Gå til innhold
Hundesonen.no

Edderkopptråden!

Linda Marie

Recommended Posts

På jobben (dyrebutikk) har vi en del taranteller nå :) Blant annet en DIGER Theraphosa blondi. De er litt kule å se på, selv om jeg har helt edderkoppangst. Verre er mange av de andre krypa vi har, f.eks. et gedigens, bitende pinnedyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Jeg hadde daua på flekken om jeg hadde oppdaget en slik en i huset mitt :shocked: de er jo flotte, men veeeldig skremmende. Særlig når de blir på størrelse på hånda mi :shocked: Vet jo at de ikke er farlige, men dog... Ja jeg er pyse :rolleyes::) men var flotte farger på dem da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bitene pinnedyr? hehe aldri hørt om pinnedyr som biter :P sikker på det ikke er en kneler du tenker på?

Ja, den ble visst kalt så.. :D Vi har hatt flere ulike arter, i alle fall 6 ulike. Nå har vi denne giganten som visstnok biter (hadde jeg sett bilde hadde jeg visst hvilken det var), noen små, svarte noen der hunnene er veldig store ift hannen. Tror det er hannen som har røde vingeliknende vifter på ryggen. Disse skal visstnok være giftige. Ellers har vi hatt spøkelsespinne og en stor, tjukk sak som jeg heller ikke husker navnet på. Den hadde ordentlig trefarge og minnet veldig om et vissent blad, men var mye større enn spøkelsesfinnen i kroppen.

Vi har en insekts- /reptilfreak på jobben som kan dette :P Han driver med knelere, edderkopper, you name it!

Vi har jo knelere også - to ulike arter. Fikk et drøss med "unger" for en stund tilbake, så nå begynner de å bli store og fine. Knelere er stilige dyr egentlig. :P

Hvorfor har du ikke en Theraphosa blondi? siden de er såå store trodde jeg liksom de var veldig spennende for entusiaster. Har hørt de kan være ganske aggressive?

Vi har også en "bebis" av en art jeg ikke husker navnet på nå. Den er skikkelig aktiv og morsom. Har navnet på den i listene på jobben, men klarer ikke komme på navnet her og nå, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den ble visst kalt så.. :D Vi har hatt flere ulike arter, i alle fall 6 ulike. Nå har vi denne giganten som visstnok biter (hadde jeg sett bilde hadde jeg visst hvilken det var), noen små, svarte noen der hunnene er veldig store ift hannen. Tror det er hannen som har røde vingeliknende vifter på ryggen. Disse skal visstnok være giftige. Ellers har vi hatt spøkelsespinne og en stor, tjukk sak som jeg heller ikke husker navnet på. Den hadde ordentlig trefarge og minnet veldig om et vissent blad, men var mye større enn spøkelsesfinnen i kroppen.

Vi har en insekts- /reptilfreak på jobben som kan dette :D Han driver med knelere, edderkopper, you name it!

Vi har jo knelere også - to ulike arter. Fikk et drøss med "unger" for en stund tilbake, så nå begynner de å bli store og fine. Knelere er stilige dyr egentlig. :)

Hvorfor har du ikke en Theraphosa blondi? siden de er såå store trodde jeg liksom de var veldig spennende for entusiaster. Har hørt de kan være ganske aggressive?

Vi har også en "bebis" av en art jeg ikke husker navnet på nå. Den er skikkelig aktiv og morsom. Har navnet på den i listene på jobben, men klarer ikke komme på navnet her og nå, dessverre.

er det Peruphasma schultei? du tenkte på av pinnedyrene?

jeg har ikke blondie av den enkle grunn jeg er ikke så begeistret for alle hårene som følger med dem :) jeg ragerer egentlig en del på dem, så vil ikke ta noen sjanse på og bli alt for overfølsom. Og nå som vi ikke har eget dyrerom, men har alle koppene på vaskerommet, så venter jeg vel til vi bor et annet sted.. har jo en Theraphosa apophysis, samme slekt som blondie,bare ikke like massiv i kroppen og har lengre bein.. Og sist hun skiftet ham var det par cm med hår hun hadde sparket av seg rundt hulen sin og over seg( i beskyttelse i denne sårbare perioden) så.. venter litt før jeg skaffer flere av disse kjempene :D Vil ikke si dem er så aggresive akkurat, eller det kommer litt ann på hva du legger i ordnet aggresiv, jeg har en skikkelig aggresiv tarantell, den viser tenna og lager "hvese" lyder tl deg.. men har jo flere andre som kaster seg over pinsetten når jeg plukker i terrariet deres, men det er mest for dem tror det er mat som kommer, og hiver seg for og "smake" på hva dette er, noe de gjør ved og stikke beina borti.. mine rosa( de vannligste i hobbyen) "angriper" ofte pinsetten dem, men bare for og undersøke liksom.. vil ikke si dem er direkte aggresive av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite spørsmål... Hvor fuktig skal jeg ha det hos min rød chile? har liksom ikke funnet svar på det på nettet. Holder det at jeg sprøyter vann innimellom, eller skal barken bli fuktig?

