Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen vår


Gjest

Recommended Posts

Valpen vår er født og en tispe skal hentes i februar - dette er spennende ;)

Et av disse nydelige nurkene skal bli vår:

n679816398_2362948_8028.jpg

Jeg har vokst opp med hund, men var 12 år sist vi hadde valp og husker nesten ingenting :)

Så tips og råd mottas med takk :)

Feks;

Er det noe utstyr jeg har glemt å tenke på?

(Skåler, halsbånd / sele, klotang og børster, leker, og bilbur ? )

Ang bilburet, bør det spesialbestilles for å passe bilen, slik at vi burde bestille allerede ?

Når vi skal hente valpen i Sverige blir det en biltur på over 4 timer.

Bør buret være på plass da eller kan valpen være på fanget / nede ved bena hele turen?

Er det noe mer som kan være lurt å ha med til turen annet enn vann og skål, papir og kanskje noen tepper ?

Hvordan er dette med vaksinene igjen, skal valpen sjermes for andre hunder den første tiden ? (prøver å huske..)

Og når den først kan hilse - lar dere valpen hilse på alle i nabolaget, eller kun selektive hunder dere vet er snille?

Kommer sikkert på mer å spørre om etterhvert... :rolleyes:

Opdretter bestemmer det offisielle navnet, så det betyr at vi kan velge kallenavn helt fritt.

Så her er det bare å komme med navneforslag om dere vil. Jeg liker godt vakre navn, gjerne med mening..

Valpene fyller tre uker denne uka :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Luckystaff

Først og fremst; Gratulerer med valpen! :lol:

trur du har det viktigste når det gjelder utstyr...kommer du/andre på noe er det jo fortsatt noen uker til valpen kommer hjem til dere...valpeshopping er fint å drive med for å få tiden til å gå! :)

Når det gjelder bilturen fra Sveige ville jeg helt klart hatt valpen på fanget...da føler den seg nok mye tryggere, og dere får blitt litt kjent med hverandre...:)

jeg syns generelt norrøne navn er fine! :D finnes masse på nettet! :D

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :lol:

Under bilturen kan valpen ligge i buret litt og du kan ha den litt på fanget. Er greit å ha et bur vil jeg si, men det er ikke et must. Kan godt ligge i setet hvis det sitter noen sammen med den. Så kan man stoppe litt og lufte den hvis turen er på flere timer. Greit å ha med vann og skål, papir, kanskje litt renholds spray hvis det kommer noe skit i setet.

Høres ut som du har husket det viktigste når det kommer til utstyr. :)

Er du itvil med tanke på vaksinen, kan du spørre veterinær.

Den første tiden bør den bare være med dere, så kan dere begynne å gå turer i området. Bare hils på hunden du vet er snille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Marie! Endelig vil jeg si! Er det tispe du skal ha? Og er alle valpene på bildet potensielle? Herlig!

Høres ut som du ha tenkt i gjennom det meste! Jeg ville hatt valpen enten på fanget eller ved siden av meg i setet. Hadde nok aldri puttet en liten valp i et bur og bare kjørt mens valpen hyler.. Slik tenker jeg i allefall.

Når det gjelder å møte andre hunder ville jeg vært selektiv. Kun vaksinerte voksne hunder, og bare de du vet er snille med valper. Den vil nok huske det om den blir overfalt av en annen hund bare kort tid etter at den kom til deg.

Lykke til med valget av valpen din!! Og så håper jeg virkelig vi får masse bilder og kose oss med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :P Jeg er så lykkelig nå :P

For det har vært noen hindringer på veien mot valp, men endelig ser alt ut til å løse seg :D

Bildet viser hele kullet og av dem er det 4 tisper å velge i og bare en hann. Blir veldig spennende hvem vi ender opp med tilslutt...

Takk for tips ang hvem valpen bør hilse på. Det høres fornuftig ut!

Poster her igjen når jeg antageligvis lurer på noe mer.. jeg tenker jo ikke på annet om dagen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår er født og en tispe skal hentes i februar - dette er spennende :D

Opdretter bestemmer det offisielle navnet, så det betyr at vi kan velge kallenavn helt fritt.

Så her er det bare å komme med navneforslag om dere vil. Jeg liker godt vakre navn, gjerne med mening..

