Gå til innhold
Hundesonen.no

Da var det over


Lappe_Embla

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar
Når man leier, så får man lov til å bo på/i annens eiendom. At eier sier fra at de ikke ønsker at leier skal ha katt/hund, må det i grunn tas hensyn til.

Helt klart, å komme med gule sokker uten at utleier har godkjent det er fullstendig uhørt!

(Jeg regner med at de fleste ser ironien..)

Fakta er at vi har et lovverk som er laget for å beskytte leietaker, dersom utleier ikke er beredt til å følge det bør vedkommende ikke leie ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leier, så får man lov til å bo på/i annens eiendom. At eier sier fra at de ikke ønsker at leier skal ha katt/hund, må det i grunn tas hensyn til. Om reglene ikke passer leietager, så må leietager finne seg et annet sted å bo, så enkelt. Det er ikke moro med leietagere som gjør akkurat som de vil på annen manns eiendom.

Når man leier så betaler man for retten til å disponere boenheten.

Vi leier ut en leilighet i sokkelen hos oss, og hva leieboeren foretar seg så lenge det ikke sjenerer oss har vi faktisk ikke noe med. Eventuelle ødeleggelser får jeg ta med vedkommende når h*n engang flytter ut, og belaste depositumet. Vi har imidlertid en klausus i kontrakten om at vi skal godkjenne eventuelle kjæledyr, og det er ikke alle vi kommer til å godta ved en eventuell forespørsel siden vi har to hunder selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leier så betaler man for retten til å disponere boenheten.

Vi leier ut en leilighet i sokkelen hos oss, og hva leieboeren foretar seg så lenge det ikke sjenerer oss har vi faktisk ikke noe med. Eventuelle ødeleggelser får jeg ta med vedkommende når h*n engang flytter ut, og belaste depositumet. Vi har imidlertid en klausus i kontrakten om at vi skal godkjenne eventuelle kjæledyr, og det er ikke alle vi kommer til å godta ved en eventuell forespørsel siden vi har to hunder selv.

Og hva var du uenig med meg om egentlig? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva var du uenig med meg om egentlig? :ahappy:

Skal jeg leie ut så må jeg forholde meg til husleieloven - selv om deler av den ikke passer meg. Det er ikke bare leietager som må forholde seg til disse reglene - jeg kan ikke fabrikere regler uten hjemmel i loven. Herunder kommer også dyrehold. Hadde ikke jeg hatt hunder selv og bare ikke likt dyr generelt så kunne jeg ikke nektet leieboer å ha kjæledyr som ikke er til ulempe for meg.

Så i denne saken så er det opp til huseier å sannsynliggjøre at det medfører en ulempe med at leieboeren skaffer seg hund - h*n kan ikke bare nekte på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg leie ut så må jeg forholde meg til husleieloven - selv om deler av den ikke passer meg. Det er ikke bare leietager som må forholde seg til disse reglene - jeg kan ikke fabrikere regler uten hjemmel i loven. Herunder kommer også dyrehold. Hadde ikke jeg hatt hunder selv og bare ikke likt dyr generelt så kunne jeg ikke nektet leieboer å ha kjæledyr som ikke er til ulempe for meg.

Så i denne saken så er det opp til huseier å sannsynliggjøre at det medfører en ulempe med at leieboeren skaffer seg hund - h*n kan ikke bare nekte på generelt grunnlag.

Så DU kan legge inn en klausul om at DU vil forbeholde deg retten til å "godkjenne" leieboers kjæledyr, mens alle vi andre ikke kan nekte på generelt grunnlag?

Om huseier sier nei til at leier skaffer seg husdyr, så må leier legge fram de gode grunnene, ikke utleier som må legge fram ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så DU kan legge inn en klausul om at DU vil forbeholde deg retten til å "godkjenne" leieboers kjæledyr, mens alle vi andre ikke kan nekte på generelt grunnlag?

Jeg kan heller ikke nekte på generelt grunnlag nei, hvor har jeg skrevet det? Jeg bare presiserer at det må godkjennes av oss siden jeg kjenner mine egne hunder og vet at f eks en katt i huset hadde ført til mye bjeffing - hvilket ville vært en vesentlig ulempe, og dermed grunn til å ikke godkjenne dyreholdet.

Om huseier sier nei til at leier skaffer seg husdyr, så må leier legge fram de gode grunnene, ikke utleier som må legge fram ulempene.