Ville anbefale deg og bytte ut barken med torv, om det er den dyrebutikk barken du bruker som substrat? er mye bedre for edderkoppen, og lettere for dem og grave i også.. :) naturtorv får man kjøpt på plantasjen blandt annet.. bruker bare det til mine. Ang fuktighet så trenger ikke rosea noe særlig med fuktighet og trives på helt tørt underlag, alle mine går helt tørt.. jeg har vannskål til dem som de kan drikke av ved behov. Og ved hamskifte så øker jeg fuktigheten litt ved og spraye litt vann på en av veggene i terrariet evt i et hjørne av substratet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefale deg og bytte ut barken med torv, om det er den dyrebutikk barken du bruker som substrat? er mye bedre for edderkoppen, og lettere for dem og grave i også.. :) naturtorv får man kjøpt på plantasjen blandt annet.. bruker bare det til mine. Ang fuktighet så trenger ikke rosea noe særlig med fuktighet og trives på helt tørt underlag, alle mine går helt tørt.. jeg har vannskål til dem som de kan drikke av ved behov. Og ved hamskifte så øker jeg fuktigheten litt ved og spraye litt vann på en av veggene i terrariet evt i et hjørne av substratet.

er vel en type barkeblanding jeg bruker. greit å grave i, virker det som. har det ganske tørt nå. Og med friskt vann lett tilgjengelig.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er vel en type barkeblanding jeg bruker. greit å grave i, virker det som. har det ganske tørt nå. Og med friskt vann lett tilgjengelig.

Takk for svar! :)

oki :) så lenge det ikke er det barkeblandingene som er beregnet på reptiler så, de kan inneholde skadelige stoffer for edderkoppen,da det inneholder kjemikalie som er ment for og drepe midd osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hvilken art det var (pinnedyret altså). Det er en eurycantha calcarata. Stoor og stilig der den sitter og eter.

Ellers fant jeg nå ut at vi har en brachypelma vagans (mexican redrump). Det er "den lille babyen" jeg snakket om. Den har vel skiftet ham to ganger som jeg har sett, men er fortsatt liten ift mange andre taranteller jeg har sett, men hva vet vel jeg om hva som er normalt. Først nå begynner den å bli rød på baken. Denne lille sitter mest i taket egentlig. Så at du også har en sånn en. :lol: Fortell, fortell!

Gud, så lite jeg kan om edderkopper. Spennende å lære mer, faktisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut hvilken art det var (pinnedyret altså). Det er en eurycantha calcarata. Stoor og stilig der den sitter og eter.

Ellers fant jeg nå ut at vi har en brachypelma vagans (mexican redrump). Det er "den lille babyen" jeg snakket om. Den har vel skiftet ham to ganger som jeg har sett, men er fortsatt liten ift mange andre taranteller jeg har sett, men hva vet vel jeg om hva som er normalt. Først nå begynner den å bli rød på baken. Denne lille sitter mest i taket egentlig. Så at du også har en sånn en. :lol: Fortell, fortell!

Gud, så lite jeg kan om edderkopper. Spennende å lære mer, faktisk :lol:

uhhh ja de er store den pinnearten der!

brachypelma vagans har jeg 2 stk av, en liten enn på ca 3 cm i beinspenn og en som er rundt 8-9 cm i beinspenn. brachypelma artene vokser seeeeent, så det tar tid før dem har nådd en god str, man må regne med noen år før dem er kjønnsmodene. En veldig fin side om de forskjellige brachypelma er http://brachypelma.name/ veldig flott side som tilhører en edderkoppvenn av meg, masse nyttig info og finne der!

