Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstern harddisk?


Fantasia

Recommended Posts

Nå er ikke jeg noen ekspert jeg heller, men vi kjøpte en 500GB Maxtor harddisk i fjor, den kosta 529,- kr, så nei, den er vel ikke "for billig til å være bra" den der, vil jeg tro :) Den ligner på en ei venninne av meg har, tror hun har en sånn, så kan spørre henne om hun er fornøyd :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om merket. Har selv 1 TB WD MyBook (2 x 500 MB) som jeg er strålende fornøyd med. 999 kr tidlig dette året / kanskje i fjor. Har i tillegg en 320 GB Maxtor HD som jeg synes er den største dritten jeg noen sinne har kjøpt for 2 år siden til 1199 kr. Fikk noe spyware med, måtte sende den inn, og nå har den fått viftesammenbrudd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noen som helt krav til ekstern hardisk annet en at den virker så er det bare å kjøpe hva som helst...

Den du linker til er treg (5400rpm og usb 2.0), grei kapasitet (500Gb), å prisen er helt kurant for dette produktet (500kr)...

Ville heller lagt i 200kr om mulig å kjøpt denne...

Elkjøp har faktisk kurante priser, sålenge man får samme pris i butikk da...

Jeg har et par av disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også to harddisker fra Western Digital, av den lille typen - husker ikke hva de heter. Er veldig fornøyde med disse to iallefall, har ikke hatt noe tull med dem. Også er det litt greit at de kommer i mange forskjellige farger, jeg har en svart til musikk og en rød til bilder. Så når jeg blir flinkere å filme, blir det sikkert en annen farge til film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har noen som helt krav til ekstern hardisk annet en at den virker så er det bare å kjøpe hva som helst...

Den du linker til er treg (5400rpm og usb 2.0), grei kapasitet (500Gb), å prisen er helt kurant for dette produktet (500kr)...

Ville heller lagt i 200kr om mulig å kjøpt denne...

Elkjøp har faktisk kurante priser, sålenge man får samme pris i butikk da...

Jeg har et par av disse...

Tusen takk for svar. Har ikke noe greie på data så aner ikke hva en ekstern harddisk bør ha for å være god ,men trenger en bra ekstern harddisk med god plass som er til å stole på og ikke dør etter kort tid. Pris har ikke noe betydning betaler heller mer for å få skikkelig kvalitet.

De fra Western Digital virket bra ,tror det blir en slik.:icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Maxtor (usikker på modell...) på 300 GB. Den har jeg "arvet", men den er helt ok. Dog er den litt treig, rimelig stor og TUNG, og krever stikkontakt for å få strøm, så jeg planlegger å kjøpe noe annet etter hvert. I tilegg vil jeg gjerne ha litt større lagringskapasitet, med tanke på at den brukes til bilder, filmer/serier og musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at eksterne harddisker som IKKE trenger ekstra strøm, er Harddisker fra Bærbare pcer, som er mindre lettere og kommer i max 320Gb... (2,5" disk)

De som trenger ekstern strøm kommer fra stasjonære pcer, er store tunge å lite portable, men de er kjappere, å bør fortrinnsvis ha Firewire tilkobling... (3,5" disk)

2,5" = for den som har med seg eksterndisken på jobb, skole , fotobaggen, laptopvesken... Trenger ikke ekstra strøm.

3,5" = for den som skal ha eksterndisken stående i huset, å kanskje flytte den fra pc til pc i huset, å kanskje kjøpte den for å få mere lagringsplass til sine media, og backup...

3,5" er også en del billigere pr Gb lagringsplass kan man si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, passport er utrolig små, lekkre og snedige for folk som ar de med seg.! :P

Trenger vel ikke engang annen strøm en det den får fra pcn...

Merk at eksterne harddisker som IKKE trenger ekstra strøm, er Harddisker fra Bærbare pcer, som er mindre lettere og kommer i max 320Gb... (2,5" disk)

De som trenger ekstern strøm kommer fra stasjonære pcer, er store tunge å lite portable, men de er kjappere, å bør fortrinnsvis ha Firewire tilkobling... (3,5" disk)

2,5" = for den som har med seg eksterndisken på jobb, skole , fotobaggen, laptopvesken... Trenger ikke ekstra strøm.

3,5" = for den som skal ha eksterndisken stående i huset, å kanskje flytte den fra pc til pc i huset, å kanskje kjøpte den for å få mere lagringsplass til sine media, og backup...

