Gå til innhold
Hundesonen.no

Dyretannleger?


Recommended Posts

Marco brakk en liten bit av tanna si når han var 5 mnd. Etter det har den hatt en svakhet, men vetrinæren valgte å ikke gjøre noe. Nå har han brekt den på nytt og i går var han under operasjon for å fikse ny emalje.

I dag har den emaljen tydeligvis slidd av og det har blitt et svart hull i tanna og de begynte å blø når jeg undersøkte han. Det er helt på toppen av tanna.

Vi skal til dyrlegen i morgen for å se på det, men jeg lurte på om det kanskje finnes noe vetrinær som er spesialist på tannsykdommer altså en tannlege for hunder? Gjerne på østlandet :) hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket med spesialisten på Doktor Dyregod og 21 Januar skal Marco få rotfylling og påsatt gulltann. Av den nette sum av 19.000. Tror Gjensidige dekker prisen for hva en trekking ville ha kostet, men uansett synes jeg det er verdt dt. Han anbefalte det på det sterkeste at vi ikke skulle trekke tanna og det gir jo mening. For det er stor operasjon på en så stor tann og vil vel antageligvis ha svekket kjeven han drastisk. :) Han må ta blodprøver i forkant for å finne ut blodtypen hans, jeg synes det er litt ekkelt det hele, men må man så må man ;) Han blir bokstavelig talt gull verdt!

Marco Gulltann :)

Så dermed Landy må jeg se an enda litt hvordan han har det den 24 Januar.. det er jo bare noen dager etter operasjonen, men hvis han er frisk og rask skal han få være med å vise frem tanna si såklart :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket med spesialisten på Doktor Dyregod og 21 Januar skal Marco få rotfylling og påsatt gulltann. Av den nette sum av 19.000. Tror Gjensidige dekker prisen for hva en trekking ville ha kostet, men uansett synes jeg det er verdt dt. Han anbefalte det på det sterkeste at vi ikke skulle trekke tanna og det gir jo mening. For det er stor operasjon på en så stor tann og vil vel antageligvis ha svekket kjeven han drastisk. ;) Han må ta blodprøver i forkant for å finne ut blodtypen hans, jeg synes det er litt ekkelt det hele, men må man så må man :P Han blir bokstavelig talt gull verdt!

Marco Gulltann :)

Så dermed Landy må jeg se an enda litt hvordan han har det den 24 Januar.. det er jo bare noen dager etter operasjonen, men hvis han er frisk og rask skal han få være med å vise frem tanna si såklart :)

Hva gjør vi ikke for våre 4-bente..

Da får vi bare håpe operasjonen går glatt og at vi ser både deg og en frisk og opplagt Marco Gulltann på treffet !

Krysse fingre gjør vi uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Z'n har rotfylt hos dr. Dyregod. Jeg er kjempefornøyd og ville oppsøkt Ueland om noe slikt skulle skje igjen. Jeg ville sjekket opp med forsikringselskapet om de faktisk gir igjen penger.

Lykke til, jeg går god for Dr. Dyregod :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært hos vår faste dyrlege for å sette på en erstatning i mellomtiden, men hva gjør man når vetrinæren sier det stikk motsatte av doktor dyregod? Vår faste dyrlege anbefaler å trekke fordi da er man ferdig med problemet og hunden klarer seg fint uten sier han, mens Kjetil Ueland mener at det er best å rotfylle/fylle og så sette på krone..

Hva gjør man? Det billigste alternativet er vår faste dyrlege der forsikringen dekker alt, men penger betyr ingenting for meg når det kommer til bikkja. Så hva tror dere er best? Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forhørt meg med flere spesialister. Hvilken tann er det? Min hund har trekt ene tanna ved siden av hjørnetanna, jeg var med inn og hjalp til når vetrinær trakk, så det var en lite sak å gjøre. Og han har ikke hatt noe problemer etter dette. Men nå er jo dette bare ett tilfelle...Tror forresten jeg betalte rundt 1500 kr for det.

Det er en vetrinær som har spesialisert seg på tenner, Geir Erik Berge, husker ikke hvilken klinikk han holder til på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, jeg hadde IKKE satt inn gulltann på bikkja mi til 19000. Men det er meg da :)

Buffy fikk trekt BEGGE hjørnetennene nede i en alder av 2 år. (mener jeg å huske. De ble rotfylt før hun fylte året). Hu hadde aldri problemer av noe som helst slag ved manko på to tenner nede. Merket ikke noe svakere kjeve eller noe. Kun at hu kunne ha litt problemer med drakamper i begynnelsen til hu lærte seg å BITE tak. Etter det så hang da 35 kg med schæfer på når jeg snurret rundt med leka i hendene og schæfer utenpå.

Hu hadde heller ingen problemer med de resterende tennene resten av hennes liv.

