Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpekurs i mange kuldegrader


Snute

Recommended Posts

Hei ! :ahappy:

I morgen skal Sol begynne på valpekurs. Vi skal være ute i en time, og mitt spørsmål nå er når dette krever dekken el ?

Sol er en Golden Retriver på 3 1/2 mnd, han vokser fort, og veier nå 17 kg.

Han har mye pels, men magen er jo "bar"...

Værmeldigen for i morgen tilsier at det skal bli 11 minusgrader - trenger han beskyttelse mot kulden ? Isåfall hva ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han trenger sikkert ikke dekken, men sånnsett, hvis hunden blir kald er det jo ikke noe gøy (les: mindre motivert i treningen).

Takk for svar :ahappy:

Han er VELDIG glad i godbiter, så det skal nok litt til før motivasjonen forsvinner. Men jeg vil jo ikke at han skal fryse, og iallefall ikke at han skal bli syk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ta det med? Og se hvordan det går... Evt. ha det på han når dere er i ro, og så ta det av igjen når dere trener? :P

Om vi hadde hatt det så... Jeg lurer på om jeg trenger å kjøpe, evt hva - han vokser jo så fort :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et dekken ville jo aldri dekke magen uansett, så det er neppe noen vits. Men ta med et pledd eller to som han kan tulles inn i hvis han virker å bli kald - og ikke minst i bilen hvis det er ventepauser.

Men så lenge han er i aktivitet er det neppe noe problem, vil jeg tro.

Ha det så hyggleig på kurs!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, trodde dere hadde dekken. Sovet i 4 timer i natt, er ganske søvnig :P Men du kan jo ha med ett pledd :P

Søvn er vikitg :P

Men blir ikke alltis så mye her heller :ahappy:

God ide, tar med ett pledd - også kan jeg ta med en gammel ullgenser e.l. (med avklippede armer....) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset vi har gått på sa kurslederen at når det blir så kaldt som rundt 10- eller kaldere er det uforsvarlig å ta med en valp eller voksen hund med mindre du har en polarhund, så da ble alltid kursene avlyst . Du har sikkert hørt utrykket bikkjekaldt?

Det er ganske sikkert rundt 10 - (det er så kaldt at selv bikkjene fryser)

Du har en golden ikke sant?

Du burde droppe det hvis det blir rundt 10 -, det blir nok for kaldt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset vi har gått på sa kurslederen at når det blir så kaldt som rundt 10- eller kaldere er det uforsvarlig å ta med en valp eller voksen hund med mindre du har en polarhund, så da ble alltid kursene avlyst . Du har sikkert hørt utrykket bikkjekaldt?

Det er ganske sikkert rundt 10 - (det er så kaldt at selv bikkjene fryser)

Du har en golden ikke sant?

Du burde droppe det hvis det blir rundt 10 -, det blir nok for kaldt. :ahappy:

Da måtte hundene i Finnmark vært inne hele vinteren de... Her er det vanlig med rundt -10, og enda bor vi nært havet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På valpekurset vi har gått på sa kurslederen at når det blir så kaldt som rundt 10- eller kaldere er det uforsvarlig å ta med en valp eller voksen hund med mindre du har en polarhund, så da ble alltid kursene avlyst . Du har sikkert hørt utrykket bikkjekaldt?

Det er ganske sikkert rundt 10 - (det er så kaldt at selv bikkjene fryser)

Du har en golden ikke sant?

Du burde droppe det hvis det blir rundt 10 -, det blir nok for kaldt. :P

Oki - vi får være forberedt på en avlysning, enten av hele kurset, eller bare for oss...

Vi vil jo ha et hyggekurs, ikke et sjokk og bli syk kurs :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki - vi får være forberedt på en avlysning, enten av hele kurset, eller bare for oss...

Vi vil jo ha et hyggekurs, ikke et sjokk og bli syk kurs :ahappy:

Neida, men det er ganske stor forskjell på å være i aktivitet og på å sitte stille når det er minus 10. Nå vil vel alle på kurset være i samme situasjon, så det kan vel hende at det blir tatt hensyn til kulda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes dekken som dekker magepartiet også. Men spørs om du har dette da. Så lenge valpen er i aktivitet så ser ikke jeg det som noe stort problem å være ute i kulda. men med en gang den blir sittende, liggende i ro og eventuelt i en kald bil så må det vurderes hvor lenge en skal holde på. Ta med et ullpledd og evt fyll på et par flasker med varmt vann til å legge under pleddet i bilen. Så om den tar pauser i bilen under kurset så holder den varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert hørt utrykket bikkjekaldt?

