Gå til innhold
Hundesonen.no

Brains OR beauty? Eller begge deler?

Mud

Hva søker dere etter i hundens linjer?  

32 stemmer

1. 1.

• kapasitet
      2
    • skjønnhet
      1
    • begge deler
      29

Recommended Posts

Har du noen gang hatt en selskapshund? :P

De fleste selskapshundene er jo miniatyrer, og de fleste av dem er vel kjent for å være ganske så aktive, så vidt jeg vet. Men jeg skal ikke snakke så mye for andre raser enn min egen. Papillon er i alle fall kjent for å kreve mye både av mosjon og mentalaktivisering, og de er særdeles aktive hunder, både inne og ute. Jeg vet av flere med såkalte rolige raser som merker en enorm forandring når de får en papillon i hus. Den får fres på selv de mest bedagelige.

Jeg kan forstå at raser som f.eks. pekingneseren passer din beskrivelse, men så veldig mange vil jeg ikke si at det er.

Er f.eks. dalmantineren en sofa-hund i dine øyne? De er jo også en "non-sportingdog".

Min mening er i alle fall at man ikke burde skaffe seg hund i det hele tatt hvis det er sofa-hund man vil ha, da skaffer man seg et kosedyr. Alle hunder trenger både mental og fysisk stimuli. Men selvfølgelig, som du sier, noen trenger mer enn andre.

=D> Helt enig.. :P

Men Dalmatiner, non sporting dog?? :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Moahaha.. Diego er Gr. 5.. Da er han en aktiv rase.. :P:P

Ikke gruppe 1? Gruppe en er jo tross alt Bruks-, hyrde og gjeterhunder, og der finnes vi både aussie, groendal, border collie m.m

eller mente du at disse gruppene i hvert fall trengte mye mosjon? :?

Selskapshunder er ikke bare selskapshunder, men de jaget også rotter i sin tid :wink: Smidge og raske, og jeg kjenner flere med selskapshunder som blir kjempestresset dersom de ikke får nok mosjon :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er problemet hos rasen min. Eksteriøret er ikke tilpasset bruksformen, tvert i mot. Dette gjør det problematisk og kombinere jakt og utstilling - hvertfall hvis man vil trene opp en topp jakthund.

Det kommer jo ann på hvordan rase man velger' date=' men jeg er enig med Loke, og syns eksteriør og bruksegenskaper skal kunne kombineres. Eksteriøret skal jo være tilpasset bruksegenskapene? For at man skal få maksimal ytelse.[/quote']
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er problemet hos rasen min. Eksteriøret er ikke tilpasset bruksformen' date=' tvert i mot. Dette gjør det problematisk og kombinere jakt og utstilling - hvertfall hvis man vil trene opp en topp jakthund.

Men det er jo ikke sånn på alle raser da :wink: Men er enig at det er sånn på labbene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På veldig mange raser går det an å kombinere supert eksteriør med bruksegenskaper, men desverre ikke på alle! F.eks labradoren, bearder collie (nå tenker jeg kun på at pelsen til en bearder collie ville vært upraktisk under gjetingen) og clumber spanielen holder også på med å bli litt treig...

Det går fint an å kombinere en spor_labrador med en rasestandard_labrador, men ikke like effektivt rasestandard_labrador med en jakt_labrador.

Men det går uten tvil greit å gjøre det på mange raser :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp' date=' det finnes noen raser hvor man kan kombinere bruksegenskaper og eksteriør, men jeg kjenner dessverre ikke til så mange! Hvilke raser mener du man kan kombinere begge deler med?

