Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening eller ikke


Lappe_Embla

Klikker du?  

74 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      43
    • Nei
      15
    • Gjorde før
      3
    • Skal/vil begynne
      13


Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Jeg øvde mye med klikkert før. Det gikk ikke lang tid før hun skjønte det. Etter hvert ble det mindre og mindre. Og nå har jeg ikke brukt den på lenge. Men klikkert er en bra måte for hunden å lære. Man kan fks. bruke den når du trener agility, lydighet osv. Jeg kjøpte en bok der det stod hvordan man kunne lære forskjellige triks og ting med hunden. Jeg kjøpte den på canis sine sider: Klikkertrening for din hund. Utrolig flott måte å lære ting på med klikkerten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært gøy med en avstemning da :icon_confused:

Jeg bruker bare godbit og belønning. Men jeg har hatt lyst å lære klikkertrening, vet bare ikke hvor jeg skal starte :rolleyes:

Poll?? Hehe jeg får se da, jeg som er litt blond på dette forumet enda, la meg surre litt rundt da så skal det ordnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært gøy med en avstemning da :icon_confused:

Jeg bruker bare godbit og belønning. Men jeg har hatt lyst å lære klikkertrening, vet bare ikke hvor jeg skal starte :rolleyes:

Det er så lett at du faktisk bare gir godbit hver gang hunden gjør det som du ber om.

Hvis du skal lære sitt fks. så klikker du i akkuratt det hunden sitter seg, så gir du godbiten.

- Sitt, klikk og belønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett at du faktisk bare gir godbit hver gang hunden gjør det som du ber om.

Hvis du skal lære sitt fks. så klikker du i akkuratt det hunden sitter seg, så gir du godbiten.

- Sitt, klikk og belønn.

Klikkertrening er mer enn bare å klikke når hunden gjør rett. Klikkertrening er en treningsfilosofi og ved "ekte klikkertrening" følger man visse prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte ja jeg, da jeg holder på og prøver. Men skal skaffe meg en bok eller noe.. for det virker som om det er mye spennende man kan bruke den til. Til nå bruker jeg den bare ved innkalling (på tur) og til å lære "sitt", "dekk" osv. men det virker som om hun prøver seg fram til hun hører klikket (for da vet hun at hun gjorde det riktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett at du faktisk bare gir godbit hver gang hunden gjør det som du ber om.

Hvis du skal lære sitt fks. så klikker du i akkuratt det hunden sitter seg, så gir du godbiten.

- Sitt, klikk og belønn.

Det var det jeg trodde i forrige uke,..

Klikkertrening er mer enn bare å klikke når hunden gjør rett. Klikkertrening er en treningsfilosofi og ved "ekte klikkertrening" følger man visse prinsipper.

...helt til jeg fant dette ut. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye å sette seg inn i og er man skikkelig inni det opplever man en fantastisk verden - hvertfall gjør jeg det. For meg er klikkertrening utrolig effektivt og enkelt, spesielt på labradoren som er veldig "klikkerklok", og jeg blir stadig fascinert over treningsmetoden (til tross for at vi har drevet med det i 5-6 år).

Edit: Å lære seg prinsippene er ikke så vanskelig, utfordringen med klikkertrening var for meg å klikkertrene automatisk - altså bruke prinsippene både i hverdag og under trening uten å tenke særlig mye over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysset av for "ja" men egentlig bruker jeg selve boksen kun på basenjien - men jeg trener positivt - og klikkerfilosofien gjennomsyrer hvordan jeg oppdrar mine hunder, og kommer nok alltid å gjøre det. Klikker er så mye mer enn "sitt-klikk-belønn", uendelig mye mer.. Man kan være slik at man ikke har en klikker en gang og allikevel krysse for ja, og så har man alle de med boksen som sier de bruker klikker hver dag - men som faktisk ikke klikkertrener overhodet!

