Gå til innhold
Hundesonen.no

Vende en hund til katt


Kristiin

Recommended Posts

Godt spørsmål.tror det er enklere om det er valp! Mamman til samboern har en dverg dachs vi bruka å passe.Men det bor katta oppe og hunden lika ikke kattane! får ikke puste og SKAL jage å springe etter dei! Sikkelig plagsomt..vet ikke korsen vi skal vende ho av det heller.Vi passa ikke hunden kjempe ofte.men er ikke bra at hunden hissa seg sann opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått 2 voksne hunder mens vi har hatt katt.

Gått bra med dem begge to.

Lurer på om det ikke er lettere om katta er i huset først kanskje?

Hundene vi har nå er oppvokst med kattene.

Likevel synes shibaen det er umåtelig gøy å terge katta utendørs, mens inne får den være i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roya bryr seg ikke med kattene inne, untatt hvis de kommer inn og løper forbi henne, da løper hun etter på vei inn, men bare for lek. Hun ligger ofte og vasker på dem, men det tok litt tid før kattene fant seg i det. Nå har kattene kommet i hus etter henne, men den første katten var godt vant med hund fra før, og når den andre katten kom i hus, var hun jo vant med katt.

Ute kan hun finne på å løpe etter dem hvis de løper først, men hvis hun tar dem igjen så stopper hun. :brr: Andre katter jager hun mye mer 'aktivt', dem skal hun ta, virker det som(selv om jeg ikke tror hun hadde gjort dem noe om hun hadde fått tak i dem).

Det pleier som regel å gå godt, et godt tips er jo å skille dem, ha f.eks katten på badet og hunden på stua til å begynne med, og bytt plasser innimellom, så katten blir godt kjent på begge steder, mens hunden får vennet seg til kattelukten(og omvendt). Pass på å ha et sted der katten kan komme seg unna(enten i høyden, bak sofaen eller et 'hus' den liker å være i), og la dem så møtes, når det har gått noen dager så katten er kjent i huset. Gjerne slipp hunden inn der katten er, for da er det katten som 'eier' rommet. Vær tilstede, men ikke bland deg dersom katten sitter bak sofaen og freser, bare dersom hunden girer seg fryktelig opp, da tar du den bort, og lar den roe seg et kjedelig sted.

Etter hvert går det seg når veldig fint til, tenker jeg. Det spørs jo også selvsagt på både hunden og katten, og eieren ikke minst, men min erfaring er at dersom man ikke stresser så veldig med det, så går det veldig greit. :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde voksen hund før vi fikk oss katt og han elsket å jage katter. Han gjør forsåvidt det fremdeles men ikke våre katter. Så det blir nok veldig anderledes når katten kommer i hus. En kattunge er jo mer nysgjerrig og mottakelig enn en voksen katt foreks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en 7 år gammel blanding av golden og ES. Den jakter mus og småfugler ute. Når kattene mine på 5-6 mnd kom i hus, var hun helt vill og kattene var redde. Etter en stund når de hadde fått hilse på hverandre kunne dem være aleina hjemme i lag :) Ute kan hunden springe etter, men inne går det bra. Når kattene får kos kan hun komme og bli sur og eventuellt glefse, men det går bra. Når hun spiser kan hun bli sur på dem hvis de er for nære. Så for oss har det gått ganske bra :) Kattene har forresten øvre etasje selv, der får de mat og har doet sitt. Lea kommer seg ikke dit opp, vi har grind i trappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...