Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening til burbruk, tips?


Catrine&Ronja

Recommended Posts

Min Chow Chow valp trenger trening til burbruk.

Jeg har prøvd med belønning, men jeg vil ikke at hun skal føle at hun blir "stengt" inne i buret.

Hun liker å sove i buret av og til men ikke å bli stengt inne, eller ligge der på komando.

Hun er snart 3 mnd gammel, vil at hun skal lære dette tidlig. Siden jeg begynner på skolen igjen i januar. da blir hun alene ca 4 timer om dagen.

Metoden jeg har brukt er at hvis hun er lei av folk og hun legger seg i buret er det ingen som får mase på henne.

Buret står plassert på rommet mitt, men rommet er allerede en "slappe av" sone for henne.

Jeg har prøvd å få henne til å sitte fint i buret, det gikk fint og hun får belønning.

Så lukker jeg døren og går noen steg vekk, hun blir litt urolig men jeg kommer raskt tilbake da hun begynner å pipe eller bjeffe. Det ser ut som hun føler seg litt straffet av at jeg lukker døren til buret.

Jeg bruker aldri buret som straff! Det er jeg veldig forsiktig på og hun får ros hver gang hun ligger eller sitter i buret :D

Hver gang hun skulle få mat satt jeg alltid matskålen i buret, slik at hun skulle forså at dette er hennes bur, og det funket jo ganske bra, det var da hun sov i det om natten av og til.

Har dere noen tips på hvordan jeg kan få henne til å bli mere rolig av å være i buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker - er det ikke litt tidlig å la en valp være hjemme alene i 4 timer når hun bare er 3 måneder gammel?

Men det har jo ingenting med det du lurte på da. Jeg har ikke så mye erfaring med burbruk, men hvis det har fungert med at hun fikk servert maten i buret og at hun da la seg til å sove der om natten burde du kanskje fortsette med det? :D Ellers så er jo massevis av ros nødvendig, men det vet du jo allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de er tidlig, derfor har jeg tatt perm fra skolen så hun er hvertfall 4 mnd hvis ikke jeg tar lengre perm, når hun er hjemme alene. Jeg har hørt det at det er lurt å begynne tidlig, men hun blir ikke hjemme alene hver dag, jeg har søsken som går på barneskolen som har fri av og til så det blir ikke hver dag :D

Jeg har jo selvfølgelig lyst til å være hjemme med henne hver dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma skal selge huset til sommeren, da er hun livredd for riper på dører eller lister.

Skal flytte rett etter nyttår så da blir det bedre;) Da blir det ikke mye burbruk.

Kjøp deg kompostgrinder på Biltema. Da kan hun ha et avgrenset område men at du samtidig slipper ekstra stress med burtilvenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dum idé! Jeg har sett at de har sånne "innegård" på dyrebutikken, sånn av stoff og jern men det skal visst være ganske sikkert og ikke lett å rive ned. Lurer på om jeg skal kjøpe en slik, for da kommer ikke tiss på gulvet heller :D

Tror de kommer i forskjellige størrelser og.

Prøvde å finne et bilde, men fant ikke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. du sier du "løper" til buret når hun piper og sånn. Jeg har egentlig lært at man bare skal ignorere det, og komme igjen når de har sluttet å pipe og sånn. Kanskje hun har lært at ved å være urolig i buret så får hun både oppmerksomhet og slipper å være inne i buret.

Med valpen min, så putter jeg henne bare inn i buret når vi skal kjøre og hun piper kanskje de første sekundene men det gir seg raskt. Men når jeg har måttet dra til butikken så lar jeg henne være løs på rommet mitt (det er valpesikret), og det fungerer mye bedre en bur tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har aldri noen skrapet på dører eller slikt og vi bruker ikke bur. Når jeg tenker meg om har vi ikke noe bur heller. Hundene mestrer utmerket å sitte i bur under transport og slikt uansett. Uten å trene det minste på det. Hva er det å trene på? Det er da ikke noen automatikk i at en hund som er alene hjemme ødelegger ting... Er hunden ensom og dermed skraper på døra, er det alenetrening som trengs. Du kan ikke under noen omstendigheter la en valp være alene hjemme i fire timer før den er komfortabel med å være alëne. Et bur er ikke noe tryllemiddel mot seperasjonsangst. Hvorfor skaffe seg hund hvis ikke omgivelsene er tilpasset hunden. Sorry, men moren din har jeg lite sympati for her. Valpen, derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lukker jeg døren og går noen steg vekk, hun blir litt urolig men jeg kommer raskt tilbake da hun begynner å pipe eller bjeffe.

Om du går tilbake når hun piper eller bjeffer, får hun jo "belønning" for å være urolig i form av at du kommer og slipper henne ut.

Vent til hun roer seg ned og slipp henne ut så fort hun er rolig 30 sekunder eller noe. Etterhvert kan du øke tia hun må være rolig før hun slipper ut. Sånn lærer hun at hun ikke kommer ut derifra før hun har roet seg.

Er hun veldig urolig når du stenger døra, behøver du ikke gå ute av synet en gang, men overse henne til hun er rolig. Gi henne gjærne noe å jobbe med i buret, kong med go-biter i eller en leke hun liker å tygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lukker jeg døren og går noen steg vekk, hun blir litt urolig men jeg kommer raskt tilbake da hun begynner å pipe eller bjeffe.

Bare et tips:

Her forsterker du uønsket adferd og jeg anbefaler at du slutter med dette med én gang. Hunden lærer at ved å bjeffe eller pipe får jeg oppmerksomhet, så det fungerer veldig bra å bjeffe og pipe! Jo lengre du gjør dette jo vanskligere og tidkrevende vil det det bli å avlære dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Tusen takk tipsene igjen. Jeg skal begynne med burtreningen idag, vi kommer til å trene litt på det hver dag.

Jeg synes det er greit at hun blir vant med bur, i tilfelle det skulle oppstå noe som gjorde at hun må det en gang.

Od til bilturer da seff;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:) Tusen takk tipsene igjen. Jeg skal begynne med burtreningen idag, vi kommer til å trene litt på det hver dag.

Jeg synes det er greit at hun blir vant med bur, i tilfelle det skulle oppstå noe som gjorde at hun må det en gang.

Od til bilturer da seff;)

Burbruk ved bilkjøring har etter min erfaring vært nok til at hunden ikke har noe problem med å være i bur når det behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...