Gå til innhold
Hundesonen.no

Spør for en venn..


Red Merle

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Da din venn stort sett har samme kriterier som meg følger jeg spent med her :ahappy:

selv kunne jeg tenke meg:

- en portis til

- springer

- puddel

- finsk lapphund

- whippet (men ikke til LP...)

- Kooikerhund

- Labrador (evt noe blandings med golden/labrador/flat)

- Labradoodle eller goldendoodle

- Dansk svensk gårdshund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå regnes jo Labrador som en stor rase da. Var ikke et kriterie at hunden skulle være mellomstor? Labbisen har jo ikke noe pelsstell, (eller minimalt da...) men de RØYTER. Virkelig ekstremt.

Hilsen Vilde, som støvsugde huset igår, og må gjøre det imorgen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel ja, det er vel masse pelsstell med dem? Hundefrisør er jo ikke akkurat billig da... Ja, penger har litt å si.

Raser hn har tenkt på er staff, toller, aussie, boxer, labrador, golden, rottweiler, dalmatiner. Boxer, rottweiler, labrador og golden ble litt for store. Staffen ble for 'sur'(står flere steder at de lett kan bli aggressiv, at den kan ha 2 personligheter osv).

Dalmatiner passer bra, men røyter noe voldsomt. Aussien passer også bra mener hn, men det kommer vel veldig ann på individ og linjer på denne rasen(?). Toller er også vurdert, men hn synes det virker som det er mye dårlig oppdrett av rasen..

Engelsk Setter? Kunne det passe kanskje? Whippet blir kanskje for 'skjør' til å vandre rund i skauen uansett vær/årstid?

Har erfaring med mye forkjellig, hn har blandt annet hatt blandingshund. Men hn erfaring med boxere, tibber, golden og aussie.. Såvidt vært borti toller... Vanskelig dette her.

Er viktig for hn at hundern passer hn, ikke utseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser hn har tenkt på er staff, toller, aussie, boxer, labrador, golden, rottweiler, dalmatiner.

Er det mellomstore raser? :ahappy: Trodde mellomstore hunder lå på rundt noen og 40 i mankehøyde jeg.. Toller og staff er vel kanskje ikke så høye, men de er jo store hunder alikevel i mine øyne men :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk Setter? Kunne det passe kanskje? Whippet blir kanskje for 'skjør' til å vandre rund i skauen uansett vær/årstid?

Må bare skyte inn en liten ting her.. :ahappy:

Whippeten er slett ikke for "skjør" til å være ute i skogen uansett vær og årstid. Man må bare ha ett dekken parat om man skal stå eller sitte mye stille.. vet om en som har med seg både en og to whippeter på langtur over fjellet, både sommer som vinter, og de DIGGER det :ahappy:

Eneste er altså at de må ha mulighet til å få på seg en frakk om det blir stilleståing:)

Det som muligens kan bremse med en whippet er at de kan være utfordrene og trene.. Slett ikke umulig, jeg trener både LP og Agility med min, men det krever en del ekstra kløkt.. Man kommer ikke så langt med en tørrforkule i lomma halveis innstilling, men skikkelig snask/leke og en god porsjon selvironi og humor er det veldig morro!

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mellomstore raser? :ahappy: Trodde mellomstore hunder lå på rundt noen og 40 i mankehøyde jeg.. Toller og staff er vel kanskje ikke så høye, men de er jo store hunder alikevel i mine øyne men :ahappy:

Nå skrev jeg under at de rasene var for store....... :ahappy: Og at det var raser som har blitt vurdert. Vi snakker mellomstore nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser hn har tenkt på er staff, toller, aussie, boxer, labrador, golden, rottweiler, dalmatiner. Boxer, rottweiler, labrador og golden ble litt for store.

Sorry da misforsto jeg litt pga skrivefeilen din.. Du skriver at raser hn har tenkt på er.......... punktum. Og så Boxer......... med stor bokstav. Ergo trodde jeg at hn hadde vurdert de første rasene før punktumet, men at de andre rasene ble for store :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg tar HELT feil blir i hvert fall feil å si. Bare fordi det også finnes yngre mennesker som vil ha puddel, så betyr ikke det at jeg tar feil i min teori om at snittalderen på puddeleiere er noe høyere enn for veldig mange andre raser.

