på. Når jeg jobba i travstall tidligere, trente vi på innsjøen like ved når det var kaldt nok og isen var trygg, for det er jo perfekt svikt.

Nææh, nå spurte jeg ikke deg om det var greit heller, det var mer en opplysning i tråden.

Per i dag jobber jeg med 2 skodde travere, vel og merke med veldig fine høver, lite utflytninger og ikke så lange hæler og utstrakte tær som man ser på mange gamper(igjen, ikke alle, men mange.), og de går med kladdsåler og brodder. Avlshoppene og unghoppa derimot går uten, og de tar jeg meg av, + jeg er med og beskjærer på hingsten og vallaken, før sjefen slår på sko. Så litt peil på travhøver har jeg da, og får også tips og råd fra en som får fram MYE vinnerhester, og mange av de uttalelsene her er fra ham. Korsvolla, om du vet hvem det er.

(og, kanskje du skal vite hva folk har drivi med før du uttaler deg om hva de har greie på og ikke..)

Igjen, jeg baserer mine antagelser på folks uttalelser. Du har uttalt deg om ting du tydeligvis ikke har greie på. Som sagt, du er sikkert kunnskapsrik når det gjelder barfottrimming.

Så vidt jeg kan se så var heller ikke tråden basert på travhester..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, jeg har holdt på med hund i 21 år, betyr det at jeg er ferdig utlært da eller?

Nei, du har etter mitt syn ikke greie på travsporten, siden du kommer med de uttalelsene du gjør.

Jaha, så siden jeg har sett to rottmanns med sterk hd, så kan jeg anta at din hund sannsynligvis har hd..

Det er fint å ha kunnskap, det er fint å mene noe, men i noen tilfeller så må man faktisk kunne dokumentere det man sier. Det at "noen" har sagt noe er ikke dokumentasjon.

Nei, og jeg har heller ikke sagt at jeg er ferdig utlært, men at du sier at jeg ikke skal uttale meg om noe jeg overhodet ikke har greie på, blir litt for dumt når du ikke vet hva slags kunnskaper jeg har. Beklager, jeg skal se i morgen om jeg klarer å finne igjen de stedene jeg har lest/blitt undervist i/blitt lært det jeg har uttalt meg om.

Igjen- dokumentasjon. Jeg har nemlig til gode å se noen statistikk som bekrefter det du sier.. Men bare for å statuere ett eksempel eller to: Alm Svarten tjente totalt 9.5 mill i sin karriere, 270.000 av dem som 3 åring. Han gikk løp til han var 14 år. En annen du kanskje har hørt om er Atom Vinter- Han tjente over 8 mill i sin karriere som varte fra han var 3år til 14. Han tjente over 750000kr som treåring.

Men de hadde vel bare pengegriske eiere begge to..

Det kommer jo også an på hvor hardt man starter, selvfølgelig, og ikke minst på hesten. Nå har du satt to eksempler, men hva med alle de som IKKE får en bra karriere når de starter tidlig? Hva med alle de som FÅR skader når de starter tidlig? Jeg sier ikke at INGEN rottmanns har HD, siden jeg har sett 2 uten, gjør jeg vel? :ahappy:

Nææh, nå spurte jeg ikke deg om det var greit heller, det var mer en opplysning i tråden.

Den kommentaren var heller ikke myntet mot deg, jeg beklager at jeg ikke spesifiserte det. Jeg ville bare gjøre resten av gjengen her oppmerksomme på at jeg også gjør sånn. Det var et generelt svar på en generell uttalelse, iom at jeg er mot trav/galopp på bar asfalt, så så jeg det som fornuftig å kommentere at seff er det greit med snø.

Igjen, jeg baserer mine antagelser på folks uttalelser. Du har uttalt deg om ting du tydeligvis ikke har greie på. Som sagt, du er sikkert kunnskapsrik når det gjelder barfottrimming.

Så vidt jeg kan se så var heller ikke tråden basert på travhester..

Å jammen hva med dokumentasjonen, da? Du kan jo ikke basere deg på uttalelser. Jeg har uttalt meg om ting jeg trodde jeg hadde greie på iallefall, utifra det jeg har blitt fortalt/har lest meg til/har lært gjennom andre. Det er vel slik de fleste av oss lærer ting? Men igjen, jeg skal se i morgen om ikke jeg finner disse sidene.

Jeg er ikke VELDIG kunnskapsrik når det gjelder barfottrimming, jeg kan litt, som andre kan litt om det de driver med. Lærer alltid noe nytt, hos enhver hest og enhver hov. Slik er det vel med alt.

Nei, det var den ikke, det var vel først og fremst Rottis jentå som trakk dem inn, og når jeg da svarte på det, så reagerte du på svaret mitt, og deretter utvikla det seg.

