Gå til innhold
Hundesonen.no

Triks å lære hunden


Wheaten terrier

Recommended Posts

Har litt lite fantasi her om dagen, og Tjorven må aktiviseres, så har dere noen morsomme, enkle triks vi kan trene på, eller noen andre øvelser??

Hun kan kryp og stå på to fra før av... Pluss sitt, dekk, bli, osv...

:P

Og forklar gjerne hvordan man lærer det inn ( helst "the clicker way" :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rull rundt

Nå er ikke jeg noen proff i klikker da men her er hvordan jeg trente inn det :wink:

Får hunden til å legge seg ned, tar godbiten(merker mer effekt med godbit i denne øvelsen)legger den på siden av h*n. roser når h*n legger seg på siden, så krever du mer at h*n skal rulle lenger og lengre i rundt. men om hunden gjør det automatisk om du legger en godbit på siden av h*n kan hende altså :wink:

(håper du forstod iallefall litt av dette da, er ekstremt dårlig til å forklar å forklare over skrift :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. prøv å legg henne på siden da og så ros? eller blir ikke det klikker det kanskje? :?

Edit: så nå at det kanskje kunne bli tolket feil, ikke frekt ment bare et spørsmål altså, har ikke satt meg så hardt inn i klikker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig imponerende ting er å lære hunden å gå rundt til gjestene med en skål/kurv med godteri i munnen (bør kanksje være twist eller noe, altså noe med papir rundt godisene).. Du lærer det inn på samme måte som "bær kopp".. Target stick er veldig greit i denne øvelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig imponerende ting er å lære hunden å gå rundt til gjestene med en skål/kurv med godteri i munnen (bør kanksje være twist eller noe' date=' altså noe med papir rundt godisene).. Du lærer det inn på samme måte som "bær kopp".. Target stick er veldig greit i denne øvelsen...[/quote']

DET må jeg lære Lucas :P ekstremt gøy da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig imponerende ting er å lære hunden å gå rundt til gjestene med en skål/kurv med godteri i munnen (bør kanksje være twist eller noe' date=' altså noe med papir rundt godisene).. Du lærer det inn på samme måte som "bær kopp".. Target stick er veldig greit i denne øvelsen...[/quote']

Og hvordan lærer man inn det da?

Hvordan lærer man inn f.eks. sitte bamse, high five, spill død osv. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel bruke fri shaping og bare klikking (nå må folk rette meg her, jeg er ABSOLUTT ikke noen ekspert på klikkertrening). Men f.eks min hund er veldig glad i å bære på ting, så da kan jeg forsterke det hvis han for ksempel løfter opp kurven da, og så etterhvert stille mer og mer krav (lengre og lengre bæretid).

Du lærer inn at hunden skal bære kurven, når den gjør det perfekt legge du på kommando. Så lærer du hunden å gå fra person til person som sitter rundt et bord f.eks/står i stua, og så legger du på en kommando der og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du trener klikker så handler mye av det å vente på at hunden tilbyr atferd, og jeg er ikke helt sikker på hvordan man da lærer inn øvelser med klikker, bruker det bare som hjelpemiddel til å presisere øvelser, så der er jeg ellers blank. Sitte bamse kan du lære inn ved å holde godbiten over hunden så den reiser seg, så klikker du når den gjør det riktig. Spill død kan du lære inn ved å vri godbiten bak som ved rull rundt og klikke når hun har lagt seg slik du vil at hun skal ligge :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitt bamse, slalom mellom beina er jo morsomme kunster. Du kan jo også ha en godbit i den ene hånda å lære han å snuse seg frem til i vilken hånd godbiten er i, når han har funnet det ut skal han legge labben oppå den riktige hånda. Da få han godbiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lært Vicky et morsomt triks, som har blitt brukt mye ved matbordet må jeg innrømme.... slikk på nesa. (jeg sier "slikk"). Begynte med å rose og si "slikk", og gi en liten godbit hver gang hun tilfeldigvis slikket seg på nesa, og nå kan hun snart slikke seg på nesa på kommando :) var igrunn litt artig, selv om det var veldig lett å lære inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lært Vicky et morsomt triks' date=' som har blitt brukt mye ved matbordet må jeg innrømme.... slikk på nesa. (jeg sier "slikk"). Begynte med å rose og si "slikk", og gi en liten godbit hver gang hun tilfeldigvis slikket seg på nesa, og nå kan hun snart slikke seg på nesa på kommando :) var igrunn litt artig, selv om det var veldig lett å lære inn.[/quote']

Det er sikkert litt morsomt når man skal ta bilder også da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitt bamse' date=' slalom mellom beina er jo morsomme kunster. Du kan jo også ha en godbit i den ene hånda å lære han å snuse seg frem til i vilken hånd godbiten er i, når han har funnet det ut skal han legge labben oppå den riktige hånda. Da få han godbiten.[/quote']

Prøvde det i går :) Var gøy å se hvor fort hun lærte, la godbit under to tunge skåler (var litt vondt med en labb med spisse klør som krafset hånda rød :P ) og så la hun labben på den skåla godbiten var i og da fikk hun den...

Er gøy og se når hun fatter poenget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...