Newfoundlandshund, puddel, setterrasene, vortehund, BC, welsh corgi, berner sennen, mynder osvosv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp dette som er problemet hos rasen min. Eksteriøret er ikke tilpasset bruksformen' date=' tvert i mot. Dette gjør det problematisk og kombinere jakt og utstilling - hvertfall hvis man vil trene opp en topp jakthund.

enig med Charlotte.. det er jo fysisk umulig å få en utstillings labrador like effektiv som en bruks labrador som er lett i kroppen og alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette beviser bare at vi har hver vår definisjon av å være topp i både utstilling og jakt/bruks. Jeg er helt uenig. Setter-rasene er også "delt" opp i show og jakt, hvor man selvfølgelig kjøper jaktlinjer i stedet for show. Og hvor ofte ser man en BC i sitt opprinnelige bruksområde? Folk tror den er avlet opp til å gå agility, jeg synes det sier litt om hvordan avlen har foregått. De andre rasene kjenner jeg ikke godt nok til å kunne uttale meg om.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:Den belgiske fårehunden bla har en rasestandar som er satt for at hunden best skal utføre arbeidsoppgavene sine.

Det samme med min forrige hund Tolleren.At endel dommere og "raseentusiaster" velger å tolke standaren etter hva de selv synes er pent skjer selvfølgelig altfor ofte.Tolleren har blitt tung ,fluffy og lysebeige på forbausende kort tid.Belgeren har blitt veldig smal,men det hindrer de ikke akkurat i å utføre arbeidsoppgavene sine.

Loke`s farfar Chac feks er:KORAD,INT,S,N,Uch,SN,LCH,S,N BrCH NV92,94 og 02.Et perfekt utseende på en perfekt arbeidshund.Siste gang han ble nordisk champion i bruks var han 11,5 år.

Faren til Loke har også gjort det skarpt på utstilling og i agility.

Er det mulig i min rase så tror jeg det er mulig i mange andre raser og for å si det sånn.. :)

Jeg veit at feks elgbikkja til nabobonden har mye 1 premier på utstilling og er en formidabel jakthund...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for belgeren da :P Men nå er jo ikke agility noe rasen er avlet opp til. Jeg snakker her om labradorer som er for tunge og mangler vesentlige egenskaper til å bruks til jakt, tollere som har alt for mye hvitt på seg og for mye pels, til at de kan lure anda i jakt, aussier som "ingen" har sett gjete før osv. Rasene er vasket ut fordi flertallet av hundeinteresserte har fått sansen for å reise rundt på utstilling og avle hunder etter en rasestandard som vi mennesker stadig endrer på. Hundene skifter utseende for å følge en rasestandard som kanskje ikke har noe med bruksformen å gjøre.

Jeg setter pris på en setter som er vill etter fugler! Jeg setter pris på en støver som ikke klarer å ta nesa opp fra bakken og bare drar meg avgårde. Og jeg setter pris på at en border collie går på veggen om den ikke får stimuli. For min del så ser jeg på slike ting som spor av opprinnelige linjer, og opprinnelige egenskaper. Vi har prøvd å forbedre mange raser, også har vi endt opp med å måtte forandre rasestandarden, eller at resultatet ikke er brukbart for den som vil jakte/gjete/vokte osv.

Charlotte:Den belgiske fårehunden bla har en rasestandar som er satt for at hunden best skal utføre arbeidsoppgavene sine.

Det samme med min forrige hund Tolleren.At endel dommere og "raseentusiaster" velger å tolke standaren etter hva de selv synes er pent skjer selvfølgelig altfor ofte.Tolleren har blitt tung ,fluffy og lysebeige på forbausende kort tid.Belgeren har blitt veldig smal,men det hindrer de ikke akkurat i å utføre arbeidsoppgavene sine.

Loke`s farfar Chac feks er:KORAD,INT,S,N,Uch,SN,LCH,S,N BrCH NV92,94 og 02.Et perfekt utseende på en perfekt arbeidshund.Siste gang han ble nordisk champion i bruks var han 11,5 år.

Faren til Loke har også gjort det skarpt på utstilling og i agility.

Er det mulig i min rase så tror jeg det er mulig i mange andre raser og for å si det sånn.. :)

Jeg veit at feks elgbikkja til nabobonden har mye 1 premier på utstilling og er en formidabel jakthund...

