Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor er det så mye pinglete hunder?

Brukshunder

Recommended Posts

Da kan jeg med en gang si at jeg (som malle eier) føler det motsatt. Det er jo mallen om ikke belger. Det leser jeg stadig i disse belgerdebattene.

Det skulle ikke være i de samme belgerdebattene hvor man fastslår gang på gang hva for slags vrak disse langhårsbelgerene er? For da i såfall er vel det et kompliment? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 359
  • Created
  • Siste svar
hehe - Se så fort du går i forsvar nå som det er groenedaelen det går utover? Det sies også at de er tregere å få husreine, og at de er mer grisete enn terven - som i at de kan finne på å drite rett utenfor døra, mens terven går lenger unna.. Og de som har bestemt det, er vel folk som har hatt begge deler :cry:

Hæ? Jeg gikk faktisk ikke i forsvar i det hele tatt, hvorfor skulle jeg det? :ahappy:

Edit: Herre min hatt, nå aner jeg ikke engang hva vi diskuterer lengre, og sier takk for meg i denne diskusjonen. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Jeg gikk faktisk ikke i forsvar i det hele tatt, hvorfor skulle jeg det? :ahappy:

Fordi jeg sa at de sorte er tammere enn de røde, mer grisete enn de røde, og mer skuddredde enn de røde?

Edit: Herre min hatt, nå aner jeg ikke engang hva vi diskuterer lengre, og sier takk for meg i denne diskusjonen. :cry:

Tja.. Hoveddiskusjonen er vel hvorfor det finnes så mange pinglete hunder (og svaret der gir seg vel egentlig selv? Fordi folk avler og kjøper dem). Det jeg diskuterer akkurat nå, er jo om man seriøst tror at gemyttet følger farge og pelslengde.

Det er jo ikke bare du som mener at det er forskjell på f.eks terv født i mallekull og mallesøsknene, eller rød/grå født i svartingkull i forhold til de sorte søsknene. Og jeg er oppriktig nysgjerrig, for for meg så høres det totalt ulogisk ut at den arvbare delen av temperamentet skal følge pelsgenene. Det er mulig det er sånn, jeg veit ikke, men jeg tviler på at OM mot all formodning Dinamor skulle få en rød valp (teoretisk mulig), så skal den være så mye mer enn de sorte søsknene sine, at den skal være mindre disponibel for skuddredsel enn de sorte søsknene sine (og nei, jeg sier ikke at Dinabarn er skuddredde, men at groenendael i snitt har mer av sånt enn de andre variantene), lettere å få husrein enn søsknene sine - ene og alene fordi den har rød pels, og ikke sort. Om den mot all formodning i tillegg skulle bli korthåra (teoretisk umulig, men dog), så er den plutselig malle, med mer drifter og enda mindre disponibel for skuddredsel..

Jeg veit det er forskjell på groenendael-valper og terv-valper jeg har sett, men de er jo ikke fra de samme linjene, så jeg mener jo at det har med det å gjøre - ikke det at de er sorte og røde, liksom. Det har og vært forskjell på tervkull og tervkull jeg har sett også, ikke sant. Så at en terv født i et mallekull skal være så forskjellig fra sine mallesøsken bare fordi den har mer pels, synes jeg som sagt at er veldig ulogisk, og lurer på hva folk baserer det på, og om det faktisk er tilfelle.. Men det blir litt OT i forhold til diskusjonen (vel, den har vel strengt tatt vært OT siden side 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Sitter og humrer litt for meg selv her. Å si at en terv fra ett mallekull, og vise versa, er bedre/dårligere i gemyttet, er vel det samme som å si at (f.eks) en blond hoffe i ett smt-smt kull er bedre/dårligere i gemyttet enn de som blir smt?

Jeg skjønner at det er forskjeller med tanke på pelsfarge og lengde. Og har forstått det slik at det ikke er uvanlig at det kommer korthår i langhårs-kull, motsatt og sorte i tervkull osv. Hundene har den samme genetikken som sine søsken (uansett om det er malle/terv osv), den eneste forskjellen jeg kan tenke meg er at de i de som da blir korthåret/annen farge enn kullforeldrene har fått en del av det genet som endrer dette (og som sikkert ligger langt tilbake i linjene, uten at jeg har satt meg inn i historikken til Belger-rasene).