*og så lurer jeg på hvorfor noen kaller det for klikkert, hvilket minner veldig om kikert synes jeg, og ikke "klikker"*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble plutselig litt usikker på hva jeg skulle svare, så nå må jeg tenke litt "høyt" her. Jeg trener med positiv forsterker og negativ straff. Jeg baserer meg på hundens eget initiativ og bruker først og fremst shaping og fanging av atferd for å få fram nye øvelser. I det store og hele benytter jeg meg vel stort sett veldig mye av hundens egen frivillighet. Og jeg bruker betinget forsterker "hele tiden". Dessuten setter jeg aldri på kommando før øvelsen sitter (jeg er litt lat når det gjelder å sette på kommando, så veldig mye av det hun kan har jeg ikke kommando på). Så ja, jeg klikkertrener vel.

- Men... Samtidig, jeg tenker liksom ikke over det som klikkertrening. Jeg bare gjør det som er effektivt, det som virker, det som er gøy (for både hunden og meg!) og det som faller meg inn som mest naturlig å gjøre. Og i 95 prosent av tilfellene viser det seg å være "klikkersk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg svarer noe.

Klikketrening kommer vell ann fra perjson til persjon, og hva man føler best for å gjøre.

Om hvordan man vil belønne hunden sin osv.

Jeg for min del liker best go biter, fordi jeg syntes klikking blir forvirrende.

I allefall i familier med barn, der barna er små og "klikker'n" ligger litt sånn over alt. Bara får tak i "klikker'n" og klikker, hunden blir forvirret. Har vert i en familie der de brukte klikker en liten stund, men ga opp fordi barna hadde en del leker med samme lyd. Hunden ble tilslutt gal, og forsto ikke helt hva klikkingen betydde mere.

Som sakt, det kommer helt ann på deg selv og hva du syntes er best :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg svarer noe.

Klikketrening kommer vell ann fra perjson til persjon, og hva man føler best for å gjøre.

Om hvordan man vil belønne hunden sin osv.

Jeg for min del liker best go biter, fordi jeg syntes klikking blir forvirrende.

I allefall i familier med barn, der barna er små og "klikker'n" ligger litt sånn over alt. Bara får tak i "klikker'n" og klikker, hunden blir forvirret. Har vert i en familie der de brukte klikker en liten stund, men ga opp fordi barna hadde en del leker med samme lyd. Hunden ble tilslutt gal, og forsto ikke helt hva klikkingen betydde mere.

Som sakt, det kommer helt ann på deg selv og hva du syntes er best :icon_confused:

Dette var jo et litt merkelig innlegg, med tanke på at klikkeren ikke i seg selv er en belønning (ref. "Jeg for min del liker best godbiter, fordi jeg syns klikking blir forvirrende") og at man overhodet ikke trenger klikker for å klikkertrene. Jeg bruker "bra" minst like ofte som klikkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg svarer noe.

Klikketrening kommer vell ann fra perjson til persjon, og hva man føler best for å gjøre.

Om hvordan man vil belønne hunden sin osv.

Jeg for min del liker best go biter, fordi jeg syntes klikking blir forvirrende.

I allefall i familier med barn, der barna er små og "klikker'n" ligger litt sånn over alt. Bara får tak i "klikker'n" og klikker, hunden blir forvirret. Har vert i en familie der de brukte klikker en liten stund, men ga opp fordi barna hadde en del leker med samme lyd. Hunden ble tilslutt gal, og forsto ikke helt hva klikkingen betydde mere.

Som sakt, det kommer helt ann på deg selv og hva du syntes er best :icon_confused:

Som sagt over, så trenger man ikke bruke klikkeren for å klikkertrene. Jeg hadde det samme problemet en periode, så jeg la bort alle klikkere i huset og brukte prinsippene uten klikkeren. Jeg bruker klikkeren veldig sjeldent, jeg bruker "bra!" som en betinget forsterker i stedet.

Men hvem klikkertrening passer for varierer veldig fra person til person. Mange liker ikke metoden eller setter seg godt nok inn i det, og i så tilfellet finnes det tusen andre måter å trene hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen egentlig kort forklare med hva klikkertrening er? :icon_confused:

Det minner meg på om at jeg skal skrive en artikkel om klikkertrening her på forumet... Det kommer folkens. :)

Jeg skrev en artikkel om det for flere år siden. Jeg har ikke lest gjennom den på lenge så jeg vet ikke helt hvordan det står til med skrivefeiler osv, men her er den hvertfall

http://home.no.net/benzzil/artikkelklikkertrening.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på klikkertrenigsfilosofien for noen med ei bikkje som passer virkelig godt til det (alle bikkjer passer selvfølgelig til det, men som mennesker og matte eller tegning varierer det fra individ til individ), noen som virkelig går opp i hunden sin og har store planer om championater eller jobbsammenheng og noen som har ****** god tid og tålmodighet.

