Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase-gjettelek

TollerRetriver

Recommended Posts

Leken går ut på å gjette rasen den over beskriver. Man kan legge ut bilder, poste utdrag fra rasestandaren eller skrive litt om historien. Kan bruke tolleren som eksempel.

Eksempel 1:

Historien forteller at det satt en gang en andejeger godt skjult ved en strand i Maryland. Tålmodig ventet han på at endene som svømte ute på vannet skulle komme nærmere. Plutselig merket han at endene løftet hodet og svømte mot land. Deres nysjerrighet var vekket av en rev som lekte i strandkanten. Reven viste seg i en kort periode for så å forsvinne, deretter spratt den frem igjen - og slik holdt den på. Endene svømte langsomt nærmere full av undring over revens oppførsel. Nysjerrigheten kostet dem livet, og gav to rever en andestek å fylle maven med. For indianere var det ikke nytt at rever kunne lokke til seg ender og gjess på denne måten. Mic-Mac indianerne i Nova Scotia hadde lenge observert denne litt fiffige måten å jakte på. Antageligvis var det flere som syntes jaktmetoden var interessant, og ideen om å utvikle en rase som kunne oppføre seg som revene på stranden var oppstått.

Eksempel 2

Helhetsinntrykk Rasen er en middels stor, kraftfull, kompakt, velbalansert og muskuløs hund. Middels til kraftig benstamme med en høy grad av bevegelighet, våkenhet og besluttsomhet. Mange har et lett bedrøvet uttrykk inntil de begynner å arbeide, da skifter deres utseende til intens konsentrasjon og iver. Under arbeide har hunden en hurtig og rusende arbeidsform med hodet båret nesten rett ut i nivå med ryggen og med den kraftig behengte halen i konstant bevegelse.

Skulderhøyde: Hannhund 48 - 51 cm, tisper 45 - 48 cm, + eller - 3 cm er tillatt.

Farge: Fargen er varierende avskygninger av rød eller oransje, faner og undersiden av halen er lysere. Vanligvis er minst ett av følgende felt hvite: haletippen, potene (ikke lengre enn til mellomhånden), bryst og som bliss. En hund som ellers er av høy kvalitet, må ikke straffes for mangel på hvitt. Pigmentet på nesen, lepper og øyekant, skal være kjøttfarget tilsvarende pelsen eller sort.

(det blir nok litt vanskelig...)

Eksempel 3

P6120082.jpg

Og så kommer rasen dere skal gjette.

Vi begynner med noe lett:

P32406542.jpg

(trodde jeg hadde et bedre bilde av han.. )

Edit: Glemte å skrive, klarer du å gjette riktig, skriver du om en annen rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 673
  • Created
  • Siste svar

svar: Fransk bulldog.

Nytt spm:

...den er en typisk spisshund, opprettstående spisse ører. Halen bæres stramt opprullet over ryggens midtlinje. Hårlaget er tett og rikt, men ikke strittende. Den er meget robust, hardfør og utholdende, liker seg i allslags vær. Rasen har en idealhøyde på 52,5 cm (+3/-4) for hanner og 49,5 cm (+3/-4) for tisper. jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar: Fransk bulldog.

Nytt spm:

...den er en typisk spisshund, opprettstående spisse ører. Halen bæres stramt opprullet over ryggens midtlinje. Hårlaget er tett og rikt, men ikke strittende. Den er meget robust, hardfør og utholdende, liker seg i allslags vær. Rasen har en idealhøyde på 52,5 cm (+3/-4) for hanner og 49,5 cm (+3/-4) for tisper. jakthund.

Er ikke så god på spisshunder, men er det kanskje norsk elghund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi jeg fikk rett. :)

Men å finne på nytt spørsmål er ikke jeg noe god på.... Får prøve da...

Rase i gruppe 1. Kommer i to varianter av pels. Fransk opprinnelse. Størrelse 38 til 48 cm?

Uten å orke å lete gjetter jeg på Berger des Pyrenées, Pyreneisk gjeterhund, som kommer i to hårlagsvarianter med kort- og langhåret hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jey :) Da skal jeg finne en ny..

Fra gruppe 9:

Helhetsinntrykk:

Liten, intelligent, harmonisk, våken, stolt. Robust, nesten

kvadratisk bygget med god benstamme, men samtidig

elegante bevegelser og konstruksjon. Tiltrekker seg

oppmerksomhet ved sitt nesten menneskelige uttrykk.

Hårlag:

Strihåret med underull. Naturlig stri, lett bølget, ikke krøllet,

trimmet. Pelsen lang nok for å kjenne strukturen. For lang

pels ødelegger silhuetten og ikke ønskelig.

Hodepels: Skjegg og mustasje starter under nese-øye aksen

og går fra øre til øre, dekker snutepartiet og kinnene med

tykk pels lengre enn på resten av kroppen. Lengre pels enn

på resten av skallen over øynene og danner øyebryn.

Vet om hvertfall et par stykker her inne som bør greie denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...