Jo, det er nettopp det utleier må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig lei situasjon :ahappy: *trøsteklem*

Her jeg leier (hos slekt) nå er det egentlig ikke lov med dyr. Men siden vi hadde Aron fra før av er det skrevet i kontrakten at dyr ikke har tillgang med unntak av "papillonen Aron som eies av Marita Basgård". Så om Aron hadde "forsvunnet", hadde jeg ikke fått ny hund inn i leiligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du linke til dette, vil gjerne lese?

Husleieloven:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Forbrukerrådet:

Bevisbyrde på utleier

- Det enkelte borettslag kan ikke ha et generelt forbud mot kjæledyr, og Obos-megleren kan heller ikke bringe slik feilaktig informasjon videre, hevder advokaten, og viser til den nye lovparagrafen som regulerer kjæledyrhold: "Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen".

- Bevisbyrden om ulempe ligger på utleieren, konkluderer Engelschiøn i en juridisk utredning for Dyrebeskyttelsen.

I eierseksjonsloven, som regulerer boligsameier, er det en liknende ordlyd om hold av kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleieloven:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Forbrukerrådet:

Bevisbyrde på utleier

- Det enkelte borettslag kan ikke ha et generelt forbud mot kjæledyr, og Obos-megleren kan heller ikke bringe slik feilaktig informasjon videre, hevder advokaten, og viser til den nye lovparagrafen som regulerer kjæledyrhold: "Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen".

- Bevisbyrden om ulempe ligger på utleieren, konkluderer Engelschiøn i en juridisk utredning for Dyrebeskyttelsen.

I eierseksjonsloven, som regulerer boligsameier, er det en liknende ordlyd om hold av kjæledyr.

Det er ikke så enkelt som du hentyder til.

De lover du henviser til gjelder for borettslag. Her kan det søkes om dispensasjon fra generelt forbud om husdyrhold.

Dersom utleier (av privat bolig) av ulike grunner ikke ønsker å tillate dyrehold i leiligheten, vil dette mest sannsynlig være innenfor hans råderett som eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt som du hentyder til.

De lover du henviser til gjelder for borettslag. Her kan det søkes om dispensasjon fra generelt forbud om husdyrhold.

Dersom utleier (av privat bolig) av ulike grunner ikke ønsker å tillate dyrehold i leiligheten, vil dette mest sannsynlig være innenfor hans råderett som eier.

Hehe nei, husleieloven gjelder for all utleie den. Det er ingen egen lov for borettslag eller privateutleiere. Jeg og OBOS må forholde oss til akkurat samme lovtekst.

Det står ingenting om dyrehold i kontakten. Det er en "normalkontrakt for husleie" som det står.

Hvis det ikke står noe om husdyr i kontrakten kan du strengt tatt ha så mange du vil uten å kontakte utleier. God kutyme vil imidlertid være å i alle fall orientere huseier før anskaffelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har imidlertid en klausus i kontrakten om at vi skal godkjenne eventuelle kjæledyr, og det er ikke alle vi kommer til å godta ved en eventuell forespørsel siden vi har to hunder selv.

Men hvilke gode grunner taler for at dere har rett til å nekte en eventuell leietaker hundehold, fordi dere har to hunder selv? Skal det være et problem gjeldende for eventuell leietaker?

Just pure, clean and hypothetically.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husleieloven:

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Forbrukerrådet:

Bevisbyrde på utleier

- Det enkelte borettslag kan ikke ha et generelt forbud mot kjæledyr, og Obos-megleren kan heller ikke bringe slik feilaktig informasjon videre, hevder advokaten, og viser til den nye lovparagrafen som regulerer kjæledyrhold: "Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen".

- Bevisbyrden om ulempe ligger på utleieren, konkluderer Engelschiøn i en juridisk utredning for Dyrebeskyttelsen.

I eierseksjonsloven, som regulerer boligsameier, er det en liknende ordlyd om hold av kjæledyr.

Jeg leser her at utleier HAR fastsatt forbud (lovlig), men leier KAN søke om tillatelse, og få gjennomslag OM han har gode grunner.

At en advokat, Engelschiøn, konkluderer i en utredning at det er utleier som må stå for bevisbyrden, er ikke dermed sagt at andre advokater vil være enig eller at det er lovfestet noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke gode grunner taler for at dere har rett til å nekte en eventuell leietaker hundehold, fordi dere har to hunder selv? Skal det være et problem gjeldende for eventuell leietaker?

