Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyretannleger?

Recommended Posts

Skrevet

Marco brakk en liten bit av tanna si når han var 5 mnd. Etter det har den hatt en svakhet, men vetrinæren valgte å ikke gjøre noe. Nå har han brekt den på nytt og i går var han under operasjon for å fikse ny emalje.

I dag har den emaljen tydeligvis slidd av og det har blitt et svart hull i tanna og de begynte å blø når jeg undersøkte han. Det er helt på toppen av tanna.

Vi skal til dyrlegen i morgen for å se på det, men jeg lurte på om det kanskje finnes noe vetrinær som er spesialist på tannsykdommer altså en tannlege for hunder? Gjerne på østlandet :) hehe.

Skrevet

jepp,da forrige hunden min brakk en bit av hjørnetanna var det en tannlege som kom dit,som til mennesker var det veldig dyrt...

Skrevet

Vi har snakket med spesialisten på Doktor Dyregod og 21 Januar skal Marco få rotfylling og påsatt gulltann. Av den nette sum av 19.000. Tror Gjensidige dekker prisen for hva en trekking ville ha kostet, men uansett synes jeg det er verdt dt. Han anbefalte det på det sterkeste at vi ikke skulle trekke tanna og det gir jo mening. For det er stor operasjon på en så stor tann og vil vel antageligvis ha svekket kjeven han drastisk. :) Han må ta blodprøver i forkant for å finne ut blodtypen hans, jeg synes det er litt ekkelt det hele, men må man så må man ;) Han blir bokstavelig talt gull verdt!

Marco Gulltann :)

Så dermed Landy må jeg se an enda litt hvordan han har det den 24 Januar.. det er jo bare noen dager etter operasjonen, men hvis han er frisk og rask skal han få være med å vise frem tanna si såklart :D

Skrevet
Vi har snakket med spesialisten på Doktor Dyregod og 21 Januar skal Marco få rotfylling og påsatt gulltann. Av den nette sum av 19.000. Tror Gjensidige dekker prisen for hva en trekking ville ha kostet, men uansett synes jeg det er verdt dt. Han anbefalte det på det sterkeste at vi ikke skulle trekke tanna og det gir jo mening. For det er stor operasjon på en så stor tann og vil vel antageligvis ha svekket kjeven han drastisk. ;) Han må ta blodprøver i forkant for å finne ut blodtypen hans, jeg synes det er litt ekkelt det hele, men må man så må man :P Han blir bokstavelig talt gull verdt!

Marco Gulltann :)

Så dermed Landy må jeg se an enda litt hvordan han har det den 24 Januar.. det er jo bare noen dager etter operasjonen, men hvis han er frisk og rask skal han få være med å vise frem tanna si såklart :)

Hva gjør vi ikke for våre 4-bente..

Da får vi bare håpe operasjonen går glatt og at vi ser både deg og en frisk og opplagt Marco Gulltann på treffet !

Krysse fingre gjør vi uansett :D

Skrevet

Z'n har rotfylt hos dr. Dyregod. Jeg er kjempefornøyd og ville oppsøkt Ueland om noe slikt skulle skje igjen. Jeg ville sjekket opp med forsikringselskapet om de faktisk gir igjen penger.

Lykke til, jeg går god for Dr. Dyregod :)

Skrevet

Nå har vi vært hos vår faste dyrlege for å sette på en erstatning i mellomtiden, men hva gjør man når vetrinæren sier det stikk motsatte av doktor dyregod? Vår faste dyrlege anbefaler å trekke fordi da er man ferdig med problemet og hunden klarer seg fint uten sier han, mens Kjetil Ueland mener at det er best å rotfylle/fylle og så sette på krone..

Hva gjør man? Det billigste alternativet er vår faste dyrlege der forsikringen dekker alt, men penger betyr ingenting for meg når det kommer til bikkja. Så hva tror dere er best? Noen med erfaring?

Skrevet

Jeg ville forhørt meg med flere spesialister. Hvilken tann er det? Min hund har trekt ene tanna ved siden av hjørnetanna, jeg var med inn og hjalp til når vetrinær trakk, så det var en lite sak å gjøre. Og han har ikke hatt noe problemer etter dette. Men nå er jo dette bare ett tilfelle...Tror forresten jeg betalte rundt 1500 kr for det.

Det er en vetrinær som har spesialisert seg på tenner, Geir Erik Berge, husker ikke hvilken klinikk han holder til på :)

Skrevet

Ehh, jeg hadde IKKE satt inn gulltann på bikkja mi til 19000. Men det er meg da :)

Buffy fikk trekt BEGGE hjørnetennene nede i en alder av 2 år. (mener jeg å huske. De ble rotfylt før hun fylte året). Hu hadde aldri problemer av noe som helst slag ved manko på to tenner nede. Merket ikke noe svakere kjeve eller noe. Kun at hu kunne ha litt problemer med drakamper i begynnelsen til hu lærte seg å BITE tak. Etter det så hang da 35 kg med schæfer på når jeg snurret rundt med leka i hendene og schæfer utenpå.

Hu hadde heller ingen problemer med de resterende tennene resten av hennes liv.

Jeg vet at jeg hadde valg det samme igjen om problemet hadde kommet opp. Eneste er at jeg hadde valgt trekking med engang, ikke rotfylling først som ble gjort på Buffy. For rotfyllinga ble IKKE bra (Tore Berg som gjorde dette (nei, det er ikke ment som kritikk mot TB, men heller for å vise at en skikkelig veterinær kan gjøre jobben uten at det blir bra)), og tennene ble betente og døde, så de MÅTTE ut...