Mvh Annette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok' date=' dette beviser bare at vi har hver vår definisjon av å være topp i både utstilling og jakt/bruks. Jeg er helt uenig. Setter-rasene er også "delt" opp i show og jakt, hvor man selvfølgelig kjøper jaktlinjer i stedet for show. Og hvor ofte ser man en BC i sitt opprinnelige bruksområde? Folk tror den er avlet opp til å gå agility, jeg synes det sier litt om hvordan avlen har foregått. De andre rasene kjenner jeg ikke godt nok til å kunne uttale meg om.. :)

kunne ikke vært mer enig Charlotte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:he he,nei den er ikke avlet for agility:) Den er vel først og fremst avlet som bruks og tjenestehund på lik linje med schæferen.Ingen kjøper Belger eller Schæfer for å gjete liksom,den type husdyrhold som de rasene opprinnelig var avlet til er mildt sagt passè i europa.Man må selvfølgelig måle disse hundene utifra bruksegenskapene og arbeidskapasiteten ikke gjeter egenskapene.

Mvh Annette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte:he he,nei den er ikke avlet for agility:) Den er vel først og fremst avlet som bruks og tjenestehund på lik linje med schæferen.Ingen kjøper Belger eller Schæfer for å gjete liksom,den type husdyrhold som de rasene opprinnelig var avlet til er mildt sagt passè i europa.Man må selvfølgelig måle disse hundene utifra bruksegenskapene og arbeidskapasiteten ikke gjeter egenskapene.

Mvh Annette :)

på gjeterhunder burde gjeter egenskaper være en selfølge mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er endel hunder som har opprinnelige gjeteregenskaper som det ikke lenger er bruk for. Et eksempel er rottweiler. Vi trenger ikke lenger en stor tøff hund som driver kveget til slakteren, langs veien. Da er det OK at man gjør om hunden til brukshund. Men det som er viktig er at opprinnelige brukshunder, alltid forblig brukshunder- at de kan brukes til spor, lydighet, rundering- you name it. At man ikke tar en i utgangspunktet flott og aktiv rase og gjør den til en sofahund.. Eller en utstillingshund som ikke lenger kan gjøre noe av det den opprinnelig skulle gjøre, pga av fysikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun EN hund som er avlet som ren tjenestehund og det er dobermann. Og rottweiler var gårdshund; den som drev kyrne til slakteren, den som passet på gården. Altså sånn som de fleste gårdshunder, kombinert vakt/gjeterhund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes faktisk ikke belgerens arbeidsoppgaver lenger så det blir litt vanskelig.Den gjetet ikke slik som Border Collien,den gjetet alene rundt bebyggelse og tett på dyrene.I den tiden husdyrene gikk rundt i bygatene...

Voktet og jaktet gjorde den og.

Å si at alle gjeter hunder bør avles etter gjeteregenskapene blir like dumt som å si at Boxeren bør avles etter sine ferdigheter i oksekamp.

Mvh Annette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er endel hunder som har opprinnelige gjeteregenskaper som det ikke lenger er bruk for. Et eksempel er rottweiler. Vi trenger ikke lenger en stor tøff hund som driver kveget til slakteren, langs veien. Da er det OK at man gjør om hunden til brukshund. Men det som er viktig er at opprinnelige brukshunder, alltid forblig brukshunder- at de kan brukes til spor, lydighet, rundering- you name it. At man ikke tar en i utgangspunktet flott og aktiv rase og gjør den til en sofahund.. Eller en utstillingshund som ikke lenger kan gjøre noe av det den opprinnelig skulle gjøre, pga av fysikken

enig! hadde man ikke tilpassa rasene, så er det ingen som hadde hatt brukt for de, og de ville blitt utrydda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det en del raser som har blitt tilpasset i en negativ retning da' date=' og kanskje blir utrydda den veien.. Synd!

enig med deg Charlotte... se på aussien... de må tilføres spesielle hormoner for å være som de burde være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...