3,5" er også en del billigere pr Gb lagringsplass kan man si...

Men du TOrE (se... normal måte :P), er det kun dette som er "bakgrunnen" for at noen kun er avhengig av strøm fra pc mens andre må kobles direkte på strømnettet? Eller er det andre fordeler bak dette? Jeg glemmer for eksempel ofte at den eksterne er koblet til pc'en min og ja, går jeg lenge nok bort fra den da- så går den jo i pause. Da merker jeg at den eksterne også følger dette "mønsteret". Er dette noe som kan være "skummelt" hvis den ikke har egen strøm eller har dette m hvor strømmen kommer fra ingen særlig praktisk betydning? (annet enn hvor mye man trekker den med seg osv osv?)

Selv har jeg forøvrig My book 500 gb og er strålende fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt skogtroll, jeg skjønte ikke helt hva du mente med dette... :P

er det kun dette som er "bakgrunnen" for at noen kun er avhengig av strøm fra pc mens andre må kobles direkte på strømnettet? Eller er det andre fordeler bak dette?

Fordelen med bakgrunnen til bakdelen til avhengigheten er kun at 2,5" disker er mindre å er laget spesifikt for å bruke mindre strøm... (Bærbar pc=batterilevetid)

Sparer strøm med at Eksterndisk slår seg av / dvale samtidig som pcn... Sparer både strømregningen og harddiskens levetid...

Med de små 2,5" harddiskene kan de lages uten ledinger, transformator å plgg i strømnettet, da den trekker mindre strøm, så lite at den kan ta strømmen fra pcn... Å dette er jo en stor fordel med ekstern harddisk som skal være portabel...

Si du er på hytta, bussen, toget, uten strøm, så kan du bruke laptop å ekstern harddisk helt uten strømtilgang...

Med en 3,5" med som må ha strøm fra strømnettet, så er det lite portabelt da selve kabinettet er 3ganger så stort som 2,5", man må ha med transformator som gjerne er like stor, å ekstra ledinger som knyter seg sammen...

MEN så mener jeg at jeg har sett 2,5" som har måtte ha strøm fra strømnettet, og/eller leveres med to usb-kontakter, så man kan hente mer/nok strøm fra pcn...

Så det er jo et lite dilemma...

Min måte å gjøre det, ble å kjøpe et par store eksterne harddisker 3,5" som står fast hjemme, til backup og lagring...

Pga 3,5" er mer økonomisk, pris pr.Gb...

For portabel flytting så bruker jeg minnepenn, nå får man jo minnepinner på 64Gb.! Mer en nok til å tømme foto apparatet 30ganger og ha med flere filmer å musikk....!

Corsair Flash Voyager 64GB

379666.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<^> neee...

Høres mer ut som Passport Essential , siden MyBook ikke har kommet i stort annet en sort og hvitt..

Passport Essential kommer i Sort, hvitt, brunt, rødt og blått...

Men Passport kommer ikke i større størrelser en 320Gb, pr nu...

Tore da, har du falt ut av WD's verden? :P

Passport Essential kommer i sort, hvit, rosa, blå og rød. Passport Elite kommer i titanium, bronse, en mørk blåfarge og kirsebærrød. Ellers kommer både essential og elite i 500GB nå, essential 500Gb ble lansert nå i oktober/november og sistnevnte kom til distributørene i november.

Til trådstarter: valg av harddisk er ikke så greit per i dag hvis man ikke vet hva man skal ha eller har kartlagt behovet. Det finnes jo en harddisk til alt, noen har bare strømkontakt, noen har både strøm og USB, noen har strøm, USB, firewire og eSATA, og noen har RJ45 nettverksport. Noen har 3 års garanti mens andre har 5 år, noen har backup software som følger med mens andre ikke har software. Noen har 2 og 4 skuffer og kan kjøre RAID, lista er lang :P Kort sagt så finnes det alt fra 1.8" disk med 120GB (Samsung) til 2,5" rosa 500GB (WD) , til et kabinett med 4 disker x 1TB (4TB) (Også WD).

Selv bruker WD 2.5" 320GB Passport til fillebruk og så har jeg en 3.5" 2TB nettverksdisk stående på kontoret hjemme. Utover det er det kjekt med minnepenn, som Tore sier kommer de i 64GB nå (dyre, men dog).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...