Virker som at dere er så gira på å avfeie min teori at dere blir litt overivrige. Jeg tar jo ikke HELT feil, bare for å gjenta meg selv.

Er forskjell på å mene at det kun er gamle mennesker som har puddel, og mene at snittalderen er litt høyere.

Øh.. Jeg påstår likefullt at du tar helt feil. Og jeg lurer veldig på hva slags informasjon du bygger din påstand på? Er du aktiv i puddelmiljøet siden du har så bastante meninger om det? Kjenner du veldig mange med puddel?

Jeg kjenner mange eldre med Bichon Frise og med dvergschnauzer, det er tydeligvis de mest populære rasen for pensjonister her jeg bor. Men jeg vil ikke påstå snittalderen er høyere for eiere av bichon og dvergschnauzer for det... De jeg treffer er kun en brøkdel av alle som eier bichon Friseè og dvergschnauzer, det dreier seg nemlig om å se hele bildet og ikke bare en brøkdel før en uttaler seg...

Beklager avsporingen TS. :ahappy:

Puddel ja, det er vel masse pelsstell med dem? Hundefrisør er jo ikke akkurat billig da... Ja, penger har litt å si.

Raser hn har tenkt på er staff, toller, aussie, boxer, labrador, golden, rottweiler, dalmatiner. Boxer, rottweiler, labrador og golden ble litt for store. Staffen ble for 'sur'(står flere steder at de lett kan bli aggressiv, at den kan ha 2 personligheter osv).

Dalmatiner passer bra, men røyter noe voldsomt. Aussien passer også bra mener hn, men det kommer vel veldig ann på individ og linjer på denne rasen(?). Toller er også vurdert, men hn synes det virker som det er mye dårlig oppdrett av rasen..

Engelsk Setter? Kunne det passe kanskje? Whippet blir kanskje for 'skjør' til å vandre rund i skauen uansett vær/årstid?

Har erfaring med mye forkjellig, hn har blandt annet hatt blandingshund. Men hn erfaring med boxere, tibber, golden og aussie.. Såvidt vært borti toller... Vanskelig dette her.

Er viktig for hn at hundern passer hn, ikke utseendet.

Det er mye pelsstell på puddel og hundefrisør er desverre ikke billig. Det er heldigvis ikke så innmari vanskelig å lære klippe selv, men da er det lurt å investere i ordentlig utstyr (klippemaskin, saker, karder osv) som koster en del , heldigvis er det ofte en engangs utgift.

Hva med Lagotto, en mellomstor hund som er aktiv, pelsstellet er mye mindre enn på puddel og de har et artig utseendet. Når det gjelder Engelsk setter så ville jeg ikke anbefalt den til noen som ikke skulle jakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror generelt sett at mange puddeleiere er litt eldre enn andre hundeeiere, og det er vel ikke så mange under 30 som skaffer seg en puddel uten at det er allergi i bildet.

Ehhh.. ? Jeg er 12 år gammel og når jeg blir 13 skal jeg mest sanssynelig kjøpe meg en dvergpuddel. Puddelene er aktive, smarte, snille og kule hunder. Bare fordi de alltid framstår som en liten hvit hvit hund som tripper rundt på gata med en merkelig klipp, sammen med en gammel dame med en veske.. Jeg har tenkt og bruke hunden min til utstilling, agillity, litt hobby spor og kanskje rundering. Tror nok IKKE dette vil bli noe problem. Puddelen kan være en koselig bestemorhund eller en jakthund. Det er det jo opp til eieren og bestemme..

Veldig OT..

- Men jeg tror puddel ville passe bra. Men det er jo mye pelsstell. Dverg Schnauzer kanskje? Veldig tøff hund som kan være med på det meste. Gulla går i værtfall gjerne tur i tre timer, og hun kan også nøye seg med en tur rundt i gata :ahappy: Men da må jo vennen din ta seg tid til 4-6 timer 2-3 ganger i året med og nappe og klippe hunden ned. Eller gjøre det gjevnelig, så blir det ikke så mye på en gang :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange eldre med Bichon Frise og med dvergschnauzer, det er tydeligvis de mest populære rasen for pensjonister her jeg bor.