Ang det at den lille sitter mest i taket, kan det hende den ikke er helt fornøyd med substratet sitt da?hva bruker dere til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker naturtorv... Og noe moseliknende greier. Det er et rimelig tykt lag på bunnen av naturtorv. Men nå var det tørt der inne - skal jeg spraye på veggene i tillegg til å gi den nytt vann, eller bare fylle vann i skåla?

Nå ser jeg at den sitter nede på torven, og har faktisk laget et spindelvevliknende teppe i det ene hjørnet. :lol: Hva betyr det?

Ik! Flaut å kunne så lite om edderkopper når jeg jobber i dyrebutikk. Godt vi har en entusiast her på jobben som kan mye mye mer enn meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturtorv er jo det beste :lol: kanskje den nærmer seg hamskife, da lager dem ofte et lite teppe av nett og ligge på, hvor stor er den i beinspenn da? hvis det er tilfellet er det jo greit og spraye litt så man øker fuktigheten litt, sparyer hos mine kopper flere ganger i uken, unntatt hos roseane som liker og stå helt tørt, de får bare påfyll i skålen sin.

godt og høre noen dyrebutikk kopper har det bra! :lol: har desverre sett alt for mange kopper som blir holdt feil i dyrebutikkene, feks en stor T.blondie som skal høy fuktighet stå i nesten knusktørt underlag, eller keiserskorpioner som trives i jungelen holdes på sand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, den maten der er så ekkel at jeg med glede kunne kjøpt en edderkopp KUN for å utrydde de der. :S

hehehe, men her må du KJØPE maten også da...

Men seriøst, det er DER problemet ligger hos meg. Man må faktisk gi disse ekle sakene mat og fikse tarrarie innimellom.

Nei, mannen får styre på med dette han.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyal tråd.. Alltid vært fasinert av disse skapningene:) Men liksom aldri giddet engasjere meg :ahappy:

Noen spr...

-Bør man handle privat eller i butikk? Linker..

-Hvor store terrarier trenger en "tella"? (H;B;D)..

-Hvordan er de iorhold til Lys, lyder osv? (innpåslitne katter og musikk)

Finnes det noen gode NORSKE bøker, forum? Linker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyal tråd.. Alltid vært fasinert av disse skapningene:) Men liksom aldri giddet engasjere meg :ahappy:

Noen spr...

1Bør man handle privat eller i butikk? Linker..

2Hvor store terrarier trenger en "tella"? (H;B;D)..

3Hvordan er de iorhold til Lys, lyder osv? (innpåslitne katter og musikk)

4 Finnes det noen gode NORSKE bøker, forum? Linker..

1Privat er altid det beste :lol: Da dyrebutikker selger som regel både arter under feil artsnavn og til en pris som er overdreven høy. Kvaliteten på forholdet dyret lever under er også som regel ikke noe og skryte av desverre :hyper: send en pm om du vil ha noen tips til selgere.

2 Et 30*30*30 er oftes stort nok til de fleste arter.. bakkelevende da. Gravende arter trenger mer dypde og mer torv, og trelevende trenger mer høyde enn bakkeplass. Store arer som Theraphosa blondi og lasiodora parahybana feks. trenger mer plass pga str. Så her er det bare og sette seg inn i hva arten man skal ha trenger. Google er en fin ting.. søk på : artsnavn og caresheet.

3 En edderkopp trenger ikke lys, men det er jo pent og se på med et pent dekorert terra med lys i. Bare pass på koppen ikke kan komme i kontakt og brenne seg på det om man har lys direkte inni terrariet( feks hvis man bruker et akvarie med lysrør)Og eller at det ikke gir for mye varme så terra blir overopphetet, det kan bli fatalt for koppen. Tellar hører ikke, men de har masse hår over hele kroppen som fanger opp bevegelser osv .. så det sier seg jo selv man plasserer ikke en Tella i nærheten av en høytaler feks. Eller et sted der man ferdes forbi hele tiden( feks ved en dør) .. en lur ting og og sette den i det mest roligste delen av stuen/rommet man har. Katter er katter, og vil gjerne fange dette rare krypet, så her må man passe på at man har en rømmingssikkert/kattesikkert terra... Jeg har mistet 1 tarantella en gang til en katt, katten hadde skadet den så mye den måtte avlives. Og det var bare min egen feil, da jeg ikke hadde et sikkert nok terra, katten dyttet vekk lokket. Og en bitt av en tella kan i verste fall være farlig for pus også...