Jeg vet at jeg hadde valg det samme igjen om problemet hadde kommet opp. Eneste er at jeg hadde valgt trekking med engang, ikke rotfylling først som ble gjort på Buffy. For rotfyllinga ble IKKE bra (Tore Berg som gjorde dette (nei, det er ikke ment som kritikk mot TB, men heller for å vise at en skikkelig veterinær kan gjøre jobben uten at det blir bra)), og tennene ble betente og døde, så de MÅTTE ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke tennene døde etter de er rotfylt uansett? De fjerner jo nervene der (gjorde i hvertfall på meg)

Det er mye uenighet om det her, for visse vetrinærer har opplevd at kjeven til en hund har knekt når de har trukket ut en tann. Men på en annen side kan det også bli komplikasjoner med en rotfylt tann som du sier..

Jeg er rådvill rett og slett. Skulle ønske tanna var helt sabla fin eller at det var en annen dustetann <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke tennene døde etter de er rotfylt uansett? De fjerner jo nervene der (gjorde i hvertfall på meg)

Det er mye uenighet om det her, for visse vetrinærer har opplevd at kjeven til en hund har knekt når de har trukket ut en tann. Men på en annen side kan det også bli komplikasjoner med en rotfylt tann som du sier..

Jeg er rådvill rett og slett. Skulle ønske tanna var helt sabla fin eller at det var en annen dustetann <_<

Jo, tanna er vel død uansett. Men det som skjedde på Bridie var at det ble betent nedi der i tilegg, og tennene ble plutselig helt grå. (var vel bare jeg som tenkte at de døde da, men det blir jo feil :)) Men uansett, når de bestemte seg for å operere de ut hadde Bridie gått med verkebyller i munnen som veterinæren sa var HELT NORMALT etter et sånn inngrep. Da de borret i tanna for å få tak på den så sprutet det verk ut av den. (dem) Det var virkelig ikke noe hyggelig syn. Og det var først ETTER dette inngrepet jeg jo skjønte at Buffy hadde hatt smerter i kjeften hele tida. Det første hu gjorde når hu kom ut etter operasjonen var å finne en pinne å tygge på liksom. Noe hu ikke hadde gjort på lenge.

Nei, jeg veit ikke jeg. Jeg har ikke hørt om engang at kjever kan knekke av denne grunnen liksom. Men det er jo selvfølgelig logisk at det ENKLERE kan skje, siden man jo fjerner en hel del av det som holder kjeven stødig. Men jeg lurer litt på i hvilke situasjoner kjeven da faktisk har knukket? Er det ved lek feks? Drakamp? Eller i situasjoner der det mest sannsynlig hadde gått hardt utover kjeven uansett (feks påkjørsel, fall osv), men at den kanskje ikke hadde KNUKKET hadde tennene vært på plass?

Nå er jo en lapphund kjeft noe smalere og mindre enn en schæferkjeft som det var på Buffy. Men på henne ble jo BEGGE hjørnetennene fjernet. Og som sagt, vi hadde aldri noe problemer med kjeven etter dette. Selv om vi hadde mer eller mindre daglige drakamper. Hu ble påkjørt av en bil etter dette. (jeg vet jo dog ikke helt hvor den traff henne da) osv osv.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ja nå har jeg liggi med bikkja i senga en hel natt og grubla masse på det her.. Jeg tror sånn egentlig at jeg heller mot trekking. Usj, typisk at bikkja skal ødelegge den fine store tanna..

Nå skal jeg prøve å la det her ligge litt over helga.. :)

Og verkebyller høres jo helt grusomt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et fort sp.mål. Dere som har rotfylt tanna har det vært nok å bare rotfylle + ny emalje? Holder tanna da? For altså gulltann er jo ikke videre lekkert og for å ikke glemme ufattelig dyrt.

Det var ikke toppen av tanna som ble problemer her iallefall... Men så satt de vel ikke i mer enn inntil 1,5 år etter rotfylling heller mener jeg å huske. Så åssen det evnt hadde blitt etter 8-9 år aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fått trukket flere hjørnetenner på flere hunder - null problemer her også... Riktignok har dette vært på litt eldre hunder (7-8 åringer), men ben og pinnegnaging har fungert utmerket også etterpå.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting du bør ta med i betraktningen er at rotfylte tenner gjerne blir skjørere/ mer porøse enn friske tenner (iallefall på mennesker), og da er det letterer at den knekker eller på andre måter blir ødelagt- selv om man har krone av gull oppå. Gullkronene trenger ikke være gullfarget, forressen. Den vanligste kronen (til mennesker ) er en PG-krone dvs en krone av gull med porselen utpå sånn at tannen er hvit på farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Gratulerer så mye @Debbie😍 Dette blir bra! 
    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...