Gå til innhold
Hundesonen.no

31. januar og 1. februar - Norsk Schnauzer Bouvier Klubb

SFX

Recommended Posts

Skrevet
.....han er ikke spesielt fan av store hunder bare for å ha nevnt det *ler* - i alle fall ikke på min rase..

Da burde jeg meldt på Norris da, kanskje? :lol: hehe

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Lurer på om det ikke var egne valpedommere satt opp på den utstillinga... ?

Skrevet
.....han er ikke spesielt fan av store hunder bare for å ha nevnt det *ler* - i alle fall ikke på min rase..

Gert Christensen? Phøck... Jaja, jeg får kokvaske henne... Og stille beina fryktelig bredt fra hverandre. Og sende henne inn med en handler på 2.10!

Skrevet
Lurer på om det ikke var egne valpedommere satt opp på den utstillinga... ?

Men jeg har ikke meldt på, så det var bare en fleip :lol:

Guest Belgerpia
Skrevet

*ler*

Vel, det er mulig at det hadde vært lurt om det var han som dømte belgere - men det er det ikke......

Skrevet
Ser ikke ut som jeg får meldt på noe eget, men jeg kommer med Barney antar jeg :rolleyes2:

...men plutselig var Saeta påmeldt også takket være et par snille sjeler :whistle:

Skrevet
Takk!

Du vet sikkert hvem det gjelder. Jeg sender deg en pm når utstillngen nærmer seg. :cry:

Jeg har en viss anelse, ja. :ahappy:

Men er han bare påmeldt en dag?

Skrevet
Jeg har en viss anelse, ja. :ahappy:

Men er han bare påmeldt en dag?

Ja, de skal flytte og holder på å pusser opp hus, så de meldte bare på ene dagen denne gangen.

Hmm, er det Gert Christensen som dømmer på lødag? Var det ikke han dere snakket om som ikke liker de for store?

For Eros er ikke av de største enda, og når han i tilegg skal stille i samme klasse som bl.a. Bentley og Tumle som er 6 og 8 mnd. gamlere enn han så kommer han nok til å se fryktelig liten ut stakkar. :cry:

Skrevet
Ja, de skal flytte og holder på å pusser opp hus, så de meldte bare på ene dagen denne gangen.

Hmm, er det Gert Christensen som dømmer på lødag? Var det ikke han dere snakket om som ikke liker de for store?

For Eros er ikke av de største enda, og når han i tilegg skal stille i samme klasse som bl.a. Bentley og Tumle som er 6 og 8 mnd. gamlere enn han så kommer han nok til å se fryktelig liten ut stakkar. :D

Nei, GC dømmer søndag. Lørdag er det Christine Rossier - en sveitser som dømte berner på finsk vinner nå før jul, så jeg regner med at hun kan rasen.

Trøsten får være at snart er både Bentley og Tumle så gamle at de MÅ i unghund, og Eros blir gradvis eldre han også. Han trenger sikkert litt mer tid for å få den pampigheten, men det er sunt å vokse sakte. B og T er ruvende, men de har jo sine feil de og. Det er bare X'en og Bella som er perfekte!

Guest Belgerpia
Skrevet

Da har PM kommet - og spenningen stiger - bare en uke til så debuterer lille rare Noah...

Skrevet

27 og 21 bernere, nå begynner det å ligne på en liten utstilling. Selv om det er "noe" mer enn de 5 og 7 som stilte i fjor... <_<

Skrevet
Da har PM kommet - og spenningen stiger - bare en uke til så debuterer lille rare Noah...

Å, det blir spennende ja :|. Jeg fikk litt sånn "søkk" i magen da PM kom... 4 valper på søndag - det er jo en hel HAUG faktisk...

Guest Belgerpia
Skrevet
Å, det blir spennende ja :|. Jeg fikk litt sånn "søkk" i magen da PM kom... 4 valper på søndag - det er jo en hel HAUG faktisk...

Jeg er glad jeg ikke har terv-valp på søndag jeg - for det kommer nemlgi 10 stykker............

Skrevet

Noen som gidder sjekke antall shelties? :angel: Meldte ikke på Saeta selv, så den kommer ikke til meg denne gangen.. Fant den ikke på klubbens sider heller..

Skrevet
Jeg er glad jeg ikke har terv-valp på søndag jeg - for det kommer nemlgi 10 stykker............

Oi, såpass ja...

Noen som gidder sjekke antall shelties? :angel: Meldte ikke på Saeta selv, så den kommer ikke til meg denne gangen.. Fant den ikke på klubbens sider heller..

Det er påmeldt hhv 24 og 27 :|

Skrevet

....og antall basenjier??.....

har vært 3 ganger til postkassen i dag, og når posten kom var det ingen PM der....*SNURT*

Skrevet

Og mens noen holder på å sjekke Basenji - kan du være så snill å sjekke Bearded Collie også?

Jeg har ikke meldt på, men kanskje skulle ta turen for å kikke...

Susanne

Skrevet

Å herregud!! Håper du tar masse bilder, og kommer med full rapport :)

Alltid spennende å se hva slags ny håpefulle som kommer til :P

Lykke til med Noah's debut. :|

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
    • Har du jobbet noe med å legge grunnlag for alene trening? Hvis han har hylt og skreket når du hat gått fra en times tid tidligere, hva har du gjort med det?  Hvilken rutine har du før du går fra ham? Hunder er vanedyr. Siden du nevner "boka" så antar jeg du har lest om å lufte og aktivisere valpen så den er sliten, gi den et trygt område og noe å tygge på? Sett gjerne på radio eller TV så han har lyd rundt seg. Men hvis du jobber fulle dager så er det alt for tidlig uansett å gå fra valpen en hel dag nå. Jeg ville helt ærlig vurdert å levere hunden tilbake. Hvis du ikke har noen til å hjelpe deg med å korte inn alenetiden, lufte innimellom og sånt, så er det alt for tidlig for en så liten valp å være alene en arbeidsdag. Er det noen i nabolaget som kan hjelpe? Dette må jobbes in gradvis. Til tross for at vi allerede hadde en hund som var trygg alene hjemme tok det 6 mnd før vår andre hund kunne være alene tilnærmet en full arbeidsdag. De færreste har mulighet til å være hjemme i 6 mnd med en valp, men da krever det at man har en plan, mulighet til å ha med valpen på jobb, halve dager, naboer, familie eller venner som kan passe og lufte litt, osv. Er man alene og ikke har det nettverket så tenker jeg at da passer det ikke å ha hund i denne fasen av livet.
    • Min valp(15 uker) hyler og skriker når han er hjemme. Jeg starter i jobb nå, og han MÅ lære seg å være alene. Jeg har prøvd etter boka (10 sek utenfor døra, inn, ikke ros, 20 sek, inn....) Dette funker, men går det over minutter begynner han å hyle. Han er fritt i leiligheten.  Også prøvd bur/mindre område, men samme utfall - værre med bur. "Boka" sier jeg ikke må la han være alene og hyle, da kan han få større problemer. Men jeg MÅ jo gå snart. (Og ja, jeg har dratt fra han for korte turer- 1 time) Prøvd å filme, og han gir seg ikke etter 30 min..han holder på til jeg kommer tilbake. Hva gjør jeg??? Jeg har ingen til å passe han..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...