:ahappy: Nå følte jeg med et fryktelig gammel her :ahappy: men ja, det er kanskje slik at man oftere ser gamle mennesker med små hunder fordi de ofte er fornøyd med å rusle opp og ned til sentrum med hunden sin, mens vi yngre kanskje holder til mere i skogen/på hundetrening??? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhund da? Foreslått før her også :ahappy: Flotte allroundere, passer alle kravene hans perfekt. De er ikke den mest førerorienterte rasen om man sammneligner med mange andre, men med litt trening er de absolutt ikke typisk avstikker-hunder heller. Buhunden blir fint med på lange turer og mye aktivitet, samtidig som den helt fint takler et par dager på sofaen, så lenge den ikke er understimulert fra før av. Og før du sier han er redd for bjeffing: Ja, buhunden bjeffer, men ikke gjennomsnittlig mer enn en del andre raser. :ahappy: Før var buhunden mye mer gneldrete men 1) De var vakthunder, de skulle bjeffe som en del av jobben sin, 2) tenk så kjedlig å stå bettet i en kjetting på tunet nesten hele tiden da..ikke rart de bjeffet.

Ellers har du en del andre spisshunder som passer bra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg blir litt satt ut her for her skriver dere at puddel er mye pelsstell. jeg ville heller ha sakt at golden retriver er mye pelsstell. med pelsstell ser jeg at dere mener hvor lang tid det tar på hunden men jeg vil også legge pelsstell til røyting også. jeg har selv en Riesenschnauczer som mange vil si at det er mye pelsstell men det de ikke tenker på er at det er bare 3 ganger i året jeg napper og litt greing på beina og kjegg ellers, men med en retriver må man støvsuge hver eneste dag det slipper jeg.

Passet en retriver 2uker i sommer hodt på å bli gal av alle hårene uansett hvor mye jeg støvsugde dukket det opp hår etter henne og hun måtte også gres hver dag over hele kroppen.

Så jeg personlig hadde valgt en nappe hund pga jeg er ikke glad i å støvsuge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg blir litt satt ut her for her skriver dere at puddel er mye pelsstell. jeg ville heller ha sakt at golden retriver er mye pelsstell. med pelsstell ser jeg at dere mener hvor lang tid det tar på hunden men jeg vil også legge pelsstell til røyting også. jeg har selv en Riesenschnauczer som mange vil si at det er mye pelsstell men det de ikke tenker på er at det er bare 3 ganger i året jeg napper og litt greing på beina og kjegg ellers, men med en retriver må man støvsuge hver eneste dag det slipper jeg.

Passet en retriver 2uker i sommer hodt på å bli gal av alle hårene uansett hvor mye jeg støvsugde dukket det opp hår etter henne og hun måtte også gres hver dag over hele kroppen.

Så jeg personlig hadde valgt en nappe hund pga jeg er ikke glad i å støvsuge

Haha, det er da forskjell på pelsstell og husarbeid! :ahappy: En labrador og golden og cavalier medfører husarbeid, en puddel, portis eller cocker medfører pelsstell! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du kan le av det men jeg ser det under pelsstell, pga hunden har du hår over hele huset å må støvsuge hver dag. tenk på hvor mange timer det blir i året man støvsuger pga hunden

Det var ment som en spøk. Beklager at du ikke tok det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du kan le av det men jeg ser det under pelsstell, pga hunden har du hår over hele huset å må støvsuge hver dag. tenk på hvor mange timer det blir i året man støvsuger pga hunden

Ja fy ****, det er jo helt sykt! :ahappy: Jeg hadde jo fått med meg at aussier røyter før jeg fikk en selv, men når hun fikk sin første ordentlige røyteperiode fikk jeg fullstendig bakoversveis. At SÅ mye pels kunne løsne fra EN hund!!

