Gå til innhold
Hundesonen.no

jakten på "drømmehunden", ønsker meg stor hund.


Sissi

Recommended Posts

-Stor rase

- trives ute i kaldt vær også,altså mer glede av det en mine frysepinner som ser dumt på meg om jeg spør dem vil gå en tur når det er kaldt og snøvær ute.

- Ikke noe spesiellt utpreget jakt instinkt

- Mer fører orientert en mynder, altså en hund som gjerne viser deg at du eksisterer og gjerne vil jobbe litt for godbit/belønning..

- En rase som ikke er vanskelig og få en "avknapp" på

- gjerne kortpelset, men ikke lengre noe must egentlig... altid tenkt korthår, men prøver og utvide horisonten litt og være mer åpen.

- "god helse" altså en rase man kan finne noe god linjer på..

Jeg har ingen planer akkurat nå og skaffe meg enda en hund, må vente til større boplass og minstebarnet blir litt eldre før jeg er klar for en valp i hus.

Jeg har jo nå fra før en whippet gutt og en whippet/papillon tispe som blir 6 og 7 år til våren.

Jeg savner veldig en stor hund og ta med meg på tur, en hund jeg kan føle meg "trygg" med selv på sene kvelden... En hund som liker og jobbe litt for en belønning og syntes det er morro , faller ikke bare av sånn plutselig midt ute i treningen, nå tenker jeg noe som er mer enn whippeten, som jeg finner "kjedelig" sånn sett..

jeg har ingen ambisjoner om og bli veldig aktiv innen noe hundesport,men vil nok prøve ut litt forskjellig og se hva vi trives med. Altså det er ikke en utpreget "arbeids jern" av en rase jeg ute etter...

føler selv jeg har en del god erfaring med store hunder, har vokst opp med rottis blandt annet, har lånt både den og tidligere nabo sine Boerboler(forresten en rase som jeg har falt veldig for) ...

Mine første hund var en rottis blanding( etter den rottisen mine foreldre hadde ),men pga visse omstendigheter den gang ble hun omplassert.. Den gang ble det for mye hund, men var 19 år,nygift og en hund ble vel for mye av det gode på lasset da.. har noen mer år på meg nå, og er hjemmeværende "husmor" til nå 2 barn. Så selv om dagene er hektisk har jeg mye mer tid og kapasitet til en stor hund. Og min mann er blitt mer moden så støtter meg med hundeholdet nå ( noe han ikke gjorde i sine yngre dager) så ting ligger vel bedre til rette nå snart og få drømmehunden.

Syntes det er vanskelig og skal sitte og skrive ned hva jeg ser etter hos min hund egentlig, da jeg allerde har sett meg ut en del raser jeg virkelig liker, så er vel heller litt blendet av det. Men vil så gjerne velge riktig hund denne gang. så hadde vært fint med litt innspill fra andre på aktuelle raser som kan passe meg/vår famile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Presa/Dogo Canario? Jeg falt pladask for den rasen da jeg sjekka de ut iallefall og nå sitter jeg her med en nydelig tispevalp på 11 uker :whistle:

Flotter hunder :P , men presa er nok ikke den rette for oss, etter hva jeg har sett/lest og hørt om rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Rottweiler da..?

Eller Boxer? (kanskje ikke den friskeste rasen da, men herregud, så herlige)

Jeg liker også bullmastiffen veldig godt, men kjenner ingen individer av rasen, så kan ikke si noe mer enne det jeg har lest, og sett på bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordeaux Dogge,Berner Sennen..?

Jeg er sikker på at det er noe du ville trives godt med:-)

Bordeaux Dogge er apsolutt en hund som faller i smak, men så var det dette med og se lengre enn til hva utseende angår.. har hørt det er en mye helseproblemer på disse?

Hva med Rottweiler da..?

Eller Boxer? (kanskje ikke den friskeste rasen da, men herregud, så herlige)

Jeg liker også bullmastiffen veldig godt, men kjenner ingen individer av rasen, så kan ikke si noe mer enne det jeg har lest, og sett på bilder..

Rottweiler er jo en rase jeg kjenner til, og ja hvis man kanskje hadde funnet den rette hadde det vært noe og vurdere.

Er svak for boxere her ja.. men energinivået dem kan til tider ha har kanskje gjort jeg har ikke undersøkt så mye om dem egentlig.. Og bullmastiffen er også en slik hund jeg er svak for :rolleyes: men det igjen bare fra bilder og det man har lest da..

Stor puddel?

njo.. ikke helt hva jeg er ute etter liksom, flotte hunder. Meeeen føler ikke en puddel vil liksom dekke det området jeg føler whippetene ikke strekker til heller?..

Bernen Sennenhund? En rase jeg ikke liker (pga lett vond lukt, mye pels og sikkel ,ALT for tung iforhold til kraft og størrelse), men den kan kanskje passe deg?

lukter dem veldig mye hund? liker ikke skjæfere så godt av den grunn, fine så klart.. men for svie i nesen av pelsen..