4. www.reptilfreaks.no kan jeg anbefale, der finner man nok ut det meste man leter etter, og der finner man også selgere på det meste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
En jeg kjenner skal kjøpe seg tarantell. Hun vil gjeren ha en gutt også, sååå, noen som vet hvor man kan kjøpe hanner? Hun bor i nordland så fint om det ikke er på andre siden av jorda liksom :yes:

Hvorfor en gutt? De lever visstnok mye kortere enn jentene om jeg har forstått mannen her rett...

Blir visst edderkopp på oss på fredag tror jeg. *grøss* For jeg har jo allerede begynt å få mareritt om dette liksom. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor en gutt? De lever visstnok mye kortere enn jentene om jeg har forstått mannen her rett...

Blir visst edderkopp på oss på fredag tror jeg. *grøss* For jeg har jo allerede begynt å få mareritt om dette liksom. :blink:

ja stemmer det. Og hanner etter dem er blitt kjønnsmodene vandrer rastløst rundt bare i leting etter en fru.. så føles litt slemt da dem skal bare gå slik uten dem for gjort det instinktene krever av dem. Og de slutter ofte og spise også..

Hva slags tella får dere på fredagen da? :yes: spennde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja stemmer det. Og hanner etter dem er blitt kjønnsmodene vandrer rastløst rundt bare i leting etter en fru.. så føles litt slemt da dem skal bare gå slik uten dem for gjort det instinktene krever av dem. Og de slutter ofte og spise også..

Hva slags tella får dere på fredagen da? :blink: spennde..

Tja, si det? skal jage Lars inn i tråden her jeg, så får han svare. :yes: Jeg har hatt natt nr to med mareritt om de dyra jeg, så begynner å grue meg. Men, det er eneste måten å overvinne frykten på tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det? skal jage Lars inn i tråden her jeg, så får han svare. :) Jeg har hatt natt nr to med mareritt om de dyra jeg, så begynner å grue meg. Men, det er eneste måten å overvinne frykten på tror jeg.

japp! jeg hadde edderkopp skrekk så det holdt jeg! fikk noier av dem.. rettere sagt panikk om jeg skulle få en på meg, så det er håp og kurere skrekken :yes: vet om flere som har kommet over den på samme måte..

men må innrømme jeg fortsatt får høy puls om jeg får noen av mine ufrivillig på meg altså :blink: og en følelse av og ville flykte.. men siden jeg vet jeg kan skade dyret ved brå bevegelser og det kan havne i gulvet så snakker fornuften til meg som regel at man bør bare holde seg rolig. Men så er det jo sjelden jeg må håndtere dem da.. ved flytting bruker jeg bokser og tellan er jo bare fornøyd så lenge dem ikke blir plukket på... så alle vinner på situasjonen hehe..

Men det blir jo bare bedre og bedre da.. og noen arter bør man holde fingerene av fatet , så uasnett viktig og respektere dem og la dem være i fred om man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir visst edderkopp på oss på fredag tror jeg. *grøss* For jeg har jo allerede begynt å få mareritt om dette liksom. :D

Aner ikke, hun sa bare at hun ønsket seg en jente og en gutt :D

Hun vet ikke spessielt mye om edderkoppene, hun er ikke sånn som meg, som leser til du dør om dyret eller rasen du skal skaffe deg :D Hun spurte meg hva man skulle ha i terrariene, jeg tenkte liksom 'sand & vann' :D

Noen som kan beskrive det litt mer kompelisert hva den faktisk trenger, og hvor man kan skaffe det? :)

Når jeg var mindre hadde jeg ikke skrekk for edderkopper. Jeg hadde en som kjæledyr en stund også. Men edderkopp-skrekken har kommet sakte men sikkert med årene :D Så hvis skrekken kan bli kurert av og ha en liten tarantell i hus, så fikk jeg ganske lyst til og skaffe meg en.. :D :D Meeeen, tviler på at jeg får det hvis jeg skal ha valp og ønsker meg speilrefleks :yes:

Kan de klatre ut av et akvarium uten lokk? Kan de åpne en dårlig lokk som ikke kan "dyttes" ned slik at det sitter fast?

Hvis jeg skaffer meg, så vil jeg helst ikke at den skal rømme :blink:

MÅ man mate dem med sirisser eller andre sånne billedyr? Kan man ikke mat dem med noe som ikke krabler og kryper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...