Gå til innhold
Hundesonen.no

problematisk nabohund


Turnip

Recommended Posts

Huset som ligger 1 meter fra huset vårt har en Bearded collie hann. Eieren har så og si ingen kontroll på han og det har nå begynt å bli et problem.

Han har flydd på Mike 2 ganger, siste gangen fikk Mike 2 små bitt i annsiktet, ikke noe alvorlig. Men Mike er blitt livredd denne hunden. Hver gang vi møter på den, så legger Mike seg som oftest ned og han skiter på seg. Han underkaster seg det han kan, men nabohunden er like røff mot han fordet. Kan jo også nevne at den er så og si aldri i bånd, har sett den i bånd 2-3 ganger og noen ganger er den bundet utenfor huset. Eieren har 0 kontroll og den kommer ikke på innkalling. Den tisser på søplekassa vår og bildekkene våres hver dag (ikke at det har noen stor betydning men) den går inn i hagen vår og skiter, eierern plukker det aldri opp. Den har hoppet opp på bilen min en gang, og fikk et par små riper, ikke noen stor skade, men uansett...

Jeg møtte den på tur for 30 min siden, løs som vanelig, eieren roper og hyler etter den, og den løper rett bort til Mike og begynner å bråke..

Jeg sa til eieren at du burde begynne å ha han i bånd når du ikke har kontroll på den, men hun sier at hunden hennes bare vil leke, og at jeg burde oppsøke hundepsykolog til hunden min fordi den er så redd andre hannhunder..

Jeg sa at jeg så vidt tør å gå tur i skogen lenger og generelt rundt her pga hunden hennes alltid er løs, men så sa hun at hun kan begynne å banke på hos oss hver gang hun skal på tur, så vi ikke går på tur da..

Men jeg syns dette er veldig tungvindt...

Jeg har aldri Mike løs her, kun hjemme hos foreldrene mine der det ikke er mennesker eller dyr på mange mange hundre meter...

Så jeg syns jo også at hun burde begynne å ha hunden sin i bånd til hun får kontroll på han.

Men jeg vil nødig havne i noen nabokrangel her...

Har blitt sånn at jeg tar bilen og kjører et stykke unna når jeg skal gå på tur, så vi slipper nabohunden.. Og skal jo ikke være sånn..

Noen gode tips og råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes ikke moro ut. Syns vel at eieren kan ta mer ansvar! Selv om det ikke er båndtvang (?) er det lov til å respektere andre rundt seg. Hva så om hunden bare vil leke? Den er røff og det er ikke alle hunder som liker det. Bare tull at hunden din bør til hundepsykolog. Hunden hennes er jo tydeligvis en stor og bråkete hanhund og syns du bør si til henne at det er best om den går i bånd. Du har jo tross alt vett nok til å ha din i bånd for å skåne de andre rundt deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du vil unngå krangel, men tror det blir vanskelig her... Men enkelt og greitt kan du henvise til hundeloven, der det står noe om at hunder skal ikkje være løse uten at eier har kontroll (husker ikkje ordlyden nøyaktig, men du finner hundeloven på lovdata). Viss ikkje dette synker inn, ville eg levert hunden til Falken neste gang den er løs på din eiendom (om den går ute uten eier?)

Ta gjerne en prat med dama uten Mike med, sånn at du slipper å passe på han samtidig, forklar situasjonen.

Om det fortsatt er like ille etter dette, ville eg tatt kontakt med politiet og forklart situasjonen, evnt gått til anmeldelse eller lignende tiltak. Dette er jo litt ekstremt da, og kommer garantert til å gi sure miner hos naboen, men er ofte det eneste som funker...

(Dette er sånn eg ville gjort det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fanget inn hunden dersom du møter på den løs. Ringe falken eller hvem som har ansvaret i din kommune, og be dem komme og hente hunden. Dermed må eieren betale for å få ut hunden sin igjen. Skjer det mange nok ganger, så kan det være naboen tar hintet?

Ellers er naboen faktisk pliktig til å betale skadene hunden har påført din bil. Og tro meg- det er ikke billig å skulle lakkere en bildør. Hvis naboen nekter for at det er hans hund, så ta bilde eller film hunden i aksjon. Film også når den går inn på din eiendom og driter.

Synd og si det, men noen skjønner det bare ikke før du anmelder sakene. Og mange må "få så det svir" i lommeboka, før de tar hintet og får kontroll på bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silje: Du må bare ta tak i dette problemet med èn gang, både for din og Mikes sjelefred. Du har fått kjempefine råd om hvordan du kan gjøre dette lovmessig, og jeg ber deg innstendig om å følge dem. Noen eiere må bare få det inn med teskje..Og det at hun ber DEG ta kontakt med hundepsykolog er vel fordi du traff et sårt punkt hos henne, hun vet nok godt innerst inne at hun ikke har kontroll. Kanskje hun har sluttet med bånd fordi han drar henne overende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...