Jeg gjør noe innimellom. Bruker litt klikker, litt lokk og litt kjeft og "smell". Funker for oss i den grad vi vil ha ting. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg på om at jeg skal skrive en artikkel om klikkertrening her på forumet... Det kommer folkens. :)

Jeg skrev en artikkel om det for flere år siden. Jeg har ikke lest gjennom den på lenge så jeg vet ikke helt hvordan det står til med skrivefeiler osv, men her er den hvertfall

http://home.no.net/benzzil/artikkelklikkertrening.html

Kjempebra artikkel! Må si jeg lærte mye! Men å ligger en ting på bakken, og å få en hund til å sitter bli vel en smule feil? :icon_confused:

Ref. "I klikkertrening lærer vi først hunden å tilby atferden perfekt før vi sitter en kommando på. For eksempel har vi lært hunden å tilby sitt i allslags situasjoner. Når hunden kan tilby atferden akkurat slik du vil kan du begynne å legge på kommandoordet når hunden utfører atferden, og så belønne. Så kan du si kommandoordet rett før den vil utføre atferden - belønne osv. Til slutt får hunden kun belønning når du først har sagt kommandoen. Om den legger seg uten at du har sagt noe får den ingen godbit. Du kan forsterke at den venter på din kommando ved å gi den kommandoen (som så fører til en godbit). Da vil hunden sjelden tilby atferden når du ikke har sagt kommandoen (for eksempel i konkurranseringen), men venter spent på en kommando (“grønt lys”). Om du vil ha en hund som tilbyr atferden selv uten kommando kan du bare droppe det siste trinnet, men også belønne hunden for å tilby atferder selv når den ikke har hørt kommandoordet ditt først."

Hva er det som får hunden til å skjønne om den skal snurre rundt eller å legge seg, uten å bruke kommando eller lignende i starten? Skal hunden snurre rundt, legge seg, sitte, hoppe, sitte bamse og gi labb hele tiden? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det finnes en sensitiv-utgave av Hill's i/d, kanskje hunden din tåler den? Litt avhengig av hva hun er allergisk mot.
    • Prøver å ignorere det faktumet at det kommer en pubertet... Ikke bare én, men to, faktisk. Tjohei! I mens koser jeg med med Ild (7mnd) som har begynt treningen sin som gjeterhund, hun har tent til og viser at hun er litt unghund allerede. Også denne lille spiren da, Pod (3mnd), det skal bli spennende å se om det blir noe av han også. Link til video
    • De fleste gjeterhunder har en lavsesong mellom innsett på høsten og lamming/beiteslipp på våren, det er helt normalt. Så det ser jeg ingen utfordring med, om man har andre aktiviteter hunden kan bedrive i tillegg Bare vær klar over at det å trene en gjeterhund tar mye tid og innsats, især om man ikke har gjort det før. Man må også forvente at det for din søster ikke bare er å overta hunden, også hun må trene og bli kjent med den. Det sagt, så må det da være en midt-i-blinken løsning, om hun ikke kan ha hund selv og dere likevel vurderer rasen. Som tips er å ta kontakt med lokale gjeterhundlag for bistand, og for all del kjøp valp etter foreldre hvor BEGGE er godkjente gjeterhunder, ikke bare annonsert som 'den gjeter'. Mine har lavsesong på vinteren, selv om vi prøver å ha tilgjengelig trening, så er det lite arbeid for dem og ikke alltid vær og føre spiller på lag. Vi driver da med litt annen trening sporadisk, og passer på å holde kroppene deres fysisk i gang med trekk og tur. Vi gleder oss alltid til våren! I høysesong både jobber og konkurrerer dem aktivt, da har vi lite tid og overskudd (for min del) til annen trening. Det sagt, så er en velbalansert border collie fullt i stand til lengre perioder med ro og lite aktivitet, man burde bare ikke ha det som utgangspunkt når man går til anskaffelse av rasen. Veit ikke om det var svar på spørsmålene dere skulle ha, men!
    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...