Og det hjelper ikke å støvsuge, for det ser like ille ut neste dag nemlig <_<

Men de gode egenskapene veier opp for de dårlige for min del da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puddel ja, det er vel masse pelsstell med dem? Hundefrisør er jo ikke akkurat billig da... Ja, penger har litt å si.

Raser hn har tenkt på er staff, toller, aussie, boxer, labrador, golden, rottweiler, dalmatiner. Boxer, rottweiler, labrador og golden ble litt for store. Staffen ble for 'sur'(står flere steder at de lett kan bli aggressiv, at den kan ha 2 personligheter osv).

Dalmatiner passer bra, men røyter noe voldsomt. Aussien passer også bra mener hn, men det kommer vel veldig ann på individ og linjer på denne rasen(?). Toller er også vurdert, men hn synes det virker som det er mye dårlig oppdrett av rasen..

Engelsk Setter? Kunne det passe kanskje? Whippet blir kanskje for 'skjør' til å vandre rund i skauen uansett vær/årstid?

Har erfaring med mye forkjellig, hn har blandt annet hatt blandingshund. Men hn erfaring med boxere, tibber, golden og aussie.. Såvidt vært borti toller... Vanskelig dette her.

Er viktig for hn at hundern passer hn, ikke utseendet.

Engelsk setter er nesten rene jakthunder. De er spesielt avlet for jakt. Det blir som å ha en Jaamthund eller en Norsk elghund grå/sort som sofahund... :ahappy:

Hva med en Shiba? Kan ikke så mye om dem, men inntrykket er veldig godt. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje ikke valgt aussie hadde jeg vært han.. Din aussie er vel kanskje det eneste han har av erfaring med rasen, og du sier jo selv at din hund kanskje ikke er helt rasetypisk?

Hehe, er ikke helt sikker på hva som defineres som en rastypisk aussie annet enn det som er skrevet i standarden. Min er veldig aktiv, men ikke slik jeg så det for meg. Hun gjør liksom ikke spesielt mye ut av seg om hun ikke får stimuli, annet enn at hun blir gneldrete. Genstander har enda ikke fått gjennomgå, og benken har ikke blitt noe klatrestativ enda(annet enn når hun stjeler mat). Så sånn sett er hun kanskje ikke så 'heftig'? Men nå har hun aldri gått spesielt lenge uten stimuli da...

Hn har forresten møtt fler enn bare min aussie.

EDIT: Og bare sånn for å få ting klart, så er vennen min, ei jente.. Så jeg bruke kanksje skrevet venninde?! :ahappy: Min feil om det ble missforståelser pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, Anniken, det høres jo ut som om Aussien er rene helveteshunden jo! Beklager, veldig OT.

Til trådstarter- ta en titt på korthåret collie, fantaaastisk flotte hunder!

Må si meg enig, jeg tror Australsk Kelpie er en enklere hund en Aussi liksom utifra den beskrivelsen. Men den overlever som aktiv familliehund, kanskje den har bedre av knapp eller noe? Begynner nesten å lure...

Den beskrivelsen som blir gitt av Aussi har ingenting med at det er en brukshund å gjøre. Det handler mer om dårlig avl ov mentalitet når en hund holder på slik.

Ellers holder jeg en knapp på Norsk Buhund, en litt glemt rase. Med litt ordentlig sjekking fra seriøse kenneler så kan du få en flott hund å trene med og være aktiv sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalmatineren er vel ikke mindre enn golden og labrador? Ikke er den mindre krevende enn dem heller, har jeg intrykk av. Min erfaring er at dalmisene er MYE hund.

Dalmatinerhannen på 10 mnd som jeg har her, er i alle fall mye større enn den voksne goldentispa. Og han er dessuten MYE mer hund enn henne, selv om hun er en sprek og livlig golden! Ikke bare pga unghundfakter, men generelt foregår det liksom litt mer i topplokket; han vil ting, han gjør ting, han skal ting, han må ting, osv. Selv om golden kan være noen sta j**** de altså, så er det liksom ikke heeelt det samme.. :rolleyes: Egentlig minner han meg mest om en boxer, sånn som han hopper og spretter (han har nok misforstått noe). :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...