Just pure, clean and hypothetically.

Fordi jeg har "varslere". Dvs at jeg har en hund som bjeffer på lyder. En hund på andre siden av en dør vil etter all sannsynlighet føre til mye lyd fra min hund, hvilket medfører en ulempe både for meg og for leieboer.

Jeg leser her at utleier HAR fastsatt forbud (lovlig), men leier KAN søke om tillatelse, og få gjennomslag OM han har gode grunner.

At en advokat, Engelschiøn, konkluderer i en utredning at det er utleier som må stå for bevisbyrden, er ikke dermed sagt at andre advokater vil være enig eller at det er lovfestet noe sted.

Også den såklate "Emmeline-dommen" fastslo at et generelt forbud er ulovlig - det var det høyesterett som slo fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det renner over av slike saker, selv om Høyesterett reddet katta. Og sakene har forskjellig utfall. Mye sprikende meninger og syn på ordlyden om saker som dette.

http://norskhuskattforening.net/Mer_om_ret...i_leilighet.pdf

Muligheter for å sitte hele natta og linke fram og tilbake om dette, om man gidder, jeg setter en stopper her.

Trådstarter har det trist nå, og jeg har full forståelse for det. Jeg håper som sagt du finner en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Helt klart, å komme med gule sokker uten at utleier har godkjent det er fullstendig uhørt!

(Jeg regner med at de fleste ser ironien..)

Fakta er at vi har et lovverk som er laget for å beskytte leietaker, dersom utleier ikke er beredt til å følge det bør vedkommende ikke leie ut.

Så DU kan legge inn en klausul om at DU vil forbeholde deg retten til å "godkjenne" leieboers kjæledyr, mens alle vi andre ikke kan nekte på generelt grunnlag?

Om huseier sier nei til at leier skaffer seg husdyr, så må leier legge fram de gode grunnene, ikke utleier som må legge fram ulempene.

Iht. utleieforeningen så kan en huseier med LOVEN I HÅND nekte dyrehold på sin eiendom. Det skal imidlertid opplyses om dette før kontraktsinngåelse og det skal presiseres i kontrakten.

Dersom en leietaker er informert om at hold av dyr er forbudt når man undertegner kontrakten så kan ikke leietaker i etterkant skaffe seg dyr og påberope seg retten til å ha dyr, utleier må da heller ikke ha skjellig grunn til å nekte dyrehold på sin eiendom.

Og det blir jo forøvrig så enkelt som utleiemegleren sa når jeg påpekte at de neppe kunne nekte noen å ha dyr iht. loven - da fikk jeg klar beskjed om at det løste man jo enkelt ved å ikke velge å leie ut til folk med dyr og samtidig presisere i en juridisk lovlig kontrakt at dyrehold er forbudt.

Har man en kontrakt som ikke sier noe om husdyrhold og andre leietakere får ha hund så vil jeg anta at noen har rubbet huseieren helt feil vei i utgangpunktet - for folk er jo skjelden så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dette med dyr og huseier, kan jeg skaffe meg en ny hund uten å snakke med huseier om det? Jeg tror ikke han ville hatt noe imot det, men jeg er bare nysgjerrig.

Det står ingenting om dyrehold i kontakten. Det er en "normalkontrakt for husleie" som det står.

Så lenge det ikke står noe, skal du normalt fint kunne skaffe deg en hund til uten problemer. Men som noen andre sier her, er du på godfot med utleier, går det jo ann å spørre.

Og , hehe, etter å ha lest denne diskusjonen kom jeg på at jeg virkelig ikke gikk etter hverken kontrakt, avtale eller noe der jeg bodde før :ahappy: I min kontrakt stod det: Husdyr: 1 hund og 1 katt. (det vil si, Psycho og Buffy som jeg hadde når jeg flyttet inn). Det var ikke engang i tankene mine å spørre dem om jeg kunne skaffe meg en katt til. Så jeg gjorde da det, og de kommenterte det heldigvis aldri.. :cheer:

Men nå var de jeg leide hos VELDIG hyggelige også da. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min kontrakt står det "Kun tillat med liten hund, ellers ingen husdyr" Liten hund? Er det en hund, eller to hund? eller??? :ahappy: Men det er nok bare Blondie det er ment som, så jeg gidder ikke å yppe til bråk med å skaffe meg flere hunder uten å få samtykke, selv om kontrakten kan mistolkes OM man vil.. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...