Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded collie

Ingvild

Recommended Posts

Ja. Har lest litt rundt på forskjellige bearded colliesider, og der står det som oftest at man bør børste gjennom pelsen skikkelig hver andre eller tredje uke. Men dette gjelder jo utstillingspels, og jeg tviler på at jeg med en bearded collie kommer til å stille ut den. Derfor kunne jeg heller ha klippet pelsen litt kortere.

Det jeg egentlig ville spørre om er hvordan de er på tur når det kommer folk og hunder imot dem. Er de så hypersosiale som labradorer liksom, eller syns de at det å hilse på mennesker trenger man ikke å gjøre hele tiden? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte å passe en sånn da jeg var yngre.han var en utrolig snill og flott hund.han var nesten bestandig nedklipt,for eieren orka ikke alt pelsstellet. gikk med han mye løs,og han stakk aldri av.ikke var han så opptatt av å hilse på folk vi møtte heller,selv om han elsket folk og kos.han var veldig energisk og sosial,og var bestandig glad.kommer aldri til å glemme den hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt denne rasen..

Det er en ganske sær og egen.

Jeg børstet han 2 ganger i uka..

Klippte han før sommren..( det tok jo hele dagen)

Han fikk slik passe med mosjon..

Det er en ganske skvetten rase da... de blir ofte redd for smell og slik..

Men en fin rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt slik inntil ganske nylig. Jeg kan aldri få en like perfekt hund igjen.

Hvis man IKKE klipper pelsen ned, så må man være veldig glad i pelsstell. Jeg børstet litt hver dag, og en skikkelig grunding omgang en gang i uka.

Min hund var en sofasliter, men hun var jo gammel også da. Hun gikk alltid løs, (bortsett fra på utstilling)og gikk aldri vekk. Løp aldri etter katter, eller andre dyr. Hun var en drøm med unger, og folk.

Fantes ikke redd hverken skudd, raketter, torden, eller støvsuger.

En utrolig glad, og barnslig rase er min erfaring. Ronja, hunden min var like leken som 12 åring, som da hun var valp.

savner henne mer enn ord kan beskrive... :)

125_25652.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er en kjempe fin rase...

Jappo var lydig i starten.... men på slutten da han var sinna så var han ikke lydig...

Men han hadde vist ikke hatt det bra de første 4 årene i sitt liv...

Vi fikk han når han var 4 år gammel..

Ambefaler rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg har en bearded collie på ni mndr. Han er utrolig glad og sosial hele tiden. Han er hverken skvetten eller redd for smell. Stø som ett fjell i grunn. Det er masse bevegelse hele tiden, og må ha litt hjelp til å komme seg ned på bakken i blandt, men herlig er han.

Han skal bli agilityhund når han blir stor. Og vi har jo begynnt litt. Masse arbeidsglede!

Begynnelsenavdesember062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...