Kommer nok til å følge med på denne tråden, men synes det er rart at det hver gang det er snakk om "pinglete hunder" så er det belger-rasene som blir "angrepet/forsvart". Samtidlig er det rart å se at hver gang så er trådstarter en som ikke har rasen(e) som de legger opp diskusjonene rundt, men en person som er en "forståsegpå'er". (har ikke "sjekket" trådstarter i akkurat denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg sa at de sorte er tammere enn de røde, mer grisete enn de røde, og mer skuddredde enn de røde?

Nei vet du, da bommer du totalt, og det gir jeg meg ikke på. Hvorfor skulle jeg gå i forsvar pga det? MIN hund er jo alt jeg ønsket meg i en belger, så jeg har liksom ingen grunn til å ha såre tær uansett hvor mye negativt som trekkes fram om groenendaelen. :ahappy: Jeg bare lurte på hvor du hadde fått det fra, siden min oppfatning er en helt annen. At de er mer grisete og skuddredde enn de røde har jeg ingen formening om, det har du sikkert rett i. Men når det gjelder drifter er min opplevelse av de to langhårsvariantene helt motsatt av det du sier, derfor lurte jeg bare oppriktig på om det var resultater fra mentaltester du baserte ditt utsagn på eller synsing.

Ellers som sagt, har jeg ikke så mye mer å tilføye til det med malle vs. terv, jeg hadde jo ønsket en liten utredelse fra Nangijala som har drevet med begge deler, men den ser ikke ut til å komme, så da får jeg foreløpig ingen avkreftelse eller bekreftelse på mine antagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen formeninger om temaet må du jo ha Belgerguri. Det var jo du som for ett par sider siden sa at en tispe ikke kunne regnes som malle, til tross for at hun er registrert malle og født av malle foreldre - og derfor ikke var representativ for at mallen kunne være behagelige hunder.

Jeg må for min del si at jeg ikke har møtt terver fra mallekull som har hatt mer enn ett normalt avvik man kan finne innad i ett kull, den ene eller andre veien så langt.

Jeg har og møtt, og hatt terver fra samme kull som var så ulik at man skulle tro de var ulik rase, samt ulike typer av både terver, groen og malle som og representerer at det er forkjeller innad i rasen/ variantene.

Om det så er forskjell på de korthårete og langhårete i ett kull - det kan ikke være sannsynlig at de og er ett produkt av sitt miljø? En terv eier vil tydeligvis forevente å få en mer behagelig hund enn en malle eier. De blir kanskje da mer avslappet rundt sin langhårsmalle - enn de som har de korthårete som forventer å få en firbeint makuleringsmaskin i hus.

Man får jo gjerne hva man forventer, også hunder er ett produkt av sitt miljø.

Edit: tatt bort navn, ingen betydning for diskujonen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke det er helt greit å diskutere andres hunder ved navn på et nettforum jeg. Jeg kommer ikke til å bekrefte eller avkrefte om det er Betty jeg sikter til, og da er vel ihvertfall ikke pelslengden til mallen jeg synes er svært trivelig et tema egentlig. Men om pelslengde eller farge på noen måte er utslagsgivende for mentalitet synes jeg faktisk er svært interessant på et generellt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers som sagt, har jeg ikke så mye mer å tilføye til det med malle vs. terv, jeg hadde jo ønsket en liten utredelse fra Nangijala som har drevet med begge deler, men den ser ikke ut til å komme, så da får jeg foreløpig ingen avkreftelse eller bekreftelse på mine antagelser.

**Ha ha, det er jo så mange "proffer" her at jeg skjønner ikke at det skal være nødvendig med noen som faktisk har hatt begge deler ;-)) Var jeg stygg nå ?

Synes så langt at det virker som de er ganske lik mallene når man bare får opp prosenten med mallenblod høy nok.

Det har jo vært den egentlige problemstillingen, da det ikke har vært lov å pare en terv fra mallekull med en av samme sorten. Det skal være 3 generasjoner tervueren på den andre, og da sier det seg selv at det ikke er mange å velge på.

Å pare med en utstillingshund er liksom ingen hensikt om man skal lage tjenestehunder.

I Norge har vi bare 1-2 slike tisper, som nå er 3 generasjoner terv fra maller som kan pares med en 1. generasjon terv fra malle.

Det har vært et prosjekt av en annen verden å få det til, med kull reg. i Sverige, paring i Finland, import fra Holland osv.