Valpene fyller tre uker denne uka :P

Gratulerer så mye med valp. Herlig rase du har valgt deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; Gratulerer med valpen! :o

trur du har det viktigste når det gjelder utstyr...kommer du/andre på noe er det jo fortsatt noen uker til valpen kommer hjem til dere...valpeshopping er fint å drive med for å få tiden til å gå! :o

Når det gjelder bilturen fra Sveige ville jeg helt klart hatt valpen på fanget...da føler den seg nok mye tryggere, og dere får blitt litt kjent med hverandre...:D

jeg syns generelt norrøne navn er fine! :P finnes masse på nettet! :P

LYKKE TIL!

Embla er jo så fint da..! :P

Ikke det at min hund heter det, heller... :P *ironi*

Det beste er vel å ha noen med deg til å sitte ved siden av/kjøre, så du/den kan ha valpen på fanget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal få en av mine ønskeseg raser! :D Gleder meg til å høre mer når valpen er i hus. Husk masse bilder. Det er jo alltid lurt å sikre både dyr og folk i bilen, men ikke så lett med en aldeles ny liten baby, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen vår er født og en tispe skal hentes i februar - dette er spennende :D

Nuskelig var de! :)

Feks;

Er det noe utstyr jeg har glemt å tenke på?

(Skåler, halsbånd / sele, klotang og børster, leker, og bilbur ? )

Tepper? Sakser og gjerne klippemaskin, om ikke annet, så for å venne den på lyden. Det er veldig viktig å begynne med pelsstellet så tidlig som mulig. :)

Ang bilburet, bør det spesialbestilles for å passe bilen, slik at vi burde bestille allerede ?

Det har ikke så mye å si, bare dere fester buret skikkelig. Hvis dere kjøper et skikkelig bilbur er det både dyrere og sikrere - opp til dere!

Når vi skal hente valpen i Sverige blir det en biltur på over 4 timer.

Bør buret være på plass da eller kan valpen være på fanget / nede ved bena hele turen?

Er det noe mer som kan være lurt å ha med til turen annet enn vann og skål, papir og kanskje noen tepper ?

Tja, bytt litt på fang og bur kanskje?

Hvordan er dette med vaksinene igjen, skal valpen sjermes for andre hunder den første tiden ? (prøver å huske..)

De sier vel så, men jeg har aldri brydd meg særlig om det. Men jeg har heller ikke dratt med valpen rundt på store utstillinger den første tiden etter en vaksine, og også kun latt den hilse på hunder jeg kjenner og er trygge på at er friske.

Og når den først kan hilse - lar dere valpen hilse på alle i nabolaget, eller kun selektive hunder dere vet er snille?

Kun hunder du vet er snille. Hvorfor ta sjansen på noe annet? Jeg velger ut noen få hunder som skal bli min hunds "venner", og så får den hilse på andre bekjente hunder innimellom. Kan også hende valpen får hilse på fremmede hvis jeg ser an den andre hunden først, og jeg vet at valpen takler det - altså takler at ting kanskje ikke blir helt som planlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Huldra :)

Er det vanlig å ha en klippemaskin når man har springer? Altså, er det noe man bør ha?

Hva slags typer anbefales, hvor kan man kjøpe osv.. Link ?

Ja vi må begynne tidlig med pelsstell. Vi hadde en beardis og en bernervalp med ca et års mellomrom. Beardisen ble stelt mye med da den var liten pga alt det kommende pelsstellet, og hun var kjempegrei livet ut med alt sånt.

Så positiv forskjell i forhold til bernern som ikke hadde fått like mye trening til sammenligning.

Ang bilbur, jeg har lest en tråd om det her inne tidligere. Var det ikke sånn at noen bur i verste fall kunne spidde hunden ved en kollisjon ? Så man burde vel helst legge litt penger i det.. Får se om jeg finner den tråden igjen..

Det virker lurt å være selektiv med hilsingen ja - så da gjør vi det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å ha en klippemaskin når man har springer? Altså, er det noe man bør ha?

Hva slags typer anbefales, hvor kan man kjøpe osv.. Link ?

Mange springer-eiere har det, man det er slett ikke nødvendig. Welshen skal kun klippes kort/barberes fra halsen og ned til brystbeinet, for å fremheve brysthenget. Ellers så skal jo storparten av pelsen bevares. Jeg har ennå ikke hatt det store behovet for en maskin, siden det går greit å trimme dette partiet med saks. Det tar litt lenger tid, men så langt har vi klart oss bra. I fremtiden kommer jeg nok likevel til å investere i en klippemaskin.

Jeg har ingen favoritt femfor noen annen, men har kikket litt på og prøvd Oster sin A5-maskin, og denne kombinert med kjærblad nr. 10 skal passe utmerket til welshen. Norsk Småfeservice har gode priser på klippemaskiner. Du finner dem på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...