Gå til innhold
Hundesonen.no

Hesten går så sakte


Tuskelusken

Recommended Posts

Som min dressurtrener sa da jeg trente... Halvparade, halvparade, halvparade......... Et lite tak i tøylene hele tiden, bare et lite knip, mens man driver hesten frem med sete og skjenkler (ogmed skjenkler mener jeg legg/lår) ikke hæl...

Dette som jeg skulle til anbefale også. Temposkifter er jo selve grunndressuren for islandshestene og det er akkurat det man gjør der.

Du bruker sjenklene (legger, ikke hel. vesentlig fremdriftsforskjell der vanligvis) og sete til å drive frem mens halvparade på tøyle + sete holder igjen hesten. Disse må kombineres for å få fremdrift uten gangartskifte. Hold igjen i sete og tøyle med ørsmå "anholdninger" og driv frem ved å lette trykk i både sete+ tøyle samt å bruke sjenklene. Vet ikke om du forstod forklaringen jeg, er ikke så god på det. Evt kan du se på hest.no og se om dressurekspert har gitt tips om dette til noen andre. Har lest en del av det han har skrevet der og han pleier å gi gode og grundige forklaringer. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme "problemet" med min gamle hest. Det vi gjorde var at vi tok opp stigbøylene og holdt beina unna for å ikke gi sjenkel. Så brukte vi ikke annet enn kroppstyngden vår og drev han frem. Dette øvde vi på litt hver dag og til slutt lystret han uten sjenkel eller noe^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som jeg skulle til anbefale også. Temposkifter er jo selve grunndressuren for islandshestene og det er akkurat det man gjør der.

Det er nordlandshest, men det er jo det samme. :rolleyes2:

Tusen takk for svar. Men er det best å øve på dette på ridebanen eller tur? Det er litt plagsomt på ridebanen for det er en som har ridetimer hele tiden og da er det så mass folk der. Dessuten er hesten så treig når jeg rir på ridebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

islandshest og nordlandshest er vel ikke det samme, men teknikken man kan bruke er lik.

(jeg har drevet med islandshest, derfor jeg snakket om grunndressur og slik. Men du vet jo neppe at jeg har gjort det på forhånd så da ble det litt surr:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at islandshest og nordlandshest ikke er det samme. Mente at vi rir de på samme måte.

Da er vi nok på nett;)

Grunnteknikkene er like, men målene er ofte forskjellig:P men nå havner vi helt på avveie fra diskusjonen her.

Har du fått prøvd ut noen av tipsene du har fått enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...