Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som trener aktivt i flere grener

Poter

Recommended Posts

Dere som trener aktivt i flere grener, hvordan gjør dere det rent praktisk og tidsmessig med å få trent på alt? Vil gjerne høre om erfaringer dere har gjort dere, problemer dere har støtt på, løsninger dere har kommet frem til og rett og slett hvordan dere gjør det :rolleyes2:

Hadde også vært interessant med en diskusjon på om man kan bli skikkelig god i flere grener eller om man må prioritere og kun satse på en gren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvor langt man må nå for å være "skikkelig god" da.. For noen så betyr det premiering og deltakelse, for andre betyr det championat. Jeg har ikke på langt nær tid til å trene hunden min i flere hundesporter, det tar all min hunde-fritid å greie de måla jeg har med henne i den ene hundesporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ju fler hundar jag tränar, desto snabbare går det att lära in nya grejer, så med Squid (17 veckor) känns det inte som ett problem att lägga grunder för lydnad, agility, rundering och vallning. Värre blir det ju med att man måste prioritera när det gäller tävlingar. Det är svårt att hinna med agilitytävlande, lydnadstävlande, jaktprov, bruksprov, att gå kurs själv och att jobba när allt liksom ligger på helger. Då får man prioritera lite. Jag är övertygad om att man kan bli riktigt bra i flera grenar och det finns det ju många som bevisar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem fleste jeg kjenner har en hovedgren og en eller to andre ting dem konkurrer i.

Feks i bruks så er jo programmet likt i høyere klasser unntagen spesialen, man alikavel gjør dem fleste det "best" i en av grenene og satser mest opp mot en gren.

Det samme gjelder vel dem som trener ag/lp og bruks, dem satser mest på en gren og lar nr.2 komme sekundert.

Selv satser jeg på spor med en hund, men runderer og går lydighet itillegg.

Og nr.2 er rundering som er det store målet, med planer om spor og muligens ag som tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at det har litt med arbeids situasjon også, ikke alle er hjemmeværende og kan trene hund 24/7. Jeg ønsker meg så sårt flere timer i døgnet, for når jeg kommer hjem fra jobb så er det bekmørkt :S

Ja det har litt å si det også, jeg får bare trent bruks ordentlig i helgene eller fri dager vinterhalvåret pga det blir mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lukter jeg en tre dagers? Nei, bare tuller. :rolleyes2:

Hadde jeg bare hatt samvittighet til det :rolleyes: Neida, egentlig er det litt godt med "tvangs" dvale fra sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nettopp pga døgnes begrensninger jeg spør. De fleste av oss har vel en "normal" jobb i tillegg til hobbyen hund, samt familieliv og kanskje andre hobbyer i tillegg (tenke seg til :shocked: hehe). Men det er jo akkurat det hundelivet er for de fleste, en hobby. En alltoppslukende hobby som blir en livsstil, men likevel ikke et yrke. Man har ikke tid til alt.

På meg virker det som om majoriteten av de som trener flere grener, trener og konkurrerer i grener som er lik hverandre. Lp og bruks f.eks. Men det er kanskje som Jeanette sier, man har hovedfokus på en gren og tar den eller de andre som tillegg.

Jeg trener agility og bruks, foreløpig både spor og rundering, men en prioritering tvinger seg frem... jeg har ikke like god tid som før og rekker ikke over å både trene ag, spor og rundering + lp.

Jeg ser noen trene og konkurrere seg frem til et visst nivå i en gren, før de fortsetter med den andre grenen. Noen tanker rundt det? Hvordan gjør dere det rent praktisk? Har dere faste dager til hver gren eller blir det lett blanding fordelt ut over uken, eller tar dere det i månedesintervaller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at det har litt med arbeids situasjon også, ikke alle er hjemmeværende og kan trene hund 24/7. Jeg ønsker meg så sårt flere timer i døgnet, for når jeg kommer hjem fra jobb så er det bekmørkt :S

JA til flere timer i døgnet...

Skulle hatt så utrolig mye mer tid til trening. Når man studerer på full tid, og har deltidsjobb i noen helger, og i tilegg skal dyrke hobbyen sin -- strekker desverre ikke døgnet helt til. Spesielt nå i mørkeperioden er det hardt å komme seg opp av sofaen etter en lang dag på skole eller jobb. Blir mest effektiv trening i helgene.

Jeg skal ikke "klage". Glad jeg har både jobben og skolen. Til sommeren er jeg ferdig med studiene for denne gang, og da er det forhåpentligvis fulltidsjobb på meg. Jeg hadde flydd på veggen om jeg skulle gått hjemme. Så krysser fingrene på at jeg kan gå rett ut i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...