Det er ganske sikkert rundt 10 - (det er så kaldt at selv bikkjene fryser)

OT, jeg trodde alltid at "bikkjekaldt" betydde "så kaldt at bare de som må lufte bikkja gidder å gå ut" :ahappy:

Jeg er mye ute med valpen nå selv om det er kaldt, kan jo ikke mure oss inne, hu boltrer seg og har det moro også går vi inn og snorker etterpå.

Pledd høres jo ikke så dumt ut. Er man i ro kan man vel liksågodt bruke et teppe som å kjøpe et dekken? Skal begynne på valptrening selv snart, men lurer på om det kanskje blirr innendørs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere to!

Du verden og stor Sol har blitt, nå veier han 2 kg mere enn Mille...

Jeg kjøpte en fleece dress til mille, slike med bein...hun i dyrebutikken sa den var en slik dress ( varmedress ) som var den eneste som holdt dem varme, dekken er mere åpen og bar ved magen, så langt du ikke har sydd/strikket noe selv.

Men så nå i romjulen at den allerede begynner å bli snau...Hun er litt for tykk blitt, men har en vennine som sa at hun kunne bare sy inn et stykk fleece stoff så den ble større..Om den blir litt kort på bena betyr jo ikke noe...blir fordyrt å kjøpe ny dress vær 3-uke...

Vi venter på tilbake melding fra han som har valpekurs her vi bor, han regnet med i midten av januar så vi må nok vente litt til vi...

Det blir utendørs trening her også, men vi hadde muligheter til å gå inn i hallen der hestene også blit trent, men han sa at det oftest var kallere inne i en slik hall enn ute..........HÅPER PÅ MILD VÆR! :rolleyes:

Lykke til i morgen..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte hundene i Finnmark vært inne hele vinteren de... Her er det vanlig med rundt -10, og enda bor vi nært havet :ahappy:

Hehhe, jo sant.

Hvis ikke vi kunne hatt hundene ute i -10 så hadde jo ALLE vårres kurs blitt avlyst :P

Å det hadde vært døll... Vi trener i all slaks vær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg ville sett om noen har en gammel barnegenser i ull for dem er varme og hunden blir da så søt. OGså vilel jeg tatt med ullteppe eller ulltepper til å ha i bilen og brukt ved hvile og kjøring fram og tilbake. Hvis det er noe som selger brukt forsvarsutstyr/turutstyr i nærheten så har dem gjerne store og tykke ullpledd for en rimelig penge. Dekken ville jeg ikke kjøpt før hunden var utvokst. Har hatt flat i mange år og altid gjort det på den måten. Det samme har jeg gjort med vorstehhunden. Og kommer til å gjøre med Border collien.Dem har holdt varmen og ullgenseren brukte jeg da vi overnattet ute. Kjøpte dekken først da hundene ble utvokst. Teppe kjøpte vi for ca 200 men det er tre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tja - tenkte jeg kunne si litt om hvordan det gikk, det kan jo hende at noen andre skulle lure på dette å "komme innom" denne tråden...

Jeg hadde med bil som jeg hadde varmet godt opp, samt ullteppe Sol kunne ligge på, og en sliten ullgenser jeg kunne ha tredd på ham.

Dessuten var jeg forberedt på å dra hjem "når som helst".

Vi fikk beskjed om at dersom det ble under -10, så ble det ikke kurs. Det var rundt 8 minus, og nokså kaldt (rått) i luften.

Instruktøren sa at vi fikk se an hundene, ble det for kaldt for dem avsluttet vi - for så å ta det igjen senere.

En av de minste hundene (størrelsesmessig) hadde fått på seg en genser, men de andre stilte uten "klær".

Instruktøren sa at ingen skulle tvinge hundene til å sette seg ned om de så at hunden frøs, og anbefalte de som opplevde dette å ta med et teppe de kunne jobbe fra ved senere anledninger.

Flere av hundene på kurset er av "små raser", kun to er på størrelse med Sol (en da 3 1/2 mnd Golden), og av dem var Sol den som hadde mest pels.

Det så ut som et par av de miste hundene frøs litt, og minst en ville ikke sette seg ned på bakken.

Sol derimot - han vekslet mellom å sitte, ligge og hoppe og sprette. Han var nok den av hundene som brø seg minst om minusgradene (samt den hunden som generelt syns det er vanskeligst å være i ro....). Så nå vet i alle fall jeg det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...