Og når jeg endelig "er i mål", så skal jeg gi meg med de ;-(

Den tispa jeg har, har 2 kullbrødre med Gk. politiets L-test (Sverige), der man kan få vurdert hunden på samme vis som en malle til tjeneste. Den ene ble godkjent for politiarbeid, den andre for vekterhund bare. Men 2 godkjente av 2 testede; da begynner det å ligne noe.

Har hatt andre kombinasjoner med mindre %-andel bruksmalle i som ikke har vært like gode, og også med like mye som dette kullet, men som ikke har holdt mål hverken sykdomsmessig eller til tjenestehund.

Så det er vel snakk om å treffe rett med kombinasjonen også, som i all annen avl.

I alle fall, så avvikler jeg avlen av terv til tjenestebruk også, men skulle noen føle seg kallet til å ta over tispa for å ta et kull, så gi lyd fra deg kjapt. Synd å kaste bort muligheten, men jeg kan ikke sitte å ha hunder jeg ikke klarer med lengre.

Kun hundegårds-hund, så ikke noe å ta med seg inn i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Ha ha, det er jo så mange "proffer" her at jeg skjønner ikke at det skal være nødvendig med noen som faktisk har hatt begge deler ;-)) Var jeg stygg nå ?

Synes så langt at det virker som de er ganske lik mallene når man bare får opp prosenten med mallenblod høy nok.

Det har jo vært den egentlige problemstillingen, da det ikke har vært lov å pare en terv fra mallekull med en av samme sorten. Det skal være 3 generasjoner tervueren på den andre, og da sier det seg selv at det ikke er mange å velge på.

Å pare med en utstillingshund er liksom ingen hensikt om man skal lage tjenestehunder.

I Norge har vi bare 1-2 slike tisper, som nå er 3 generasjoner terv fra maller som kan pares med en 1. generasjon terv fra malle.

Det har vært et prosjekt av en annen verden å få det til, med kull reg. i Sverige, paring i Finland, import fra Holland osv.

Og når jeg endelig "er i mål", så skal jeg gi meg med de ;-(

Den tispa jeg har, har 2 kullbrødre med Gk. politiets L-test (Sverige), der man kan få vurdert hunden på samme vis som en malle til tjeneste. Den ene ble godkjent for politiarbeid, den andre for vekterhund bare. Men 2 godkjente av 2 testede; da begynner det å ligne noe.

Har hatt andre kombinasjoner med mindre %-andel bruksmalle i som ikke har vært like gode, og også med like mye som dette kullet, men som ikke har holdt mål hverken sykdomsmessig eller til tjenestehund.

Så det er vel snakk om å treffe rett med kombinasjonen også, som i all annen avl.

I alle fall, så avvikler jeg avlen av terv til tjenestebruk også, men skulle noen føle seg kallet til å ta over tispa for å ta et kull, så gi lyd fra deg kjapt. Synd å kaste bort muligheten, men jeg kan ikke sitte å ha hunder jeg ikke klarer med lengre.

Kun hundegårds-hund, så ikke noe å ta med seg inn i byen.

Men har du merket noe forskjell på tervene født i groenendael kull i forhold til de svarte? Er din erfaring at mentaliteten overhodet har noe sammenheng med pelsen? Du er vel den ene her som har erfaring nok til å komme med synsing liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du merket noe forskjell på tervene født i groenendael kull i forhold til de svarte? Er din erfaring at mentaliteten overhodet har noe sammenheng med pelsen? Du er vel den ene her som har erfaring nok til å komme med synsing liksom...

**Har hatt ganske få av de.

-I ett kull var terven klart dårligere mentalt enn "resten" som voksen men ikke som valp, men at en skiller seg ut er ikke noen bombe. Heller ikke at en eier får problemer og de andre ikke.Slikt skjer.

-I et annet kull var terven den eneste tispa i kullet, og et kull uten drifter, så ikke like lett å måle.

-I det siste som jeg kommer på var det kun 3 terver og ingen svarte, så lite å sammenligne med (svarte foreldre).

Synes i det hele tatt at det er noe annet enn langhår i korthårskull.

Tror det med at langhår i korthårskull er annerledes stammer fra hva schäferfolk observerer i sine kull,

og det blir jo et mye større materiale.

Allikevel er jo endel politihunder (i allef all tidligere) langhårede schäfere.

post-5069-1231975309_thumb.jpg

post-5069-1231975265_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...