Skrevet

Men er ikke tennene døde etter de er rotfylt uansett? De fjerner jo nervene der (gjorde i hvertfall på meg)

Det er mye uenighet om det her, for visse vetrinærer har opplevd at kjeven til en hund har knekt når de har trukket ut en tann. Men på en annen side kan det også bli komplikasjoner med en rotfylt tann som du sier..

Jeg er rådvill rett og slett. Skulle ønske tanna var helt sabla fin eller at det var en annen dustetann <_<

Skrevet

Jeg ville heller forhørt meg rundt hos diverse vetrinærer som har god kunnskap på tenner. Som sagt så er Geir erik Berge spesialist, han ''utdanner'' vetrinærer i tannhelse.

Skrevet
Men er ikke tennene døde etter de er rotfylt uansett? De fjerner jo nervene der (gjorde i hvertfall på meg)

Det er mye uenighet om det her, for visse vetrinærer har opplevd at kjeven til en hund har knekt når de har trukket ut en tann. Men på en annen side kan det også bli komplikasjoner med en rotfylt tann som du sier..

Jeg er rådvill rett og slett. Skulle ønske tanna var helt sabla fin eller at det var en annen dustetann <_<

Jo, tanna er vel død uansett. Men det som skjedde på Bridie var at det ble betent nedi der i tilegg, og tennene ble plutselig helt grå. (var vel bare jeg som tenkte at de døde da, men det blir jo feil :)) Men uansett, når de bestemte seg for å operere de ut hadde Bridie gått med verkebyller i munnen som veterinæren sa var HELT NORMALT etter et sånn inngrep. Da de borret i tanna for å få tak på den så sprutet det verk ut av den. (dem) Det var virkelig ikke noe hyggelig syn. Og det var først ETTER dette inngrepet jeg jo skjønte at Buffy hadde hatt smerter i kjeften hele tida. Det første hu gjorde når hu kom ut etter operasjonen var å finne en pinne å tygge på liksom. Noe hu ikke hadde gjort på lenge.

Nei, jeg veit ikke jeg. Jeg har ikke hørt om engang at kjever kan knekke av denne grunnen liksom. Men det er jo selvfølgelig logisk at det ENKLERE kan skje, siden man jo fjerner en hel del av det som holder kjeven stødig. Men jeg lurer litt på i hvilke situasjoner kjeven da faktisk har knukket? Er det ved lek feks? Drakamp? Eller i situasjoner der det mest sannsynlig hadde gått hardt utover kjeven uansett (feks påkjørsel, fall osv), men at den kanskje ikke hadde KNUKKET hadde tennene vært på plass?

Nå er jo en lapphund kjeft noe smalere og mindre enn en schæferkjeft som det var på Buffy. Men på henne ble jo BEGGE hjørnetennene fjernet. Og som sagt, vi hadde aldri noe problemer med kjeven etter dette. Selv om vi hadde mer eller mindre daglige drakamper. Hu ble påkjørt av en bil etter dette. (jeg vet jo dog ikke helt hvor den traff henne da) osv osv.

;)

Skrevet

Okei, ja nå har jeg liggi med bikkja i senga en hel natt og grubla masse på det her.. Jeg tror sånn egentlig at jeg heller mot trekking. Usj, typisk at bikkja skal ødelegge den fine store tanna..

Nå skal jeg prøve å la det her ligge litt over helga.. :)

Og verkebyller høres jo helt grusomt ut..

Skrevet

Bare et fort sp.mål. Dere som har rotfylt tanna har det vært nok å bare rotfylle + ny emalje? Holder tanna da? For altså gulltann er jo ikke videre lekkert og for å ikke glemme ufattelig dyrt.

Skrevet
Bare et fort sp.mål. Dere som har rotfylt tanna har det vært nok å bare rotfylle + ny emalje? Holder tanna da? For altså gulltann er jo ikke videre lekkert og for å ikke glemme ufattelig dyrt.

Det var ikke toppen av tanna som ble problemer her iallefall... Men så satt de vel ikke i mer enn inntil 1,5 år etter rotfylling heller mener jeg å huske. Så åssen det evnt hadde blitt etter 8-9 år aner jeg ikke.

Skrevet

Har en akitatispe som har trukket den ene hjørnetanna i øverkjeven. Har ikke merket at hun har problemer av noe slag... Jeg ville aldri brukt 19 000 på en gulltann...

Skrevet

Har også fått trukket flere hjørnetenner på flere hunder - null problemer her også... Riktignok har dette vært på litt eldre hunder (7-8 åringer), men ben og pinnegnaging har fungert utmerket også etterpå.

Susanne

Skrevet

En ting du bør ta med i betraktningen er at rotfylte tenner gjerne blir skjørere/ mer porøse enn friske tenner (iallefall på mennesker), og da er det letterer at den knekker eller på andre måter blir ødelagt- selv om man har krone av gull oppå. Gullkronene trenger ikke være gullfarget, forressen. Den vanligste kronen (til mennesker ) er en PG-krone dvs en krone av gull med porselen utpå sånn at tannen er hvit på farge.

Skrevet

Det blir rotfylling. Jeg føler at jeg ikke vil trekke tanna på lille 16 mnd gutten min..

Tusen takk for alle synspunkter, det har hjulpet meg mye selv om det kanskje ikke virker sånn når jeg tar denne beslutninga :rolleyes2:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...