Men, i morgen, i morgen. Jeg skal se hva jeg finner. Så prates vi da. Det er jo tross alt ingen hemmelighet at det er mye beinproblemer på travere. Og jeg personlig, tror at dette har med når de begynner å trene hardt. Og at de kjører hardere i dag enn før. Og hardere tidligere enn før. Men, skal finne dokumentasjon på det, finner jeg det ikke, så skal jeg heller trekke tilbake alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har veldig greie på travere, så må det vel være en tankevekker at sprang og dressurhester er på TOPP når de er rundt 10 år, og lever til de er par og tjue, mens en traver ofte er "ferdig" i en alder av 7-8?? (det jeg har hørt om travhester hvertfall..) Det MÅ jo ha noe å si at en ridehest blir påbegynt treningen når den er 3 år, og ikke jobber videre hardt før den er 4 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har veldig greie på travere, så må det vel være en tankevekker at sprang og dressurhester er på TOPP når de er rundt 10 år, og lever til de er par og tjue, mens en traver ofte er "ferdig" i en alder av 7-8?? (det jeg har hørt om travhester hvertfall..) Det MÅ jo ha noe å si at en ridehest blir påbegynt treningen når den er 3 år, og ikke jobber videre hardt før den er 4 år!

Skriver under på den. Litt av grunnen kan kanskje også være(i mitt hode høres det logisk ut) at traverhopper som får skader/er ferdig i ung alder, yter bra en stund og så trekkes tilbake pga skade, jo er de som produserer flest føll? De hoppene som går løp lenge og yter bra lenge, produserer jo færre føll, pga færre fruktbare år. I noen tilfeller må jeg si at det er veldig lite gjennomtenkt avl, annet enn i forbindelse med talent, iallefall på hoppene. Sier absolutt ikke at dette gjelder alle, men noen. (og igjen, kun mine observasjoner og antagelser..)

Ellers, Gråtass, så trekker jeg tilbake alt jeg har sagt om travere og skader og slitasjeskader osv som du mener er feil, da jeg rett og slett ikke orker å begynne å prøve å finne dokumentasjon i dag.

Har hatt en lang, j*vlig dag, med henger som nesten gikk av veien på vei hjem fra hurtigkjøring, en hest som gikk på trynet så det sang og sklei ned halve innkjørselen på sida når vi skulle ha dem inn, og som nå er halt, håper det er bedre i morra, og så diverse annet ræl som bare er tåpeligheter fra andre folk. Nå skal jeg ha meg en times tid på sofaen, har jobbet 2 timer overtid i dag(ikke så mye, men mye når det er stressende, kjipe ting som skjer).

Så, inntil jeg finner dokumentasjonen, så er det kun mine egne antagelser og meninger som er uttalt tidligere, unntatt dette med forskjell på sko/barfot på asfalt og hvordan det påvirker beina på hesten. For dette er det forska på i Nederland over lang tid, med trykkmålere og greier, og det finner man linker til om man er inne på www.barfothest.com og www.jaimejackson.com. (om ikke adressene er rett skrevet, så søk på barfothest og jaime jackson og pete ramey.)

I tillegg har den svenske hovskolen veldigmye kompetanse på høver, både når det gjelder skoing og barfot. Søk litt om dem på nettet, så finner man det nok. eller Swedish hoof school eller swedish hoof center, jeg husker ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, så er å trave fort på asfalt med sko, som å slå seg selv i leggen med en hammer, hardt, av full kraft.

Men hvis dette er sant så ville jo ikke hesten vært kjempeivrig i trav opp en asfaltbakke og begynt med galopp av seg selv (jeg stanser han med en gang når dette skjer da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dette er sant så ville jo ikke hesten vært kjempeivrig i trav opp en asfaltbakke og begynt med galopp av seg selv (jeg stanser han med en gang når dette skjer da).

Ikke smertemessig, men ifht hvor mye belastning det legger på beina. Og noe ubehagelig er det nok, vil jeg tro. Du må også huske på at hester er enormt flinke til å skjule smerte da de er byttedyr, selv om de likevel ikke alltid gjør det. De har også et sterkt fluktinstinkt. Sånn som den ene traveren vår, elsker å løpe. Han hadde løpt skoløs(ubeskjært) i full fart med flate såler på grov grus han, selv om han hadde flisa opp høvene sine, fått knusninger i sålen(ikke nødvendigvis i hovbeinet) og vært stokk halt etterpå. Men den tiden han løp, hadde han kun konsa på å løpe, han ELSKER å løpe.

Jeg tror nok absolutt ikke alle hester har smerter når de traver på asfalt, men belastningen er dette, har jeg lært. I forrige innlegg skrev jeg noen linker, og der skal det finnes noe info om dette. Jeg skal lete mer etter det senere.

Uansett, iallefall er det en STOR belastning for beina og høvene å trave på så hardt underlag som asfalt(for det er absolutt ingen svikt i det), og jeg ser absolutt ingen grunn til å gjøre det dersom du har ridebane, jorder eller grus/skogsveier å ri på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg skal ikke trave på asfalt. Det er ikke så mange grusveier her, men jeg vet om tre som det er fint å ri på. Og så er det noen jorder , men jeg er redd for at hesten skal ta ut (for det gjør han med glede). Jeg må jo ri ganske mye på asfalt for å komme til stedene, men jeg pleier å trave i grøfte, hvis det gåt ann. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...