Og har egentlig bare sett dem på bilder disse også, og av en eller annen grunn så klarer jeg ikke heelt se for meg en Berner i hus :whistle:

:P kanskje "drømmehunden" egentlig er for urealistisk.. eller jeg er for urealistisk på hva jeg er ute etter i en hund.. satt og tenkte på det her i sted etter en samtale på msn med en fra forumet her. At de hundene jeg liker kanskje ikke passer inn i livet mitt nå og noen år fremover.. med små barn i hus blandt annet. Har jo aldri prøvd meg på valp og unger sammtidig. Det idiellet hadde jo vært en allerde voksen ,trygg hund.. men slikt er jo sjelden man kommer over...

Men vil gjerne høre mer innspill jeg altså, litt godt og ta en skikkelig opprensking i drømmeverden for og se om man faktisk bør vurdere dette i nærmeste fremtid eller ei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er på jakt etter en stor rase som er frisk ville eg styrt unna berner sennen. Det er mye sykdom i rasen, og har komt så langt at Raseklubben vurderer å måtte åpne stambøkene (ref siste Berner'n).

Virker som om du har peila deg litt inn på Rottweiler? Kanskje Leonberger/nuffe kan være noe å kikke på? (Her slenger eg bare ut forslag, kjenner ikkje rasene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Bullmastiff? Jeg er blitt helt forelsket i Bullmastiffen etter å ha blitt kjent med verdens beste bompibjørn som eies av Soppen-Camilla. Og jeg liker egentlig ikke flatnese-sikletryner.. :D Men Baghera er en aldeles nydelig hund, både i utseende og i karakter. Jeg har også fått "smaken" på Boxer (takket være Soppen), men vil tro at den kanskje blir litt for aktiv for deg?

Evnt kan kanskje Leonberger være et alternativ? Min erfaring er at de ikke lukter så innmari som Nuffe og Berner Sennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at raser som Berner sennen og feks New Foundland osv ikke lukter mer enn andre hunder om man gidder å bade å stelle dem en gang i blandt(noe som jo er normalt)

Har truffet og passet en del Bernere og syns ikke de sikler mer enn andre hunder.

Jeg har jo en napolitaner som ikke sikler i det hele tatt,så det kommer nok an på.

En hund med mye pels trenger ikke lukte vondt liksom...

Men det er jo smak å behag uansett.

Jeg kjenner ikke til så mye sykdomshistorie på Berner jeg,men syns det virker å være kjempeflotte hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... alle vil ikke si seg enig i at de lukter mye, men med den mengden pelsstell jeg tilbyr hundene, så ville det nok fort svidd litt i nesa, ja...

Men hva med en Flatcoated Retriever?

Eller en annen Retriever? Både Flat/Lab/Curly/Ches er forholdvis "store" (kommer ann på hvor stor da.. Men de 2 sistnevnte er jo litt større) Vil jobbe, vil ut, men kan også ha fine av/på knapper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en Presa/Dogo Canario? Jeg falt pladask for den rasen da jeg sjekka de ut iallefall og nå sitter jeg her med en nydelig tispevalp på 11 uker :D

Ville ikke anbefalt den med det første. ikke uten at du har kjenner til rasen personlig siden du har 2 barn :D

Dogoen er en relativt frisk rase, men du må være kritisk til oppdretteren som alle andre raser.

Rasen fryser lett om vinteren, trenger en fast/stabil hånd. er en 1 mannshund uansett hvordan du vrir og vrenger på det.

Ingenting med det, det er en utrolig flott rase, familiehunder osv. men STA! hehe.

Vil bare si at jeg er kjempefornøyd med Maika altså, men tenkte mye gjennom det først ja.

Hun er flink og tålmodig med mine tantebarn, men hun vet ikke alltid hvor stor hun faktisk er. hehe

God psyke, deilig på alle måter. men hun vil ikke gå tur med andre og hører ikke på andre uansett! (og ja, hun har gått tur osv med andre) men setter seg ned uansett. Slik er hun.

Lite intr i omgivelsene, ser folk og går bare forbi, gidder liksom ikke bruke energi på de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte lott på hovawart jeg da. Kan det passe?

Polarhundene har jo endel jakt i seg da, så om du ikke ønsker er det kanskje ikke det beste altrnativet.

Jeg skal ha Hovawart neste gang. Passer perfekt for den som vil jobbe med spor og lydighet. Og dessuten slipper en gjerne unna mye sykdommer som f.eks schäfere sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samojeden stinker som andre polarhunder. Særlig når den er våt. Men skjønn er den jo. Det har vel ikke noe med feil fôr å gjøre. Snarere pelsens kvalitet. Dette er jo hunder som skal klare store påkjenninger i ekstremt vær og har en feit og tett pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...